The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Zieke lichamen in de club: een verborgen geschiedenis

120 BPM

Frankrijk, 2017 | Robin Campillo
Robin Campillo putte voor 120 BPM uit zijn verleden als aidsactivist en maakte zijn beste en meest ontroerende film tot dusver. Over mensen die hun lichaam in de strijd gooien omdat ze niet anders kunnen.

120 slagen per minuut is het tempo van house­muziek, de gesynthetiseerde opvolger van disco die in de jaren tachtig de opkomende gaycultuur van een nieuwe soundtrack voorzag. 120 BPM is ook de titel van Robin Campillo's opvolger van Eastern Boys. Het is een semi-autobiografische speelfilm over ACT UP, een activistisch collectief in Parijs waar Campillo zelf lid van is geweest.
Het is 1992, grofweg tien jaar na de geboorte van housemuziek, en de wereld zit midden in een aidsepidemie. Activisten van ACT UP strijden voor hun gezondheid en hun leven, maar ook voor zichtbaarheid. "Dit is hoe een besmet lichaam eruitziet", schreeuwt de hiv-positieve activist Sean in het gezicht van een medewerker van een farmaceutisch bedrijf waar ACT UP een van zijn vele ontregelende acties uitvoert.
Campillo laat de strijd voor homorechten en adequate medicijnen prachtig samen­smelten met de groeiende clubcultuur, al doet hij dat nooit te nadrukkelijk. Voor de activisten is het dansen een ontsnapping aan de dood waar ze bijna dagelijks mee geconfronteerd worden. De clubs zijn ook de plekken waar de soundtrack van Arnoud Rebotini het best tot zijn recht komt. Rebotini's melancholische mineurakkoorden strijken over opzwepende 120 bpm-ritmes, terwijl de mannen en vrouwen — vaak jongens en meisjes nog — op de dansvloer door elkaar bewegen als moleculen. De house blijft dreunen terwijl Campillo de flikkerende club­lichten laat overgaan in geanimeerde beelden van bloedlichaampjes. Gezonde en zieke lichamen van mensen die ontladen, die loslaten, die het leven vieren nu het nog kan. Die roes van de club voel je later die nacht ook in de slaapkamer, waar de lichamen van Nathan en Sean elkaar verder verkennen. Gedurende 120 BPM ontwikkelen zij een innige relatie terwijl Seans lichaam steeds verder aftakelt.
Interessanter dan deze gedoemde romance is de manier waarop Campillo de daad van activisme in beeld brengt. Alsof het een observerende documentaire van Frederick Wiseman is, filmt hij hoe de activisten wekelijks samenkomen om te plannen, praten en debatteren. Een mooi detail: in plaats van te klappen mogen toehoorders tijdens een debat alleen met hun vingers knippen. Zo kunnen de sprekers nog over het geluid van het publiek heenkomen. In tijden van digitale petities, Facebook-communities en hashtag-activisme voelt deze pre-internetorganisatie van ACT UP archaïsch aan, maar juist daardoor doet Campillo treffende observaties over de essentie van activisme. Activisme gaat over het bewust(zijn) vormen van een groepering en over het bevechten van een identiteit. Het is precies dit gebrek aan regelmatig samenkomen in de fysieke werkelijkheid waardoor groeperingen als #blacklivesmatter en de activisten achter de Kony 2012-campagne, die elkaar vooral online vinden, relatief makkelijk uiteenvallen.
Campillo schetst een hechte familieband tussen vreemden die door een gedeeld lot zijn samengebracht. Hun gemeenschapsgevoel werkt aanstekelijk, maar hoe wrang is het dat deze gemeenschap zo kwetsbaar is. Ziekte en dood bewegen altijd op de achtergrond. Soms stappen ze naar voren. Lichamen worden ziek en sterven, maar de strijd houdt aan. Boven alles laat Campillo zien dat veerkracht het grootste goed van de activist is.

Hugo Emmerzael


top
120 BPM

Oktober 2017 #402

Gerelateerd

Robin Campillo over 120 BM: 'We waren be­ze­ten door de angst om ver­ge­ten te worden'

Productie
Hugues Charbonneau
Marie-Ange Luciani
Regie, scenario en montage
Robin Campillo
Camera
Jeanne Lapoirie
Muziek
Arnaud Rebotini
Met
Nahuel Pérez Biscayart
Arnaud Valois
Adèle Haenel

Kleur, 140 minuten

Distributie
Cinéart Film
Te zien
vanaf 28 september

Ga voor alle bioscopen
en speeltijden naar
MrMovie.nl

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


1

0.03 Seconde
06
10 Cloverfield Lane
10 ON TEN
10 THINGS I HATE ABOUT YOU
10.000 BC
10.000km
100 JAAR JOHN WAYNE
100% ARABICA
100% Coco
100% DE NOOIJER
DIE 1000 AUGEN DES DR. MABUSE
1000 ROSEN
101 DALMATIANS
DE 101 DALMATIËRS
102 DALMATIANS
10E CHAMBRE, INSTANTS D'AUDIENCES
11 Flowers
11:11:11
11:14
11TH HOUR
12
12 ANGRY MEN
12 MONKEYS
12 Years a Slave
120 BPM
127 HOURS
13 (TZAMETI)
13 Assassins
13 GOING ON 30
13 Hours: Secret Soldiers Of Benghazi
THE 13TH WARRIOR
1408
1492 — THE CONQUEST OF PARADISE
HET 14E KIPPETJE
15 MINUTES
16 BLOCKS
17 AGAIN
17 Filles
170 Hz
187
19
1911 Revolution
1981
1: Life on the Limit
2 Days in New York
2 DAYS IN PARIS
2 DAYS IN THE VALLEY
2 FAST 2 FURIOUS
2 Guns
20 Feet From Stardom
20,000 Days on Earth
200 CIGARETTES
2001: A SPACE ODYSSEY
2012
2046
20th Century Women
21
21 and Over
21 GRAMS
21 Jump Street
22 Jump Street
22 MEI
24 CITY
24 HOUR PARTY PEOPLE
25 KIDS & 1 DAD
25 WATTS
25/01/95
25TH HOUR
27 DRESSES
28 DAYS
28 DAYS LATER
28 Hotel Rooms
28 WEEKS LATER
2:22
3 (Tres)
3 Coeurs
3 Days to Kill
THE 3 ROOMS OF MELANCHOLIA
30 DAYS OF NIGHT
30 MEI 1969 (GRITU DI UN PUEBLO)
300
3000 MILES TO GRACELAND
300: Rise of an Empire 3D
32 SHORT FILMS ABOUT GLENN GOULD
35 RHUMS
36 QUAI DES ORFÈVRES
360
38 témoins
THE 39 STEPS
3:10 TO YUMA
4
4 BY AGNÈS VARDA
4 ELEMENTS
4 MAANDEN, 3 WEKEN EN 2 DAGEN
4 X PETER WEIR
40 DAYS AND 40 NIGHTS
THE 40 YEAR OLD VIRGIN
45 Years
47 Meters Down
4:30
THE 4TH KIND
5 to 7
5 X 2
50 FIRST DATES
50/50
THE 51ST STATE
52 Tuesdays
5th Wave
6 Below
600 Miles
69: liefde seks senior
6IXTYNIN9
THE 6TH DAY
7 Days in Havana
7 DAYS TO LIVE
71 FRAGMENTE EINER CHRONOLOGIE DES ZUFALLS
78/52
7915 KM
8 FEMMES
8 MILE
800 BALAS
8MM

8½ WOMEN
9
9 SONGS
900 dagen
99 Homes
9TH COMPANY
The 9th Life of Louis Drax