Rester vertical
Raw
Get Out
Quality Time
The Other Side of Hope
Actie!

Op de set van The Paradise Suite

Concertgebouwplein 10
1071 LN Amsterdam
4 december 2014, 13.05 uur


"We record sound, so please switch off your mobile phones," zegt 1st AD Willem Quarles van Ufford. "En zou het koor even kunnen gaan staan, zodat we het licht kunnen checken?"
In het Concertgebouw zijn opnamen bezig voor The Paradise Suite, de tweede speelfilm van Joost van Ginkel. Zijn speelfilmdebuut 170 Hz was volledig in gebarentaal, The Paradise Suite is ook een (linguïstische) tour de force: Van Ginkel combineert vijf verhaallijnen, met personages uit alle hoeken van de wereld, die al dan niet vrijwillig in Amsterdam wonen en ogenschijnlijk niets meer gemeen hebben dan een verre geboortegrond. Op de set wordt voortdurend van Engels naar Nederlands geschakeld.
In een van de verhaallijnen draait het om de vermaarde Zweedse dirigent Stig Lindh (de Zweedse acteur Magnus Krepper, bekend van de misdaadserie The Bridge), die samen met zijn vereenzaamde, engelachtige zoontje in Amsterdam verblijft voor een opvoering van W. A. Mozarts Requiem in D Minor, K. 626 in het Concertgebouw. Het is de laatste, onvoltooid gebleven compositie van Mozart, maar dat heeft geen bijzondere betekenis, aldus Van Ginkel. "Toen ik het hoorde, wist ik direct: dit is het. Het past heel goed; vaak is muziek op belangrijke emotionele momenten te pompeus, te bombastisch. Maar ik heb gewoon veel geluisterd, ik heb zeker geen oneindige klassiekemuziekkennis. Nadat ik het hoorde, zag ik pas dat het het requiem van Mozart was."
Op het podium staat een speciaal voor de film samengesteld orkest, dat onder leiding staat van dirigent Jan Stulen. Er worden met twee camera's opnamen gemaakt. "Ik word er wel een beetje zenuwachtig van", zegt de violiste die pal naast een van de camera's zit.
Het publiek wordt naar een kant van de zaal gedirigeerd. "Hier moeten we het mee doen, hier stopte ons budget. Maar in de film lijkt het alsof de hele zaal vol zit, u zit in een uitverkochte zaal", legt Quarles van Ufford uit aan de figuranten. "Film is illusie."
Terwijl Van Ginkel van camera naar camera loopt om het beeld te checken, vertelt Quarles van Ufford de figuranten dat de opnamen vijfenhalve minuut gaan duren, dat er halverwege even wordt gestopt om de bladmuziek om te slaan, en dat het stuk net zo vaak gaat worden gespeeld totdat het er goed op staat. Nadat er nog een accu is verwisseld, kan de eerste take worden opgenomen. "Iedereen klaar?" vraagt Quarles van Ufford. "Ja", merkt dirigent Stulen droogjes op, "alleen sta jij op mijn plaats."
"Okay, here we go," zegt Quarles van Ufford nadat Stulen zijn plek voor het orkest heeft ingenomen. "En voor het publiek: u geniet! Maar dat spreekt natuurlijk voor zich!"
"Niet slecht", vindt Van Ginkel vijfenhalve minuut later. "Maar het kan beter. Nog iets meer bevlogenheid graag." Na de tweede take is hij wel helemaal tevreden, en neemt acteur Krepper de plek van dirigent Stulen in.
Bij de artiestenuitgang staat Raymond Thiry ondertussen een sigaretje te roken. Hij hoeft pas later in actie te komen, vertelt hij. Hij speelt een niet al te betrouwbare agent/zaakwaarnemer, die de Zweedse sterdirigent na zijn concert naar een exclusieve nachtclub zal brengen, waar zijn oog zal vallen op een Bulgaarse seksslavin. De naam van het vertrek waarin die ontmoeting plaatsvindt: The Paradise Suite.

Jan Pieter Ekker | foto Bob Bronshoff

The Paradise Suite | Nederland, 2015 | Regie en scenario Joost van Ginkel | Producent PRPL, Bastide Films | In coproductie met GötaFilm, KaBoAl Pictures, Film Väst | Uitvoerend produ­cent Chris Jorna | Camera Andréas Lennartsson | Montage Bob Soetekouw, Teun Rietveld, Wouter van Luijn, Joost van Ginkel | Art direction Gerard Loomans | Kleding Manon Blom | Make up Carolina Leenders | Muziek Bram Meindersma, Alexander Doychev | Met Anyela Nedyalkova, Boris Isaković, Erik Adelöw, Issaka Sawadogo, Jasna Djuričić, Magnus Krepper, Dragan Bakema, Victoria Koblenko | Kleur, 118 minuten | Distributie September Film | Te zien vanaf 29 oktober 2015
The Paradise Suite is opgenomen in het nieuwe NFF-programma Forum van de Regisseurs | In dit onderdeel, samen­gesteld door Dana Linssen en Jan Pieter Ekker, wordt een selectie van 'must see' films vertoond, die gemeen hebben dat ze de grenzen en mogelijkheden van de filmkunst verkennen en het gesprek over film nieuwe impulsen geven.

