La mort de Louis XIV
Nocturama (Previously Unreleased)
Certain Women (Previously Unreleased)
L'amant double
Dunkirk
Zara Dwinger nieuws

Lichting 2017: Zara Dwinger

"Het is allemaal niet zo zwart-wit"

In de zomer plaatst de Filmkrant wekelijks een interview met vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. Zara Dwinger (Filmacademie) werd voor haar portret van een genderfluïde tienerjongen bekroond met de KNF-juryprijs. Dwinger kwam voor Sirene op dit idee: "iemand in conflict met zijn identiteit. De psychologie daarachter raakt me erg."

Let's talk about sex, baby. Maar wie begint? In Zara Dwingers Sirene durft hoofdpersoon Kay in ieder geval zijn gevoelens nog geen woorden te geven. Het is wel duidelijk dat hij geen jongen zoals zijn vriendjes is. Hoe hard hij het ook probeert, de wat verlegen, ingetogen en androgyne tienerjongen kan lastig camoufleren tussen de puberende motorcrossers uit de buurt. Maar een meisje? Dat is hij ook nog (lang) niet. Al opent het aanmeren van Melody (Olivia Lonsdale) nieuwe werelden. Melody's rondreizende woonboot is een oase van vrouwelijkheid. Buiten is er modder, motors en machogedrag; binnen is er make-up, meedansen op house en het passen van vrouwenkleding. Wat doet dit met Kay? Is hij man, jongen, meisje of vrouw? Dwinger laat in deze coming-of-age film dat antwoord in het midden. Ze is niet geïnteresseerd in de uitkomst, maar in de interne worsteling van dit identiteitsvormingsproces. Voor het scenario won Randy Oost de AVROTROS Scenario Prijs. Zara Dwinger's Sirene werd vervolgens bekroond met de prijs van beste afstudeerfilm van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten en de Haghefilm Digitaal Publieksprijs.

Sirene


Net als in jouw derdejaarsfilm LIV gaat Sirene over een tiener die op zoek is naar zijn of haar eigen identiteit. LIV gaat over tieners als speelbal van hun omgeving, terwijl Sirene gaat over wat er zich nou in die tienerhoofden afspeelt. Waar komt die ontwikkeling vandaan?
"Ik wilde graag weer een coming-of-age film maken. Ik merk dat de thematiek me daar van aanspreekt en dat ik daar telkens weer op terugkom. In dit geval omdat ik nadacht over identiteit in relatie tot de samenleving van nu. Gender is steeds lastiger los te koppelen van identiteit. Dat is tenminste hoe dat onder onze generatie leeft. De zoektocht naar identiteit vind ik een belangrijke. Kay's twijfel over gender heb ik zelf niet zo meegemaakt, maar ik heb in de puberteit wel wegens andere redenen geworsteld met mezelf. Het raakt me dus erg als ik dat terugzie in een kind of tiener. In onze research die bestond uit gesprekken met transmensen kwamen we erachter dat ze door een tijd gingen waarin ze niet durfden toe te geven aan die onzekere zoektocht. Daarom kwam ik voor Sirene op dit idee: een film over iemand in conflict met zijn identiteit. Die psychologie daarachter raakt me erg."

Is dit bij Kay aan de hand omdat hij pubert of is er tegenwoordig iets met mannelijkheid aan de hand waardoor we moeten heroverwegen hoe dat nou in elkaar zit? Niet voor niets was er in jouw lichting van de filmacademie ook de documentaire De Nieuwe Man.
"Ik denk zeker dat tweede. De puberteit is per definitie een periode waarin vragen over jezelf opborrelen. Wie ben ik? Dat leven dat ik aan het leiden ben, klopt dat wel? Daarvoor ben je natuurlijk nog een kind. Wij hadden er nu voor gekozen om die vragen bij hem als puber te laten opkomen. Het zijn nieuwe problemen die hij niet meer kan ontkennen  Maar over die mannelijkheid: ik geloof steeds meer dat het geaccepteerd wordt dat het niet zo binair is als mannelijk en vrouwelijk. Gender is fluïde. We wilden in deze film daarom ook geen lukraak antwoord geven op wat er met hem aan de hand is. We wilden dat zijn fluïditeit behouden bleef, want we geloven dat dit steeds meer geaccepteerd zal worden. Het is allemaal niet zo zwart-wit."

Het spannende van Sirene is dat je niet ziet of Kay's omgeving zijn worstelingen gaat accepteren.
"Ik wilde niet dat het over acceptatie ging van buitenaf. Voor mij was zelfacceptatie vooral belangrijk. Ik wil de gevolgen van Kay's keuzes aan de verbeelding over te laten. Misschien wordt het helemaal niet zo makkelijk voor hem en dat weten we nu ook niet. We weten alleen dat hij het nu moeilijk heeft met zichzelf."

Net als in LIV zit in Sirene een shot waarin jouw tieners het uitschreeuwen, terwijl je dat niet hoort op het geluidsspoor. Een soort ongehoorde schreeuwen van tieners die nog niet begrepen worden. Waar komt dit beeld van de puber vandaan?
"Dat is een interessante connectie die ik zelf nog niet bedacht had! Het is in ieder geval hoe ik me soms voelde in mijn puberteit. Ik voelde me alsof ik het zou willen uitschreeuwen maar niet wist hoe ik dat kon doen. Ik wist mijzelf überhaupt niet te verwoorden. Ik denk dat die woede, agressie, maar ook wel mooie energie op zijn eigen manier in mijzelf zat. Ik wist gewoon nog niet hoe ik dat kon uiten."

