Rester vertical
Raw
Get Out
Quality Time
The Other Side of Hope
Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives nieuws

Webfilm de Cannes: Ashes

Samen met Mekong Hotel ging er in Cannes nog een film van Apichatpong Weeresethakul in première. Geen cinemato- maar lomografie: een verwijzing naar het puur analoge cameraatje waarmee de film gedraaid werd. Omdat vod-platform Mubi produceerde, is Ashes daar al gratis te bekijken.

Apichatpong Weeresethakul stond al bekend als slow, met Ashes zou dat zomaar eens kunnen veranderen in ultra-slow. De Thaise filmmaker, Gouden Palm-winnaar met Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, liet zich verleiden tot het maken van een film met de Lomokino. Dat is een puur analoge camera voor de do-it-yourself-generatie. Je moet hem met de hand bedienen en kunt er slechts 3 tot 5 beeldjes per seconde mee filmen. Ter vergelijking: de standaard framerate ligt al ruim tachtig jaar op 24.

Het effect? Een extreem heftige vertraging. Het lijkt alsof je naar een reeks achter elkaar geprojecteerde fotootjes kijkt. Of naar tekeningen in een notitieblokje, waarin je langzaam van achteren naar voren bladert. De beweging loopt schokkerig, omdat er tussen de beeldjes zoveel visuele informatie mist. Een ruis die Apichatpong als winst beschouwt: voor nog meer mysterieuze, bovenzinnelijke, haast dreigende droomcinema.

De Lomokino is behoorlijk primitief — zeker voor een regisseur die gewend is om digitaal te filmen. Nu lijkt Ashes, behalve over de belabberde politieke situatie in Thailand, zelfs een beetje te gaan over de overgang van analoog naar digitaal. Of, om het ruimer te trekken, over de overgang van elke willekeurige 'zijnstaat' in een andere. Het lijkt de essentie van Apichatpongs levensfilosofie: de dingen verdwijnen en vergaan niet, ze veranderen alleen van aard, vorm, samenstelling. Ofwel: de cinema blijft, alleen de technologie ontwikkelt en transformeert. Digitaal wordt geboren uit analoog.

Naar dat uitgangspunt verwijst ook de titel: ashes ontstaan immers uit vuur. Apichatpong ruimt de eerste helft van zijn twintig minuten durende film in voor het verkennen van de mogelijkheden van zijn nieuwe camera. Daarop volgt een voice-over, die mijmert over de werking van herinneringen. Die laten zich, naarmate de jaren vorderen, steeds moeilijker vangen in afbeeldingen vol kleur en detail. Apichatpongs beelden lijken ook wel flarden, vlekken, schimmen uit een ver verleden.

Een soort nostalgie? Ja, maar dan progressief. Ashes mondt namelijk uit in haarscherpe digitale opnamen, van feestvierders die het afsteken van vuurwerk filmen met hun... mobieltjes. Wordt de analoge film hier begraven? Of viert de regisseur het bestaan van beide vormen naast — en als aanvulling op — elkaar?

Vermoedelijk dat laatste. Ashes brengt een ode aan de visuele expressie. Tekenen, schilderen, fotograferen, filmen, analoog of digitaal: ze zijn Apichatpong Weeresethakul allemaal even lief.

Niels Bakker



top
nieuws

Carte Postale de Cannes De Winnaars

Carte Postale de Cannes De Winnaars
28 Mei 2012
De Filmkrant doet elke dag verslag van het Filmfestival Cannes. Met vandaag: de Palme d'Or.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
27 Mei 2012
Grootheden op postzegelgrootte, een gefrustreerde Matthias Schoenaerts, gratis titels van A-film op YouTube, indie blockbusters, losse kreetjes van Rihanna en de meest blanke film aller tijden.
>> Lees verder

nieuws

Carte postale de Cannes 10

Carte postale de Cannes 10
26 Mei 2012
De Filmkrant doet elke dag verslag van het Filmfestival Cannes. Met vandaag: de eerste prijzen.
>> Lees verder

nieuws

Carte postale de Cannes 9

Carte postale de Cannes 9
24 Mei 2012
De Filmkrant doet elke dag verslag van het Filmfestival Cannes. Met vandaag: holey moley... eh Holy Motors, oftewel de glorieuze terugkeer van het Franse enfant terrible Leos Carax.
>> Lees verder

nieuws

Webfilm de Cannes: Ashes

Webfilm de Cannes: Ashes
25 Mei 2012
Samen met Mekong Hotel ging er in Cannes nog een film van Apichatpong Weeresethakul in première. Geen cinemato- maar lomografie: een verwijzing naar het puur analoge cameraatje waarmee de film gedraaid werd. Omdat vod-platform Mubi produceerde, is Ashes daar al gratis te bekijken.
>> Lees verder

nieuws

Carte postale de Cannes 8 (2)

Carte postale de Cannes 8 (2)
23 Mei 2012
De Filmkrant doet elke dag verslag van het Filmfestival Cannes. Met vandaag: een gesprek met Walter Salles over On the Road.
>> Lees verder

nieuws

Carte Postale de Cannes 8

Carte Postale de Cannes 8
23 Mei 2012
De Filmkrant doet elke dag verslag van het Filmfestival Cannes. Over de nieuwe film van Joachim Lafosse en Brad Pitt als klopboormachine.
>> Lees verder

nieuws

Carte postale de Cannes 7

Carte postale de Cannes 7
22 Mei 2012
De Filmkrant doet elke dag verslag van het Filmfestival Cannes. Met vandaag: soep eten met Abbas Kiarostami.
>> Lees verder

nieuws

Klotepers

Klotepers
22 Mei 2012
De mediaberichtgeving over de bikkelharde kritiek van de Raad voor Cultuur op het beleidsplan van Eye is directeur Sandra den Hamer in het verkeerde keelgat geschoten. Ze vindt de berichtgeving tendentieus. De boodschapper heeft het gedaan.
>> Lees verder

nieuws

Carte Postale de Cannes 6

Carte Postale de Cannes 6
21 Mei 2012
De Filmkrant doet elke dag verslag van het Filmfestival Cannes. Vandaag waren de dag van het verdachte koffertje in Martinez en de dag van misschien wel de meest urgente film die tot nu toe hier in Cannes is vertoond. 
>> Lees verder