Burning
Tesnota
First Man
Transit (Christian Petzold over)
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over)
Even een terreuraanslag verijdelen

The 15:17 to Paris

Verenigde Staten, 2018 | Clint Eastwood
In zijn twee meest recente films portretteerde Clint Eastwood al bestaande 'all-­American heroes'. In The 15:17 to Paris doet hij er een schepje bovenop en laat hij drie jonge helden zichzelf (na)spelen. Dat pakt niet goed uit.

"Mijn vader zei altijd: iedereen heeft een verhaal, en het is onze taak om het te vertellen", zegt een personage ergens in Clint Eastwoods The 15:17 to Paris. Maar de film zelf doet het tegengestelde vermoeden: misschien had dit verhaal, over drie Amerikaanse twintigers die door alert optreden een terroristische aanslag in de Thalys van Amsterdam naar Parijs weten te voorkomen, niet nog een keer verteld hoeven worden. In ieder geval doet de manier waarop Eastwood het verhaal vertelt zijn helden weinig goed.
Op het eerste gezicht past de film naadloos in het rijtje van Eastwoods recente films. Met American Sniper (2014), over de getormenteerde leger-scherpschutter Chris Kyle, en Sully (2016), over piloot Chesley Sullenberger die met een onwaarschijnlijke noodlanding tientallen levens redt, maakte de inmiddels bijna negentig jaar oude regisseur al twee films over gewone Amerikanen die tegen wil en dank helden worden. Precies in dat 'tegen wil en dank' zit het grote verschil met zijn nieuwste film. Zowel American Sniper als Sully richten zich op de nasleep van de heldendaad, die de hoofdpersonen zowel verering als verachting oplevert, waar beiden mee worstelen.
Daarentegen neemt The 15:17 to Paris een lange aanloop naar de verijdelde aanslag, die pas in de apotheose van de film getoond wordt. Eastwood neemt uitgebreid de tijd om de hyperactieve jeugdjaren en dolende tienerdagen van zijn hoofdpersonen én hoofdrolspelers door te nemen. Want dat is de grote gimmick van The 15:17 to Paris: de drie helden Spencer Stone, Alek Skarlatos en Anthony Sadler spelen zichzelf in de recreatie van hun levens, waarbij hun trip door Europa wordt gepositioneerd als de lotsbestemming van drie tot dan toe richtingloze levens.
Dat The 15:17 to Paris ontspoort ligt uiteindelijk niet aan de ongebruikelijke casting — de drie tonen weliswaar weinig acteertalent, maar hebben wel een natuurlijk charisma dat werkt binnen Eastwoods uitgebeende cinema. Het scenario is het grote manco van de film. In de jeugdjaren (waar de drie worden gespeeld door houterige jonge acteurs) rijgt het op het lachwekkende af rechts-Republikeinse chichés aan elkaar. Religie als redding? Check. Wantrouwen tegen de wetenschap? Check. Een ongezonde fascinatie voor wapens? Check.
Die scènes hebben nog een zekere energie, deels door de vele komieken die Eastwood in de bijrollen cast — heel even zou je zelfs kunnen denken dat hij bewust op satire afstuurt. Maar die gedachte verdwijnt wanneer Stone, Skarlatos en Sadler in Europa aankomen en hun trip door Italië, Duitsland en Nederland (waar precies één scène werd gedraaid) mogen herleven. Eindeloos volgt de camera hen terwijl ze banale toeristendingen doen — drie kwartier kijken we naar hun vakantievideo's. Als die aanslag uiteindelijk komt, maakt Eastwood er uiteraard een enerverend actiescène van. Maar dan is het allang te laat om de film nog te redden.

Joost Broeren-Huitenga


top
The 15:17 to Paris

April 2018 #408

Productie
Clint Eastwood
Jessica Meier
Tim Moore
Kristina Rivera
Regie
Clint Eastwood
Scenario
Dorothy Blyskal
Camera
Tom Stern
Montage
Blu Murray
Art direction
Kevin Ishioka
Muziek
Christian Jacob
Met
Alek Skarlatos
Anthony Sadler
Spencer Stone

Kleur, 94 minuten

Distributie
Warner Bros.
Te zien
vanaf 19 april

Ga voor alle bioscopen
en speeltijden naar
MrMovie.nl

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


1

0.03 Seconde
06
10 Cloverfield Lane
10 ON TEN
10 THINGS I HATE ABOUT YOU
10.000 BC
10.000km
100 JAAR JOHN WAYNE
100% ARABICA
100% Coco
100% DE NOOIJER
DIE 1000 AUGEN DES DR. MABUSE
1000 ROSEN
101 DALMATIANS
DE 101 DALMATIËRS
102 DALMATIANS
10E CHAMBRE, INSTANTS D'AUDIENCES
11 Flowers
11 Fonteinen
11:11:11
11:14
11TH HOUR
12
12 ANGRY MEN
12 MONKEYS
12 Years a Slave
120 BPM
127 HOURS
13 (TZAMETI)
13 Assassins
13 GOING ON 30
13 Hours: Secret Soldiers Of Benghazi
THE 13TH WARRIOR
1408
1492 — THE CONQUEST OF PARADISE
HET 14E KIPPETJE
15 MINUTES
The 15:17 to Paris
16 BLOCKS
17 AGAIN
17 Filles
170 Hz
187
19
1911 Revolution
1981
1987: When the Day Comes
1: Life on the Limit
2 Days in New York
2 DAYS IN PARIS
2 DAYS IN THE VALLEY
2 FAST 2 FURIOUS
2 Guns
20 Feet From Stardom
20,000 Days on Earth
200 CIGARETTES
2001: A SPACE ODYSSEY
2012
2046
20th Century Women
21
21 and Over
21 GRAMS
21 Jump Street
22 Jump Street
22 MEI
24 CITY
24 HOUR PARTY PEOPLE
24 Hours to Live
25 KIDS & 1 DAD
25 WATTS
25/01/95
25TH HOUR
27 DRESSES
28 DAYS
28 DAYS LATER
28 Hotel Rooms
28 WEEKS LATER
2:22
3 (Tres)
3 Coeurs
3 Days in Quiberon
3 Days to Kill
3 Faces
THE 3 ROOMS OF MELANCHOLIA
30 DAYS OF NIGHT
30 MEI 1969 (GRITU DI UN PUEBLO)
300
3000 MILES TO GRACELAND
300: Rise of an Empire 3D
32 SHORT FILMS ABOUT GLENN GOULD
35 RHUMS
36 QUAI DES ORFÈVRES
360
38 témoins
THE 39 STEPS
3:10 TO YUMA
4
4 BY AGNÈS VARDA
4 ELEMENTS
4 MAANDEN, 3 WEKEN EN 2 DAGEN
4 X PETER WEIR
40 DAYS AND 40 NIGHTS
THE 40 YEAR OLD VIRGIN
45 Years
47 Meters Down
4:30
THE 4TH KIND
5 to 7
5 X 2
50 FIRST DATES
50/50
THE 51ST STATE
52 Tuesdays
5th Wave
6 Below
600 Miles
69: liefde seks senior
6IXTYNIN9
THE 6TH DAY
7 Days in Entebbe
7 Days in Havana
7 DAYS TO LIVE
7 Giorni
71 FRAGMENTE EINER CHRONOLOGIE DES ZUFALLS
78/52
7915 KM
8 FEMMES
8 MILE
800 BALAS
8MM

8½ WOMEN
9
9 SONGS
900 dagen
99 Homes
9TH COMPANY
The 9th Life of Louis Drax