Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
Danny Boyle en James Franco op de set van 127 HOURS Precies als een Zwitsers zakmes

127 HOURS

Verenigde Staten/Groot-Brittannië, 2010 | Danny Boyle
Na het duizelingwekkende slumdog millionaire blijft Danny Boyle in het niet minder spectaculaire 127 hours een film lang gevangen in een rotsspleet.

Het is dat je al vanaf de begintitels weet dat het echt gebeurd is. 'Gebaseerd op het boek Between a Rock and a Hard Place van Aron Ralston' staat er. En voor eens werkt die plichtmatige credit als het ontstekingsmechanisme van een suspensebom van jewelste. Want als het waar gebeurd is, dan moet er iemand zijn geweest om het na te vertellen. En als die iemand Aron Ralston zelf is, dan... Zoveel voorkennis is er ongeveer nodig om de trip in te gaan die 127 hours heet. Het verhaal over de bergbeklimmer die in april 2003 127 uur vast zat in een canyon in Utah. En die daar uiteindelijk alleen maar uit kon ontsnappen door zijn onderarm te amputeren. Zelfs voor mensen die niet bekend zijn met zijn geschiedenis is dit geen spoiler. Al vanaf het moment dat mountaineer Aron zich in hectisch splitscreen op zijn tocht voorbereidt en zijn Zwitserse zakmes thuis moet laten, weet je: dit gaat hij nog eens nodig hebben de komende 94 minuten.

Skelet
De Engelse regisseur Danny Boyle (1956) begon voordat hij halverwege de jaren negentig als filmmaker doorbrak met films als shallow grave (1994) en trainspotting (1996) in het theater. Geen betere plek om zich de dramatische principes eigen te maken van eenheid van tijd, plaats en handeling die hem in 127 hours zo goed van pas komen. En 127 hours is zo'n verhaal waar het feit dat je het skelet erdoorheen ziet schemeren alleen maar spanningsverhogend werkt.
Neem bijvoorbeeld hoe Aron, als hij dan eenmaal daar zit waar hij de rest van de film zal blijven, zijn schamele bezittingen en gereedschappen uitstalt op de rots voor hem: een touw, een multi-tool, zijn dv-camera en horloge, dan is het duidelijk, hier zal hij het mee moeten doen.
Alles komt van pas. Het touw, de Leatherman. Als het Aron niet is, dan toch zeker de filmmaker, die ook alle mogelijke middelen inzet om maar te ontsnappen uit de kloof waarin hij met zijn hoofdpersoon gevangen zit. Die camera bijvoorbeeld. We hebben dan al gezien hoe Aron die op zijn fiets heeft gemonteerd, voor wat schokkerige videoshots vanuit het perspectief van een stuur. En zo zal 127 hours ons op plekken brengen waar je met een camera misschien niet zo snel komt. In een waterzak. Of in het hoofd van Aron, die de camera gebruikt om videodagboeken in te spreken, waardoor zijn relaas de nodige gelaagdheid krijgt. In het hoofd van Aron raken we ook gevangen. Wanneer hij door uitdroging begint te hallucineren. En dan weet Danny Boyle wel hoe hij zijn beelden van een vastgeklonken lichaam moet laten vliegen.
Is het vakmanschap, of showmanschap? Boyle en cameraman Anthony Dod Mantle laten niets onbenut, waar andere alleen-op-de-wereld films als gerry (Gus van Sant, 2002) of into the wild (Sean Penn, 2007) kozen voor soberder oplossingen. Dat is niet alleen een kwestie van smaak. Je zou kunnen beweren dat Boyle daarmee ook op veilige afstand van zijn onderwerp blijft. Hij is zo hard bezig filmisch te zijn, dat hij vergeet wat cinema nog meer is. Maar kan het je echt schelen als toeschouwer, als je eenmaal in die achtbaan van microshots en vogelperspectieven bent ingestapt?

