Rester vertical
Raw
Get Out
Quality Time
The Other Side of Hope
Cactus River nieuws

Webfilm: Cactus River

Apichatpong Weerasethakul gunt het internet opnieuw een wereldpremière. Cactus River is een radicale en hallucinerende bespiegeling op de filmtaal, waarin de Thaise boeddhist-filmer zich afvraagt of het tijd wordt om zichzelf als filmmaker te reïncarneren.

Apichatpong Weerasethakul treedt graag buiten de gebaande paden. Ook in de distributie van zijn films. Waar veel Cannes-lievelingen zweren bij het bioscoopcircuit, zette de Thaise Gouden Palm-winnaar zijn laatste film Mekong Hotel daags na de première gewoon op MUBI. Samen met het speciaal voor het vod-kanaal gedraaide, hyperexperimentele Ashes.

Een half jaar later flikt Weerasethakul het kunstje opnieuw. Cactus River (Khong Lang Sam) staat exclusief op het online kanaal van Walker Art Center, een Amerikaans museum voor moderne kunst. Het bewijst: gerenommeerde filmmakers en vooraanstaande kunstinstituten beginnen het web serieus te nemen.

Want Cactus River mag een tussendoortje zijn, dat maakt de film er niet minder kenmerkend op. Weerasethakul komt weer met een volstrekt vrije, open bespiegeling, dit keer op de filmtaal zelf. Of beter: op hoe cinema, net als elementaire deeltjes, zichzelf steeds opnieuw weet te scheppen.

Weerasethakul creëert, net als in Ashes, een scherp contrast tussen antiek en modern. Het zwart-wit en de krakende geluidsband roepen meteen de zwijgende film in herinnering, maar de beelden zijn ook metalig, haarscherp en overduidelijk digitaal — en daarmee weer helemaal 21ste eeuw. Ook schiet de film voortdurend heen en weer tussen verstilde slow motion en overstuurde fast forward. Een directe reflectie op de verschillende bewegingsnelheden van film.

Cactus River is een onderzoek naar het medium, maar nadrukkelijk ook een zelfonderzoek. Al weet je dat pas als je de handleiding hebt gelezen, waarmee Weerasethakul ook deze webfilm vergezeld laat gaan. De tekst is even goed synopsis als anekdote en poëtisch essay. Weerasethakul beschrijft beeldend hoe hij de zomer doorbracht aan de Mekong River, de locatie waar hij meerdere films opnam. De actrice bij wie hij verbleef, Jenjira Pongpas uit Syndromes and a Century en Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, trouwde met een Amerikaanse soldaat en veranderde haar naam in Nach. Maar niet alleen haar, ook het gebied hangt een identiteitsverandering boven het hoofd. De rivier dreigt, door dammen stroomopwaarts, te veranderen in een soort woestijn. Vandaar die titel: Cactus River.

Weerasethakul speurt naar de band die hij nog heeft met Pongpas en Mekong. En vooral: naar de gevolgen van alle (nakende) veranderingen voor zijn films. Vandaar ook de bijna hallucinerende transformaties die de film zelf doormaakt. Weerasethakul suggereert dat hij het wiel als filmmaker misschien opnieuw moet uitvinden. Dat is geen reden tot angst, het vormt eerder het wezen van zijn bestaan. Wedergeboorte, reïncarnatie, van de ene zijnstaat in de andere: het zijn de middelpuntvliedende krachten van Weerasethakuls films, die zich onderscheiden door hun open mindset.

Niels Bakker



top
nieuws

Links

Links
16 November 2012
Star Wars VII door Wes Anderson, de strijd om uw handtekening, wiskundig bewijs voor het belang van de editor, filmfabriek Hollywood in 29 stappen, verwarring rondom Morgan Spurlock en Ben Affleck is toch ok.
>> Lees verder

nieuws

Prijzen en protest bij opening IDFA

Prijzen en protest bij opening IDFA
15 November 2012
'Het enige dat er niet is veranderd in 25 jaar. Toen hadden we geen geld voor documentaires en nu ook niet.' De toon die directeur Ally Derks gisterenavond bij de opening van het IDFA aansloeg was een harde. Derks' kritiek op de voorgenomen bezuinigingen op documentaires was vooral gericht op PvdA-leider Diederik Samsom. Ironisch genoeg overhandigde zijn partijgenoot, wethouder Carolien Gehrels, de jubilerende festivaldirecteur de Frans Banninck Cocq Penning — voor verdiensten voor de stad Amsterdam.
>> Lees verder

