I Am Not Your Negro
In the Crosswind
Little Men
Austerlitz
Auf einmal
nieuws

Critics' Choice: Menno Kooistra over Francofonia

In het Critics' Choice programma van het International Film Festival Rotterdam presenteren acht Nederlandse en buitenlandse filmcritici een film of documentaire die de aandacht verdient. Elke vertoning wordt vooraf gegaan door een video-essay. Thema van dit jaar is Whose Cinema. De curatoren van het programma Dana Linssen en Jan Pieter Ekker kozen voor Francofonia. Op hun verzoek worden niet zij, maar de co-auteur van hun video-essay, editor Menno Kooistra, geinterviewd. Maar in lijn met film en essay roept ook het gesprek een vraag op: wie is verantwoordelijk voor beeld?

Aleksandr Sokoerovs Francofonia is een film over de geschiedenis van het Louvre, te zien als overdenking, essay en reconstructie ineen. Zelf was je niet betrokken bij de keuze voor deze film. Wat vond jij er eigenlijk van toen je hem zag? "Ik vind het een hele goede film. Het roept veel vragen op: wat gebeurt er met kunst als je het niet meer kunt zien, als het niet beschikbaar is voor publiek. Vanuit mijn persoonlijke interesse raakt dat mij met film nog meer: van wie is film, wat blijft er over van een film als hij niet gezien kan worden? Maar Francofonia is ook visueel heel interessant. Onder andere door de mengeling historische beelden en nieuwe beelden die juist weer oud zijn gemaakt, of door het gebruik van verschillende aspect ratio's. Daar heb ik ook op in proberen te spelen in het video-essay."

Want hoewel jij later bent ingehaakt hebben jullie het video-essay wel met zijn drieën bedacht? "Nee, dat is niet waar. Het idee komt van Dana en Jan Pieter. Die hebben me er bij gevraagd als editor. Toen hebben we allereerst een keer met elkaar gezeten, voor de rest gebeurde alles in Google Docs of via chat of mail. Zo zijn we de hele tijd gaan schuiven, schetsen maken, beelden over en weer sturen."

Kan je laten zien hoe dat in zijn werk ging? Ja hoor:

Klik voor een grotere versie
Klik voor een grotere versie.

Merk je tijdens zo'n proces dat de techniek opeens het onderwerp gaat beïnvloeden? "Ja, absoluut. Maar dat gebeurt spontaan. Bij het achter elkaar plakken, vallen de puzzelstukjes gaandeweg op hun plek. Dan ga je op zoek naar beeldrijm, leuke overgangen en zie je het steeds meer ontstaan. Zoals het gebruik van de zwart/wit-verdeling waar Francofonia mee begint, dat hebben we gewoon overgenomen voor ons essay. De bruikbaarheid van dat soort dingen, referenties en visuele grapjes, die zie je pas als je gaat monteren. Maar Dana en Jan Pieter hebben wel heel duidelijk gezegd wat ze wilden. Ik heb het aan elkaar geplakt."

Jullie essay gaat over het onbeschikbaar worden van kunst: wat is kunst nog waard als niemand het ziet? Als editor maak je de hele tijd keuzes wat je wel of niet laat zien. Voel jij daar vanuit je vak ook een soort verantwoordelijkheid in? Natuurlijk, dat is het kill your darlings-principe. Dat doet bij sommige beelden wel pijn, maar daar kan ik verder niks aan doen."

Maar heb je dan weleens een beeld laten staan omdat je het zo mooi vond, terwijl je wist dat het voor het verhaal eigenlijk niet kon of nodig was? "Ja, dat wel. Dat zit bijvoorbeeld ook in dit essay. Er zit een shot in van een witte sculptuur van een hand met pijl en boog die langzaam wordt gestreeld door een echte hand. Dat is zo'n prachtig beeld, dat het er van mezelf toch in moest blijven. Maar voor wat we willen vertellen voegt het eigenlijk niet heel veel toe."

En toch zie je jouw rol in het essay als puur technisch? "Ja, zo zie ik het zelf wel. Ik stond aanvankelijk ook als editor op de credits, maar uiteindelijk hebben Jan Pieter en Dana besloten dat ik ook deel was van het team. We hebben het toch met zijn drieën gemaakt. Maar het blijft hun idee. Dus wat dat betreft heb ik de puzzelstukjes aan elkaar geplakt. Maar natuurlijk, als je dat doet, ga je automatisch ook nadenken over vorm. Dan ga je nieuwe insteken zien. Dus ok, het klopt wel. Ik ben het eigenlijk wel eens met mijn credit als mede-auteur."

