Kedi (Ceyda Torun over)
Aquarius
The Beguiled
Una mujer fantástica
Jaap van Heusden over In Blue
Vind die domme trut en gooi haar in de rivier nieuws

Telefilm 2017: Ben Brand over Vind die domme trut en gooi haar in de rivier

Dit Frankensteinmonster is niet meer te stoppen
De komende zes weken verschijnt iedere woensdag een nieuwe Nederlandse film op televisie. Regisseur Ben Brand brengt in deze editie Telefilms zijn speelfilmdebuut met de glorieuze titel Vind die domme trut en gooi haar in de rivier. Brand: "Het is of we terug zijn in de middeleeuwen; waar mensen botvieren met brandende fakkels en hooivorken."

De minimuffins zijn aan lang gesteelde lepels gespiesd in het Amsterdamse Café Fonteyn. We drinken verse munt- en verse gemberthee. Mutsjes, Macbookjes, iPhonetjes — en dan praten over film. Wat een hipsters. Maar regisseur Ben Brand is niet de eerste de beste creative. Zijn Telefilm Vind die domme trut en gooi haar in die rivier is gevoelig en stoer tegelijk. Brand legt haarscherp bloot in wat voor dystopische werkelijkheid we terecht zijn gekomen. "We zouden gebaat zijn bij goede onlinewetgeving. Het internet vergeet niets: zelfs als iets maar een minuutje online staat, kan het gekopieerd worden en zo blijven bestaan. In Nederland kan de politie nog wel een en ander controleren, maar internationaal allang niet meer. We hebben een monster van Frankenstein gecreëerd, dat niet meer te stoppen is."

In Vind die domme trut plaatst een puberjongen een filmpje online dat viral gaat en tot ijzingwekkende gevolgen leidt. "Mensen plaatsen video's impulsief en die kunnen hen uitentreuren blijven achtervolgen. Ik heb een hoop shit uitgehaald toen ik opgroeide. Fietsen stelen, wiet verbouwen in de kast van een vriend," Brand grinnikt, "iedereen maakt fouten. Dat hoort bij volwassen worden. Het probleem is dat de onlinewereld je onmiddellijk en keihard afrekent op je fouten. Het ontneemt je de kans om te experimenteren. De digitale identiteit is onontgonnen gebied en we moeten nog ontdekken hoe we er het beste mee om kunnen gaan."

Ben Brand


Sociale media spelen een hoofdrol in de film, maar we krijgen relatief weinig beeldschermen te zien. Brand: "Ik heb het medium zelf zoveel mogelijk vermeden. Telefoonschermpjes zijn niet filmisch en in beeld verschijnende sms'jes vind ik lelijk. De impact moet uit de film zelf blijken en niet via het scherm. De vormgeving is rauw, haast tastbaar. Hij is niet flitsend en shiny. Ik ben geïnteresseerd in de motivaties van mijn personages. Veelzijdige karakters kunnen me raken. Die maken een verhaal ingewikkeld en dus menselijk."

Het is zomer. De cameravoering is speels, de sfeer is warm. Brand: "Omdat we vooral met jonge, niet-professionele acteurs werkten, die zich vrij moesten kunnen bewegen, wilde ik alleen met natuurlijk licht werken. Paul [Özgür de cameraman — LvZ] moest ze 360-graden kunnen volgen. Dat kan alleen als je geen lichtopstelling maakt; anders zet je je acteurs vast. Paul heeft ook Prins gedraaid van Sam de Jong en zijn stijl is schaars in Nederland. Naturalisme kan bij hem optimaal tot bloei komen." Doordat de camera zo warm en betrokken is, valt het op dat Brand op de meest dramatische momenten juist afstand houdt. "We hadden Play (2011) van Ruben Östlund als voorbeeld, die ook Involuntary (2008) en Turist (2014) heeft gemaakt. In Play zie je kinderen andere kinderen afpersen. Dat is heftig, maar doordat de camera op afstand blijft, wordt het niet sentimenteel."

Brand is in brede zin gefascineerd door de relatie tussen mens en technologie. Zijn korte film 97% (2013) gaat over een jongen en zijn dating-app. "We schreven het script voor 97% voordat Tinder überhaupt bestond. Hadden wíj die app maar op de markt hadden gebracht; dan hadden we bakken met geld verdiend," lacht Brand. "Op de Filmacademie maakte ik een film over huisrobots. En ooit wil ik een sciencefictionfilm maken over de invloed van technologie op mensen. Iets met tijdreizen." Dat in de nabije toekomst ruimtereizen als vakantie mogelijk wordt, is pas de eerste stap, denkt Brand. "Fysieke lichamen zullen steeds minder belangrijk worden en op den duur zelfs achterhaald. Op een gegeven moment zal je je brein kunnen downloaden en digitaal transporteren. Moet je voorstellen: ter plaatse staat een 3D-printer, die een robotlichaam voor je fabriceert en zo kun je over Mars of de maan lopen. Die gedachte is enerverend en spannend tegelijk. We zitten tussen angst en mogelijkheid in."

