Kedi (Ceyda Torun over)
Aquarius
The Beguiled
Una mujer fantástica
Jaap van Heusden over In Blue
Michael Dudok de Wit Michael Dudok de Wit over The Red Turtle

'Ghibli noemde het een Japanse film' (Nederlanders in Cannes)

De Oscarwinnende regisseur Michael Dudok de Wit heeft met The Red Turtle een dubbele primeur te pakken: zijn lange animatiefilm is de eerste niet-Japanse film geproduceerd door Studio Ghibli en werd geselecteerd voor het programma Un Certain Regard van het filmfestival van Cannes.

Door Hugo Emmerzael

Na afloop van het interview geeft de in Londen wonende Michael Dudok de Wit een disclaimer mee. "Ik heb al lang geen Nederlands gesproken." Niet dat daar de afgelopen twintig minuten iets van te merken viel. In heldere zinnen legde Dudok de Wit de ontstaansgeschiedenis uit van zijn nieuwe animatiefilm The Red Turtle. Hoewel nog niet beschikbaar voor de pers, wijst alles erop dat het een bijzondere film gaat worden. Niet alleen is het Dudok de Wits eerste lange film, maar het is ook de eerste niet-Japanse film die door het legendarische animatiehuis Studio Ghibli (Spirited Away, The Wind Rises) is gecoproduceerd. In mei beleeft de film zijn première op het filmfestival van Cannes.

In 2001 zei u in een interview dat u nooit een lange animatiefilm zou maken. U vergeleek het maken met het schrijven van een roman. Wat is er veranderd? Heeft u toch een roman geschreven? "Ik heb een roman geschreven. Voor mij was dat ook een verrassing want het project was niet mijn initiatief. Het begon met een onverwachtse e-mail die ik kreeg van Studio Ghibli. Producenten Isao Takahata en Toshio Suzuki vroegen of ik geïnteresseerd was in het maken van een lange film. Zo ja, of Ghibli dan de coproducent kon zijn. Ik moest even slikken, want ik kon mij niet voorstellen dat ze zoiets zouden vragen. Ten eerste aan mij. Ten tweede aan een niet-Japanse regisseur."

Hoe vind u het dat u de eerste niet-Japanse film voor hen maakt? "Ik was daar zo verbaasd over dat het even moest bezinken. Toen ik begreep dat ze serieus waren en dat ze me hadden gevraagd vanwege hun bewondering voor Father and Daughter dacht ik: dit is ongelooflijk. Dit moet ik proberen."

In de credits staat vermeld dat Bird People-regisseur Pascale Ferran coscenarist is. Hoe is dat zo gelopen? "Er wordt niet gesproken in The Red Turtle, dus je kunt niets even snel verbaal uitleggen. Eén van de redenen dat er lang knopen in het verhaal zaten die ik er maar niet uitkreeg. Op een dag zei mijn Franse producent: "Michael, je hebt een coscenarist nodig, want dit gaat te langzaam." Dat vond ik ook. Ze deden een paar suggesties, waaronder Pascale Ferran. Vervolgens stuurde Ferran een interessant voorstel in. Het verhaal beviel haar zeer, op verschillende niveaus, en ze begreep waar ik vast zat. Op basis daarvan hebben we besloten dat zij de juiste coscenarist zou zijn. Ik heb maanden met haar de hele film van begin tot einde doorgenomen. Het proces boeide haar, want ze was niet gewend aan animatiefilms en ze zag dat we via storyboards de montage al deden voordat de film begon, wat natuurlijk een heel nieuwe werkwijze was voor iemand die gewend is aan live action. Ze houdt bijzonder veel van monteren."



Er zit geen dialoog in, net als in uw korte films. Maar dit is een lange film. Was het hier niet veel lastiger om zonder dialogen te werken? "In een korte film is het makkelijk om geen dialoog te gebruiken. Dat zie je ook vrij vaak. Als mensen mij vragen waarom er geen gesprekken zijn, dan is het antwoord simpel: waarom wel? Gesprekken zijn niet noodzakelijk. De beelden zeggen genoeg. Het begin van The Red Turtle gaat grotendeels over één persoon in de natuur en hij spreekt niet. Maar ik moet toegeven: aanvankelijk dachten we dat het verhaal tekst nodig had, zeker als er andere personages verschijnen. Maar het voelde niet lekker. Die zinnen kwamen steeds als een schok naar voren. Het voelde niet natuurlijk. Dus gingen we beter kijken. Uiteindelijk konden ook die zinnen eruit gehaald worden."

