Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
Actie!

Op de set van History's Future

Randweg 53
1948 NS Beverwijk
22 augustus 2014, 10.30 uur

De man achter de balie van ALL SAFE Mini Storage kijkt geërgerd op: wéér volk dat geen box wil huren. "Je moet door die deur, dan linksaf, en aan het eind weer linksaf", zegt hij, terwijl hij met zijn hoofd richting de deur knikt. 'Beste prijs-kwaliteit/Laagste prijsgarantie/Schone en verwarmde units/Eigen alarm op alle units/Geen inschrijfkosten' staat er op een bordje naast de entree.
In een van de units in dit pand vol opslagboxen op een industrieterrein in Beverwijk zijn op een druilerige ochtend opnamen bezig voor History's Future. Het is het speelfilmdebuut van beeldend kunstenaar Fiona Tan, die in 1992 afstudeerde aan de Rietveld Academie, afdeling VAV, en daarna wereldwijd furore maakte met film- en video-installaties die tijd en geschiedenis verkennen. En onze plaats daarin. De film is gemaakt in het kader van De Verbeelding, een samenwerking tussen het Nederlands Filmfonds en het Mondriaan Fonds die beeldend kunstenaars de mogelijkheid biedt een lowbudgetfilm van speelfilmlengte te realiseren met een filmproducent.
In History's Future (aanvankelijk was de titel Future Histories) draait het om een man die bij een overval zijn geheugen verliest, vervolgens zijn thuis verlaat, en aan een lange reis door Europa begint. Tijdens zijn omzwervingen verwerft MP ('missing person') nieuwe inzichten in de complexiteit van gevoelens die aanwezig zijn in het Europa van de eenentwintigste eeuw.
Tan — zwarte coltrui, zwarte broek, zwarte bril — zit in een uithoek van het labyrintische gangenstelsel naar een monitor te turen. Op de gang, vlak achter haar, staat iemand met het draaiboek. De Ierse acteur Mark O'Halloran, gestoken in een Duits legerjasje, zit in een tot huis omgetoverde garagebox net zo lang met een 16mm-projector te pielen tot er home movie-beelden verschijnen op de muur, die vol hangt met knipsels en foto's. De beelden zijn al eerder geschoten, tijdens een zoektocht naar geschikte locaties in Parijs, Berlijn, Leipzig, Athene en Dublin. Er zijn ook beelden geschoten in de expositieruimte van het hoofdkantoor van de Rabobank in Utrecht, toen die voor Tans schitterende tentoonstelling Options & Futures was omgebouwd tot een doodlopende steeg met loodsen gevuld met de spullen van een kluizenaar, zoals stoelen, tafels, een bed, stapels kranten, boeken, een schaakbord met stukken en miniatuurlandschappen met speelgoedtreintjes.
"Camera's rolling... We' re set!" zegt de opnameleider. De voertaal is Engels, een beetje Nederlands, Duits en Litouws; het camerateam onder aanvoering van Vladas Naudzius is afkomstig uit Litouwen. "Lovely!" roep iemand, als er ergens met donderend geraas een rolluik omhoog gaat en er wéér een auto de opslagruimte komt binnen rijden. De opnamen gaan gewoon door. "We draaien toch geen dialoog vandaag", legt de opnameleider uit. "Dit fixen we wel in de post-productie."
Terwijl de camera op een andere plek wordt geposteerd ("A bit to the right... Ja... Ja!"), zit Tan nog naar de monitor te kijken. "I'm just not happy with the dressing", zegt ze tegen niemand in het bijzonder.
Als de camera even later weer draait, steekt een man nieuwsgierig zijn neus om de hoek. Hij is een paar boxen verder spullen in zijn auto te laden. "Eeeh, moet ik stil zijn?" vraagt hij. Een aantal crewleden besluit hem maar even te helpen, dan is hij sneller weg. Als hij even later zijn motor heeft gestart, vraagt de opnameleider om stilte. "Can we do it again, please? Exactly the same?"

