Wonder Woman
Broers
La región salvaje
En amont du fleuve
Daughters of the Dust
nieuws

Webfilm: Blijven plakken

Soulmuziek op vinyl, een platenzaak in New York die nog cassettes verkoopt en een charismatische, mompelende hipster met een ongenodigde gast in huis: Dustin Guy Defa's op 16mm geschoten Person to Person had zomaar een teruggevonden film uit het New York van de jaren zeventig kunnen zijn. Niets is echter minder waar: Defa's nieuwste korte film kwam deze week uit op het nieuwe videoplatform van The New Yorker.

Person to Person opent met een heerlijk feestje: warme soulmuziek, een donker appartement en kletsende, dansende mensen. Dustin Guy Defa's korte film gaat echter niet over dit feest. Het gaat over die dag daarna, wanneer iedereen weer weg is en je moe, maar voldaan achterblijft in je vieze appartement. Schoonmakend en nagenietend navigeer je langzaam door zo'n dag heen. Zo zou het ook moeten gaan voor Bene, de charismatische hipster die het feest organiseerde, maar een dag later treft hij een bewusteloos meisje op zijn vloer aan.

Het maakt Bene niet zo veel uit. Hij doet gewoon zijn eigen ding: hij neemt een douche, luistert soulmuziek en haalt koffie met een eierbroodje. "Hoe gaat het, Bene?", vragen de mensen in zijn buurt. "Goed! Ik heb een bewusteloos meisje op mijn vloer liggen!" antwoordt hij droogkomisch aan iedereen. Pas als hij weer thuis is en haar probeert na te tekenen, wordt ze wakker. "Ik haal nu koffie voor haar", vertelt hij droog aan iedereen als hij weer over de straten van New York loopt. "Wie is ze dan?" "Geen idee!" Zo simpel blijkt dat ook niet om uit te vogelen, want ze laat niets los over zichzelf. Bovendien wil ze ook nog eens de hele dag blijven plakken.

Defa heeft met dit simpele, maar effectieve plot goud in handen en dat is voor een groot deel te danken aan de cast. Deragh Campbell vertolkt het enigmatische meisje perfect: ze is kwetsbaar en eigenwijs, teder en intimiderend. Waarom vertelt ze niks over zichzelf? Waarom wil ze zo graag blijven? Bene begrijpt er zelf ook niets van en verliest langzaam zijn geduld. Toch blijft hij er cool onder. Dit maakt van acteur Bene Coopersmith, die eigenlijk een filmische versie van zichzelf speelt, de echte ster van deze film. Defa schreef dit script dan ook zodat hij Coopersmith, zijn goede vriend en eigenlijk geen acteur, aan de wereld kon laten zien. Daar mogen we Defa dankbaar voor zijn, want Coopersmith is enorm aanstekelijk. Als hij zo door gaat, misstaat hij zeker niet in een nieuwe film van Noah Baumbach of Alex Ross Perry.

Overigens zou Defa ook zomaar een nieuw festivalfavoriet kunnen worden. Met zijn warme volbeelds 16mm-cinematografie en nonchalante acteerprestaties is Person to Person in ieder geval al een waardevolle toevoeging in het mumblecore genre. Net als in de films van Baumbach en Perry weet Defa met Person to Person eenzelfde soort tijdloos New York-gevoel te vangen. Zoals in Baumbach's Frances Ha en Perry's Listen Up, Philip! komt dit niet alleen door de warme 16mm-beelden, maar ook doordat Person to Person zo betrokken voelt met de omgeving en de mensen van New York. Logisch dat uitgerekend The New Yorker deze film op internet lanceerde.

Defa heeft met Person to Person het filmische equivalent gemaakt van de soulplaten die Bene maar op blijft zetten: warm, teder en een beetje stoffig. En net als bij een mooie langspeelplaat moet je een film als deze haast vaker opzetten. Als is het alleen maar voor het perfecte einde.