Foto: links 1st AD Willem Quarles van Ufford, achter de camera in het groen regisseur Joost van Ginkel.



top
Artikelen
Speelfilmpremières op het NFF De boekverfilming is weer helemaal terug
Acht regisseurs over hun inkomen 'Veel mensen denken dat ik tonnen per jaar verdien'
De 16de Filmbonzen Top 20 Bobo's en beeldbepalers

Interviews
Joost van Ginkel over The Paradise Suite Op naar Los Angeles
Erik de Bruyn over J. Kessels 'Misschien is J. Kessels een B-film'
Thomas Rosenboom over Publieke werken 'Ik kan het boek heel makkelijk loslaten'
Tom Fassaert over A Family Affair Geheimen en familievetes
Ester Gould over A Strange Love Affair with Ego 'We verwachten te veel van onszelf'
Boudewijn Koole over Beyond Sleep 'Laat je vallen'
David Verbeek over Full Contact Het trauma van de virtuele jager
Fiona Tan over History's Future 'Als je je geheugen kwijt bent, dan ben je jezelf kwijt'
Paul Verhoeven over Elle 'Zo leuk is het niet om een film te maken'
Michael Dudok de Wit over The Red Turtle 'Ghibli noemde het een Japanse film' (Nederlanders in Cannes)
Michael Dudok de Wit over The Red Turtle Tijdbewakers in een oneindige zee
Paul Verhoeven en Isabelle Huppert over Elle 'So far so good'

Rubrieken
Actie! Op de set van History's Future
Actie! Op de set van The Paradise Suite
Actie! Op de set van Of ik gek ben
Actie! Op de set van Een echte Vermeer
Boeken: Lachen, gieren, brullen om de Nederlandse film


Recensies
Alberta Hiken met een Albert Heijntasje
Ants on a Shrimp Wild versus krultang
Auf der anderen Seite Twee kisten
Beyond Sleep Dwalen in een slapeloos moeras
Bezness as Usual (Alex Pitstra over) 'Ik zit in een spagaat'
Bodkin Ras Echte rouwdouwers
Een dag in 't jaar (Margot Schaap over) Elke derde zaterdag 2 uur later
De rouille et d'os Niet kwaad en niet goed
Dear White People Over de Amerikaanse koude burgeroorlog. En de onze.
Een echte Vermeer Geschiedvervalsing
Elle Laat je vijand binnen
A Family Affair De camera en de open wond
Full Contact Als een videogame
De grote Zwaen Wegkomen met een graai in de tas
De held Schieten of niet schieten, dat is de vraag
History's Future De engel van de geschiedenis
Ik wil gelukkig zijn Fien de la Mar hypnotiseert
J. Kessels Ronkende orgie van bier en frituurvet
Jheronimus Bosch — Touched by the Devil De schilder waar we bijna niks van weten
Knielen op een bed violen Radicaliserende gristen
Kriterion sinds '45 Eeuwig jong
Lang leve de Koningin Esmé Lammers: Niets is krachtiger dan de eigen fantasie
Mammal (Rebecca Daly over) Moederzorg en dierlijke lust
Of ik gek ben Lachen in een tbs-kliniek
Onder de oppervlakte Aangevreten boerenland
Out of Love ♥=boem
The Paradise Suite Tragedie van de hoop
Publieke werken Hoogmoed is van alle tijden
The Red Turtle Gestrand
Riphagen Zeven gulden vijftig per ziel
Samuel in the Clouds (Pieter Van Eecke over) Het druppelt in de Andes
Sketches of Siberia Goudklomp tussen de stenen
Stop Acting Now (Holland Festival) Het wordt veel te gezellig in de Tranenbar
A Strange Love Affair with Ego Voor een narcist stopt het feestje nooit
Strike a Pose (Ester Gould en Reijer Zwaan over) 'Kwetsbaarheid is niet de bouwstof van stadionshows'
Tony Crimineel in de supermarkt
Vox populi Slimme domheid
Waldstille Ook Ben stierf bij de klap
Young Wrestlers (Mete Gümürhan over) In trance trainen
Zwartboek Is dit alles?

archief

dossier: NFF 2016