nieuws

Festival Africa in the Picture gered

Festival Africa in the Picture gered
13 November 2012
Africa in the Picture werd door de Amsterdamse kunstraad afgeserveerd als 'niet actueel of relevant' en kreeg een negatief advies voor het komende Kunstenplan. De festivalorganisatie had zich er al bij neergelegd dat de vijftiende editie, die vorige maand plaatsvond, waarschijnlijk de laatste zou zijn. Maar de gemeenteraad besliste deze week anders. Africa in the Picture kreeg toch 50.000 euro toegewezen. Daarmee is het festival gered.
>> Lees verder

nieuws

Webfilm: Cactus River

Webfilm: Cactus River
12 November 2012
Apichatpong Weerasethakul gunt het internet opnieuw een wereldpremière. Cactus River is een radicale en hallucinerende bespiegeling op de filmtaal, waarin de Thaise boeddhist-filmer zich afvraagt of het tijd wordt om zichzelf als filmmaker te reïncarneren.
>> Lees verder

nieuws

Eerste themaprogramma's IFFR 2013 bekend

Eerste themaprogramma's IFFR 2013 bekend
12 November 2012
Met nog tweeëneenhalve maand te gaan tot de openingsavond heeft het Internationaal Filmfestival Rotterdam vandaag de eerste drie themaprogramma's bekend gemaakt. De filmmaker in focus dit jaar is de onbekende Duitser Dominik Graf. Er is een speciaal programma gewijd aan het voor Nederlandse bioscoopgangers veel vertrouwdere Iran. En buiten de reguliere filmzalen besteedt Sound Stages aandacht aan de filmische klankervaring.
>> Lees verder

nieuws

Junkyard favoriet van publiek Klik!

Junkyard favoriet van publiek Klik!
12 November 2012
Hisko Hulsing kan weer een beeldje aan zijn prijzenkast toevoegen. Na te zijn gelauwerd op de festivals van Ottawa, Lille en Woodstock, won zijn Junkyard de Amsterdam Audience Award op animatiefestival Klik!. De Nederlandse inzending voor de Oscars won nipt van Oh Willy van Emma de Swaef en Marc James Roels.
>> Lees verder

nieuws

Amsterdam Film Week komt met prijs der prijzen

Amsterdam Film Week komt met prijs der prijzen
09 November 2012
De Amsterdam Film Week beleeft deze week pas zijn tweede editie maar heeft met speciale gast Susan Sarandon al een aardig rode-lopergehalte. Maar de ambities blijven groeien. Vanaf volgend jaar gaat het festival zijn eigen prijs uitreiken: de Adam. Het is een onderscheiding voor de beste film tussen de winnaars van beren, tijgers, palmen en leeuwen. 
>> Lees verder

nieuws

Animatiefestival Klik! morgen van start in EYE

Animatiefestival Klik! morgen van start in EYE
06 November 2012
Het Klik! Amsterdam Animation Festival is volwassen geworden. En daar hoort een passende locatie bij: filmmuseum EYE. De komende vier dagen zijn gevuld met de nieuwste animatiefilms, lezingen, workshops, een South Park Tribute Night en een themaprogramma over geweld in animatiefilms.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
05 November 2012
Hannibal Lecter eet een frietje, Roger Ebert over begrip en betekenis, filmauto's gespot, de acteermethode van Daniel Day-Lewis, regisseurs die elkaar beledigen en beveiliging voor Michiel van Erp.
>> Lees verder

nieuws

Gratis naar Susan Sarandon

Gratis naar Susan Sarandon
04 November 2012
Susan Sarandon is 66 jaar, maar speelt nog steeds jonge hippe Hollywoodtuttebellen van het scherm. Met eigen ogen zien? De Filmkrant geeft twee gratis kaarten weg voor Igby Goes Down, die in de Amsterdam Filmweek in het Sarandon-retrospectief is te zien. Als toegift na afloop een Q&A met de filmster.
>> Lees verder