Snapt u waarom u door Studio Ghibli gevraagd bent? "Ik denk van wel. Ze hielden heel veel van Father and Daughter. Ze zeiden zelfs — en dat beschouw ik als een enorm compliment — dat die film eigenlijk heel Japans is. Dus dat is misschien een reden. De films van Ghibli hebben een subtiele, tijdloze kwaliteit waar ik gevoelig voor ben. In die zin passen we bij elkaar, denk ik. Ik ben natuurlijk niet uniek; veel toeschouwers herkennen die kwaliteit. Het was ook niet het plan om een typisch Japanse film te maken. Het was vanaf het begin van het project duidelijk dat The Red Turtle niet in Japan gemaakt zou worden en er heeft letterlijk niet één Japanse artiest aan meegewerkt. De producenten van Ghibli vinden het een film die overeenkomt met hun gevoeligheid en tegelijker is het een echte Europese film."

The Red Turtle gaat in première op het film­festival van Cannes en wordt door Lumière in juli in de Nederlandse bioscopen uitgebracht.


top
Artikelen
Speelfilmpremières op het NFF De boekverfilming is weer helemaal terug
Acht regisseurs over hun inkomen 'Veel mensen denken dat ik tonnen per jaar verdien'
De 16de Filmbonzen Top 20 Bobo's en beeldbepalers

Interviews
Joost van Ginkel over The Paradise Suite Op naar Los Angeles
Erik de Bruyn over J. Kessels 'Misschien is J. Kessels een B-film'
Thomas Rosenboom over Publieke werken 'Ik kan het boek heel makkelijk loslaten'
Tom Fassaert over A Family Affair Geheimen en familievetes
Ester Gould over A Strange Love Affair with Ego 'We verwachten te veel van onszelf'
Boudewijn Koole over Beyond Sleep 'Laat je vallen'
David Verbeek over Full Contact Het trauma van de virtuele jager
Fiona Tan over History's Future 'Als je je geheugen kwijt bent, dan ben je jezelf kwijt'
Paul Verhoeven over Elle 'Zo leuk is het niet om een film te maken'
Michael Dudok de Wit over The Red Turtle 'Ghibli noemde het een Japanse film' (Nederlanders in Cannes)
Michael Dudok de Wit over The Red Turtle Tijdbewakers in een oneindige zee
Paul Verhoeven en Isabelle Huppert over Elle 'So far so good'

Rubrieken
Actie! Op de set van History's Future
Actie! Op de set van The Paradise Suite
Actie! Op de set van Of ik gek ben
Actie! Op de set van Een echte Vermeer
Boeken: Lachen, gieren, brullen om de Nederlandse film


Recensies
Alberta Hiken met een Albert Heijntasje
Ants on a Shrimp Wild versus krultang
Auf der anderen Seite Twee kisten
Beyond Sleep Dwalen in een slapeloos moeras
Bezness as Usual (Alex Pitstra over) 'Ik zit in een spagaat'
Bodkin Ras Echte rouwdouwers
Een dag in 't jaar (Margot Schaap over) Elke derde zaterdag 2 uur later
De rouille et d'os Niet kwaad en niet goed
Dear White People Over de Amerikaanse koude burgeroorlog. En de onze.
Een echte Vermeer Geschiedvervalsing
Elle Laat je vijand binnen
A Family Affair De camera en de open wond
Full Contact Als een videogame
De grote Zwaen Wegkomen met een graai in de tas
De held Schieten of niet schieten, dat is de vraag
History's Future De engel van de geschiedenis
Ik wil gelukkig zijn Fien de la Mar hypnotiseert
J. Kessels Ronkende orgie van bier en frituurvet
Jheronimus Bosch — Touched by the Devil De schilder waar we bijna niks van weten
Knielen op een bed violen Radicaliserende gristen
Kriterion sinds '45 Eeuwig jong
Lang leve de Koningin Esmé Lammers: Niets is krachtiger dan de eigen fantasie
Mammal (Rebecca Daly over) Moederzorg en dierlijke lust
Of ik gek ben Lachen in een tbs-kliniek
Onder de oppervlakte Aangevreten boerenland
Out of Love ♥=boem
The Paradise Suite Tragedie van de hoop
Publieke werken Hoogmoed is van alle tijden
The Red Turtle Gestrand
Riphagen Zeven gulden vijftig per ziel
Samuel in the Clouds (Pieter Van Eecke over) Het druppelt in de Andes
Sketches of Siberia Goudklomp tussen de stenen
Stop Acting Now (Holland Festival) Het wordt veel te gezellig in de Tranenbar
A Strange Love Affair with Ego Voor een narcist stopt het feestje nooit
Strike a Pose (Ester Gould en Reijer Zwaan over) 'Kwetsbaarheid is niet de bouwstof van stadionshows'
Tony Crimineel in de supermarkt
Vox populi Slimme domheid
Waldstille Ook Ben stierf bij de klap
Young Wrestlers (Mete Gümürhan over) In trance trainen
Zwartboek Is dit alles?

archief