I Am Not Your Negro
In the Crosswind
Little Men
Austerlitz
Auf einmal
Alma, a Tale of Violence nieuws

Webfilm: Alma, a Tale of Violence

De winnaar van de IDFA DocLab Award toont zich in de beperking de meester. Eén interactief foefje is genoeg om je volledig mee te zuigen, in het hartverscheurende levensverhaal van een jonge vrouw die moordend de straten onveilig maakte.

Eerst waren er twee fotoboeken. Daarop volgde de televisiedocumentaire. Toen ging de website in de lucht, met een app voor Apple en Android. En alsof dat nog niet genoeg was, kon je het levensverhaal van Alma op IDFA bewonderen als installatie en op het witte doek. Eén platform voldoet niet meer, in een tijd dat media ons altijd en overal omringen.

Toch torent de app er bovenuit. Eerdere film-apps bewezen al dat tippen en vegen zorgen voor een intieme relatie met het beelscherm. Intiemer dan klikken en scrollen met de muis. Maar de Franse producent Upian, een webdoc-pionier, durft met Alma, a Tale of Violence ook één stap terug te doen. En weet er daardoor juist twee vooruit te zetten.

De menubalken, landkaarten en andere navigatie-middelen zijn verdwenen. Alma staat geen inbreuk toe op de verhaalstructuur, zoals ThanatoramaGaza/Sderot en Prison Valley dat deden. Het is 'gewoon' een lineaire film. Met één interactief foefje: je hebt de keus om op en neer te manoeuvreren tussen twee 'beeldstromen'. Een eenvoudig idee, maar ook uiterst trefzeker, helder en functioneel.

In de onderste stroom zit Alma. Zij verhaalt over haar 26 snoeiharde levensjaren in de sloppen van Guatamala City. Haar vader mepte er in zijn alcoholische buien op los. Haar moeder verliet het gezin. Alma besloot daarop altijd sterk te willen zijn. Ze sloot zich aan bij één van de vele gangs die de straten in de stad tot de gevaarlijkste ter wereld maken. Ze wilde breken met het verleden, maar belandde juist in eenzelfde cyclus van agressie, geweld en doodslag. Zoals dat gaat.

Alma's stream of consciousness is schokkend en aangrijpend, maar ook bijzonder. Hoeveel bendeleden zijn in staat om hun ervaringen na te vertellen? En vooral: bereidwillig om dat voor de camera te doen? Omdat Alma spijt en berouw heeft, tekenen de littekens zich af in de uitdrukkingen op haar gezicht. Eindelijk, denk je: weer eens een 'pratend hoofd' waar je veertig minuten gefascineerd naar kunt kijken.

Die mogelijkheid is er ook. Het hoeft alleen niet. In de bovenste stroom visualiseren regisseurs Miquel Dewever-Plana en Isabelle Fougère Alma's ervaringen, met behulp van archiefbeelden, foto's en animaties. Al swipend kies je zelf: Alma's vertelling of de verbeelding daarvan.

Het is een fantastische vondst. Waar de twee beeldstromen in een televisiemontage bij elke 'cut' uit elkaar zouden worden gescheurd, zijn ze in deze parallelle montage innig met elkaar verbonden. Alma's herinneringen vloeien volledig samen met de herbelevingen. Verleden en tegenwoordige tijd worden één. En omdat de visualisaties genoeg ruimte laten voor suggestie, kun je ook nog je eigen fantasieën projecteren — zoals in de beste literatuur.

In Alma, a Tale of Violence, op IDFA terecht bekroond met de DocLab Award voor beste webdocumentaire, versterkt de interactiviteit de onderdompeling. Je wordt bij de lurven gegrepen en Alma's levensverhaal ingesleurd. Alexandre Brachet, Upian's roerganger, neemt na het mindere Prison Valley krachtig revanche. Niet met de overdaad aan toeters en bellen die je nog te vaak in interactieve documentaires ziet. Maar juist door zich in de beperking de meester te tonen. Eén eenvoudig idee kan soms inderdaad genoeg zijn.

Niels Bakker



top
nieuws

Webfilm: Alma, a Tale of Violence

Webfilm: Alma, a Tale of Violence
28 November 2012
De winnaar van de IDFA DocLab Award toont zich in de beperking de meester. Eén interactief foefje is genoeg om je volledig mee te zuigen, in het hartverscheurende levensverhaal van een jonge vrouw die moordend de straten onveilig maakte.
>> Lees verder

nieuws

Preview-weekend met Scandithrillers

Preview-weekend met Scandithrillers
28 November 2012
De tijd dat Sjöwall en Wahlöö de alfa en omega waren van de Scandithriller ligt ver achter ons. De stroom misdaadseries en -films uit het noorden is groot en van uitzonderlijke kwaliteit. Reden voor distributeur Lumière om dit weekend voor de tweede keer het Crime Festival te organiseren in Den Haag en Gent. Pas på! Hold da kæft!
>> Lees verder

