The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Echte mannen laten zich niet kisten

THE VANISHING

Verenigde Staten, 1993 | George Sluizer
Vergelijken is onvermijdelijk. Elke remake wordt vergeleken met het origineel en in dit geval is het extra verleidelijk. George Sluizer maakte voor de tweede keer Spoorloos, nu in Amerika. Dat geeft ons de gelegenheid ons weer eens te verbazen over die rare Amerikanen en over de wetten van de publieksfilm.

Waarom wil iemand nog een keer dezelfde film maken? Was het succes van Spoorloos (1988) niet bevredigend genoeg? Het is natuurlijk niet dezelfde film. Daar zorgde Sluizer wel voor door met Twentieth Century-Fox in zee te gaan. Uit de vele aanbiedingen die volgden op de Oscar-inzending van Spoorloos als beste buitenlandse film en de Amerikaanse distributie in 1990, koos Sluizer bewust een major, een van de grote maatschappijen. Bij een kleine, onafhankelijke producent was het teveel dezelfde film geworden, vreesde Sluizer. Bovendien zorgt een major voor wereldwijde distributie, hoef je tijdens het draaien niet op het geld te letten en betalen ze meer voor de rechten, aldus de pragmatische regisseur in een gesprek met Skrien.
Het blijft een wat vreemde uitdaging. Iemand die een bescheiden ideeënfilm opnieuw gaat maken onder auspiciën van Hollywood weet bij voorbaat dat hij concessies zal moeten doen. Onvermijdelijk dient zich de strijd aan met studiobazen, scenarioschrijvers en marketingmanagers. Artistieke opvattingen van de maker zijn volledig ondergeschikt aan de commerciële potentie van het produkt. Het slot van The vanishing werd bepaald aan de hand van zes previews door een zorgvuldig geselecteerd proefpubliek, een gangbare werkwijze in de droomfabriek.

Geobsedeerd
George Sluizer heeft de uitdaging aangenomen, met alle beperkingen van dien. Naar Nederlandse normen, met Spoorloos onvermijdelijk in het achterhoofd, draaien die beperkingen de film de nek om.
Het oorspronkelijke uitgangspunt van Tim Krabbé lijkt aanvankelijk nog intact. Een jong stel (Kiefer Sutherland en Sandra Bullock) is met de auto op vakantie. Bij een benzinestation verdwijnt de vrouw op onverklaarbare wijze.
Enkele jaren later is de man nog dagelijks bezig met zijn geobsedeerde zoektocht en drang om te weten wat er is gebeurd. Met de nieuwe vriendin van deze Jeff doet de eerste grote wijziging in het verhaal zijn intrede. Rita (Nancy Travis), in het origineel een onopvallende verschijning in het middendeel van de film, ontwikkelt zich tot sleutelfiguur met een heroïsche functie in de finale.
Het nieuwe scenario heeft haar nodig om te voorkomen dat Jeff hetzelfde lot ondergaat als zijn eerste vriendin. En om ervoor te zorgen dat de ontvoerder (Jeff Bridges) zijn straf niet ontloopt. De held in een kist en de gek vrijuit, dat is ondenkbaar in de Amerikaanse verhoudingen. Het einde van The vanishing is karikaturaal, het lijkt bijna alsof Sluizer de spot heeft willen drijven met wat in thrillers gebruikelijk is. Absurde slimmigheidjes en afzichtelijk geweld strijden om voorrang. Het zal wel een vooroordeel zijn, maar bij elke rotschop die Bridges van Sutherland moet incasseren, hoor ik het instemmend gejoel in de Amerikaanse bioscoop.

