Zero Days (Alex Gibney over)
American Honey
Loving
Gimme Danger — Long Live The Stooges
United States of Love
La vie de Jean-Marie nieuws

IFFR-geselecteerde dhz-filmmaker zkt pr-budget

Het is nu al de vierde keer dat een film van Peter van Houten is geselecteerd voor het IFFR. En toch lukt het hem niet zijn producties via reguliere kanalen van de grond te krijgen. De doe-het-zelf-filmmaker tegen wil en dank kon La Vie de Jean-Marie draaien dankzij een anonieme mecenas. Ondertiteling en marketing probeert hij nu te financieren via crowdfunding.

Peter van Houten
is wat je noemt een intuïtieve filmmaker. Zijn werkwijze past niet goed in strakke spreadsheets en productieschema's. Over zijn nieuwe film La Vie de Jean-Marie deed hij jaren. Het idee voor de film deed hij op na verscheidene bezoekjes aan de Pyreneeën. Daar had in 1946 een Nederlandse man een berg gekocht — dat kon toen nog — en was er neergestreken met zijn dertienkoppige gezin. 'Ik wist dat ik daar een film over wilde maken, de verhalen liggen er voor het oprapen', vertelt Van Houten. 'Nadat ik een zondagochtendmis had bijgewoond in iemands huiskamer, sloeg het bij me naar binnen. Het was duidelijk dat de pastoor het onderwerp van de film moest worden. Ik legde het hem voor en hij zei: "dit is het moment waar ik mijn hele leven op gewacht heb".'

Die pastoor was Jean-Marie, de oudste zoon van de man die bijna zeven decennia geleden de berg had gekocht. Zijn leven lang is hij verscheurd geweest tussen zijn religieuze roeping en zijn vurige wens te leven met een vrouw — liefst een beetje een wilde. In 2008 wordt hij verliefd op een buurvrouw en twee jaar later vertrekt hij naar Corsica, het dorp verweesd achterlatend. Van Houten: 'Ik volgde hem al sinds 2004, zonder scenario, doel of afspraken. Bijna onzichtbaar, met een kleine camera, heb ik hem gefilmd. Hij was de laatste pastoor in de streek — ook daar is het priesterschap een uitstervend beroep. Ik ben gestopt met filmen op het moment dat hij op de boot stapte en een nieuw leven begon.'

Tijdens de opnames en de montage van La Vie de Jean-Marie maakte Van Houten, die in 2001 debuteerde met het eveneens voor het IFFR geselecteerd The Exposition of Anna Zharkov, nog de films Je m’appelle Liotta (2005) en I’m Still Alive (2012). Het was een anonieme mecenas die uiteindelijk de productie van La Vie de Jean-Marie mogelijk maakte. 'Hij belde me op, vertelde me dat hij I’m Still Alive zo goed had gevonden en wilde weten wat ik nu aan het maken was', vertelt Van Houten. 'Hij vroeg me hoeveel ik nodig had. Ik noemde het bedrag dat ik voor I’m Still Alive had gebruikt, tienduizend euro, en dat heeft hij gewoon overgemaakt. Daar heb ik het mee kunnen doen.'

Daarmee was er wel een film, maar nog geen DCP (moederband), ondertiteling of DVD voor promotie. Van Houten besloot daarom een crowdfunding-actie op touw te zetten, die nu nog een maand loopt. De €7.000 die hij via Voordekunst hoopt op te halen, zijn ook bedoeld om posters, flyers en ander pr-materiaal te bekostigen.

De extreem onafhankelijk opererende Van Houten heeft over de jaren het doe-het-zelven geperfectioneerd. Zo leerde hij bij het Apple kenniscentrum in Utrecht ondertitelen in drie talen en investeerde hij veel tijd en geld in techniek. 'Als je werkt zoals ik, niet wetende waar je precies uitkomt, is het lastig afspraken maken met producenten en distributeurs. Ik moet het hebben van mijn doorzettingsvermogen. Maar ik hoop natuurlijk eens een producent tegen te komen die me carte blanche geeft.'

Van Houten is inmiddels bezig met een volgend project, dat als werktitel Staat u mij toe een verhaal te vertellen draagt. 'Wanneer de film klaar is, weet ik niet — het kan nog twee of drie jaar duren', geeft hij toe. 'Bij het monteren van La Vie de Jean-Marie heeft het me ook anderhalf jaar gekost voordat ik wist hoe ik die enorme hoeveelheid beeldmateriaal moest ordenen. Als je geen structuur hebt, moet je wachten totdat die zich aandient. Maar toen ik stuitte op Jean-Marie’s uitspraak "het gemis van de warmte van een vrouw", wist ik het.'