Jan Pieter Ekker | foto Bob Bronshoff

History's Future | Nederland/Duitsland/Ierland, 2015 | Producent Floor Onrust — Family Affair Films | In coproductie met Benny Drechsel/Rohfilm (DL), Cormac Fox/Vico Films (IER) en Fiona Tan/Antithesis Film (NL) | Uitvoerend producent Olivia Sophie van Leeuwen | Regie Fiona Tan | Scenario Fiona Tan, Jonathan Romney | Camera Vladas Naudzius | Montage Nathalie Alonso Casale | Art direction Patty Groot Bleumink | Kleding Kathy Strachan | Make up Dorothea Wiedermann | Sound design Hugo Dijkstal | Muziek Ray Harman & Leo Anemaet | Met Mark O'Halloran, Denis Lavant, Anne Consigny, Christos Passalis, Manjinder Virk, Rifka Lodeizen, Brian Gleeson, Johanna ter Steege | Kleur, 95 minuten | Distributie Cinéart | Te zien vanaf 22 oktober 2015

V.l.n.r. focus-puller Vitalijus Kiselius, hoofdrolspeler Mark O'Halloran, regisseur Fiona Tan en 1st A.D. Craig Kenny


top
Artikelen
Speelfilmpremières op het NFF De boekverfilming is weer helemaal terug
Acht regisseurs over hun inkomen 'Veel mensen denken dat ik tonnen per jaar verdien'
De 16de Filmbonzen Top 20 Bobo's en beeldbepalers

Interviews
Joost van Ginkel over The Paradise Suite Op naar Los Angeles
Erik de Bruyn over J. Kessels 'Misschien is J. Kessels een B-film'
Thomas Rosenboom over Publieke werken 'Ik kan het boek heel makkelijk loslaten'
Tom Fassaert over A Family Affair Geheimen en familievetes
Ester Gould over A Strange Love Affair with Ego 'We verwachten te veel van onszelf'
Boudewijn Koole over Beyond Sleep 'Laat je vallen'
David Verbeek over Full Contact Het trauma van de virtuele jager
Fiona Tan over History's Future 'Als je je geheugen kwijt bent, dan ben je jezelf kwijt'
Paul Verhoeven over Elle 'Zo leuk is het niet om een film te maken'
Michael Dudok de Wit over The Red Turtle 'Ghibli noemde het een Japanse film' (Nederlanders in Cannes)
Michael Dudok de Wit over The Red Turtle Tijdbewakers in een oneindige zee
Paul Verhoeven en Isabelle Huppert over Elle 'So far so good'

Rubrieken
Actie! Op de set van History's Future
Actie! Op de set van The Paradise Suite
Actie! Op de set van Of ik gek ben
Actie! Op de set van Een echte Vermeer
Boeken: Lachen, gieren, brullen om de Nederlandse film


Recensies
Alberta Hiken met een Albert Heijntasje
Ants on a Shrimp Wild versus krultang
Auf der anderen Seite Twee kisten
Beyond Sleep Dwalen in een slapeloos moeras
Bezness as Usual (Alex Pitstra over) 'Ik zit in een spagaat'
Bodkin Ras Echte rouwdouwers
Een dag in 't jaar (Margot Schaap over) Elke derde zaterdag 2 uur later
De rouille et d'os Niet kwaad en niet goed
Dear White People Over de Amerikaanse koude burgeroorlog. En de onze.
Een echte Vermeer Geschiedvervalsing
Elle Laat je vijand binnen
A Family Affair De camera en de open wond
Full Contact Als een videogame
De grote Zwaen Wegkomen met een graai in de tas
De held Schieten of niet schieten, dat is de vraag
History's Future De engel van de geschiedenis
Ik wil gelukkig zijn Fien de la Mar hypnotiseert
J. Kessels Ronkende orgie van bier en frituurvet
Jheronimus Bosch — Touched by the Devil De schilder waar we bijna niks van weten
Knielen op een bed violen Radicaliserende gristen
Kriterion sinds '45 Eeuwig jong
Lang leve de Koningin Esmé Lammers: Niets is krachtiger dan de eigen fantasie
Mammal (Rebecca Daly over) Moederzorg en dierlijke lust
Of ik gek ben Lachen in een tbs-kliniek
Onder de oppervlakte Aangevreten boerenland
Out of Love ♥=boem
The Paradise Suite Tragedie van de hoop
Publieke werken Hoogmoed is van alle tijden
The Red Turtle Gestrand
Riphagen Zeven gulden vijftig per ziel
Samuel in the Clouds (Pieter Van Eecke over) Het druppelt in de Andes
Sketches of Siberia Goudklomp tussen de stenen
Stop Acting Now (Holland Festival) Het wordt veel te gezellig in de Tranenbar
A Strange Love Affair with Ego Voor een narcist stopt het feestje nooit
Strike a Pose (Ester Gould en Reijer Zwaan over) 'Kwetsbaarheid is niet de bouwstof van stadionshows'
Tony Crimineel in de supermarkt
Vox populi Slimme domheid
Waldstille Ook Ben stierf bij de klap
Young Wrestlers (Mete Gümürhan over) In trance trainen
Zwartboek Is dit alles?

archief