Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
De Olympische spelen van Amsterdam 1928 nieuws

Focus: Kijkje in de keuken

Wie wil weten wat er bij het presenteren van oude films allemaal komt kijken, kan op 27 mei (gratis) terecht op de Collectiedag in EYE. Te zien zijn drie gerestaureerde films, die door curatoren worden ingeleid. Zij vertellen over filmmateriaal dat door veranderingen van de technische omstandigheden of de vertoningscontext nauwelijks nog valt te presenteren.

Opbergen dan maar, dat materiaal? Zo denkt men niet in EYE. Met behulp van nieuwe technologieën en presentatiemogelijkheden wil men ook dit 'lastige' materiaal laten zien.
De drie films die de vertoningsproblemen illustreren zijn Blood Money (Fred Goodwins, 1921), De Olympische spelen van Amsterdam 1928 (Wilhelm Prager, Julius Perel) en Le poème électronique (1958). Blood Money is een detectivefilm over een 'golddigger' die een rijke man trouwt maar die haar na ontrouw uit huis zet. De inhalige feeks laat het er niet bij zitten. De Brits-Nederlandse coproductie werd als verloren beschouwd, maar is recent op een paar scènes na terug gevonden. Hoe de film te vertonen? Als historisch document of als een zo compleet mogelijke speelfilm?
De Olympische spelen van Amsterdam 1928 heeft als probleem dat de drie uur (!) durende film voor een hedendaags publiek te saai is. Om deze reden vertoont EYE op de Collectiedag een vijfenveertig minuten durende versie met hoogtepunten. Moet je dan spreken van filmvervalsing of is het een legitieme ingreep? Het probleem van Le poème électro­nique is dat het niet om een film gaat, maar om een multimediale voorstelling in het Philipspaviljoen op de Wereldtentoonstelling in 1958 in Brussel. Het publiek werd ondergedompeld in een spectaculaire multimedia-ervaring van filmbeelden, projecties van kleurvlakken en bijzondere geluidsopnamen. Het door architect Le Corbusier en de componistent Xenakis en Edgard Varès ontworpen project wordt op de Collectiedag in een digitale reconstructie zo historisch verantwoord mogelijk tot leven gewekt.

eyefilm.nl


top
nieuws

Focus: Kijkje in de keuken

Focus: Kijkje in de keuken
20 Mei 2017
Wie wil weten wat er bij het presenteren van oude films allemaal komt kijken, kan op 27 mei (gratis) terecht op de Collectiedag in EYE. Te zien zijn drie gerestaureerde films, die door curatoren worden ingeleid. Zij vertellen over filmmateriaal dat door veranderingen van de technische omstandigheden of de vertoningscontext nauwelijks nog valt te presenteren.
>> Lees verder

nieuws

Cannes blog 3: Claire Denis en Werner Herzog

Cannes blog 3: Claire Denis en Werner Herzog
19 Mei 2017
Un Beau Soleil Intérieur van Claire Denis opende donderdagavond het Quinzaine-programma in Cannes. Vóór de vertoning van wat waarschijnlijk haar eerste romantische komedie is, stal Werner Herzog (even) de show tijdens de uitreiking van oeuvreprijs Le Carrosse d'Or.
>> Lees verder

nieuws

Hein Barnhoorn interim-directeur Nederlands Film Festival

Hein Barnhoorn interim-directeur Nederlands Film Festival
19 Mei 2017
Acht maanden nadat Willemien van Aalst haar vertrek als directeur van het Nederlands Film Festival aankondigde, is er nog steeds geen opvolger gevonden. Het bestuur heeft daarom besloten een interim-directeur aan te stellen. Hein Barnhoorn treedt aan per 1 juli en blijft tot het einde van het jaar.
>> Lees verder

nieuws

Minder Nederlandse films in 2016, wel meer prijswinnaars

Minder Nederlandse films in 2016, wel meer prijswinnaars
19 Mei 2017
Bij de start van het filmfestival van Cannes publiceert het Nederlands Filmfonds traditiegetrouw haar Facts & Figures. Voer voor liefhebbers van lijstjes en statistieken. De belangrijkste conclusies over filmjaar 2016: het aandeel van de Nederlandse film daalde stevig, de positie van arthouse films verbeterde echter en op internationale festivals doen vaderlandse producties het beter dan ooit.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Filmnacht

Focus: Filmnacht
19 Mei 2017
Er is niets mis met gewoon naar een film gaan, maar in dertien filmtheaters kun je op 26 mei tijdens De Nederlandse Filmnacht de voorpremière zien van de Nederlandse film Broers én genieten van een randprogramma met muziek, theater, borrels en andere pret.
>> Lees verder

nieuws

Cannes blog 2: Irritante Ismaël

Cannes blog 2: Irritante Ismaël
18 Mei 2017
Er is iets aan de hand met openingsfilm Les fantomes d'Ismaël van Arnaud Desplechin, waardoor de lauwe ontvangst gisteren een verwarrende bijsmaak krijgt.
>> Lees verder

nieuws

Cannes blog 1: Happy Haneke

Cannes blog 1: Happy Haneke
17 Mei 2017
Het 70ste filmfestival van Cannes begint vandaag. De Filmkrant is de komende tien dagen met drie journalisten aanwezig. Dit zijn hun verwachtingen.
>> Lees verder

nieuws

VR Academy stoomt klaar voor 'the next big thing'

VR Academy stoomt klaar voor 'the next big thing'
17 Mei 2017
Het is Hilversum menens met haar Media Campus. De nieuwste poot heet VR Academy en richt zich geheel op Virtual Reality. Onderwijsinstellingen en commerciële partijen slaan de handen ineen om kennis over de nieuwe technologie over te dragen. Want als VR over een paar jaar je-van-het is, moet de Nederlandse media-industrie daar klaar voor zijn.
>> Lees verder

nieuws

Cannes 70ste editie (slotdeel)

Cannes 70ste editie (slotdeel)
16 Mei 2017
Dit is het tweede en laatste deel van een terugblik op het filmfestival van Cannes, dat tussen 17 en 28 mei zijn 70ste editie viert.
>> Lees verder

nieuws

Den Haag wil beter in beeld als filmstad

Den Haag wil beter in beeld als filmstad
16 Mei 2017
Amsterdam heeft over aandacht van locatiescouts niet te klagen. Producers van commercials weten Rotterdam steeds vaker te vinden. En Zuid-Limburg presenteert zich succesvol als interessant filmgewest. Den Haag blijft daar bij achter maar wil daar verandering in brengen. De hofstad wil zich tijdens Cannes in de kijker spelen, onder andere met een nieuwe stimuleringsmaatregel.
>> Lees verder