Nabeving
127 hours, zo'n titel zegt het eigenlijk al, is het minutieuze verslag van een ongeluk. Of beter gezegd: het minutieuze verslag van een nabeving. Die klap, die val, die duurt maar even. In 127 hours gaat het om wat er daarna gebeurt. Niet om het feit dat we geboren zijn, maar om het feit dat we leven. Overleven. Dat maakt het onvermijdelijk dat de film ook over het mentale proces gaat dat daarbij hoort.
De film is trouwens ook het minutieuze portret van acteur James Franco, die Aron niet speelt, maar is. Die de last van die hele film met humor, wanhoop, inventiviteit en intensiteit op zijn arm draagt. Die de film is.
Danny Boyle is er de regisseur niet naar om te zoeken naar diepe inzichten. Het gaat hem als filmmaker geloof ik vooral om de ervaring. Ook die ontleedt hij met de precisie van een Zwitsers uurwerk, of moeten we zeggen zakmes? De onderliggende vraag van de film is, hoe we als mensen uit de claustrofobie van onze levens moeten ontsnappen. Aron Ralston is gezegend met het soort ondernemende en optimistische karakter waarvan je aanneemt dat hij overal een uitweg uit weet, en zelfs hij krijgt het voor zijn kiezen. En zelfs hij... Nee wacht. Ga dat zelf maar meemaken. Dat is klassieke catharsis.

Dana Linssen



top
127 HOURS

Februari 2011 #329

Productie
Danny Boyle
Christian Colson
John Smithson
Regie
Danny Boyle
Scenario
Danny Boyle
Simon Beaufioy
Camera
Enrique Chediak
Anthony Dod Mantle
Montage
Jon Harris
Muziek
A.R. Rahman
Met
James Franco

Kleur, 94 minuten

Distributie
Warner
Te zien
vanaf 24 februari en op het IFFR

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


1

0.03 Seconde
06
10 Cloverfield Lane
10 ON TEN
10 THINGS I HATE ABOUT YOU
10.000 BC
10.000km
100 JAAR JOHN WAYNE
100% ARABICA
100% Coco
100% DE NOOIJER
DIE 1000 AUGEN DES DR. MABUSE
1000 ROSEN
101 DALMATIANS
DE 101 DALMATIËRS
102 DALMATIANS
10E CHAMBRE, INSTANTS D'AUDIENCES
11 Flowers
11:11:11
11:14
11TH HOUR
12
12 ANGRY MEN
12 MONKEYS
12 Years a Slave
120 BPM
127 HOURS
13 (TZAMETI)
13 Assassins
13 GOING ON 30
13 Hours: Secret Soldiers Of Benghazi
THE 13TH WARRIOR
1408
1492 — THE CONQUEST OF PARADISE
HET 14E KIPPETJE
15 MINUTES
16 BLOCKS
17 AGAIN
17 Filles
170 Hz
187
19
1911 Revolution
1981
1: Life on the Limit
2 Days in New York
2 DAYS IN PARIS
2 DAYS IN THE VALLEY
2 FAST 2 FURIOUS
2 Guns
20 Feet From Stardom
20,000 Days on Earth
200 CIGARETTES
2001: A SPACE ODYSSEY
2012
2046
20th Century Women
21
21 and Over
21 GRAMS
21 Jump Street
22 Jump Street
22 MEI
24 CITY
24 HOUR PARTY PEOPLE
25 KIDS & 1 DAD
25 WATTS
25/01/95
25TH HOUR
27 DRESSES
28 DAYS
28 DAYS LATER
28 Hotel Rooms
28 WEEKS LATER
2:22
3 (Tres)
3 Coeurs
3 Days to Kill
THE 3 ROOMS OF MELANCHOLIA
30 DAYS OF NIGHT
30 MEI 1969 (GRITU DI UN PUEBLO)
300
3000 MILES TO GRACELAND
300: Rise of an Empire 3D
32 SHORT FILMS ABOUT GLENN GOULD
35 RHUMS
36 QUAI DES ORFÈVRES
360
38 témoins
THE 39 STEPS
3:10 TO YUMA
4
4 BY AGNÈS VARDA
4 ELEMENTS
4 MAANDEN, 3 WEKEN EN 2 DAGEN
4 X PETER WEIR
40 DAYS AND 40 NIGHTS
THE 40 YEAR OLD VIRGIN
45 Years
47 Meters Down
4:30
THE 4TH KIND
5 to 7
5 X 2
50 FIRST DATES
50/50
THE 51ST STATE
52 Tuesdays
5th Wave
600 Miles
69: liefde seks senior
6IXTYNIN9
THE 6TH DAY
7 Days in Havana
7 DAYS TO LIVE
71 FRAGMENTE EINER CHRONOLOGIE DES ZUFALLS
7915 KM
8 FEMMES
8 MILE
800 BALAS
8MM

8½ WOMEN
9
9 SONGS
900 dagen
99 Homes
9TH COMPANY
The 9th Life of Louis Drax