Gooische vrouwen 2 weer best bezochte Nederlandse film
Voor de wereldwijde bioscoopbranche was 2015 een recordjaar en dat was het in Nederland ook. Het aantal verkochte kaartjes lag op bijna 33 miljoen, een aantal dat al sinds 1967 niet meer gehaald is. En Nederlandse films doen het weer goed. Linda de Mol voert voor het tweede jaar op rij de hitlijst aan.Er heerste een jubelstemming gisteren bij de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF). Begrijpelijk ook. Want na de stagnatie van vorig jaar die al werd ingezet in 2013, heeft de bioscoopsector de stijgende lijn van de jaren daarvoor weer te pakken. En stevig ook. Er werden 32.951.355 kaartjes verkocht, een stijging van 7% ten opzichte van vorig jaar. Vergeleken met daljaar 2005 steeg het aantal bezoeken zelfs met 60%.
De omzet uit kaartverkoop kwam uit op €275.659.614 (vergeleken met bijna €35 miljard wereldwijd). Daarmee is de groei in omzet nog net iets groter dan in bezoekers: 10,32%. Dat is te verklaren door de opkomst van 3D, IMAX en Dolby Cinema. De consument is blijkbaar bereid om extra te betalen voor een intensere ervaring. De gemiddelde ticketprijs is het afgelopen jaar dan ook gestegen.
2015 was het jaar van de blockbusters. De drie best bezochte films — Spectre, Minions en Jurassic World — trokken allemaal meer dan één miljoen bezoekers. Spectre overschreed zelfs de 2 miljoen-grens. De twintig best bezochte films trokken de helft van alle bioscoopgangers — een concentratie die in contrast staat met 2014. De rest van de inkomsten is verdeeld onder 349 andere titels. Van de arthouse films waren Still Alice (101.663 bezoekers), 45 Years (94.499 bezoekers) en Youth (85.632 bezoekers) de best lopende films.
Hoewel het marktaandeel licht zakte deed ook de Nederlandse film het weer goed. En dat succes is voor een deel op het conto te schrijven van dezelfde film die vorig jaar al met kop en schouders boven alle andere — Nederlandse en internationale — titels stak: Gooische Vrouwen 2. In 2014 wist het Linda de Mol-vehikel een lange neus te trekken naar alle recensenten die de film unaniem neersabelden, en trok hij bijna 1,2 miljoen bezoekers. In 2015 kwamen daar nog eens 818.000 kaartjes bij, waardoor de film in het exclusieve lijstje terechtkwam van films die meer dan 2 miljoen kijkers trokken.
De nummer 2 op de nationale lijst is Michiel de Ruyter, die 693.000 bezoekers trok. De top-5 wordt vervolmaakt door Ja, ik wil (368.000), Bon Bini Holland (366.000) en Bloed zweet en tranen (311.000). De rest van de Nederlandse films haalden de grens van 300 duizend bezoekers niet.
Verwacht wordt dat de groeicurve het komende jaar kan worden vastgehouden. Er is immers flink geïnvesteerd in capaciteit. In 2015 kwamen er 34 filmzalen bij zodat het totaal kwam op 893 en ook in 2016 worden er weer nieuwe zalen geopend. Ook is er nog geen sprake van marktverzadiging. Gemiddeld gaat de Nederlander 1,9 keer per jaar naar de bioscoop — daarmee zit ons land in de Europese middenmoot. De vraag is alleen of het aanbod in 2016 dezelfde aantrekkingskracht zal hebben als de blockbusters van 2015.
Zo goed als het gaat met de bioscopen en theaters, zo slecht gaat het met de home entertainment. De markt voor DVD en Blu-Ray, die al jaren al het kwakkelen is, zakte in 2015 nog verder in elkaar. De daling betrof zelfs 23%. VOD had dit verlies moeten opvangen maar doet dat vooralsnog niet. De stagnatie is direct terug te voeren op illegaal downloaden. De aanpak van piraterij werd dan ook uitgeroepen tot belangrijkste agendapunt voor het komende jaar.
Edo Dijksterhuis