Rester vertical
Raw
Get Out
Quality Time
The Other Side of Hope
Portret Bojan Mredjenovic David Verbeek over Full Contact

Het trauma van de virtuele jager

Full Contact, de zesde film van David Verbeek, over een drone­piloot die in het reine moet komen met zijn oorlogs­daden, ging in wereldpremière op het filmfestival van Toronto. Ver­wacht geen typische aan­pak. 'Voor mij is Full Contact een filosofisch onder­zoek. Een road­movie van het onder­bewustzijn.'

Door Sacha Gertsik

Ivan (Grégoire Colin) is dronepiloot. Terwijl hij zelf in een container in de Amerikaanse woestijn zit, vinden duizenden kilometers verderop de door hem via een knop gelanceerde bommen hun doel. Maar wanneer dat niet het beoogde doel blijkt, gebeurt er iets met Ivan. Samen met hem gaan we op een reis door zijn (onder)bewustzijn om dit trauma te verwerken.
David Verbeek (1980, R U There, How to Describe a Cloud) vertelt via Skype uit Kroatië, waar hij werkt aan zijn volgende film: "Full Contact is een film over een onderwerp dat nu heel actueel is. Over zo'n nieuw onderwerp verwachten mensen eerder een film waarin ze gewoon zien hoe zoiets eraan toegaat. Het min of meer voorspelbare heldenverhaal over hoe iemand in opstand komt tegen dit beroep. Maar ik wil dit onderwerp gebruiken om iets uit te diepen dat mij fascineert: de manier waarop het brein omgaat met trauma. Wij denken vaak dat we zelf kunnen kiezen wat we ons wel en niet aantrekken. Dat je in zo'n container kunt zitten en op een knop kunt drukken. Je volgt gewoon bevelen op. Je kunt jezelf vertellen dat het niets met jou te maken heeft, maar ons onderbewustzijn heeft kennelijk zó zijn eigen leven dat zulke dingen een deel van ons worden, of we willen of niet. Daar hebben we minder controle over dan we denken. De film onderzoekt, ook in zijn vorm, het psychologische proces van trauma.
"Dit wordt vervolgens ook nog op de spits gedreven door de moderne tijd, waarin dingen nog veel complexer zijn geworden. Doordat we zoveel met schermen bezig zijn is het nu veel minder makkelijk te doorgronden wat echt is en wat niet." Voelt realiteit wel echt als die zich via een scherm ontvouwt? "De hoofdpersoon is een virtuele jager die aan de top staat van de moderne technologische ontwikkeling. In de film komt hij de berg af, tot hij weer op de grond staat en weer de jager is die we in het woord herkennen — iemand die oog in oog staat met zijn prooi, zijn tegenstander fysiek te lijf gaat in het hier en nu. Zijn lichaam tegen het lichaam van de ander. De film gaat over iemand die teruggaat naar die roots, over een hunkering naar een terugkeer naar echt menselijk contact. Ik heb altijd bewust vermeden een standpunt in te nemen, ik heb geen politieke of morele antwoorden. Voor mij is Full Contact een filosofisch onderzoek. Een roadmovie van het onderbewustzijn."

Droom over moord
En daarmee is de film voor Verbeek ook een onderzoek naar leven in deze tijd waarin realiteit gelaagd is. "De realiteit op schermen en de virtuele relaties die we aangaan kunnen ons in verwarring brengen. De dronepiloot die mij heeft geadviseerd tijdens het maken van de film heeft er jaren voor nodig gehad om te beseffen dat hij dit echt heeft gedaan. In die fase was het feit dat hij in die container zat, dat hij die knop indrukte, voor hem onwerkelijk. Precies daarom is er in deze film niet een makkelijk te behappen ervaring waarin we eerst een stukje realiteit en dan een stukje droom vertellen. Zo zit het namelijk niet in elkaar. Wat dat betreft ben ik een beetje post-echt. (Grinnikt.) Ik heb niet het idee dat mensen weten wat echt en niet echt is. Zelfs in de kwantummechanica is er weinig grip op de realiteit. En al helemaal in film! Een film is een soort collectieve droom. Dus wil ik films maken waarin er wordt afgestapt van een realiteit en een droomsequentie. Want wat is echt? Dat je met een camera hebt staan nadoen wat er is gebeurd? Natuurlijk had ik de film heel makkelijk van een duidelijk verhaal kunnen voorzien: Ivan is dronepiloot, hij neemt ontslag, hij zit in een resort voor mensen met posttraumatische stress, eet daar op een eiland giftige krabbetjes en gaat dan hallucineren. Ik had heel makkelijk droom van realiteit kunnen scheiden. Maar het is juist mijn punt dat hij zelf niet zo goed weet wat echt is. De hele film is één droom over moord, een contemplatie over het vermoorden van iemand anders. Maar het is ook allemaal echt. Welk gedeelte de kijker ziet als echt, maakt mij niet uit."



