La mort de Louis XIV
Nocturama (Previously Unreleased)
Certain Women (Previously Unreleased)
L'amant double
Dunkirk
Dayveon nieuws

Focus: Het dak op!

'Je kan het dak op' is in Rotterdam geen uiting van woede, maar een aansporing om naar het festival Roffa mon amour te gaan. Op het dak van het oude Hofpleinstation, dat aan vierhonderd bezoekers plaats plús een fantastisch uitzicht over de stad biedt, vindt van 19 t/m 30 juli de vijfde editie van het festival plaats.

Onder het motto First Film First Sight vertoont het festival speelfilmdebuten van nog onbekende makers. De organistoren smokkelen een beetje met Waldstille, want dat is toch echt de tweede film van Martijn Maria Smits. Het is de enige film die in Nederland al in de filmtheaters te zien is geweest, alle andere zijn Nederlandse premières. Smits is op het festival aanwezig om over zijn film te praten.
De andere films komen uit alle windstreken. In Dayveon (Amman Abbasi, VS) belandt een jongen na de gewelddadige dood van zijn broer in de bendewereld. Ook Abbasi is op het festival aanwezig. Pieles (Eduardo Casanova, Spanje) is een pleidooi om mensen met zware lichamelijke afwijkingen niet als freaks te zien. Ook Casanova bezoekt het festival. Wùlu (Daouda Coulibaly, Senegal) is een thriller over een jonge, drugs smokkelende buschauffeur, die een hoge prijs betaalt voor het geld dat hij ermee verdient. Na de vertoning is er een Q&A met Coulibaly. In het dystopische Park (Sofia Exarchou, Griekenland) gaat een groepje tieners ten onder aan verveling en nihilisme in het vervallen Olympische dorp in Athene. Ook Exarchou is op het festival aanwezig.
Apprentice (Boo Junfeng, Singapore) is een gevangenisthriller die graaft in de psyche van een bewaker. In Pays (Chloé Robichaud, Canada) vecht een vrouwelijke president van een fictief eilandje tegen seksisme. X500 (Juan Andres Arango, Colombia) is een drieluik over drie jongeren in Mexico, Colombia en de Filippijnen die als migranten op zoek zijn naar een beter leven. Corpo elétrico (Marcelo Caetano, Brazilië) toont zonder in groot drama te vervallen de zoektocht van een jonge homo in São Paulo naar een gelukkig leven. En in het zwart-witdrama Live cargo (Logan Sandler, Bahama's) raakt een rouwend stel betrokken bij lokale conflicten op een eilandje waar zij tot rust hoopten te komen.
Naast deze tien nieuwe films staan er twee klassieke debuut­films op het programma: Hiro­shima mon amour (Alain Resnais, 1959), de film waaraan het festival zijn naam ontleent, en Kids (Larry Clark, 1991), het rauwe tienerdrama dat twintig jaar geleden voor controverse zorgde: ranzig voyeurisme of een onthutsend inkijkje in puberlevens?

roffamonamour.com


top
nieuws

BFI onderzoekt gezondheid Britse onafhankelijke film

BFI onderzoekt gezondheid Britse onafhankelijke film
12 Juli 2017
Het British Film Institute heeft een commissie aangesteld die de gezondheid van de Britse onafhankelijke filmindustrie moet onderzoeken.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Het dak op!

Focus: Het dak op!
12 Juli 2017
'Je kan het dak op' is in Rotterdam geen uiting van woede, maar een aansporing om naar het festival Roffa mon amour te gaan. Op het dak van het oude Hofpleinstation, dat aan vierhonderd bezoekers plaats plús een fantastisch uitzicht over de stad biedt, vindt van 19 t/m 30 juli de vijfde editie van het festival plaats.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2017: Zara Dwinger

Lichting 2017: Zara Dwinger
09 Juli 2017
In de zomer plaatst de Filmkrant wekelijks een interview met vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. Zara Dwinger (Filmacademie) werd voor haar portret van een genderfluïde tienerjongen bekroond met de KNF-juryprijs. Dwinger kwam voor Sirene op dit idee: "iemand in conflict met zijn identiteit. De psychologie daarachter raakt me erg."
>> Lees verder

nieuws

Cinéart en Viceland vertonen onafhankelijke films op prime-time

Cinéart en Viceland vertonen onafhankelijke films op prime-time
07 Juli 2017
In Nederland en Vlaanderen gaan distributeur Cinéart en kanaal Viceland vanaf vrijdag 7 juli een wekelijkse Indie Film Night aanbieden.
>> Lees verder

nieuws

Hoe vooruit te komen in de onafhankelijke film volgens Denis Côté

Hoe vooruit te komen in de onafhankelijke film volgens Denis Côté
07 Juli 2017
De Canadese filmmaker Denis Côté was afgelopen week mentor van een groep aspirant filmmakers op het Karlovy Vary filmfestival. Vakblad Variety was aanwezig bij een van de bijeenkomsten.
>> Lees verder

nieuws

Erwin Provoost nieuwe directeur-intendant van Vlaams Audiovisueel Fonds

Erwin Provoost nieuwe directeur-intendant van Vlaams Audiovisueel Fonds
05 Juli 2017
Op 1 januari 2018 treedt Erwin Provoost aan als de nieuwe directeur-intendant van Vlaams Audiovisueel Fonds. Hij volgt daarmee de uiterst succesvolle Pierre Drouot op die sinds oktober 2005 leiding gaf aan het VAF en onder wie de Vlaamse film zich internationaal onderscheidde.
>> Lees verder

nieuws

Nominaties Lux Film Prize onthuld

Nominaties Lux Film Prize onthuld
03 Juli 2017
Gisteravond werden tijdens het filmfestival van het Tsjechische Karlovy Vary de tien nominaties bekendgemaakt voor de LUX Film Prize van het Europees Parlement.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Cornetto trilogie

Focus: Cornetto trilogie
03 Juli 2017
Behoefte aan vrolijke satirische onzin deze zomer? Dan moet je de Cornetto trilogie, ook wel Blood and Ice Cream Trilogy genoemd, in Lab111 op 6, 13 en 20 juli niet overslaan. De trilogie bestaat uit de komische en romantische zombiefilm Shaun of the Dead (2004), de actiekomedie Hot Fuzz en de apocalyptische sciencefiction The World's End (2013).
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
02 Juli 2017
Kelly Reichardt vangt de tijd, het calvinisme van Brimstone, Zadie Smith over Get Out, een verdwaalde driewieler van Michel Gondry, 150 hoogtepunten uit de Canadese filmcultuur en het onacceptabele pensioen van Daniel Day Lewis.
>> Lees verder

nieuws

Focus: God leeft: Martin Scorsese

Focus: God leeft: Martin Scorsese
02 Juli 2017
Martin Scorsese lijkt in deze maanden in Nederland op god: hij is overal. Je kunt geen filmtheater binnenlopen of er zijn films van Scorsese te zien. EYE wijdt niet alleen een grote expositie aan Scorsese (nog te zien tot 3 september) maar vertoont ook bijna al zijn films. Die bieden een goed tegenwicht tegen alle zomerbubbelfilms die je vóór de herfst al weer vergeten bent.
>> Lees verder