Rester vertical
Raw
Get Out
Quality Time
The Other Side of Hope
'No pasa nada'

600 Miles

Verenigde Staten/Mexico, 2015 | Gabriel Ripstein
Tim Roth als ervaren Amerikaanse politieman die ontvoerd wordt door een jonge en onzekere Mexicaanse wapensmokkelaar. Dan verwacht je vuurwerk.

Debutant Gabriel Ripstein zegt in interviews de clichés van de misdaadfilm te willen vermijden, maar 600 Miles is natuurlijk niet de eerste roadmovie waarin het vooral om de personages draait. Ook arthouse kent clichés: de manier waarop de film eindigt en de shots waarin we minutenlang achter het achterhoofd van de hoofdpersonages aanlopen mogen zo langzamerhand wel zo gekwalificeerd worden. Zeker in het begin van 600 Miles dringt de herinnering aan Gus van Sants Elephant zich op. Waarom anders zouden die zenuwachtige Amerikaanse jongeman en zijn Mexicaanse vriend Arnulfo (Kristyan Ferrer) zoveel aanvalswapens kopen?
Scènes waarin Amerikaanse adolescenten zonder veel problemen moordtuig aanschaffen blijven schokkend, maar gelukkig kijken we niet naar de aanloop tot weer een schoolschietpartij. Onschuldig is het handeltje van Arnulfo echter ook niet. Hij koopt wapens in de VS en smokkelt die de grens over voor een Mexicaans drugskartel.
Dat schijnt praktijk te zijn. 600 Miles speelt zich af tegen de achtergrond van Operation Fast and Furious. Het Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives (ATF) liet tussen 2009 en 2011 ongehinderd wapentuig verkopen aan Mexicaanse smokkelaars als Arnulfo, in de hoop zo de verantwoordelijk drugskartels op te kunnen sporen. De 'gecontroleerde doorvoer' werd een fiasco. Tweeduizend wapens belandden in Mexico; naar schatting zijn veertienhonderd daarvan nog altijd vermist.
Tim Roth speelt in 600 Miles de rol van ATF-agent Hank Harris. Hij komt Arnulfo op het spoor, maar een poging de jongeman te arresteren loopt verkeerd af. Harris raakt gewond. In paniek propt Arnulfo de agent achterin in zijn auto en steekt de Mexicaanse grens over. De titel verwijst naar de zeshonderd mijl die ze samen afleggen naar de stad Culiacán, halverwege de Mexicaanse westkust.
Ripstein, die tijdens de Berlinale een prijs ontving voor Beste Debuut, portretteert Arnulfo als een onzekere man die zijn plek zoekt in een spijkerharde wereld. Op het ene moment is hij nog het kind dat stoeit met een leeftijdsgenoot; op het andere probeert hij zich te laten gelden tegenover zijn oom, een ijskoude kartelbaas. Hij hoort er nooit helemaal bij: te zacht, vooral, te veel bezig met hoe hij eruitziet. Arnulfo friemelt voortdurend aan het knopje in zijn linkeroor, alsof hij het net heeft laten zetten. Voor de spiegel tekent hij een doodskop op zijn bovenarm, "What you looking at, you fag?" dreigt hij tegen zijn spiegelbeeld. "You wanna kiss me?" Harris voelt Arnulfo's onzekerheden goed aan en probeert contact te maken met zijn jonge ontvoerder.
Dat klinkt interessanter dan het is. Los van enkele onwaarschijnlijkheden in het script, zoals de klungelige arrestatiepoging in het begin: de film is wel érg understated. Veel lange scènes, vanuit één camerastandpunt, waarin stiltes en alledaagse gesprekjes meer lijken te moeten betekenen dan ze daadwerkelijk overbrengen. 600 Miles is niet geslaagd als drama over twee mannen die met elkaar opgescheept zitten. De film werkt wel als statement over een wereld waarin geen plaats is voor kwetsbaarheid of onervarenheid. "Todo bien", probeert Arnulfo iedereen steeds maar gerust te stellen, "no pasa nada." Niets aan de hand. Toch jammer dat dat ook het gevoel is dat je aan deze film overhoudt: een kundig debuut, maar geen reden tot opwinding.

