I Am Not Your Negro
In the Crosswind
Little Men
Austerlitz
Auf einmal
Winnende Werner (Herzog) nieuws

Cannes blog 3: Claire Denis en Werner Herzog

Un beau soleil interieur van Claire Denis opende donderdagavond het Quinzaine-programma in Cannes. Vóór de vertoning van wat waarschijnlijk haar eerste romantische komedie is, stal Werner Herzog even de show tijdens de uitreiking van oeuvreprijs Le Carrosse d'Or.

"Hier hoor ik thuis," zei een uitgelaten Werner Herzog over de Quinzaine, het zijprogramma van het filmfestival in Cannes dat in 1969 is opgericht door de Franse regisseursvakbond. Herzog had net Le Carrosse d'Or in ontvangst genomen, een oeuvreprijs die jaarlijks tijdens de opening van de Quinzaine wordt uitgereikt. Het was in deze competitie dat in 1972 Herzogs Aguirre, der zorn gottes in première ging, nadat die was geweigerd door de filmfestivals van Venetië en Berlijn. Eerder op de dag was Herzogs doorgesnoven detectivefilm Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans vertoond. Nu kwam hij zijn kroonprijs in ontvangst nemen.
Vorig jaar ging die prijs naar Aki Kaurismäki, maar die Fin was niet naar Cannes afgereisd om met de eer te strijken. Werner Herzog was dit jaar juist extra verheugd: "ik krijg nu de kans om een nieuwe Claire Denis met jullie allemaal te kijken! Goede films met elkaar zien, dat is waar het festival om draait."

Un beau soleil interieur
werd aangekondigd als 'een romantische komedie van Claire Denis' (Beau Travail, Les Salauds). Haar fascinatie voor sensualiteit en geweld — of gewelddadige sensualiteit — maakt hier plaats voor onconventionele, romantische humor. Vanaf het eerste shot volgt de film de romantische escapades van Isabelle (Juliette Binoche), kunstenaar, ongelukkig in de liefde en alleenstaande moeder van een dochter die ze amper ziet. Denis volgt in het openingsshot met de camera van vaste cinematograaf Agnes Godard het naakte lijf van Binoche. Een streepje zon schijnt door het gordijn op haar lichaam. Een man komt bovenop haar liggen en penetreert haar. "Ga je komen?", vraagt hij al vrijend. "Nee, het is prima zo," antwoordt ze. "Kom jij maar." De scène gaat ongemakkelijk lang door. Isabelle wordt zichtbaar ongeduldig. "Allez! Kom! Kom!"

De film heeft meer van dit soort ongemakkelijke scènes. Daaruit ontstaat de komedie. Een geweldige scène speelt zich af in een auto met een man waarmee ze net gedineerd heeft. Ze heeft haar handen al op de deurklink. Hij blijft aarzelen en zij blijft kortaf antwoorden. Wil hij nou wel of niet? Uiteindelijk moet Isabelle de knoop weer doorhakken: "kom je nou nog mee naar boven?" Zelfs daar lijkt het eindeloos te duren voordat de twee besluiten het bed te delen. Een dag later heeft hij ook nog eens spijt.

Zo komen er meer mannen voorbij in Un beau soleil interieur, maar geen enkele is een blijver. In een bizarre onthulling komt op het einde een iconisch, controversieel Frans acteur in haar leven die in een lange monoloog probeert uit te leggen dat al die eerdere mannen er niet toe doen. "Je moet open staan," zegt hij. "Iemand zal je overvallen en wegslepen..." Ik zal niet verklappen wie de acteur is, maar laten we hopen dat ze zich niet door hem weg zal laten slepen in deze verder uitstekende film over de valkuilen van de liefde.

Hugo Emmerzael



top
nieuws

Cannes blog 7: Nieuwe technologie in de marges van het festival

Cannes blog 7: Nieuwe technologie in de marges van het festival
23 Mei 2017
Cannes viert de cinema tijdens het filmfestival, zou je kunnen zeggen. Maar wat cinema is, vertroebelt in tijden van Netflix, auteurstelevisie en virtual reality. Netflixbaas Ted Sarandos, David Lynch, Jane Campion en Alejandro González Iñárritu geven de tot dusver teleurstellende competitie in Cannes het nakijken.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Viva Espana!