Alexander Zwart



top
nieuws

Jacques Rivette: ziel en zonderling van Nouvelle Vague

Jacques Rivette: ziel en zonderling van Nouvelle Vague
05 Februari 2016
"Jacques Rivette was een buitenbeentje binnen de Nouvelle Vague," zegt scenarist Pascal Bonitzer, "maar tegelijk vormde hij er ook de ziel van; Rivette was een van de meest radicale en consequente cineasten". Na het verdwijnen van Claude Chabrol en Eric Rohmer in 2010 en het wegvallen van Alain Resnais in 2014 betekent de dood van de 87-jarige filmmaker zowat het einde van een generatie die in de jaren zestig aan de wieg stond van het modernisme in de Franse cinema.
>> Lees verder

nieuws

Muziek Schindler's List favoriet bij Radio 4-luisteraar

Muziek Schindler's List favoriet bij Radio 4-luisteraar
04 Februari 2016
John 'Out of Africa' Barry valt net buiten de top-10, net als Rogier van Otterloo die de soundtrack schreef voor Soldaat van Oranje. In het kader van NPO Radio 4 at The Movies brachten duizenden luisteraars van de klassieke muziekzender hun stem uit in de verkiezing van de beste filmmuziek. John Williams staat bovenaan, met de soundtrack van Schindler’s List.
>> Lees verder

nieuws

IFFR betuigt steun aan directeur festival Busan

IFFR betuigt steun aan directeur festival Busan
03 Februari 2016
De directeur van het Busan International Film Festival wordt door de Zuid-Koreaanse autoriteiten onder druk gezet om zijn ontslag in te dienen. De reden: een documentaire over het zinken van veerboot Sewol, die ruim 300 mensen het leven kostte en waarschijnlijk het gevolg is van corruptie en wanbestuur. IFFR-directeur Bero Beyer betuigde bij de opening van CineMart steun aan zijn Koreaanse collega Lee Yong-gwan.
>> Lees verder

nieuws

Critics' Choice: Menno Kooistra over Francofonia

Critics' Choice: Menno Kooistra over Francofonia
03 Februari 2016
In het Critics' Choice programma van het International Film Festival Rotterdam presenteren acht Nederlandse en buitenlandse filmcritici een film of documentaire die de aandacht verdient. Elke vertoning wordt vooraf gegaan door een video-essay. Thema van dit jaar is Whose Cinema. De curatoren van het programma Dana Linssen en Jan Pieter Ekker kozen voor Francofonia. Op hun verzoek worden niet zij, maar de co-auteur van hun video-essay, editor Menno Kooistra, geinterviewd. Maar in lijn met film en essay roept ook het gesprek een vraag op: wie is verantwoordelijk voor beeld?
>> Lees verder

nieuws

Critics' Choice: Hugo Emmerzael over Helmut Berger, Actor

Critics' Choice: Hugo Emmerzael over Helmut Berger, Actor
03 Februari 2016
In het Critics' Choice programma van het International Film Festival Rotterdam presenteren acht Nederlandse en buitenlandse filmcritici een film of documentaire die de aandacht verdient. Elke vertoning wordt voorafgegaan door een video essay gemaakt door die criticus. Thema van dit jaar is Whose Cinema. Hugo Emmerzael koos voor Helmut Berger, Actor. "Helmut Berger lijkt een karikatuur te zijn geworden van zijn eigen filmische personages."
>> Lees verder

nieuws

Critics' Choice 2016: Matt Zoller Seitz over The Thaw en Mad Men

Critics' Choice 2016: Matt Zoller Seitz over The Thaw en Mad Men
02 Februari 2016
Voor het Critics' Choice programma van Film Festival Rotterdam maakte Amerikaanse criticus en Mad Men-expert Matt Zoller Seitz een video essay over The Thaw, beter bekend als de Russische Mad Men. Al noemt Seitz zijn essays liever "documentaires over filmgeschiedenis en stijl."
>> Lees verder

nieuws

Tiger Awards korte film naar Leckey, Barrada en Saïto

Tiger Awards korte film naar Leckey, Barrada en Saïto
01 Februari 2016
Gisterenavond zijn de Canon Tiger Awards voor Korte Film 2016 uitgereikt. Twee van de drie winnaars zijn afkomstig uit de hoek van de beeldende kunst, zoals de afgelopen jaren eigenlijk telkens het geval is. Er was een speciale vermelding voor Le Park van Randa Maroufi.
>> Lees verder

nieuws

Niet in de val van de fetisj

Niet in de val van de fetisj
01 Februari 2016
Waarom zit Sergej Loznitsa niet in Hitchcock/Truffaut? Over Vertigo, een film die in de toch al zielvertroostend cinefiele documentaire als case study voor Hitchcocks persoonlijke obsessies wordt aangehaald, bracht de Rus een prikkelende meta-analyse te berde tijdens de masterclass die hij afgelopen vrijdag op het International Film Festival Rotterdam gaf, een dag voor de première van The Event.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Een B-Movie Trip

Focus: Een B-Movie Trip
01 Februari 2016
B-Movie Orchestra is terug en dat is goed nieuws voor iedereen die van vrolijke, maffe en swingende live-uitgevoerde filmmuziek houdt. Na twee goed ontvangen albums begint de band aan een nieuwe tournee en presenteert ze het nieuwe album Dr. Jekyll and Sister Hyde.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
31 Januari 2016
Nina Gantz wint prijs op Sundance met Edmond. Enschede eerste Nederlandse stad met Kinepolis-bioscoop. Release Star Wars: Episode VIII halfjaar uitgesteld. Welcome to the Smiling Coast geselecteerd voor festival in LA. DiCaprio en Larson winnen SAG Award. Festivalpubliek loopt weg bij première film van Harry Potter-acteur. Goed eerste jaar voor De Filmhallen. Samsung begint virtual reality studio. Nieuw bioscoopcomplex in Harderwijk. Twee Nederlandse projecten naar Berlijnse coproductiemarkt.
>> Lees verder