top
Artikelen
Speelfilmpremières op het NFF De boekverfilming is weer helemaal terug
Acht regisseurs over hun inkomen 'Veel mensen denken dat ik tonnen per jaar verdien'
De 16de Filmbonzen Top 20 Bobo's en beeldbepalers

Interviews
Joost van Ginkel over The Paradise Suite Op naar Los Angeles
Erik de Bruyn over J. Kessels 'Misschien is J. Kessels een B-film'
Thomas Rosenboom over Publieke werken 'Ik kan het boek heel makkelijk loslaten'
Tom Fassaert over A Family Affair Geheimen en familievetes
Ester Gould over A Strange Love Affair with Ego 'We verwachten te veel van onszelf'
Boudewijn Koole over Beyond Sleep 'Laat je vallen'
David Verbeek over Full Contact Het trauma van de virtuele jager
Fiona Tan over History's Future 'Als je je geheugen kwijt bent, dan ben je jezelf kwijt'
Paul Verhoeven over Elle 'Zo leuk is het niet om een film te maken'
Michael Dudok de Wit over The Red Turtle 'Ghibli noemde het een Japanse film' (Nederlanders in Cannes)
Michael Dudok de Wit over The Red Turtle Tijdbewakers in een oneindige zee
Paul Verhoeven en Isabelle Huppert over Elle 'So far so good'

Rubrieken
Actie! Op de set van History's Future
Actie! Op de set van The Paradise Suite
Actie! Op de set van Of ik gek ben
Actie! Op de set van Een echte Vermeer
Boeken: Lachen, gieren, brullen om de Nederlandse film


Recensies
Alberta Hiken met een Albert Heijntasje
Ants on a Shrimp Wild versus krultang
Auf der anderen Seite Twee kisten
Beyond Sleep Dwalen in een slapeloos moeras
Bezness as Usual (Alex Pitstra over) 'Ik zit in een spagaat'
Bodkin Ras Echte rouwdouwers
Een dag in 't jaar (Margot Schaap over) Elke derde zaterdag 2 uur later
De rouille et d'os Niet kwaad en niet goed
Dear White People Over de Amerikaanse koude burgeroorlog. En de onze.
Een echte Vermeer Geschiedvervalsing
Elle Laat je vijand binnen
A Family Affair De camera en de open wond
Full Contact Als een videogame
De grote Zwaen Wegkomen met een graai in de tas
De held Schieten of niet schieten, dat is de vraag
History's Future De engel van de geschiedenis
Ik wil gelukkig zijn Fien de la Mar hypnotiseert
J. Kessels Ronkende orgie van bier en frituurvet
Jheronimus Bosch — Touched by the Devil De schilder waar we bijna niks van weten
Knielen op een bed violen Radicaliserende gristen
Kriterion sinds '45 Eeuwig jong
Lang leve de Koningin Esmé Lammers: Niets is krachtiger dan de eigen fantasie
Mammal (Rebecca Daly over) Moederzorg en dierlijke lust
Of ik gek ben Lachen in een tbs-kliniek
Onder de oppervlakte Aangevreten boerenland
Out of Love ♥=boem
The Paradise Suite Tragedie van de hoop
Publieke werken Hoogmoed is van alle tijden
The Red Turtle Gestrand
Riphagen Zeven gulden vijftig per ziel
Samuel in the Clouds (Pieter Van Eecke over) Het druppelt in de Andes
Sketches of Siberia Goudklomp tussen de stenen
Stop Acting Now (Holland Festival) Het wordt veel te gezellig in de Tranenbar
A Strange Love Affair with Ego Voor een narcist stopt het feestje nooit
Strike a Pose (Ester Gould en Reijer Zwaan over) 'Kwetsbaarheid is niet de bouwstof van stadionshows'
Tony Crimineel in de supermarkt
Vox populi Slimme domheid
Waldstille Ook Ben stierf bij de klap
Young Wrestlers (Mete Gümürhan over) In trance trainen
Zwartboek Is dit alles?

archief

dossier: NFF 2016