Hugo Emmerzael



top
nieuws

Webfilm: Found footage moeheid

Webfilm: Found footage moeheid
31 December 2014
Found footage films schoten sinds The Blair Witch Project (1999) als paddestoelen uit de grond. Zijn we nu niet klaar met steeds datzelfde trucje? Neem bijvoorbeeld regisseur Max Landis. In 2012 was zijn scenario voor Chronicle nog verfrissend, maar zijn recente korte film Jane LA voelt volledig ongeïnspireerd. Hebben we last van found footage moeheid?
>> Lees verder

nieuws

One Night Stand IX: Martijn de Jong

One Night Stand IX: Martijn de Jong
29 December 2014
In de One Night Stand Vrij zien we de vriendschap tussen de gedetineerde Kevin en de opgroeiende Mariska. Regisseur Martijn de Jong: "De vertelling is romantisch en sprookjesachtig. Maar het is niet dat het niet waar is."
>> Lees verder

nieuws

Thuiskijken deze week

Thuiskijken deze week
29 December 2014
Nee, er is geen bal op dee-vee-dee. Maar gelukkig trekken de Europese publieke omroepen in de Kerstvakantie hun beste klassiekers uit de oude doos, en is er dus toch nog iets te zien op de bank in de week van 29 december t/m 4 januari.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
28 December 2014
Nederlandse filmjournalisten verkiezen Boyhood en Aanmodderfakker tot beste films van 2014. Maarten van den Brink per 1 januari directeur Mediafonds af. Wappzapp gooit de handdoek in de ring. The Interview toch in de bioscoop. Soundtrack Birdman gediskwalificeerd voor Oscars. IFFR werkt samen met Spotify. Gouden Film voor Wiplala en Mees Kees op de Planken, Platina Film voor Pak van mijn hart.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
28 December 2014
Filmjournalisten zijn er aan het einde van ieder jaar druk mee: het samenstellen van jaarlijstjes. Maar wat zijn nou de beste jaarlijstjes van 2014? Tijd voor een lijstje.
>> Lees verder

nieuws

MUBI Spotlight: Paris

MUBI Spotlight: Paris
26 December 2014
De Filmkrant en VOD-platform MUBI presenteren elke maand een geza­menlijk filmprogramma. Filmkrantlezers kijken drie maanden gratis. Deze maand vier Franse films, met vanaf vandaag Cedric Klapisch' Paris.
>> Lees verder

nieuws

Webfilm: Blijven plakken

Webfilm: Blijven plakken
24 December 2014
Soulmuziek op vinyl, een platenzaak in New York die nog cassettes verkoopt en een charismatische, mompelende hipster met een ongenodigde gast in huis: Dustin Guy Defa's op 16mm geschoten Person to Person had zomaar een teruggevonden film uit het New York van de jaren zeventig kunnen zijn. Niets is echter minder waar: Defa's nieuwste korte film kwam deze week uit op het nieuwe videoplatform van The New Yorker.
>> Lees verder

nieuws

IFFR-geselecteerde dhz-filmmaker zkt pr-budget

IFFR-geselecteerde dhz-filmmaker zkt pr-budget
24 December 2014
Het is nu al de vierde keer dat een film van Peter van Houten is geselecteerd voor het IFFR. En toch lukt het hem niet zijn producties via reguliere kanalen van de grond te krijgen. De doe-het-zelf-filmmaker tegen wil en dank kon La Vie de Jean-Marie draaien dankzij een anonieme mecenas. Ondertiteling en marketing probeert hij nu te financieren via crowdfunding.
>> Lees verder

nieuws

Directeur Wolfson na komende editie weg bij IFFR

Directeur Wolfson na komende editie weg bij IFFR
23 December 2014
Rutger Wolfson vertrekt bij het International Film Festival Rotterdam. Acht jaar lang gaf hij leiding aan het grootste filmfestival van Nederland. De zoektocht naar een nieuwe directeur wordt na de 2015-editie ingezet. Zakelijk leider Janneke Staarink blijft gewoon aan en zal gaan samenwerken met Wolfsons opvolger.
>> Lees verder

nieuws

Eerste vier themaprogramma's IFFR bekend

Eerste vier themaprogramma's IFFR bekend
22 December 2014
In Signals heeft het IFFR programma's ondergebracht die aansluiten bij actuele ontwikkelingen. De eerste vier programma's zijn nu bekend. Vorig jaar draaide het om Europa en de Europese identiteit. Gemeenschappelijke noemer dit jaar: de hedendaagse realiteit. Met wereldpremières van onder andere Adam Curtis, Jorg Buttgereit, Michal Kosakowski en Andreas Marschall.
>> Lees verder