Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
Strike a Pose was een absolute festivallieveling en won vele prijzen nieuws

Minder Nederlandse films in 2016, wel meer prijswinnaars

Bij de start van het filmfestival van Cannes publiceert het Nederlands Filmfonds traditiegetrouw haar Facts & Figures. Voer voor liefhebbers van lijstjes en statistieken. De belangrijkste conclusies over filmjaar 2016: het aandeel van de Nederlandse film daalde stevig, de positie van arthouse films verbeterde echter en op internationale festivals doen vaderlandse producties het beter dan ooit.

Dat 2016 geen best jaar was voor de Nederlandse film wisten we al begin januari toen de brancheorganisaties hun cijfers bekend maakten. Het marktaandeel zakte van 18,8% naar 12,3%. Van de €287,7 miljoen die in totaal werd afgerekend aan bioscoopkaartjes was €32,8 miljoen voor een Nederlandse film. In totaal verdiende de filmsector €579 miljoen, waarvan de helft uit de box office en een derde uit VOD. Hoewel niet zo scherp als bij ons, is die omzetkrimp voor binnenlandse titels ook in andere Europese landen te zien. Alleen in Italië zat de film van eigen bodem in de lift. Daar ging het aandeel van 21,4% naar 28,7%.

De daling van marktaandeel in 2016 heeft veel te maken met de dominantie van grote hits in 2015, Gooische Vrouwen 2 voorop. Vorig jaar waren de bezoekers verdeeld over meer titels. Het aantal bezoekers aan Nederlandse arthouse en crossover films verdubbelde. Documentaires wisten zelfs drie keer zoveel kijkers te trekken dan in het jaar ervoor. Nederlandse documentaires wisten een gezamenlijke omzet te halen van €9,5 miljoen en dat is meer dan een tiende van de speelfilmomzet.

Een andere reden voor het lagere marktaandeel: er zijn minder titels uitgebracht in 2016. Een jaar daarvoor had de bioscoopbezoeker nog de keuze uit 46 films van Nederlandse makelij. In 2016 lag dat aantal op 37. Gemiddeld trokken die films 122.795 bezoekers en dat getal lijkt erg op dat van de voorgaande jaren.

Commercieel succes en artistieke waardering willen nogal eens uiteenlopen en dat is zeker het geval voor de Nederlandse film. De keurmeesters van internationale A-festivals als Venetië, Locarno, Toronto en San Sebastian selecteerden 47 keer een Nederlandse speelfilm voor vertoning. Documentaires, animatiefilms, kortfilms en experimentele films waren nog meer in trek: zij werden 160 keer geselecteerd. Alles bij elkaar wonnen Nederlandse films 171 prijzen op internationale festivals — een absoluut record. Documentaires voeren daarbij de lijst aan met 55 onderscheidingen.

Het Nederlandse bioscoopbezoek zit overigens nog steeds in de lift. Gemiddeld gaat de Nederlander nu 2 keer per jaar naar de film. Die frequentie ligt hoger dan in Italië (1,9) of België (1,7) maar lager dan in Groot-Brittannië (2,6) of Frankrijk (3,2). De grote voorkeur gaat uit naar Amerikaanse films (74%). Films uit andere Europese films zijn nog minder populair dan Nederlandse producties en trekken 11,6% bezoekers. Op tv heeft de Nederlandse film over aandacht niet te klagen. In 2016 werd 46,2 miljoen keer afgestemd op een kanaal waar een Nederlandse film draaide.

Het is niet te verwachten dat in 2017 het nationale marktaandeel weer omhoog gaat. Er zijn in 2016 namelijk ook beduidend minder Nederlandse films gedraaid die eventueel dit jaar uitkomen, 28 versus 43 in 2015. Die films worden wel voor een steeds groter deel gemaakt met Nederlands geld. Kon in 2015 de gemiddelde productie nog rekenen op bijna anderhalf miljoen euro buitenlandse investering, in 2016 zakte dat bedrag tot onder de zes ton.

