IDFA pre­sen­teert twee nieuwe pro­gram­ma­on­der­delen

  • Datum 09-10-2018
  • Auteur Edo Dijksterhuis
  • Categorieēn NieuwsIDFA 2018
  • Deel dit artikel

Het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) komt met twee nieuwe programmaonderdelen. Luminous en Frontlight bevatten samen achttien premièrefilms die een breed en veelkleurig beeld geven van de wereld om ons heen. De onderwerpen die aan bod komen, worden onderbelicht in mainstream media. De grondtoon is in het ene geval journalistiek en het andere juist meer cinematografisch.

Luminous is het programma met een meer cinematografische inslag. De films maken het universele invoelbaar via het individuele. Het gaat om onder andere Daniel Rosenfelds Piazolla: The Years of the Shark, over de nuevo-tangogrootheid uit Argentinië; Sara de Gouveia’s The Sound of Masks, over een verhalenverteller uit Mozambique die heden en verleden van zijn land uit de doeken doet; en Den Asamoah’s Sakawa, over Ghanese internetfraudeurs die met hulp van zwarte magie proberen rijk te worden.

De films in Frontlight gaan meer over ‘het grote plaatje’. Ze vertellen verhalen die niet worden opgepikt door reguliere media of verhalen die we al kennen maar worden verteld met meer complexiteit en diepgang. Zo wordt in Police Killing van Natasha Neri en Lula Carvalho ingegaan op Braziliaanse politiemoorden die onder het tapijt worden geschoven onder het mom van zelfverdediging, en volgt Ingeborg Jansen in Sylvana, Demon or Diva de even bewonderde als beschimpte activist en politicus Sylvana Simons. Veel films worden gevolgd door een lang interview. Zo wordt na de vertoning van The Panama Papers regisseur Alex Winter geïnterviewd door Trouw-journalist Jan Kleinnijenhuis, die deelnam aan het internationale onderzoeksteam dat verantwoordelijk was van de onthullingen over belastingfraude en corruptie.

Eerder deze week maakte IDFA al titels uit vier andere programmaonderdelen bekend. In Masters zijn de nieuwste films opgenomen van ‘vaste’ IDFA-auteurs. Het gaat om onder andere Werner Herzog (Meeting Gorbachev), Victor Kossakovsky (Aquarela), Sergei Loznitsa (The Trial en Victory Day), Rithy Pahn (Graves Without a Name) en Errol Morris (American Dharma).

In Best of Fests staan de documentaires centraal die afgelopen jaar hoge ogen gooiden in het internationale festivalcircuit. Het gaat om prijswinnaars, publieksfavorieten en spraakmakende titels. Bing Liu’s Minding the Gap, over drie skateboardende vrienden in het Amerikaanse midwesten, behoort ertoe. Maar ook Free Solo van E. Cahi Vasarhelyi en Jimmy Chin over free climber Alex Honnold.

Paradocs presenteert expressievormen tussen film en kunst. De selectie bevat dit jaar dertien titels, waaronder Memory Room van Feargal Ward en Progress vs. Sunsets van Melanie Bonajo. In samenwerking met het Stedelijk Museum Amsterdam is er een Video Club samengesteld waarin werken uit de museumcollectie worden getoond. Dit evenement vindt plaats op 16 november.

Onderdeel van Paradocs is opnieuw een samenwerking met het Amsterdam Art Weekend, dat plaatsvindt in het laatste festivalweekend. In EYE is op 25 november een programma met videokunst te zien dat gecureerd is door Zippora Elders. Daarnaast geeft Ryoji Ikeda, wiens indrukwekkende tentoonstelling te zien is in EYE, op 23 november een live performance. Een dag later geeft kunstenaar David Claerbout een lezing.