Isle of Dogs
The Cleaners
The Death of Stalin
Jeannette
Lean on Pete
nieuws

Webfilm: Noah (hoe Facebook ons paranoïde maakt)

Een muis die over een iMac-scherm beweegt, is dat boeiend genoeg voor een film? Ja, zo bewijst deze Toronto-winnaar, die haarfijn uiteenzet hoe het internet onrust creeërt in ons hoofd — en het wantrouwen tegenover onze geliefden vergroot.

Het lijkt wel een knipperlicht. Online. Offline. Online. En toen weer offline. Wie de gebroken link op YouTube volgt, krijgt de mededeling "deze video is niet langer beschikbaar vanwege een auteursrechtclaim door Patrick Cederberg."

Cederberg is, samen met Walter Woodman, één van de regisseurs van deze winnaar van het afgelopen filmfestival van Toronto. Maar googelen leert dat de werkelijke aanklager Noah Lennox heet, de hoofdpersoon van Noah. Het liedje dat hij op zijn gitaar tokkelt, zo vertelt hij in een webcam-boodschap, schreef hij in een moeilijke periode: het was net uit met zijn vriendin. Over die verbroken liefde gaat de film. Noah wil zijn song nu op single uitbrengen, en liet de film daarom van YouTube verwijderen.

Het klinkt als een geloofwaardig verhaal. Ware het niet dat Noah een fictiefilm is, en Noah een verzonnen karakter. Nemen de makers het publiek in de maling? Is hun geknipperlicht op YouTube soms een parodie óp zulke auteursrechtclaims, die gemeengoed zijn in het internettijdperk?

Het zou me niets verbazen. De film gaat namelijk ook over het online bestaan. Woodman en Cederberg, debuterende filmstudenten, doen een poging dat bestaan betekenis te geven, het te doorgronden, de achterliggende essentie bloot te leggen.

Op papier klinkt Noah niet erg veelbelovend. Een simpele webcam brengt het surfgedrag van Noah in beeld. Als hij met de muis over het scherm gaat, beweegt de camera met hem mee. Geen baanbrekende cinematografische vondst, maar wel direct herkenbaar voor de 21e-eeuwse mens. En dat was precies de bedoeling: de film gaat over de onrust die deze handelingen creëren. Onrust op het scherm, die zich vertaalt in onrust in ons hoofd.

In het openingsbeeld logt Noah in op zijn iMac. Hij surft meteen naar YouTube, of ehmm foutje, YouPorn. Het volgende tabblad is voor Facebook, waar hij een chat opstart met zijn vriendinnetje Amy. Even skypen? Terwijl ze met elkaar bellen, blijft Noah actief met zijn openstaande vensters. Hij is maar half bij het gesprek. Zij zegt: "Je gaat volgend jaar studeren, in een andere stad, en ik wil je niets ontnemen in de mooiste fase van je leven." Ofwel, denkt Noah: Amy wil het uitmaken.

Vanaf dat moment raakt alles gekleurd. Noah leest alleen wat hij wíl lezen, ziet alleen wat hij wil zien. Hij logt in op Amy's Facebook-account. Een jongen die haar foto's liked en aan wie ze persoonlijke berichten schrijft: oja, Amy gaat dus vreemd.

Schrijver Nicolas Carr waarschuwde al voor de gevolgen van vluchtige aandacht op internet: het maakt ons tot oppervlakkige en paranoïde denkers. Woodman en Cederberg droppen de perfecte illustratie bij zijn betoog. Noah is weliswaar fictie, maar laat zich het beste bekijken als een documentaire. Want Noahs scherm spiegelt niet alleen hemzelf, maar ook de kijker. En alle internetgebruikers. Naar Noah kijken is kijken naar onszelf. Naar hoe we langzaam opgeslokt worden door Facebook, Skype, YouTube: een informatie-overload die onbeheersbaar dreigt te worden.

Paradoxaal genoeg is er een webfilm voor nodig om deze onheilsboodschap over te brengen. Als u een confrontatie niet uit de weg gaat: Noah is elders op het web gewoon nog te zien.