Laura van Zuylen

Vind die domme trut en gooi haar in de rivier wordt uitgezonden op woensdag 12 april om 20:30 op NPO3.



top
nieuws

Focus: Nieuw filmfestival Gorinchem

Focus: Nieuw filmfestival Gorinchem
21 April 2017
Geen zichzelf respecterende stad zonder filmfestival. Dat geldt ook voor Gorinchem, dat we kennen als het stadje waar de Watergeuzen in 1572 negentien priesters en andere gelovigen gevangen namen en in Den Briel gruwelijk vermoordden. Maar er is vrolijker nieuws over Gorinchem. In het stadje vindt van 28 t/m 30 april de eerste editie van het Internationaal Film Festival Gorinchem (IFFG) plaats.
>> Lees verder

nieuws

Terugkeer van de nachtvoorstelling

Terugkeer van de nachtvoorstelling
19 April 2017
De nachtvoorstelling, domein van B-films, culttitels en creaties die het daglicht niet kunnen verdragen is terug. Kriterion in Amsterdam is twee weken geleden begonnen met een wekelijkse aflevering van After Midnight. De bedoeling is om films te brengen die nergens anders (meer) te zien zijn.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Warmlopen Amsterdam Spanish Film Festival

Focus: Warmlopen Amsterdam Spanish Film Festival
18 April 2017
Het duurt nog even voordat de derde editie van het Amsterdam Spanish Film Festival van start gaat (30 mei), maar het festival trapt 25 april alvast af in Tuschinski met de voorpremière van El ciu­dadano ilustre.
>> Lees verder

nieuws

Telefilm 2017: Thomas Korthals Altes over Het bestand

Telefilm 2017: Thomas Korthals Altes over Het bestand
17 April 2017
Deze weken verschijnt iedere woensdag een nieuwe Nederlandse film op televisie. Deze keer vertelt regisseur Thomas Korthals Altes over zijn Arnon Grunberg verfilming Het bestand waarvoor hij in de wereld van hackers en cyber-security dook. "Vroeger waren computernerds nog gewoon nerds, nu worden ze langzaamaan de machtigste mensen op aarde."
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
16 April 2017
De eigen koers van Scarlett Johansson, met films de keuken in, het succes van Afro-Amerikaanse documentairemakers, Terrence Malick als leuke buurman, achter de schermen bij D-Day in Cannes en een zwartkomische filmtip van de Russische ambassade.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
16 April 2017
Prijs psychiaters voor Emma wil leven. Nieuw hoofdstuk in Ghost in the Shell-franchise in de maak. Yellow Robin Award voor El hombre que cuida. Kinepolis Jaarbeurs loopt als een tierelier. MTV introduceert genderneutrale acteerprijzen. Pien Houthoff nieuwe directeur LUX. Gouden Film voor Het Verlangen. Maas en Stapel willen best weer samenwerken. Nederlandse coproductie A Gentle Creature in hoofdcompetitie Cannes. Lejla in talentprogramma Cannes. Cinetree gaat ook conventioneel VOD-model aanbieden. Go Short-prijzen uitgereikt. Broet gered. Bouw Kinepolis Den Bosch van start.
>> Lees verder

nieuws

Horrorlegende Dario Argento op bezoek bij EYE

Horrorlegende Dario Argento op bezoek bij EYE
13 April 2017
Zijn Giallo-films over seriemoordenaars bezorgden hem wereldfaam en een reputatie van 'kunstenaar in het exploitatiegenre'. Zijn horrorfilms zijn zo mogelijk nog beroemder. Op 20 april is Dario Argento te gast in EYE. Martin Koolhoven nodigde zijn collega uit voor zijn maandelijkse filmavond Cinema Egzotik.
>> Lees verder

nieuws

Hoe komt de Nederlandse film uit het dal?

Hoe komt de Nederlandse film uit het dal?
11 April 2017
Nederlanders gaan steeds meer naar de film maar sinds minder naar Nederlandse films. Het marktaandeel van film van eigen bodem is de afgelopen drie jaar van 20,5% gezakt naar 12,3%. In de komende editie van CineTalks, op 12 april in VondelCS, wordt gediscussieerd over de redenen voor deze krimp en wat eraan gedaan zou kunnen worden.
>> Lees verder

nieuws

Telefilm 2017: Ben Brand over Vind die domme trut en gooi haar in de rivier

Telefilm 2017: Ben Brand over Vind die domme trut en gooi haar in de rivier
10 April 2017
De komende zes weken verschijnt iedere woensdag een nieuwe Nederlandse film op televisie. Regisseur Ben Brand brengt in deze editie Telefilms zijn speelfilmdebuut met de glorieuze titel Vind die domme trut en gooi haar in de rivier. Brand: "Het is of we terug zijn in de middeleeuwen; waar mensen botvieren met brandende fakkels en hooivorken."
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
09 April 2017
Los Angeles door de ogen van Robby Müller, de muurtekeningen in de villa van Jean Cocteau, Olivier Assayas over Jean-Pierre Léaud, de bioscoopfotografie van Hiroshi Sugimoto, de terloopse abstracties van Michelangelo Antonioni en de ophef over de gephotoshopte Cannes-poster.
>> Lees verder