Betrokken speelfilms maken met donateurs

Je bent jong en je wilt films maken. Een lastige combinatie als je geen rijke ouders hebt of een carrière als YouTuber. De 22-jarige Stefan van de Bosch hoopt de oplossing te hebben gevonden in de vorm van Patreon, een platform waarbij donateurs maandelijks een bijdrage storten om een filmcarrière mogelijk te maken.

Het liefst wil hij films met een maatschappelijk relevant thema maken, vertelt Stefan van den Bosch. “Ik haal inspiratie uit mijn omgeving. Zinloos geweld en discriminatie zijn onderwerpen die in films onderbelicht zijn en waar ik iets mee wil. Een film als Rafaël van Ben Sombogaart is een voorbeeld voor mij: drama met een boodschap.”

Van den Bosch deed ervaring op met twee producties gemaakt in het kader van het 48 Hour Film Project. “De eerste was niet zo geslaagd maar de tweede, die we afgelopen juni hebben gemaakt in Amsterdam, is beter. Hij heet Collier, gaat over een sierraadmaker die een relatie krijgt met een klant, en zal binnenkort online te zien zijn.”

Die ervaringen smaakten zo goed dat Van den Bosch het liefst fulltime scenarioschrijver en filmmaker wordt. “Nu ben ik verkoper in een elektronicawinkel. Een stom baantje voor het geld. Al mijn vrije tijd gaat op aan het schrijven. Maar het liefst zou ik dat alle dagen doen dus toen een vriend mij tipte over Patreon zag ik daarin een mogelijkheid om een inkomen te genereren.”

Patreon is een Amerikaans platform voor creatieven dat in Nederland nog niet zo bekend is. Een paar succesvolle gebruikers – striptekenaars, muzikanten en schrijvers – hebben tot een paar duizend donateurs die hen iedere maand een bedrag geven bij wijze van support. De bijdragen zijn doorgaans klein, een paar dollar, maar wie genoeg fans heeft kan daar prima van leven en zich concentreren op z’n kunst. De teller staat bij Van den Bosch op twee donateur die samen $13 geven. “Het is een eerste stap”, geeft hij toe. “Het fenomeen is ook nog niet zo bekend in Nederland.”

In ruil voor steun krijgen donateur het soort ‘rewards’ die bekend zijn van crowdfundingsites als CineCrowd en Voordekunst: premièrekaartjes, een T-shirt of een exclusieve making of. Maar anders dan bij dit soort sites, waar het draait om losse projecten, wil Van den Bosch een langdurige band opbouwen met zijn supporters. “Zij krijgen een kijkje achter de schermen en worden meegenomen in het creatieve proces. Ook mogen ze feedback geven op scènes en inhoudelijke suggesties doen.” Hoever die invloed moet en kan gaan, weet de jonge filmmaker nog niet. “Als er duizend mensen input leveren voor een scenario is dat misschien lastig. En ik wil natuurlijk ook mijn eigen stem behouden. Maar de praktijk zal het uitwijzen. Ik zit nu nog in de experimenteerfase.”