Edo Dijksterhuis


top
nieuws

Webfilm: Found footage moeheid

Webfilm: Found footage moeheid
31 December 2014
Found footage films schoten sinds The Blair Witch Project (1999) als paddestoelen uit de grond. Zijn we nu niet klaar met steeds datzelfde trucje? Neem bijvoorbeeld regisseur Max Landis. In 2012 was zijn scenario voor Chronicle nog verfrissend, maar zijn recente korte film Jane LA voelt volledig ongeïnspireerd. Hebben we last van found footage moeheid?
>> Lees verder

nieuws

One Night Stand IX: Martijn de Jong

One Night Stand IX: Martijn de Jong
29 December 2014
In de One Night Stand Vrij zien we de vriendschap tussen de gedetineerde Kevin en de opgroeiende Mariska. Regisseur Martijn de Jong: "De vertelling is romantisch en sprookjesachtig. Maar het is niet dat het niet waar is."
>> Lees verder

nieuws

Thuiskijken deze week

Thuiskijken deze week
29 December 2014
Nee, er is geen bal op dee-vee-dee. Maar gelukkig trekken de Europese publieke omroepen in de Kerstvakantie hun beste klassiekers uit de oude doos, en is er dus toch nog iets te zien op de bank in de week van 29 december t/m 4 januari.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
28 December 2014
Nederlandse filmjournalisten verkiezen Boyhood en Aanmodderfakker tot beste films van 2014. Maarten van den Brink per 1 januari directeur Mediafonds af. Wappzapp gooit de handdoek in de ring. The Interview toch in de bioscoop. Soundtrack Birdman gediskwalificeerd voor Oscars. IFFR werkt samen met Spotify. Gouden Film voor Wiplala en Mees Kees op de Planken, Platina Film voor Pak van mijn hart.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
28 December 2014
Filmjournalisten zijn er aan het einde van ieder jaar druk mee: het samenstellen van jaarlijstjes. Maar wat zijn nou de beste jaarlijstjes van 2014? Tijd voor een lijstje.
>> Lees verder

nieuws

MUBI Spotlight: Paris

MUBI Spotlight: Paris
26 December 2014
De Filmkrant en VOD-platform MUBI presenteren elke maand een geza­menlijk filmprogramma. Filmkrantlezers kijken drie maanden gratis. Deze maand vier Franse films, met vanaf vandaag Cedric Klapisch' Paris.
>> Lees verder

nieuws

Webfilm: Blijven plakken

Webfilm: Blijven plakken
24 December 2014
Soulmuziek op vinyl, een platenzaak in New York die nog cassettes verkoopt en een charismatische, mompelende hipster met een ongenodigde gast in huis: Dustin Guy Defa's op 16mm geschoten Person to Person had zomaar een teruggevonden film uit het New York van de jaren zeventig kunnen zijn. Niets is echter minder waar: Defa's nieuwste korte film kwam deze week uit op het nieuwe videoplatform van The New Yorker.
>> Lees verder

nieuws

IFFR-geselecteerde dhz-filmmaker zkt pr-budget

IFFR-geselecteerde dhz-filmmaker zkt pr-budget
24 December 2014
Het is nu al de vierde keer dat een film van Peter van Houten is geselecteerd voor het IFFR. En toch lukt het hem niet zijn producties via reguliere kanalen van de grond te krijgen. De doe-het-zelf-filmmaker tegen wil en dank kon La Vie de Jean-Marie draaien dankzij een anonieme mecenas. Ondertiteling en marketing probeert hij nu te financieren via crowdfunding.
>> Lees verder

nieuws

Directeur Wolfson na komende editie weg bij IFFR

Directeur Wolfson na komende editie weg bij IFFR
23 December 2014
Rutger Wolfson vertrekt bij het International Film Festival Rotterdam. Acht jaar lang gaf hij leiding aan het grootste filmfestival van Nederland. De zoektocht naar een nieuwe directeur wordt na de 2015-editie ingezet. Zakelijk leider Janneke Staarink blijft gewoon aan en zal gaan samenwerken met Wolfsons opvolger.
>> Lees verder

nieuws

Eerste vier themaprogramma's IFFR bekend

Eerste vier themaprogramma's IFFR bekend
22 December 2014
In Signals heeft het IFFR programma's ondergebracht die aansluiten bij actuele ontwikkelingen. De eerste vier programma's zijn nu bekend. Vorig jaar draaide het om Europa en de Europese identiteit. Gemeenschappelijke noemer dit jaar: de hedendaagse realiteit. Met wereldpremières van onder andere Adam Curtis, Jorg Buttgereit, Michal Kosakowski en Andreas Marschall.
>> Lees verder