The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Haya nieuws

Webfilm: Streaming Festival 2011

Op het Streaming Festival geen lollige YouTube-video's maar serieuze experimentele webcinema. De primeur dit jaar: een apart programma voor remixes, mash ups, collages en andere knip- en plakfilms. Van digitaal overkleurde landschapsschilderingen tot een overrompelend found footage-essay.

Het Streaming Festival vertoont achttien dagen lang films waarvan je een groot deel het hele jaar door kunt bekijken op Vimeo en YouTube. Gratis, dat wel, maar wat hiervan het nut is? Heel eenvoudig: de meerwaarde schuilt niet zozeer in het vertonen op zich, maar in het scheppen van orde in de chaos. Het festival scheidt het kaf van het koren. In een webfilmcultuur die zich kenmerkt door miljoenen uploads per dag, is dat geen overbodige luxe.

Het Streaming Festival, dat tot en met zondag 18 december zijn zesde editie beleeft, richt zich ook nog eens op het soort webfilm dat maar al te makkelijk aan de aandacht ontsnapt. Geen lollige YouTube-video's met vervormde playback-stemmen en kletsende stukken fruit, maar pogingen tot serieuze experimentele webcinema. Het festival kent de vertrouwde programma's voor videokunst, animatie en documentaire, en dit jaar is daar een aparte categorie bijgekomen, voor bewegende collages. Op een online filmfestival mogen die eigenlijk ook niet ontbreken — de digitale techniek heeft remixen immers tot kinderspel gemaakt.

Dat zullen we weten ook, want beperkingen lijken er niet te bestaan. De geselecteerde filmkunstenaars knippen en plakken op alle mogelijke manieren. In de bekende sequenties van met eigen materiaal aangevulde found footage-beelden, in speelse collages met verschillende beeldlagen aan, over en achter elkaar, en in uitzinnige mashups van oude speelfilms, 8mm-filmnegatieven, mobiele telefoonopnamen, animaties, foto's en tekeningen.

Het prettige is: al die bronnen smeren de interpretatie van de kijker niet dicht. Ze vragen juist om fantasie, creativiteit en eigen inbreng. De even sensuele als dreigende landschappen in Phare Away creëren een beklemmend, mysterieus gevoel. Ze zijn zwaar digitaal overgekleurd, en worden begeleid door een ruimtelijke ambientsoundtrack. Zoekt de Kroatische regisseur Krunoslav Pticar naar een transcedentale, meditatieve toestand, is dit — letterlijk — een droomreis naar afgelegen oorden, of zwaait God of een ander opperwezen hier met zijn scepter?

De Britse Jennifer Ross laat zich vooral leiden door een overrompelend engagement. Edit of Actuality is een vlammend found footage mini-essay, opgebouwd uit speelfilmfragmenten van karakters die zichzelf in de spiegel bekijken. Kunnen zij er wel op vertrouwen dat ze zijn wie ze denken te zijn? Beperkt de maatschappij hen in de constructie van hun identiteit, zoals Foucault beweerde? Of heeft hun authentieke persoonlijkheid wel degelijk speelruimte?

Niet alle filmpjes op het Streaming Festival zijn ook elders op het web te bewonderen. Beeldend kunstenaar Eva Wijers, de enige Nederlander in het programma, maakt met Incubate een puntige collage waarin ze verschillende gezichtsdelen — soms van dezelfde, soms van een andere persoon — opnieuw aan elkaar smeedt. En dat in een steeds hoger oplopend tempo, waardoor de suggestie ontstaat dat al die personen er eigenlijk één zijn.

In Incubate maakt de techniek zichzelf zichtbaar, maar zonder te zeer op de voorgrond te treden. Anders is dat in Haya van de Israëlische Danielle Itzhaqi, die de etsen die ze maakte toen ze bij haar oma in Tel Aviv inwoonde, projecteert over documentaire registraties van het in huis rondscharrelende vrouwtje. Zo'n innovatieve aanpak getuigt van creativiteit en durf, maar heeft als nadeel dat je vooral gaat zitten letten op hoe het is gedaan. Waardoor het eerbetoon aan de rustige, verstilde manier van leven van deze 87-jarige Haya niet helemaal uit de verf komt.