Edo Dijksterhuis


top
nieuws

Focus: Kijkje in de keuken

Focus: Kijkje in de keuken
20 Mei 2017
Wie wil weten wat er bij het presenteren van oude films allemaal komt kijken, kan op 27 mei (gratis) terecht op de Collectiedag in EYE. Te zien zijn drie gerestaureerde films, die door curatoren worden ingeleid. Zij vertellen over filmmateriaal dat door veranderingen van de technische omstandigheden of de vertoningscontext nauwelijks nog valt te presenteren.
>> Lees verder

nieuws

Cannes blog 3: Claire Denis en Werner Herzog

Cannes blog 3: Claire Denis en Werner Herzog
19 Mei 2017
Un Beau Soleil Intérieur van Claire Denis opende donderdagavond het Quinzaine-programma in Cannes. Vóór de vertoning van wat waarschijnlijk haar eerste romantische komedie is, stal Werner Herzog (even) de show tijdens de uitreiking van oeuvreprijs Le Carrosse d'Or.
>> Lees verder

nieuws

Hein Barnhoorn interim-directeur Nederlands Film Festival

Hein Barnhoorn interim-directeur Nederlands Film Festival
19 Mei 2017
Acht maanden nadat Willemien van Aalst haar vertrek als directeur van het Nederlands Film Festival aankondigde, is er nog steeds geen opvolger gevonden. Het bestuur heeft daarom besloten een interim-directeur aan te stellen. Hein Barnhoorn treedt aan per 1 juli en blijft tot het einde van het jaar.
>> Lees verder

nieuws

Minder Nederlandse films in 2016, wel meer prijswinnaars

Minder Nederlandse films in 2016, wel meer prijswinnaars
19 Mei 2017
Bij de start van het filmfestival van Cannes publiceert het Nederlands Filmfonds traditiegetrouw haar Facts & Figures. Voer voor liefhebbers van lijstjes en statistieken. De belangrijkste conclusies over filmjaar 2016: het aandeel van de Nederlandse film daalde stevig, de positie van arthouse films verbeterde echter en op internationale festivals doen vaderlandse producties het beter dan ooit.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Filmnacht

Focus: Filmnacht
19 Mei 2017
Er is niets mis met gewoon naar een film gaan, maar in dertien filmtheaters kun je op 26 mei tijdens De Nederlandse Filmnacht de voorpremière zien van de Nederlandse film Broers én genieten van een randprogramma met muziek, theater, borrels en andere pret.
>> Lees verder

nieuws

Cannes blog 2: Irritante Ismaël

Cannes blog 2: Irritante Ismaël
18 Mei 2017
Er is iets aan de hand met openingsfilm Les fantomes d'Ismaël van Arnaud Desplechin, waardoor de lauwe ontvangst gisteren een verwarrende bijsmaak krijgt.
>> Lees verder

nieuws

Cannes blog 1: Happy Haneke

Cannes blog 1: Happy Haneke
17 Mei 2017
Het 70ste filmfestival van Cannes begint vandaag. De Filmkrant is de komende tien dagen met drie journalisten aanwezig. Dit zijn hun verwachtingen.
>> Lees verder

nieuws

VR Academy stoomt klaar voor 'the next big thing'

VR Academy stoomt klaar voor 'the next big thing'
17 Mei 2017
Het is Hilversum menens met haar Media Campus. De nieuwste poot heet VR Academy en richt zich geheel op Virtual Reality. Onderwijsinstellingen en commerciële partijen slaan de handen ineen om kennis over de nieuwe technologie over te dragen. Want als VR over een paar jaar je-van-het is, moet de Nederlandse media-industrie daar klaar voor zijn.
>> Lees verder

nieuws

Cannes 70ste editie (slotdeel)

Cannes 70ste editie (slotdeel)
16 Mei 2017
Dit is het tweede en laatste deel van een terugblik op het filmfestival van Cannes, dat tussen 17 en 28 mei zijn 70ste editie viert.
>> Lees verder

nieuws

Den Haag wil beter in beeld als filmstad

Den Haag wil beter in beeld als filmstad
16 Mei 2017
Amsterdam heeft over aandacht van locatiescouts niet te klagen. Producers van commercials weten Rotterdam steeds vaker te vinden. En Zuid-Limburg presenteert zich succesvol als interessant filmgewest. Den Haag blijft daar bij achter maar wil daar verandering in brengen. De hofstad wil zich tijdens Cannes in de kijker spelen, onder andere met een nieuwe stimuleringsmaatregel.
>> Lees verder