Focus: Viva Espana!
23 Mei 2017
Het Amsterdam Spanish Film Festival begon drie jaar geleden als een voorzichtige poging om de diversiteit van de Spaanse cinema te laten zien. Het festival sloeg aan en is van 30 mei t/m 4 juni toe aan de derde editie. Door de populariteit is het aantal locaties uitgebreid naar vier: Tuschinski, EYE, het Ketelhuis en het Bimhuis.
>> Lees verder

nieuws

Cannes blog 6: Een zwanenzang en zingende zielen

Cannes blog 6: Een zwanenzang en zingende zielen
22 Mei 2017
Als al het persoonlijke toch politiek is, gaat Michael Haneke's Happy End dan over de ondergang van het avondland, via de strapatsen van de familie Laurent? Bruno Dumonts Jeannette, een musical over de jeugd van Jeanne d'Arc, is hoe dan ook een verhaal over de geboorte van het ochtendland.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Dolende zielen

Focus: Dolende zielen
21 Mei 2017
Het Duitse kunstenaarsduo Christoph Girardet en Matthias Müller geven oude filmbeelden een nieuwe betekenis. Hun expositie Somebody, Nobody, Anyone toont de mens als dolende ziel in een onbegrijpelijke wereld.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
21 Mei 2017
Het oorspronkelijke einde van Get Out, Khavn de la Cruz interviewt Apichatpong Weerasethakul, de traditie van boeroepen in Cannes, Netflix als zelfverklaarde redder van kwaliteitsfilm, de puinhopen van Johnny Depp en de gijzeling van Disney.
>> Lees verder

nieuws

Cannes blog 5: Waarom kijken we nu naar toen?

Cannes blog 5: Waarom kijken we nu naar toen?
21 Mei 2017
De terugkeer van Agnès Varda in Cannes is ook een blik achterom. Terug naar de jaren zestig, naar de Nouvelle Vague, naar Jean-Luc Godard. Naar een andere tijd van filmmaken. Een sfeer van nostalgie die het hele festival van Cannes dit jaar lijkt te ademen. Waarom kijken we nu terug?
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
20 Mei 2017
De eetclub in de ban in Oeganda. Ere-BAFTA voor Ab Fab-actrice Joanna Lumley. Derde seizoen Twin Peaks vanaf maandag ook in Nederland te zien. Netflix-films zorgen voor onrust in Cannes. Get Out-regisseur maakt horrorserie voor HBO. Disney gechanteerd vanwege vijfde Pirates-film. Verhoeff maakt documentaire over Koch. Release Kidnap maanden uitgesteld. Gamen in bioscoop steeds meer trend. Veboli koppelt gebruikers aan recensenten. Roel Reiné promoot nieuw Marvel-project. Thomas Acda regisseert eerste bioscoopfilm.
>> Lees verder

nieuws

Cannes blog 4: Alfamannetjes en andere primaten

Cannes blog 4: Alfamannetjes en andere primaten
20 Mei 2017
Ruben Ostlünds The Square is een bijtende en komische reflectie op het schuldgevoel en de hypocrisie van het Tesla-rijdende volksdeel, dat de last van de wereld graag op de schouders draagt zo lang die als maatschappijkritische kunst tentoon wordt gesteld en aftrekbaar is van de belasting.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Kijkje in de keuken

Focus: Kijkje in de keuken
20 Mei 2017
Wie wil weten wat er bij het presenteren van oude films allemaal komt kijken, kan op 27 mei (gratis) terecht op de Collectiedag in EYE. Te zien zijn drie gerestaureerde films, die door curatoren worden ingeleid. Zij vertellen over filmmateriaal dat door veranderingen van de technische omstandigheden of de vertoningscontext nauwelijks nog valt te presenteren.
>> Lees verder

nieuws

Cannes blog 3: Claire Denis en Werner Herzog

Cannes blog 3: Claire Denis en Werner Herzog
19 Mei 2017
Un beau soleil interieur van Claire Denis opende donderdagavond het Quinzaine-programma in Cannes. Vóór de vertoning van wat waarschijnlijk haar eerste romantische komedie is, stal Werner Herzog (even) de show tijdens de uitreiking van oeuvreprijs Le Carrosse d'Or.
>> Lees verder