Jackie
Sieranevada
Moonlight
Personal Shopper
Paterson
Hugo Emmerzael (foto 31Pictures) nieuws

Critics' Choice: Hugo Emmerzael over Helmut Berger, Actor

In het Critics' Choice programma van het International Film Festival Rotterdam presenteren acht Nederlandse en buitenlandse filmcritici een film of documentaire die de aandacht verdient. Elke vertoning wordt voorafgegaan door een video-essay gemaakt door die criticus. Thema van dit jaar is Whose Cinema. Hugo Emmerzael koos voor Helmut Berger, Actor. "Helmut Berger lijkt een karikatuur te zijn geworden van zijn eigen filmische personages."

Toen je werd gevraagd voor het programma-onderdeel Critic's Choice, had je toen het gevoel dat je hoedanigheid van criticus een rol moest spelen in jouw keuze? "Nee, eigenlijk niet. Ik zag het meer als een kans om mijn eigen interesses te onderzoeken, daar kreeg ik plots de mogelijkheid toe. Mijn eerste idee was om een video-essay te maken over Shia LaBeouf die bij wijze van performance naar al zijn films kijkt. Dat zou gaan over spectatorship en Shia die zijn leven op een scherm ziet terwijl wij naar zijn leven kijken en zo verder. Een soort driehoeksverhouding van blikken. Maar helaas kregen we geen toestemming om zijn nieuwste film Man Down in Rotterdam te vertonen. Mijn andere optie was om in mijn fascinatie voor Spike Lee te duiken. Zijn laatste film, Chi-Raq, is de eerste door Amazon geproduceerde film. Dat leek me mede daarom al interessant in het kader van 'Whose Cinema'. Helaas kwamen we er ook met Amazon niet uit."

Je uiteindelijke keuze is Andreas Horvath's onconventionele Helmut Berger, Actor. Een documentaire over de Oostenrijkse acteur Helmut Berger: in de jaren zestig en zeventig onder meer bekend als geliefde en muze van de Italiaanse regisseur Luchino Visconti, nu zijn schoonheid vervlogen is een (op zijn zachtst gezegd) ietwat markante kluizenaar die af en toe nog opdraaft voor een rolletje. Wat bracht je, na je eerdere omwegen, op deze film? "Ik kreeg hem eigenlijk aangereikt. Omdat de vorige plannen op niets uit liepen, stuitten we op een probleem: de deadline, het programma van het IFFR moest op slot. Dana Linssen [samen met Jan Pieter Ekker curator van Critics' Choice] wist van mijn oorspronkelijke Shia LaBeouf-voornemen en vroeg of ik eens naar deze documentaire wou kijken. Dus dat deed ik. En toen ik hem zag, was ik meteen verkocht. Jammer dat die twee vorige ideeën niet werkten, maar misschien maar goed ook. Dit voelde als dé aangewezen film die me terugbracht bij mijn eerste idee van spectatorship. Het is sowieso een bizarre documentaire die berust op een enorm misverstand: de regisseur lijkt een portret te willen maken over een acteur die uit zijn gloriedagen is geraakt, terwijl de oude steracteur Helmut Berger juist de gelegenheid ziet zichzelf weer groter dan het leven te kunnen presenteren."

Je video-essay is tegelijkertijd een uitleg over wie Helmut Berger is, maar plaatst het narcisme dat uit de documentaire blijkt ook in een nog grotere context. Hoe ben je tot die vorm gekomen? "Door de documentaire heb ik een hele vreemde introductie tot Berger gekregen. Ik wist opeens een heleboel vreemde dingen van deze oudere man, terwijl ik zijn hele filmografie nog moest zien. Pas toen ik die ging kijken bleek wat voor jonge adonis hij ooit was en dat hij in een reeks geweldige films gespeeld heeft. Maar door die omgekeerde introductie had ik dus al wel een hele specifieke, gekleurde blik waarmee ik naar zijn cinema keek. Dat heeft mijn essay uiteraard beïnvloed. Zo eiste ook zijn narcisme daar een prominente plek in op. Alles moet om hem draaien, dat zit niet alleen in zijn leven maar ook in de filmrollen die hij heeft gespeeld. Een heel interessant gegeven: hij lijkt een soort karikatuur te zijn geworden van zijn eigen filmische personages.
"Bijkomende vraag die ik mezelf stelde was, wat kan ik toevoegen voor een totaalervaring van de kijker. Wat kan ik meegeven zonder al te veel weg te geven, want ik wil wel dat mensen daarna nog verrast worden door deze documentaire. Want die is ook heel verrassend. Verrassend en wrang."