Niels Bakker



top
nieuws

Drive en Rabat beste films 2011

Drive en Rabat beste films 2011
27 December 2011
De verzamelde Nederlandse filmpers koos Nicolas Winding Refns Drive als beste film van 2011, zo werd eerder vandaag bekend gemaakt. Beste Nederlandse film werd Rabat van Jim Taihuttu en Victor Ponten.
>> Lees verder

nieuws

Webfilm: Vertigo Variations

Webfilm: Vertigo Variations
27 December 2011
Een filmessay over Hitchcocks Vertigo. Maar ook: Vertigo's dubbelganger. En een film die je net als Vertigo alleen maar opnieuw kunt zien. Zonder dat de betekenis zich ooit helemaal zal prijsgeven.
>> Lees verder

nieuws

Rolf van Eijk over Vast

Rolf van Eijk over Vast
23 December 2011
In Vast komt de zestienjarige Isabel in een jeugddetentiecentrum terecht. Regisseur Rolf van Eijk: "Het gaat volledig over haar onvermogen om in die arena met zichzelf en haar problemen om te gaan. Wat ze gedaan heeft is niet relevant."
>> Lees verder

nieuws

IFFR opent en sluit met boekverfilmingen

IFFR opent en sluit met boekverfilmingen
20 December 2011
Het International Film Festival Rotterdam maakte vandaag zijn openings- en slotfilm bekend. Het festival zal op woensdag 25 januari openen met het Franse 38 témoins van Lucas Belvaux en sluit op zaterdag 4 februari af met The Hunter van de Australische filmmaker Daniel Nettheim.
>> Lees verder

nieuws

Snelle filmcompetitie

Snelle filmcompetitie
19 December 2011
De poorten zijn weer geöpend voor 'de snelste filmcompetitie ter wereld': Done in 60 Seconds. Voor de vijfde keer zal de prijs eind maart tijdens de Empire Awards in Londen worden uitgereikt, en opnieuw wordt ook Nederlands filmtalent uitgedaagd een remake van hun favoriete film in slechts zestig seconden in te sturen.
>> Lees verder

nieuws

Webfilm: Streaming Festival 2011

Webfilm: Streaming Festival 2011
17 December 2011
Op het Streaming Festival geen lollige YouTube-video's maar serieuze experimentele webcinema. De primeur dit jaar: een apart programma voor remixes, mash ups, collages en andere knip- en plakfilms. Van digitaal overkleurde landschapsschilderingen tot een overrompelend found footage-essay.
>> Lees verder

nieuws

Tomas Kaan over Dagen van gras

Tomas Kaan over Dagen van gras
16 December 2011
Tomes Kaan is een jongens-jongen: de door hem geregisseerde One Night Stand-film Dagen van gras gaat net als zijn eerdere korte film Jongens zijn om jongens in een overgangsfase van hun leven. Kaan: "Dagen van gras gaat voor mij over een verstoorde moeder-zoonrelatie, eenzaamheid en een gedroomde jongensvriendschap."
>> Lees verder

nieuws

Dubai IFF: Zoeken naar de Lente

Dubai IFF: Zoeken naar de Lente
16 December 2011
Op het achtste Dubai International Film Festival, in de stad waar Michael Winterbottom de futuristische decors voor Code 46 vond, krijgt jong Arabisch filmtalent een warm onthaal. Werner Herzog was er ook.
>> Lees verder

nieuws

SHOT: Marco van Geffen over Onder ons

SHOT: Marco van Geffen over Onder ons
15 December 2011
In de eerste aflevering van de videorubriek SHOT vertelt de Nederlandse regisseur Marco van Geffen aan de hand van één centraal shot over zijn film Onder ons, die al op diverse internationale festivals in de prijzen viel.
>> Lees verder

nieuws

Wagenings filmhuis zet eindsprint in

Wagenings filmhuis zet eindsprint in
13 December 2011
Het was een roerig jaar voor Movie-W: in maart kondigde de Wageningse universiteit aan dat de zaal waar het Wageningse filmhuis nu zijn films 'om niet' vertoont gaat verdwijnen. Maar de medewerkers geven het nog niet op: "We zetten alles op alles om door te kunnen gaan."
>> Lees verder