Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
nieuws

MUBI Spotlight: Paris

De Filmkrant en VOD-platform MUBI presenteren elke maand een geza­menlijk filmprogramma. Filmkrantlezers kijken drie maanden gratis. Deze maand vier Franse films, met vanaf vandaag Cedric Klapisch' Paris.

Een danser met een gebroken hart — dat is hoofdpersoon Pierre (Romain Duris) in Cédric Klapisch's Paris (2008). Letterlijk, want door een hartkwaal heeft hij een harttransplantatie nodig om te overleven. Maar ook figuurlijk — door de existentiële crisis waar deze dramatische diagnose hem in stort. De Moulin Rouge-show, waarin hij van top tot teen gestoken in glitter schitterde, behoort tot de verleden tijd. Nu bekijkt hij vanaf zijn balkon de levens van zijn mede-Parijzenaren (of fantaseert hij ze?), zijn eigen leven overdenkend en heroverwegend.

Samen met hem kijken we uit over Parijs in een film die geenszins verbergt een ode aan deze stad te zijn. Om Pierre bij te staan trekt zijn gescheiden zus Élise (Juliette Binoche) met drie kinderen bij hem in. Op de markt ontmoet ze regelmatig koopman Jean (Albert Dupontel), waar ze zich toe aangetrokken voelt. Tegenover woont Laetitia (een pre-Inglourious Basterds Mélanie Laurent), die weer een verhouding begint met haar professor geschiedenis (Fabrice Luchini) die weer een broer (een pre-Intouchables François Cluzet) heeft die architect is. En zo zijn we weer bij een adembenemend uitzicht over Parijs.

Paris is opgezet als een ensemblefilm, die door de hoeveelheid verhalen in oppervlakkigheid zou kunnen verzanden. Maar Klapisch is een expert in het orkestreren van een gelaagd samenspel tussen de meest uiteenlopende karakters, zoals hij ook al bewees in L'auberge Espagnole (2002) en Les poupées Russes (2005). Hoewel hij er een handje van heeft een melodramatische invalshoek te kiezen voor de situaties waar hij zijn personages in plaatst, laat hij de acteurs een eigen ritme volgen. Ze zijn melodramatisch maar alsnog realistisch gebrekkig, de dialoog die ze uitspreken wordt conversatie. De vertelling mag dus licht verteerbaar zijn, maar de uitvoering en bedoeling zijn daardoor niet minder serieus.

In Paris zijn de levens van de personages niet verweven, ze lopen parallel aan elkaar. Soms lichtjes rakend, maar vooral langs elkaar heen bewegend. De personages kennen elkaar niet, maar de kijker kent ze al gauw door en door. Dat versterkt het dramatische effect van hun dagelijkse beslommeringen. Het melodrama dat hieruit voortkomt maakt de kijker wellicht achterdochtig naar Klapisch's manipulatie van emoties, maar alleen een echte pretbederver zou zichzelf de resulterende euforie ontzeggen door er niet in mee te gaan. Dus voelt Paris levendiger dan logisch is. Waarschijnlijk omdat onze eigen levens clichématiger zijn dan we (aan onszelf) zouden willen toegeven.

Via alle emotionele en dramatische verhandelingen slaagt Klapisch erin om zijn net zo simpele als ingewikkelde stelling over te brengen: Parijs leeft. Mensen leven er, ze sterven er, houden van en haten, geloven en wanhopen en dromen. Paris is daarom vooral een gelaagd portret van een stad, waarin al deze uiteenlopende thema's net zo goed in de vertelling als in de herkenbare locaties verscholen zitten. Samen met de Eifeltoren, Montmartre en Catacomben vormen de personages een netwerk van eeuwenoude geschiedenis en dagelijkse verhalen die gaan over leven. Of leven tegen beter weten in. "Geef het toeval een kans!" pleit Pierre tegen de door haar werk en scheiding murw-geslagen Élise. Hij bedoelt: durf te leven. Ook al is het misschien wel tegen doktersadvies.

Pierre voegt de daad bij het woord als hij danst op zijn feest. Uitgeput moet hij opgeven, maar toch is er in zijn ogen een liefdevolle tevredenheid te bespeuren, wanneer hij vanaf de zijlijn naar zijn dansende vrienden blijft kijken. Het is het antwoord op Jean's overpeinzingen uit het begin van de film, als hij wijst naar de electriciteitskabels boven zijn hoofd. "Heb jij je nog nooit afgevraagd waar al die draden vandaan komen? Nou ik wel. En ook waar ze naartoe gaan." We weten niet waar we vandaan komen of heen gaan, maar wat er ook gebeurt — het leven is het leven waard. En terwijl we samen met Pierre vanuit een taxi het ensemble aan levens en vooral straten van Parijs nog één keer voor onze ogen zien passeren, fluistert Wax Tailor het tijdens de closing track in ons oor, opdat we niet vergeten: seize the day!

