The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Vind die domme trut en gooi haar in de rivier nieuws

Telefilm 2017: Ben Brand over Vind die domme trut en gooi haar in de rivier

Dit Frankensteinmonster is niet meer te stoppen
De komende zes weken verschijnt iedere woensdag een nieuwe Nederlandse film op televisie. Regisseur Ben Brand brengt in deze editie Telefilms zijn speelfilmdebuut met de glorieuze titel Vind die domme trut en gooi haar in de rivier. Brand: "Het is of we terug zijn in de middeleeuwen; waar mensen botvieren met brandende fakkels en hooivorken."

De minimuffins zijn aan lang gesteelde lepels gespiesd in het Amsterdamse Café Fonteyn. We drinken verse munt- en verse gemberthee. Mutsjes, Macbookjes, iPhonetjes — en dan praten over film. Wat een hipsters. Maar regisseur Ben Brand is niet de eerste de beste creative. Zijn Telefilm Vind die domme trut en gooi haar in die rivier is gevoelig en stoer tegelijk. Brand legt haarscherp bloot in wat voor dystopische werkelijkheid we terecht zijn gekomen. "We zouden gebaat zijn bij goede onlinewetgeving. Het internet vergeet niets: zelfs als iets maar een minuutje online staat, kan het gekopieerd worden en zo blijven bestaan. In Nederland kan de politie nog wel een en ander controleren, maar internationaal allang niet meer. We hebben een monster van Frankenstein gecreëerd, dat niet meer te stoppen is."

In Vind die domme trut plaatst een puberjongen een filmpje online dat viral gaat en tot ijzingwekkende gevolgen leidt. "Mensen plaatsen video's impulsief en die kunnen hen uitentreuren blijven achtervolgen. Ik heb een hoop shit uitgehaald toen ik opgroeide. Fietsen stelen, wiet verbouwen in de kast van een vriend," Brand grinnikt, "iedereen maakt fouten. Dat hoort bij volwassen worden. Het probleem is dat de onlinewereld je onmiddellijk en keihard afrekent op je fouten. Het ontneemt je de kans om te experimenteren. De digitale identiteit is onontgonnen gebied en we moeten nog ontdekken hoe we er het beste mee om kunnen gaan."

Ben Brand


Sociale media spelen een hoofdrol in de film, maar we krijgen relatief weinig beeldschermen te zien. Brand: "Ik heb het medium zelf zoveel mogelijk vermeden. Telefoonschermpjes zijn niet filmisch en in beeld verschijnende sms'jes vind ik lelijk. De impact moet uit de film zelf blijken en niet via het scherm. De vormgeving is rauw, haast tastbaar. Hij is niet flitsend en shiny. Ik ben geïnteresseerd in de motivaties van mijn personages. Veelzijdige karakters kunnen me raken. Die maken een verhaal ingewikkeld en dus menselijk."

Het is zomer. De cameravoering is speels, de sfeer is warm. Brand: "Omdat we vooral met jonge, niet-professionele acteurs werkten, die zich vrij moesten kunnen bewegen, wilde ik alleen met natuurlijk licht werken. Paul [Özgür de cameraman — LvZ] moest ze 360-graden kunnen volgen. Dat kan alleen als je geen lichtopstelling maakt; anders zet je je acteurs vast. Paul heeft ook Prins gedraaid van Sam de Jong en zijn stijl is schaars in Nederland. Naturalisme kan bij hem optimaal tot bloei komen." Doordat de camera zo warm en betrokken is, valt het op dat Brand op de meest dramatische momenten juist afstand houdt. "We hadden Play (2011) van Ruben Östlund als voorbeeld, die ook Involuntary (2008) en Turist (2014) heeft gemaakt. In Play zie je kinderen andere kinderen afpersen. Dat is heftig, maar doordat de camera op afstand blijft, wordt het niet sentimenteel."

Brand is in brede zin gefascineerd door de relatie tussen mens en technologie. Zijn korte film 97% (2013) gaat over een jongen en zijn dating-app. "We schreven het script voor 97% voordat Tinder überhaupt bestond. Hadden wíj die app maar op de markt hadden gebracht; dan hadden we bakken met geld verdiend," lacht Brand. "Op de Filmacademie maakte ik een film over huisrobots. En ooit wil ik een sciencefictionfilm maken over de invloed van technologie op mensen. Iets met tijdreizen." Dat in de nabije toekomst ruimtereizen als vakantie mogelijk wordt, is pas de eerste stap, denkt Brand. "Fysieke lichamen zullen steeds minder belangrijk worden en op den duur zelfs achterhaald. Op een gegeven moment zal je je brein kunnen downloaden en digitaal transporteren. Moet je voorstellen: ter plaatse staat een 3D-printer, die een robotlichaam voor je fabriceert en zo kun je over Mars of de maan lopen. Die gedachte is enerverend en spannend tegelijk. We zitten tussen angst en mogelijkheid in."

