Kedi (Ceyda Torun over)
Aquarius
The Beguiled
Una mujer fantástica
Jaap van Heusden over In Blue
nieuws

MUBI Spotlight: Les parapluies de Cherbourg

In mei presenteren de Filmkrant en video-on-demand platform MUBI een online filmprogramma met Gouden Palmwinnaars. Vanaf vandaag te zien: Jacques Demy's musical Les parapluies de Cherbourg, 'cinema en chanté' en cinema enchenté.

Het oeuvre van de Franse regisseur Jacques Demy (1931-1990) bestaat uit korte films, sprookjesverfilmingen, een gokfilm en een Japanse stripfilm, maar het zijn vooral zijn musicals waardoor zijn naam in de annalen van de filmgeschiedenis wordt vermeld.

Hij maakte vier films die zijn te kenschetsen als pure musicals, maar in bijna al zijn films zitten muzikale momenten. In Peau d'âne (1970), een verfilming van een sprookje van Charles Perrault, zit bijvoorbeeld een aantal liedjes. En met zijn laatste film Trois places pour le 26 (1988), met een hoofdrol voor chansonnier Yves Montand, maakt hij de cirkel rond met een musical die zowel modern als nostalgisch is.

In zijn debuutfilm Lola (1960) wilde hij eigenlijk al zang- en dansnummers, maar deze werden om budgettaire redenen uit het script gehaald, op een door de titelfiguur gezongen lied na. Deze 'Chanson de Lola' werd gecomponeerd door Michel Legrand, het begin van een 'broederschap' die tot Demy's dood zou voortduren.

Hun eerste Gouden Palm-winnende musical was meteen een schot in de roos. In het vernieuwende Les parapluies de Cherbourg (1964), over de bitterzoete liefde tussen Geneviève (een jonge Catherine Deneuve) en garagist Guy, wordt alles gezongen. De hoofdpersonen zingen hun dialogen, de postbode bezorgt bijvoorbeeld al zingend de brieven.

In de door Demy bewonderde Hollywoodmusicals gebeurt dat niet, daar is er altijd een overgang tussen spreken en zingen, lopen en dansen. Door net zoals in de opera of operette gezongen recitatieven op te nemen, voorkomt Demy die altijd wat merkwaardige overgang tussen spraak en zang. Les parapluies de Cherbourg is vanaf het begin bewust kunstmatig. Niet alleen door de volledig gezongen vorm, maar ook in de vormgeving. Het kleurenpalet — van kostuums tot decor — is fel aangezet, met de nadruk op schakeringen tussen roze en paars.

Het specifieke universum van Demy kondigt zich meteen al aan in de opening als we een beeld zien van grauwe kasseien waarop gestaag regen valt en er kleurige paraplu's in beeld verschijnen die een choreografie aangaan. Demy filmde op locatie, maar liet veel opnieuw schilderen, zoals de kasseien en muren van de provinciestad Cherbourg. Demy's film is niet alleen 'cinéma en chanté', maar ook cinéma enchanté, die betovert door muziek, kleur, gracieuze camerabewegingen en het bitterzoete verhaal.

Les parapluies de Cherbourg bouwt voort op de traditie van de Hollywoodmusical, met zijn verzadigde Technicolor, zwierige camerawerk en sterke liedjes. Wat de film werkelijk uniek maakt, is het laten samensmelten van de kunstmatige vorm met een inhoud die behoorlijk realistisch is en emotionele waarachtigheid nastreeft. Precies zoals de kleurige paraplu's — zinnebeeld van het artificiële, de liefde en verbeeldingskracht — in de openingscredits samengaan met grijze kasseien: symbool van de harde werkelijkheid van iemand (Guy) die in het leger moet en naar de oorlog in Algerije wordt gestuurd.

De neiging tot escapisme van de standaardmusical blijft in Les parapluies de Cherbourg achterwege. De coda van de film is in al zijn berusting over de grillige loop van het leven uitermate ontroerend.