Barend de Voogd


top
600 Miles

December 2015 #382



Productie
Michel Franco
Gabriel Ripstein
Moisés Zonana
Regie
Gabriel Ripstein
Scenario
Gabriel Ripstein
Issa López
Camera
Alain Marcoen
Montage
Santiago Pérez Rocha León
Gabriel Ripstein
Art direction
Carlos Y. Jacques
Muziek
Alejandro de Icaza
Met
Tim Roth
Kristyan Ferrer
Harrison Thomas
Noé Hernández
Armando Hernández

Kleur, 85 minuten

Distributie
Amstelfilm
Te zien
vanaf 3 december

Ga voor alle bioscopen
en speeltijden naar
MrMovie.nl

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


1

0.03 Seconde
06
10 Cloverfield Lane
10 ON TEN
10 THINGS I HATE ABOUT YOU
10.000 BC
10.000km
100 JAAR JOHN WAYNE
100% ARABICA
100% DE NOOIJER
DIE 1000 AUGEN DES DR. MABUSE
1000 ROSEN
101 DALMATIANS
DE 101 DALMATIËRS
102 DALMATIANS
10E CHAMBRE, INSTANTS D'AUDIENCES
11 Flowers
11:11:11
11:14
11TH HOUR
12
12 ANGRY MEN
12 MONKEYS
12 Years a Slave
127 HOURS
13 (TZAMETI)
13 Assassins
13 GOING ON 30
13 Hours: Secret Soldiers Of Benghazi
THE 13TH WARRIOR
1408
1492 — THE CONQUEST OF PARADISE
HET 14E KIPPETJE
15 MINUTES
16 BLOCKS
17 AGAIN
17 Filles
170 Hz
187
19
1911 Revolution
1981
1: Life on the Limit
2 Days in New York
2 DAYS IN PARIS
2 DAYS IN THE VALLEY
2 FAST 2 FURIOUS
2 Guns
20 Feet From Stardom
20,000 Days on Earth
200 CIGARETTES
2001: A SPACE ODYSSEY
2012
2046
20th Century Women
21
21 and Over
21 GRAMS
21 Jump Street
22 Jump Street
22 MEI
24 CITY
24 HOUR PARTY PEOPLE
25 KIDS & 1 DAD
25 WATTS
25/01/95
25TH HOUR
27 DRESSES
28 DAYS
28 DAYS LATER
28 Hotel Rooms
28 WEEKS LATER
3 (Tres)
3 Coeurs
3 Days to Kill
THE 3 ROOMS OF MELANCHOLIA
30 DAYS OF NIGHT
30 MEI 1969 (GRITU DI UN PUEBLO)
300
3000 MILES TO GRACELAND
300: Rise of an Empire 3D
32 SHORT FILMS ABOUT GLENN GOULD
35 RHUMS
36 QUAI DES ORFÈVRES
360
38 témoins
THE 39 STEPS
3:10 TO YUMA
4
4 BY AGNÈS VARDA
4 ELEMENTS
4 MAANDEN, 3 WEKEN EN 2 DAGEN
4 X PETER WEIR
40 DAYS AND 40 NIGHTS
THE 40 YEAR OLD VIRGIN
45 Years
4:30
THE 4TH KIND
5 to 7
5 X 2
50 FIRST DATES
50/50
THE 51ST STATE
52 Tuesdays
5th Wave
600 Miles
69: liefde seks senior
6IXTYNIN9
THE 6TH DAY
7 Days in Havana
7 DAYS TO LIVE
71 FRAGMENTE EINER CHRONOLOGIE DES ZUFALLS
7915 KM
8 FEMMES
8 MILE
800 BALAS
8MM

8½ WOMEN
9
9 SONGS
900 dagen
99 Homes
9TH COMPANY
The 9th Life of Louis Drax