Laura van Zuylen

Vind die domme trut en gooi haar in de rivier wordt uitgezonden op woensdag 12 april om 20:30 op NPO3.



top
nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
16 April 2017
Prijs psychiaters voor Emma wil leven. Nieuw hoofdstuk in Ghost in the Shell-franchise in de maak. Yellow Robin Award voor El hombre que cuida. Kinepolis Jaarbeurs loopt als een tierelier. MTV introduceert genderneutrale acteerprijzen. Pien Houthoff nieuwe directeur LUX. Gouden Film voor Het Verlangen. Maas en Stapel willen best weer samenwerken. Nederlandse coproductie A Gentle Creature in hoofdcompetitie Cannes. Lejla in talentprogramma Cannes. Cinetree gaat ook conventioneel VOD-model aanbieden. Go Short-prijzen uitgereikt. Broet gered. Bouw Kinepolis Den Bosch van start.
>> Lees verder

nieuws

Horrorlegende Dario Argento op bezoek bij EYE

Horrorlegende Dario Argento op bezoek bij EYE
13 April 2017
Zijn Giallo-films over seriemoordenaars bezorgden hem wereldfaam en een reputatie van 'kunstenaar in het exploitatiegenre'. Zijn horrorfilms zijn zo mogelijk nog beroemder. Op 20 april is Dario Argento te gast in EYE. Martin Koolhoven nodigde zijn collega uit voor zijn maandelijkse filmavond Cinema Egzotik.
>> Lees verder

nieuws

Hoe komt de Nederlandse film uit het dal?

Hoe komt de Nederlandse film uit het dal?
11 April 2017
Nederlanders gaan steeds meer naar de film maar sinds minder naar Nederlandse films. Het marktaandeel van film van eigen bodem is de afgelopen drie jaar van 20,5% gezakt naar 12,3%. In de komende editie van CineTalks, op 12 april in VondelCS, wordt gediscussieerd over de redenen voor deze krimp en wat eraan gedaan zou kunnen worden.
>> Lees verder

nieuws

Telefilm 2017: Ben Brand over Vind die domme trut en gooi haar in de rivier

Telefilm 2017: Ben Brand over Vind die domme trut en gooi haar in de rivier
10 April 2017
De komende zes weken verschijnt iedere woensdag een nieuwe Nederlandse film op televisie. Regisseur Ben Brand brengt in deze editie Telefilms zijn speelfilmdebuut met de glorieuze titel Vind die domme trut en gooi haar in de rivier. Brand: "Het is of we terug zijn in de middeleeuwen; waar mensen botvieren met brandende fakkels en hooivorken."
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
09 April 2017
Los Angeles door de ogen van Robby Müller, de muurtekeningen in de villa van Jean Cocteau, Olivier Assayas over Jean-Pierre Léaud, de bioscoopfotografie van Hiroshi Sugimoto, de terloopse abstracties van Michelangelo Antonioni en de ophef over de gephotoshopte Cannes-poster.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
08 April 2017
Bram Fischer publiekslieveling op Movies that Matter. Weisz verfilmt eindelijk Campert-klassieker. Netflix zoekt ondertitelaars. Rode Tulp Film Festival slachtoffer politiek gekrakeel. TV-markt in Nederland blijft krimpen. Tweede Flodder-stripboek op komst. Scheidend LantarenVenster-directeur Meerburg onderscheiden. Claudia Cardinale gephotoshopt op Cannes-poster. Amerikaanse scenarioschrijvers dreigen met staking. Ultra-snel internet op komst.
>> Lees verder

nieuws

EYE Art & Film Prize naar Wang Bing

EYE Art & Film Prize naar Wang Bing
07 April 2017
De derde EYE Art & Film Prize is gewonnen door Wang Bing. De Chinese filmmaker en kunstenaar werd bekend met zijn negen uur durende debuut Tie Xi Qu: West of the Tracks (2003) en geldt sindsdien als een van de belangrijkste filmmakers van zijn land. Zijn filminstallatie Crude Oil — maar liefst 14 uur lang — was in 2008 te zien tijdens het IFFR.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Arabische wereld zonder clichés

Focus: Arabische wereld zonder clichés
04 April 2017
Met het Midden-Oosten is het in Nederland als met voetbal: iedereen heeft er verstand van en weet het beter. Het Festival Cinéma Arabe, dat van 11 t/m 17 april in Rialto, de Balie en Podium Mozaïek plaatsvindt, zoekt het niet in schreeuwerige opinies maar in verdieping. Het doel is een genuanceerd beeld van de Arabische wereld door vooroordelen en clichés te ontkrachten.
>> Lees verder

nieuws

Eerste holografische film ter wereld op Go Short

Eerste holografische film ter wereld op Go Short
03 April 2017
Na 3D, Virtual Reality en Augmented Reality is een film met holografische beelden de volgende stap in de technische ontwikkeling van cinema. The Creative Lab van NHTV Breda heeft 's werelds eerste film gemaakt met behulp van de Hololens. The Dancer Awakens is te zien tijdens Go Short in Nijmegen.
>> Lees verder

nieuws

Telefilm 2017: Sander Burger over Off Track

Telefilm 2017: Sander Burger over Off Track
03 April 2017
Deze weken verschijnt iedere woensdag een nieuwe Nederlandse film op televisie. Regisseur Sander Burger vertelt over zijn Off Track, waarin een bordeelbezoekje de roadtrip-plannen van een groep Goudse jeugdvrienden in de war schopt. "Luuk besluit iets te doen aan het vermeende onrecht, maar dan blijkt de wereld niet zo zwart-wit te zijn als hij denkt. Wat doe je dan? Dat hebben we ons proberen voor te stellen."
>> Lees verder