André Waardenburg

Filmkrant-lezers kijken drie maanden gratis op MUBI.com, waar Les parapluies de Cherbourg vanaf vandaag 30 dagen lang is te zien.



top
nieuws

Cannes #6 Liefde

Cannes #6 Liefde
17 Mei 2015
Liefde & penthouses. Een paar nieuwe indrukken.
>> Lees verder

nieuws

Cannes #5 Cannes kan wreed zijn

Cannes #5 Cannes kan wreed zijn
16 Mei 2015
The Sea of Trees van de Amerikaanse regisseur Gus Van Sant werd weggehoond door de pers, de 'enige Nederlandse film' in competitie viel niet mee, en Woody Allen deed wat-ie altijd doet.
>> Lees verder

nieuws

Cannes #4 Eerste publiek optreden nieuwe directeur IFFR

Cannes #4 Eerste publiek optreden nieuwe directeur IFFR
16 Mei 2015
Bero Beyer trapt af, Yorgos Lanthimos on top of his game en Gus Van Sant in zwaar weer. Een nieuwe dag aan de Rivièra breekt aan.
>> Lees verder

nieuws

Teledoc Campus 2015: Jef Monté over Vallend

Teledoc Campus 2015: Jef Monté over Vallend
16 Mei 2015
Jef Monté (34) was negentwintig jaar oud toen epilepsie bij hem gediagnostiseerd werd. In het kader van Teledoc Campus maakte hij daarom Vallend, een documentaire over de vallende ziekte. Voor zijn film vond hij een personage in Joyce. Zij kreeg de ziekte al op haar twaalfde. Monté: "deze film verbeeldt iets wat ik als nieuwe patiënt voelde."
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
16 Mei 2015
Gouden Film voor De Boskampi’s. Alfonso Cuarón juryvoorzitter van festival Venetië. Bekroond documentairmaker Rob Hof veroordeeld wegens fraude. Paula van der Oest maakt film met Breaking Bad-ster Aaron Paul. Ricky Rijneke geselecteerd voor Torino Film Lab. Het bombardement groot succes op tv. Europese Commissie wil af van geoblocking maar filmmakers voorzien ellende. Een ton fondsgeld voor twee coproducties.
>> Lees verder

nieuws

Cannes #3 Slow food en junkfood

Cannes #3 Slow food en junkfood
15 Mei 2015
Filmkrantmedewerker Jan Pieter Ekker blogt voor jpekker.nl en filmkrant.nl over het 68ste Filmfestival Cannes.
>> Lees verder

nieuws

MUBI Spotlight: Les parapluies de Cherbourg

MUBI Spotlight: Les parapluies de Cherbourg
15 Mei 2015
In mei presenteren de Filmkrant en video-on-demand platform MUBI een online filmprogramma met Gouden Palmwinnaars. Vanaf vandaag te zien: Jacques Demy's musical Les parapluies de Cherbourg, 'cinema en chanté' en cinema enchanté.
>> Lees verder

nieuws

Cannes #2 Polls en persbureaus

Cannes #2 Polls en persbureaus
15 Mei 2015
Filmkrantmedewerker Jan Pieter Ekker blogt voor jpekker.nl en filmkrant.nl over het 68ste Filmfestival Cannes. Vandaag over sterrenlijstjes en lijstjes vol sterren.
>> Lees verder

nieuws

De pers over Cannes, deel 1

De pers over Cannes, deel 1
15 Mei 2015
De 68ste editie van het Festival du Cannes is van start gegaan en de recensies, verslagen en andere artikelen stromen binnen. Voor wie het overzicht kwijt dreigt te raken, verzamelt de Filmkrant in een vierdelige serie de belangrijkste links. Deze keer: solide openingsfilm La tête haute, het tedere Our Little Sisters en het bizarre Tale of Tales van Gomorra-regisseur Matteo Garrone.
>> Lees verder

nieuws

Cannes #1 De race begint

Cannes #1 De race begint
14 Mei 2015
De 68e editie van het Festival du Cannes opende gisteravond op de rode loper met La tête haute. Iets verderop keek de pers alvast naar Matteo Garrone's bizarrosprookje Tale of Tales en liep totaal verdwaasd de zaal uit.
>> Lees verder