Alex Zwart

Helmut Berger, Actor is vandaag nog te zien op het IFFR.



top
nieuws

Jacques Rivette: ziel en zonderling van Nouvelle Vague

Jacques Rivette: ziel en zonderling van Nouvelle Vague
05 Februari 2016
"Jacques Rivette was een buitenbeentje binnen de Nouvelle Vague," zegt scenarist Pascal Bonitzer, "maar tegelijk vormde hij er ook de ziel van; Rivette was een van de meest radicale en consequente cineasten". Na het verdwijnen van Claude Chabrol en Eric Rohmer in 2010 en het wegvallen van Alain Resnais in 2014 betekent de dood van de 87-jarige filmmaker zowat het einde van een generatie die in de jaren zestig aan de wieg stond van het modernisme in de Franse cinema.
>> Lees verder

nieuws

Muziek Schindler's List favoriet bij Radio 4-luisteraar

Muziek Schindler's List favoriet bij Radio 4-luisteraar
04 Februari 2016
John 'Out of Africa' Barry valt net buiten de top-10, net als Rogier van Otterloo die de soundtrack schreef voor Soldaat van Oranje. In het kader van NPO Radio 4 at The Movies brachten duizenden luisteraars van de klassieke muziekzender hun stem uit in de verkiezing van de beste filmmuziek. John Williams staat bovenaan, met de soundtrack van Schindler’s List.
>> Lees verder

nieuws

IFFR betuigt steun aan directeur festival Busan

IFFR betuigt steun aan directeur festival Busan
03 Februari 2016
De directeur van het Busan International Film Festival wordt door de Zuid-Koreaanse autoriteiten onder druk gezet om zijn ontslag in te dienen. De reden: een documentaire over het zinken van veerboot Sewol, die ruim 300 mensen het leven kostte en waarschijnlijk het gevolg is van corruptie en wanbestuur. IFFR-directeur Bero Beyer betuigde bij de opening van CineMart steun aan zijn Koreaanse collega Lee Yong-gwan.
>> Lees verder

nieuws

Critics' Choice: Menno Kooistra over Francofonia

Critics' Choice: Menno Kooistra over Francofonia
03 Februari 2016
In het Critics' Choice programma van het International Film Festival Rotterdam presenteren acht Nederlandse en buitenlandse filmcritici een film of documentaire die de aandacht verdient. Elke vertoning wordt vooraf gegaan door een video-essay. Thema van dit jaar is Whose Cinema. De curatoren van het programma Dana Linssen en Jan Pieter Ekker kozen voor Francofonia. Op hun verzoek worden niet zij, maar de co-auteur van hun video-essay, editor Menno Kooistra, geinterviewd. Maar in lijn met film en essay roept ook het gesprek een vraag op: wie is verantwoordelijk voor beeld?
>> Lees verder

nieuws

Critics' Choice: Hugo Emmerzael over Helmut Berger, Actor

Critics' Choice: Hugo Emmerzael over Helmut Berger, Actor
03 Februari 2016
In het Critics' Choice programma van het International Film Festival Rotterdam presenteren acht Nederlandse en buitenlandse filmcritici een film of documentaire die de aandacht verdient. Elke vertoning wordt voorafgegaan door een video essay gemaakt door die criticus. Thema van dit jaar is Whose Cinema. Hugo Emmerzael koos voor Helmut Berger, Actor. "Helmut Berger lijkt een karikatuur te zijn geworden van zijn eigen filmische personages."
>> Lees verder

nieuws

Critics' Choice 2016: Matt Zoller Seitz over The Thaw en Mad Men

Critics' Choice 2016: Matt Zoller Seitz over The Thaw en Mad Men
02 Februari 2016
Voor het Critics' Choice programma van Film Festival Rotterdam maakte Amerikaanse criticus en Mad Men-expert Matt Zoller Seitz een video essay over The Thaw, beter bekend als de Russische Mad Men. Al noemt Seitz zijn essays liever "documentaires over filmgeschiedenis en stijl."
>> Lees verder

nieuws

Tiger Awards korte film naar Leckey, Barrada en Saïto

Tiger Awards korte film naar Leckey, Barrada en Saïto
01 Februari 2016
Gisterenavond zijn de Canon Tiger Awards voor Korte Film 2016 uitgereikt. Twee van de drie winnaars zijn afkomstig uit de hoek van de beeldende kunst, zoals de afgelopen jaren eigenlijk telkens het geval is. Er was een speciale vermelding voor Le Park van Randa Maroufi.
>> Lees verder

nieuws

Niet in de val van de fetisj

Niet in de val van de fetisj
01 Februari 2016
Waarom zit Sergej Loznitsa niet in Hitchcock/Truffaut? Over Vertigo, een film die in de toch al zielvertroostend cinefiele documentaire als case study voor Hitchcocks persoonlijke obsessies wordt aangehaald, bracht de Rus een prikkelende meta-analyse te berde tijdens de masterclass die hij afgelopen vrijdag op het International Film Festival Rotterdam gaf, een dag voor de première van The Event.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Een B-Movie Trip

Focus: Een B-Movie Trip
01 Februari 2016
B-Movie Orchestra is terug en dat is goed nieuws voor iedereen die van vrolijke, maffe en swingende live-uitgevoerde filmmuziek houdt. Na twee goed ontvangen albums begint de band aan een nieuwe tournee en presenteert ze het nieuwe album Dr. Jekyll and Sister Hyde.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
31 Januari 2016
Nina Gantz wint prijs op Sundance met Edmond. Enschede eerste Nederlandse stad met Kinepolis-bioscoop. Release Star Wars: Episode VIII halfjaar uitgesteld. Welcome to the Smiling Coast geselecteerd voor festival in LA. DiCaprio en Larson winnen SAG Award. Festivalpubliek loopt weg bij première film van Harry Potter-acteur. Goed eerste jaar voor De Filmhallen. Samsung begint virtual reality studio. Nieuw bioscoopcomplex in Harderwijk. Twee Nederlandse projecten naar Berlijnse coproductiemarkt.
>> Lees verder