Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
Zara Dwinger nieuws

Lichting 2017: Zara Dwinger

"Het is allemaal niet zo zwart-wit"

In de zomer plaatst de Filmkrant wekelijks een interview met vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. Zara Dwinger (Filmacademie) werd voor haar portret van een genderfluïde tienerjongen bekroond met de KNF-juryprijs. Dwinger kwam voor Sirene op dit idee: "iemand in conflict met zijn identiteit. De psychologie daarachter raakt me erg."

Let's talk about sex, baby. Maar wie begint? In Zara Dwingers Sirene durft hoofdpersoon Kay in ieder geval zijn gevoelens nog geen woorden te geven. Het is wel duidelijk dat hij geen jongen zoals zijn vriendjes is. Hoe hard hij het ook probeert, de wat verlegen, ingetogen en androgyne tienerjongen kan lastig camoufleren tussen de puberende motorcrossers uit de buurt. Maar een meisje? Dat is hij ook nog (lang) niet. Al opent het aanmeren van Melody (Olivia Lonsdale) nieuwe werelden. Melody's rondreizende woonboot is een oase van vrouwelijkheid. Buiten is er modder, motors en machogedrag; binnen is er make-up, meedansen op house en het passen van vrouwenkleding. Wat doet dit met Kay? Is hij man, jongen, meisje of vrouw? Dwinger laat in deze coming-of-age film dat antwoord in het midden. Ze is niet geïnteresseerd in de uitkomst, maar in de interne worsteling van dit identiteitsvormingsproces. Voor het scenario won Randy Oost de AVROTROS Scenario Prijs. Zara Dwinger's Sirene werd vervolgens bekroond met de prijs van beste afstudeerfilm van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten en de Haghefilm Digitaal Publieksprijs.

Sirene


Net als in jouw derdejaarsfilm LIV gaat Sirene over een tiener die op zoek is naar zijn of haar eigen identiteit. LIV gaat over tieners als speelbal van hun omgeving, terwijl Sirene gaat over wat er zich nou in die tienerhoofden afspeelt. Waar komt die ontwikkeling vandaan?
"Ik wilde graag weer een coming-of-age film maken. Ik merk dat de thematiek me daar van aanspreekt en dat ik daar telkens weer op terugkom. In dit geval omdat ik nadacht over identiteit in relatie tot de samenleving van nu. Gender is steeds lastiger los te koppelen van identiteit. Dat is tenminste hoe dat onder onze generatie leeft. De zoektocht naar identiteit vind ik een belangrijke. Kay's twijfel over gender heb ik zelf niet zo meegemaakt, maar ik heb in de puberteit wel wegens andere redenen geworsteld met mezelf. Het raakt me dus erg als ik dat terugzie in een kind of tiener. In onze research die bestond uit gesprekken met transmensen kwamen we erachter dat ze door een tijd gingen waarin ze niet durfden toe te geven aan die onzekere zoektocht. Daarom kwam ik voor Sirene op dit idee: een film over iemand in conflict met zijn identiteit. Die psychologie daarachter raakt me erg."

Is dit bij Kay aan de hand omdat hij pubert of is er tegenwoordig iets met mannelijkheid aan de hand waardoor we moeten heroverwegen hoe dat nou in elkaar zit? Niet voor niets was er in jouw lichting van de filmacademie ook de documentaire De Nieuwe Man.
"Ik denk zeker dat tweede. De puberteit is per definitie een periode waarin vragen over jezelf opborrelen. Wie ben ik? Dat leven dat ik aan het leiden ben, klopt dat wel? Daarvoor ben je natuurlijk nog een kind. Wij hadden er nu voor gekozen om die vragen bij hem als puber te laten opkomen. Het zijn nieuwe problemen die hij niet meer kan ontkennen  Maar over die mannelijkheid: ik geloof steeds meer dat het geaccepteerd wordt dat het niet zo binair is als mannelijk en vrouwelijk. Gender is fluïde. We wilden in deze film daarom ook geen lukraak antwoord geven op wat er met hem aan de hand is. We wilden dat zijn fluïditeit behouden bleef, want we geloven dat dit steeds meer geaccepteerd zal worden. Het is allemaal niet zo zwart-wit."

Het spannende van Sirene is dat je niet ziet of Kay's omgeving zijn worstelingen gaat accepteren.
"Ik wilde niet dat het over acceptatie ging van buitenaf. Voor mij was zelfacceptatie vooral belangrijk. Ik wil de gevolgen van Kay's keuzes aan de verbeelding over te laten. Misschien wordt het helemaal niet zo makkelijk voor hem en dat weten we nu ook niet. We weten alleen dat hij het nu moeilijk heeft met zichzelf."

Net als in LIV zit in Sirene een shot waarin jouw tieners het uitschreeuwen, terwijl je dat niet hoort op het geluidsspoor. Een soort ongehoorde schreeuwen van tieners die nog niet begrepen worden. Waar komt dit beeld van de puber vandaan?
"Dat is een interessante connectie die ik zelf nog niet bedacht had! Het is in ieder geval hoe ik me soms voelde in mijn puberteit. Ik voelde me alsof ik het zou willen uitschreeuwen maar niet wist hoe ik dat kon doen. Ik wist mijzelf überhaupt niet te verwoorden. Ik denk dat die woede, agressie, maar ook wel mooie energie op zijn eigen manier in mijzelf zat. Ik wist gewoon nog niet hoe ik dat kon uiten."