Je merkte eerder op dat je steeds terugkomt bij verhalen waarin een zoektocht naar identiteit zit. Was dat ook de onderzoeksvraag waar je mee aankwam op de filmacademie?
"Nee, die moest zich nog formuleren. Ik was er wel mee bezig, maar meer op een persoonlijk niveau. Ik heb hiervoor antropologie gestudeerd dus ik was ook bezig met mensen en de menselijke natuur. Ook daar vond ik verhalen en onderzoeken over gender en identiteit ook al interessant, maar ik had nog niet de link gelegd met dat ik daar uiteindelijk films over zou gaan maken."

Hugo Emmerzael


top
nieuws

BFI onderzoekt gezondheid Britse onafhankelijke film

BFI onderzoekt gezondheid Britse onafhankelijke film
12 Juli 2017
Het British Film Institute heeft een commissie aangesteld die de gezondheid van de Britse onafhankelijke filmindustrie moet onderzoeken.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Het dak op!

Focus: Het dak op!
12 Juli 2017
'Je kan het dak op' is in Rotterdam geen uiting van woede, maar een aansporing om naar het festival Roffa mon amour te gaan. Op het dak van het oude Hofpleinstation, dat aan vierhonderd bezoekers plaats plús een fantastisch uitzicht over de stad biedt, vindt van 19 t/m 30 juli de vijfde editie van het festival plaats.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2017: Zara Dwinger

Lichting 2017: Zara Dwinger
09 Juli 2017
In de zomer plaatst de Filmkrant wekelijks een interview met vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. Zara Dwinger (Filmacademie) werd voor haar portret van een genderfluïde tienerjongen bekroond met de KNF-juryprijs. Dwinger kwam voor Sirene op dit idee: "iemand in conflict met zijn identiteit. De psychologie daarachter raakt me erg."
>> Lees verder

nieuws

Cinéart en Viceland vertonen onafhankelijke films op prime-time

Cinéart en Viceland vertonen onafhankelijke films op prime-time
07 Juli 2017
In Nederland en Vlaanderen gaan distributeur Cinéart en kanaal Viceland vanaf vrijdag 7 juli een wekelijkse Indie Film Night aanbieden.
>> Lees verder

nieuws

Hoe vooruit te komen in de onafhankelijke film volgens Denis Côté

Hoe vooruit te komen in de onafhankelijke film volgens Denis Côté
07 Juli 2017
De Canadese filmmaker Denis Côté was afgelopen week mentor van een groep aspirant filmmakers op het Karlovy Vary filmfestival. Vakblad Variety was aanwezig bij een van de bijeenkomsten.
>> Lees verder

nieuws

Erwin Provoost nieuwe directeur-intendant van Vlaams Audiovisueel Fonds

Erwin Provoost nieuwe directeur-intendant van Vlaams Audiovisueel Fonds
05 Juli 2017
Op 1 januari 2018 treedt Erwin Provoost aan als de nieuwe directeur-intendant van Vlaams Audiovisueel Fonds. Hij volgt daarmee de uiterst succesvolle Pierre Drouot op die sinds oktober 2005 leiding gaf aan het VAF en onder wie de Vlaamse film zich internationaal onderscheidde.
>> Lees verder

nieuws

Nominaties Lux Film Prize onthuld

Nominaties Lux Film Prize onthuld
03 Juli 2017
Gisteravond werden tijdens het filmfestival van het Tsjechische Karlovy Vary de tien nominaties bekendgemaakt voor de LUX Film Prize van het Europees Parlement.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Cornetto trilogie

Focus: Cornetto trilogie
03 Juli 2017
Behoefte aan vrolijke satirische onzin deze zomer? Dan moet je de Cornetto trilogie, ook wel Blood and Ice Cream Trilogy genoemd, in Lab111 op 6, 13 en 20 juli niet overslaan. De trilogie bestaat uit de komische en romantische zombiefilm Shaun of the Dead (2004), de actiekomedie Hot Fuzz en de apocalyptische sciencefiction The World's End (2013).
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
02 Juli 2017
Kelly Reichardt vangt de tijd, het calvinisme van Brimstone, Zadie Smith over Get Out, een verdwaalde driewieler van Michel Gondry, 150 hoogtepunten uit de Canadese filmcultuur en het onacceptabele pensioen van Daniel Day Lewis.
>> Lees verder

nieuws

Focus: God leeft: Martin Scorsese

Focus: God leeft: Martin Scorsese
02 Juli 2017
Martin Scorsese lijkt in deze maanden in Nederland op god: hij is overal. Je kunt geen filmtheater binnenlopen of er zijn films van Scorsese te zien. EYE wijdt niet alleen een grote expositie aan Scorsese (nog te zien tot 3 september) maar vertoont ook bijna al zijn films. Die bieden een goed tegenwicht tegen alle zomerbubbelfilms die je vóór de herfst al weer vergeten bent.
>> Lees verder