nieuws

Nationaal platform filmtheaters in de maak

Nationaal platform filmtheaters in de maak
27 November 2012
Een helder overzicht van het aanbod in Nederlandse filmtheaters, gezamenlijke programma's om de aandacht voor kleine kwaliteitsfilms te vergroten en een scherper inkoopbeleid. Dat zijn de inhoudelijke en zakelijke doelen van de twaalf ondertekenaars van de intentieverklaring coöperatie Nederlandse filmtheaters, die afgelopen zaterdag werd getekend. Het platform in de maak wil door samenwerking de positie van filmvertoners ten opzichte van overheden en distributeurs verbeteren en zich duidelijker profileren richting publiek.
>> Lees verder

nieuws

Nieuwe PT Anderson publieksopening IFFR 2013

Nieuwe PT Anderson publieksopening IFFR 2013
27 November 2012
Een regisseur van wereldklasse, een zwaargewicht cast met namen als Joaquin Phoenix en Philip Seymour Hoffman, meer dan goede kansen op een of meerdere Oscars en een soundtack door Radiohead-gitarist Jonny Greenwood. De film die dienst doet als publieksopening van het Filmfestival Rotterdam 2013 heeft het allemaal en meer. The Master van Paul Thomas Anderson wordt op 23 januari gedraaid op zeldzaam 70mm-celluloid.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
26 November 2012
Michael Haneke fileert Schindler's List, de filmgeschiedenis op posterformaat, de steadycam in het werk van P.T. Anderson, het tegenvallende rendement van Nova Zembla, Dogme95 als sleutel tot het Deense geluk en een misnoegde Achmed Akkabi.
>> Lees verder

nieuws

First Cousin Once Removed wint belangrijkste prijs IDFA

First Cousin Once Removed wint belangrijkste prijs IDFA
24 November 2012
De belangrijkste prijs van het IDFA, de VPRO IDFA Award for Best Feature-Length Documentary, gaat dit jaar naar First Cousin Once Removed van Alan Berliner. De Amerikaan kreeg gisteren in het Compagnietheater in Amsterdam de bloemen en de check ter waarde van 12.500 euro overhandigd. Berliners portret van zijn aan Alzheimer lijdende oom versloeg Bad Boy High Security Cell van Janusz Mrozowski en The Gatekeepers van Dror Moreh.
>> Lees verder

nieuws

Tax shelter-motie getorpedeerd door VVD en PvdA

Tax shelter-motie getorpedeerd door VVD en PvdA
22 November 2012
Belastingvoordeel om de Nederlandse filmindustrie te stimuleren en om de concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland, waar dergelijke tax shelters al bestaan, te verbeteren. Dat is waar D66 dinsdagavond voor pleitte. Maar de motie Koolmees werd op verpletterende wijze weggestemd. Tot verbazing en ongeloof van de sector.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
20 November 2012
Het krantenknipsel dat de moderne Batmanfilms mogelijk maakte, Leos Carax over F.W. Murnau en YouTube, rondkijken in een handelshuis in nepproducten, David Bordwell over found footage-horror, het extreem authentieke geluidsontwerp van Spielbergs Lincoln en de lollige dubbelganger van Michael Haneke.
>> Lees verder

nieuws

Steun voor Cineco

Steun voor Cineco
19 November 2012
Met het faillissement van Cineco, dreigt de analoge filmcultuur te verdwijnen uit Nederland. Filmmuseum EYE en het Ministerie van OC&W moeten daarom voor het filmlab in de bres springen, vinden kunstenaars Lonnie van Brummelen en Siebren de Haan. Bijna 1500 sympathisanten ondertekenden hun online petitie tot nu toe. EYE zegt zelf geen bod te kunnen doen op Cineco, maar staat wel achter private partijen die nu overname en doorstart onderzoeken.
>> Lees verder

nieuws

IDFA Fund krijgt bijna miljoen van Bertha Foundation

IDFA Fund krijgt bijna miljoen van Bertha Foundation
16 November 2012
Bij oprichting heette het fonds dat documentaire projecten in ontwikkelingslanden financiert het Jan Vrijman Fonds. Vorig jaar veranderde de naam in IDFA Fund. En vanaf volgend jaar spreken we van het IDFA Bertha Fund. De reden voor de meest recente naamsverandering is dat The Bertha Foundation vanaf januari 2013 drie jaar lang het fonds ondersteunt met drie ton jaarlijks. Daarmee is het voortbestaan van het fonds, dat na bezuinigingen op de tocht was komen te staan, voorlopig zeker gesteld.
>> Lees verder