Je merkte eerder op dat je steeds terugkomt bij verhalen waarin een zoektocht naar identiteit zit. Was dat ook de onderzoeksvraag waar je mee aankwam op de filmacademie?
"Nee, die moest zich nog formuleren. Ik was er wel mee bezig, maar meer op een persoonlijk niveau. Ik heb hiervoor antropologie gestudeerd dus ik was ook bezig met mensen en de menselijke natuur. Ook daar vond ik verhalen en onderzoeken over gender en identiteit ook al interessant, maar ik had nog niet de link gelegd met dat ik daar uiteindelijk films over zou gaan maken."

Hugo Emmerzael


top
nieuws

Lichting 2017: Winand Derks van de Ven

Lichting 2017: Winand Derks van de Ven
23 Juli 2017
Deze zomer verschijnt wekelijks een interview met een getalenteerde, pas afgestudeerde regisseur. Deze week Winand Derks van de Ven (Filmacademie) met de documentaire Kristians prelude, waarin een jonge muzikant geconfronteerd wordt met een hersentumor. Derks van de Ven: "Dit is mijn eerste film met menselijke personages."
>> Lees verder

nieuws

Producent Elle en Toni Erdmann: industrie moet realistischer + iets over de nieuwe Paul Verhoeven

Producent Elle en Toni Erdmann: industrie moet realistischer + iets over de nieuwe Paul Verhoeven
17 Juli 2017
In het Britse vakblad Screen verscheen een aardig interview met de Zwitser Michel Merkt die vorig jaar niet minder dan zestien producties in première liet gaan. En niet de minste. Zijn handtekening staat onder meer onder Elle, Ma vie de courgette, Aquarius (moet in NL nog verschijnen) en Toni Erdmann. Hieronder een selectie van enkele vragen.
>> Lees verder

nieuws

Horroricoon George A. Romero overleden (77)

Horroricoon George A. Romero overleden (77)
17 Juli 2017
Na een kort ziekbed is gisteren in Toronto horroricoon George A. Romero op 77-jarige leeftijd overleden, volgens zijn familie terwijl hij luisterde naar de soundtrack van John Fords The Quiet Man.
>> Lees verder

nieuws

Joehoe! Doctor Who voor het eerst vrouw

Joehoe! Doctor Who voor het eerst vrouw
17 Juli 2017
Vermaard tijdreiziger en legendarisch dassenliefhebber Doctor Who zal voor het eerst door een actrice worden gespeeld.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
16 Juli 2017
Sterke verhalen van Woody Harrelson, de zin en onzin van Jean Cocteau-interpretaties, de problematische effecten van verkrachtingsscènes, Harmony Korine over de soundtrack van zijn leven, de Virtual Reality-revolutie van Alejandro Iñárritu en de ruzie tussen Ken Loach en Thom Yorke.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2017: Laras Reinstar

Lichting 2017: Laras Reinstar
16 Juli 2017
In de zomer plaatst de Filmkrant wekelijks een interview met vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. In Bloed Kruipt filmt Laras Reinstar (Filmacademie) kickboxer Kim (een geweldige rol van Milou van Duijnhoven) zo dicht op de huid dat je kopje onder gaat in haar gevecht met zichzelf. Is eenzaamheid de prijs die je betaalt voor topsport? "Ik wilde een harde film over kwetsbaarheid maken."
>> Lees verder

nieuws

Focus: Electroshocks in Hollywood

Focus: Electroshocks in Hollywood
14 Juli 2017
Wie niet gelooft dat films invloed hebben, moet zich even verdiepen in de geschiedenis van electroshocktherapie. Dat Jack Nicholson in 1977 in One Flew Over the Cuckoo's Nest omgeven door griezeldokters afgrijselijk lag te stuiptrekken onder stroomstoten, leidde ertoe dat deze therapie decennialang niet meer werd toegepast.
>> Lees verder

nieuws

BFI onderzoekt gezondheid Britse onafhankelijke film

BFI onderzoekt gezondheid Britse onafhankelijke film
12 Juli 2017
Het British Film Institute heeft een commissie aangesteld die de gezondheid van de Britse onafhankelijke filmindustrie moet onderzoeken.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Het dak op!

Focus: Het dak op!
12 Juli 2017
'Je kan het dak op' is in Rotterdam geen uiting van woede, maar een aansporing om naar het festival Roffa mon amour te gaan. Op het dak van het oude Hofpleinstation, dat aan vierhonderd bezoekers plaats plús een fantastisch uitzicht over de stad biedt, vindt van 19 t/m 30 juli de vijfde editie van het festival plaats.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2017: Zara Dwinger

Lichting 2017: Zara Dwinger
09 Juli 2017
In de zomer plaatst de Filmkrant wekelijks een interview met vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. Zara Dwinger (Filmacademie) werd voor haar portret van een genderfluïde tienerjongen bekroond met de KNF-juryprijs. Dwinger kwam voor Sirene op dit idee: "iemand in conflict met zijn identiteit. De psychologie daarachter raakt me erg."
>> Lees verder