Sacha Gertsik

Filmkrant-lezers kijken drie maanden gratis op MUBI.com, waar Paris vanaf vandaag 30 dagen lang is te zien.



top
nieuws

Webfilm: Found footage moeheid

Webfilm: Found footage moeheid
31 December 2014
Found footage films schoten sinds The Blair Witch Project (1999) als paddestoelen uit de grond. Zijn we nu niet klaar met steeds datzelfde trucje? Neem bijvoorbeeld regisseur Max Landis. In 2012 was zijn scenario voor Chronicle nog verfrissend, maar zijn recente korte film Jane LA voelt volledig ongeïnspireerd. Hebben we last van found footage moeheid?
>> Lees verder

nieuws

One Night Stand IX: Martijn de Jong

One Night Stand IX: Martijn de Jong
29 December 2014
In de One Night Stand Vrij zien we de vriendschap tussen de gedetineerde Kevin en de opgroeiende Mariska. Regisseur Martijn de Jong: "De vertelling is romantisch en sprookjesachtig. Maar het is niet dat het niet waar is."
>> Lees verder

nieuws

Thuiskijken deze week

Thuiskijken deze week
29 December 2014
Nee, er is geen bal op dee-vee-dee. Maar gelukkig trekken de Europese publieke omroepen in de Kerstvakantie hun beste klassiekers uit de oude doos, en is er dus toch nog iets te zien op de bank in de week van 29 december t/m 4 januari.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
28 December 2014
Nederlandse filmjournalisten verkiezen Boyhood en Aanmodderfakker tot beste films van 2014. Maarten van den Brink per 1 januari directeur Mediafonds af. Wappzapp gooit de handdoek in de ring. The Interview toch in de bioscoop. Soundtrack Birdman gediskwalificeerd voor Oscars. IFFR werkt samen met Spotify. Gouden Film voor Wiplala en Mees Kees op de Planken, Platina Film voor Pak van mijn hart.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
28 December 2014
Filmjournalisten zijn er aan het einde van ieder jaar druk mee: het samenstellen van jaarlijstjes. Maar wat zijn nou de beste jaarlijstjes van 2014? Tijd voor een lijstje.
>> Lees verder

nieuws

MUBI Spotlight: Paris

MUBI Spotlight: Paris
26 December 2014
De Filmkrant en VOD-platform MUBI presenteren elke maand een geza­menlijk filmprogramma. Filmkrantlezers kijken drie maanden gratis. Deze maand vier Franse films, met vanaf vandaag Cedric Klapisch' Paris.
>> Lees verder

nieuws

Webfilm: Blijven plakken

Webfilm: Blijven plakken
24 December 2014
Soulmuziek op vinyl, een platenzaak in New York die nog cassettes verkoopt en een charismatische, mompelende hipster met een ongenodigde gast in huis: Dustin Guy Defa's op 16mm geschoten Person to Person had zomaar een teruggevonden film uit het New York van de jaren zeventig kunnen zijn. Niets is echter minder waar: Defa's nieuwste korte film kwam deze week uit op het nieuwe videoplatform van The New Yorker.
>> Lees verder

nieuws

IFFR-geselecteerde dhz-filmmaker zkt pr-budget

IFFR-geselecteerde dhz-filmmaker zkt pr-budget
24 December 2014
Het is nu al de vierde keer dat een film van Peter van Houten is geselecteerd voor het IFFR. En toch lukt het hem niet zijn producties via reguliere kanalen van de grond te krijgen. De doe-het-zelf-filmmaker tegen wil en dank kon La Vie de Jean-Marie draaien dankzij een anonieme mecenas. Ondertiteling en marketing probeert hij nu te financieren via crowdfunding.
>> Lees verder

nieuws

Directeur Wolfson na komende editie weg bij IFFR

Directeur Wolfson na komende editie weg bij IFFR
23 December 2014
Rutger Wolfson vertrekt bij het International Film Festival Rotterdam. Acht jaar lang gaf hij leiding aan het grootste filmfestival van Nederland. De zoektocht naar een nieuwe directeur wordt na de 2015-editie ingezet. Zakelijk leider Janneke Staarink blijft gewoon aan en zal gaan samenwerken met Wolfsons opvolger.
>> Lees verder

nieuws

Eerste vier themaprogramma's IFFR bekend

Eerste vier themaprogramma's IFFR bekend
22 December 2014
In Signals heeft het IFFR programma's ondergebracht die aansluiten bij actuele ontwikkelingen. De eerste vier programma's zijn nu bekend. Vorig jaar draaide het om Europa en de Europese identiteit. Gemeenschappelijke noemer dit jaar: de hedendaagse realiteit. Met wereldpremières van onder andere Adam Curtis, Jorg Buttgereit, Michal Kosakowski en Andreas Marschall.
>> Lees verder