Niels Bakker



top
nieuws

Ode aan belangrijkste kunstvorm 20ste eeuw

Ode aan belangrijkste kunstvorm 20ste eeuw
07 Oktober 2013
De Kalveren zijn vergeven, de dankwoorden uitgesproken. Maar de geest van het Nederlands Filmfestival waart nog twee weken langer door Utrecht. Tot 19 oktober presenteert Galerie Jaap Sleper een ode aan de film. Twaalf kunstenaars of collectieven erkennen in The Picture Show hun schatplichtigheid aan 'the silver screen'.
>> Lees verder

nieuws

Winnaars Gouden Kalf 2013

Winnaars Gouden Kalf 2013
05 Oktober 2013
Wolf en Borgman waren gisteravond in Utrecht de winnaars van de belangrijkste Gouden Kalveren tijdens het Gala van de Nederlandse Film, de slotceremonie van het Nederlands Film Festival. Borgman van Alex van Warmerdam won het Kalf voor Beste Film, kickboksdrama Wolf van Jim Taihuttu dat voor Beste Regie.
>> Lees verder

nieuws

Webfilm: Winnaars NFF Online Competitie

Webfilm: Winnaars NFF Online Competitie
04 Oktober 2013
Een nieuwe generatie webfilmers laat zich inspireren door 'Cannes Grand Man' Alex van Warmerdam. Hoe huiselijk gebekvecht, de Amsterdamse grachtengordel en een plasje in de douche hun herkenbaarheid verliezen, en vervreemdende trekjes krijgen.
>> Lees verder

nieuws

Webfilm: Noah (hoe Facebook ons paranoïde maakt)

Webfilm: Noah (hoe Facebook ons paranoïde maakt)
02 Oktober 2013
Een muis die over een iMac-scherm beweegt, is dat boeiend genoeg voor een film? Ja, zo bewijst deze Toronto-winnaar, die haarfijn uiteenzet hoe het internet onrust creeërt in ons hoofd — en het wantrouwen tegenover onze geliefden vergroot.
>> Lees verder

nieuws

Wolf grote kanshebber Gouden Kalveren

Wolf grote kanshebber Gouden Kalveren
02 Oktober 2013
Borgman, Boven is het stil, maar vooral Wolf zijn de grote kanshebbers voor de Gouden Kalveren. De jury van het Nederlands Film Festival onder voorzitterschap van schrijver, journalist en ex-Filmfestival Rotterdam-directeur Emile Fallaux maakte gisteren de nominaties bekend. Wolf leidt met acht nominaties. De beide andere films kregen er ieder vijf, waaronder beste film.
>> Lees verder

nieuws

Breder aanbod kan marktaandeel Nederlandse films vergroten

Breder aanbod kan marktaandeel Nederlandse films vergroten
01 Oktober 2013
Nederlandse films kunnen meer publiek naar de bioscopen halen en zo het marktaandeel vergroten met jaarlijks 1,5 miljoen bezoekers, door onder meer te zorgen voor een breder aanbod van genres en type films — voor een groot publiek, crossover en arthouse — en door meer films te produceren dan nu het geval is. Daarmee zou de Nederlandse filmindustrie beter inspelen op de wensen van verschillende publieksgroepen.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
30 September 2013
Een regen van vallende filmpersonages, Apichatpong Weerasethakul over de pornofilms van zijn vader, discussie over pulp met pretenties, tien favoriete filmkatten, Benedict Cumberbatch over zijn correspondentie met Julien Assange en goed nieuws van Joshua Oppenheimer.
>> Lees verder

nieuws

Werkgelegenheid Nederlandse film loopt achter op EU

Werkgelegenheid Nederlandse film loopt achter op EU
30 September 2013
De werkgelegenheid in de Nederlandse filmsector is sinds 1998 geleidelijk teruggelopen, naar 16,7 procent minder banen in 2011. Daarin wijkt Nederland sterk af van de Europese trend waarin juist sprake is van een groei in die periode van maar liefst 11,5 procent, volgens een onderzoek van Oxford Economics.
>> Lees verder

nieuws

Nieuwe Dutch Academy for Film wil eigen prijzen

Nieuwe Dutch Academy for Film wil eigen prijzen
27 September 2013
Ruim 200 filmmakers hebben de Dutch Academy for Film opgericht "om de inhoudelijke belangenbehartiging van de Nederlandse film vanuit één organisatie, geleid door de filmmakers zelf, te bundelen." Ze willen onder andere eigen prijzen gaan uitreiken. De Academy presenteerde vanmiddag haar plannen op het NFF.
>> Lees verder

nieuws

Webfilm: Venice 70 Future Reloaded (doemdenken en dromen)

Webfilm: Venice 70 Future Reloaded (doemdenken en dromen)
27 September 2013
Het Filmfestival van Venetië vierde zijn zeventigste verjaardag door zeventig filmmakers te vragen naar de toekomst van de cinema. Het pessimisme viert hoogtij, met hoopvolle noten van Abbas Kiarostami, Jia Zhang-ke en — verrassend — Ulrich Seidl.
>> Lees verder