Rester vertical
Raw
Get Out
Quality Time
The Other Side of Hope
Petrochemica nieuws

Webfilm: Bendito Machine IV

Van rollercoaster tot ruimteraket. De evolutie van het moderne transport, dat is ook een reis langs olieboorplatformen en raffinaderijen. Vooruitgang? Of pure vernietiging? Deze webserie plaatst, met gevoel voor ernst én absurdisme, kanttekeningen bij de ene na de andere menselijke verplaatsobsessie.

Vooruitgang herken je... in de geschiedenis van onze vervoermiddelen. Een eenvoudige dorpeling doorloopt in Bendito Machine IV alle stadia. Zijn wereldreis begint op de beenmatig aangedreven tweewieler. Dan volgt de gemotoriseerde automobiel, waarin hij met grote snelheid over rollercoastersnelwegen raast. Maar ook dat stelt niet te tevreden. Het silhouette-achtige wezentje wil ook de wereldzeeën doorkruisen, in een Chinese fluisterboot, en de hemel bestijgen, eerst in een zeppelin, later met een raket.

Is dat vooruitgang? Jossie Malis waagt het te betwijfelen. Hij zet vraagtekens bij zo ongeveer alle menselijke 'verworvenheden', in zijn sinds 2006 lopende, uitmuntende animatieserie op het web Bendito Machine. Het motto luidt: "Relax. Everyting is under control." Dat is het ideaal, want in werkelijkheid is het een puinhoop. Opbouw en verval van beschavingen (deel 1), eten en/of gegeten worden (deel 2), goden en machines die gedoemd zijn te worden afgedankt (deel 3): chaos regeert in zijn letterlijk gitzwarte fantasie-wereld.

In de vierde aflevering, vorige maand online gegaan, zoomt Malis in op de evolutie van de transporttechnologie. Vooruitgang? In elk geval niet voor het milieu. Waar de olie stroomt, slaat de destructie toe. Malis schotelt een universum voor dat is veranderd in één grote petrochemische fabriek. De ingenieuze machinerie, die ook in de eerdere delen veelvuldig opdook, oogt hier nog dreigender en afschrikwekkender. Het Shell-logo wordt satirisch gebruikt, als religieus symbool op een totempaal. Onze wereldreiziger neemt het, in de strijd tegen zijn primitieve bestaan, allemaal op de koop toe. Hij kan zich immers lekker snel verplaatsen.

Ze zijn de grootste troef van Bendito Machine: de uit Flash-programmeercodes opgetrokken, tweedimensionale figuurtjes. Als donkere silhouetten geprojecteerd tegen kleurige achtergronden. In het consequente zijaanzicht zit, tegen het licht van Malis onheilsboodschap, een verraderlijke dubbele bodem. De kijker krijgt met dit perspectief het gevoel dat de silhouetten marionettenpoppen zijn, die zich laten bespieden en besturen. Dat geeft aanvankelijk een prettige superioriteit, tot je beseft dat Malis je in feite naar jezelf laat kijken. Zijn silhouettewereld is ónze wereld. Het maakt de blik in de spiegel die Malis voorhoudt, des te confronterender.

Voor zover er humor en absurdisme in Bendito Machine zitten, dan met een uiterst serieuze ondertoon. Die ernst is stiekem best wel welkom, in een viralcultuur die van hedonisme en — soms — oppervlaktedenken aan elkaar hangt. En dan biedt Malis, een jonge Chileense animatiefilmer, ook nog mooi tegenwicht aan olie-slurpend, sequel-verslaafd Hollywood. Want hij varieert op zichzelf in een poging menselijke wetmatigheden te doorgronden, niet uit ordinaire geldhonger.

Niels Bakker



top
nieuws

Webfilm: video-on-demand hobbels

Webfilm: video-on-demand hobbels
08 Augustus 2012
Ondanks blokkades zetten Nederlanders hun onbetaald-downloaden praktijken onvermoeid door. Ondertussen doet de industrie volgens een adviesrapport aan de overheid te weinig om een actueel legaal aanbod te realiseren.
>> Lees verder

nieuws

De Balie vanaf september met dagelijkse filmvertoningen

De Balie vanaf september met dagelijkse filmvertoningen
08 Augustus 2012
De Balie gaat vanaf september in samenwerking met het Amsterdamse filmtheater Rialto dagelijkse filmvertoningen verzorgen. Vanaf deze week start de samenwerking officieus met World Cinema Amsterdam.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
03 Augustus 2012
Een nieuwe toptien van Sight & Sound: dat vraagt om analyse en nietsontziende kritiek. Verder bespreekt Ai Wei Wei Danny Boyle's openingsceremonie van de Olympische Spelen, blijkt Martin Scorsese over genezende krachten te beschikken, gedenkt Agnès Varda haar vriend Chris Marker en staat de toekomst van de Australische cinema op het spel.
>> Lees verder

nieuws

Hitchcock verslaat na vijftig jaar Orson Welles

Hitchcock verslaat na vijftig jaar Orson Welles
02 Augustus 2012
Orson Welles' Citizen Kane is van zijn voetstuk gedonderd. In het beroemde tienjaarlijkse top tien lijstje van het Britse magazine Sight & Sound is Citizen Kane na vijftig jaar door Hitchcocks Vertigo van de eerste plaats verdreven.
>> Lees verder

nieuws

Webfilm: 2001: The Dawn of Blood

Webfilm: 2001: The Dawn of Blood
30 Juli 2012
De oliemagnaat uit There Will Be Blood zou rechtstreeks gemodelleerd zijn naar de gorilla's uit 2001: A Space Odyssey. Zo betoogt althans een video-essay. De parallellen reiken verder: in deze films staat de nietsontzienende overlevingsdrang van de menselijke soort op het spel.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
27 Juli 2012
Uit de archieven van Terry Gilliam, regieaanwijzingen van Twitteraars, de selecties van Venetië en Toronto, levenslessen van Alfred Hitchcock en Batman in de wapendiscussie.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
20 Juli 2012
De plattegrond van een filmstad, de onafhankelijkheidsverklaring van Charlie Kaufman, het grootse van IMAX, de revolutie van Kim Dotcom en de nieuwe La furia umana.
>> Lees verder

nieuws

Webfilm: Bendito Machine IV

Webfilm: Bendito Machine IV
18 Juli 2012
Van rollercoaster tot ruimteraket. De evolutie van het moderne transport, dat is ook een reis langs olieboorplatformen en raffinaderijen. Vooruitgang? Of pure vernietiging? Deze webserie plaatst, met gevoel voor ernst én absurdisme, kanttekeningen bij de ene na de andere menselijke verplaatsobsessie.
>> Lees verder

nieuws

Webfilm: Brandon Generator

Webfilm: Brandon Generator
15 Juli 2012
Edgar Wright en Microsoft hebben de handen ineen geslagen, voor een sociale film à la Entertainment Experience (Paul Verhoeven en Ziggo) en Humanity (Spike Lee en Nokia). Jammer dat de dwang het publiek te mobiliseren het eindresultaat vertroebelt.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
12 Juli 2012
Ottomaanse Hollywoodposters, de cinematografie van de ondergang, een filmrol van recordgrootte, flitsen van Ernest Borgnine, digitale innovatie in de filmanalyse en een eerste kijkje op de set van Darren Aronofsky's Noah.
>> Lees verder