Voorkennis
Amerikanen zijn ongenuanceerd, hebben een onwrikbaar gevoel voor goed en kwaad, kunnen niet zonder een happy end en niet tegen flashbacks. Dat geldt althans voor dat deel van de natie waar de mainstream cinema, waar The vanishing toe behoort, zich op richt. Het maakt The vanishing tot een reguliere thriller, die zich onderscheidt door een sterk gegeven, mooi spel en iets meer aandacht voor psychologie dan gebruikelijk.
Zonder voorkennis was het misschien wel een heel aardige film geweest, maar wij weten dat de angel eruit is. Spoorloos was een dubbelzinnige film, met een hoofdpersoon die de dood bijna vrijwillig leek te kiezen. Het onheilspellende zat in de twijfel die werd gezaaid en de prikkeling na afloop van de film. De kijker identificeerde zich met het getoonde mechanisme, niet met de personages. The vanishing vertelt daarentegen een eenduidig verhaal, met een rolverdeling tussen dader en slachtoffer die geen twijfel toelaat. Het wordt goed verteld, daar niet van, maar het blijft op veilige afstand van de kijker. De personages zijn meer 'ingevuld' en bedoeld om identificatie op te wekken.
Het idee uit Spoorloos heeft plaatsgemaakt voor de personages uit The vanishing. Het gaat niet langer om een verontrustend fenomeen, maar om een verontrustende man. Kennelijk houden ze er aan de overkant van de oceaan niet van om wérkelijk bang gemaakt te worden. Rare jongens, die Amerikanen.

Mark Duursma



top
THE VANISHING

Oktober 1993 #138

Produktie
Larry Brezner
Paul Schiff
Regie
George Sluizer
Scenario
Todd Graff, gebaseerd op de roman 'Het gouden ei' van Tim Krabbé
Camera
Peter Suschitzky
Geluid
Jeff Wexler
Montage
Bruce Green
Muziek
Jerry Goldsmith
Met
Kiefer Sutherland
Jeff Bridges
Nancy Travis
Sandra Bullock

Kleur, 109 minuten

Distributie
Columbia TriStar
Te zien
vanaf 14 oktober

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


V

V FOR VENDETTA
V.I.S.S.E.N.
VA SAVOIR
VA, VIS ET DEVIENS
VAARWEL PAVEL
Les vacances du petit Nicolas
VACAS
Vacation
DE VADER VAN DE SOLDAAT
VALE ABRAÃO
VALENTÍN
VALENTINE
VALENTINE'S DAY
Valentino
Valerian and the City of a Thousand Planets
VALERIE AND HER WEEK OF WONDERS
Valhalla Rising
VALIANT
VALKYRIE
THE VALLEY OF THE BEES
VALS LICHT
VALSE WALS
LES VALSEUSES
De vampier zusjes
Vampierzusjes 2: Vleermuizen in je buik
Vampire Academy
VAMPIRE IN BROOKLYN
VAMPIRES SUCK
Vamps
VAMPYR
THE VAN
VAN GOD LOS
VAN GOGH
VAN HELSING
VAN MANNEN EN MERRIES
De Van Waveren Tapes
VAN WILDER: PARTY LIAISON
VANILLA SKY
THE VANISHING
VANTAGE POINT
Varg Veum: Het uur van de wolf
VARSITY BLUES
VATEL
Vazante
Vele hemels boven de zevende
LE VÉLO DE GHISLAIN LAMBERT
VELVET GOLDMINE
VENDREDI SOIR
LA VENGEANCE D'UNE BLONDE
VENGEANCE IS MINE
VENGO
VENOM
Du vent dans mes mollets
LA VENTANA
Ventoux (Nicole van Kilsdonk over)
VENUS
VENUS BOYZ
Venus in Fur
VENUS IN FURS
VERA DRAKE
VERBORGEN GEBREKEN
De verbouwing
VERDER DAN DE MAAN
THE VERDICT
VERDWAALD IN HET GEHEUGENPALEIS
Verdwijnen
VERGEEF ME
De vergeten krijgers
HET VERHAAL VAN XIAO YAN
VERHÄNGNIS
Verliefd op Ibiza
Verloop van jaren — Dichter bij Remco Campert (The Passing Years)
DE VERLOREN KOLONIE
DE VERLOREN SCHAT VAN DE TEMPELRIDDERS II
DE VERLOSSING
VERONICA GUERIN
Veronica Mars
VERS LE SUD
THE VERSACE MURDER
VERSAILLES
DAS VERSPRECHEN
DE VERSTEKELING
VERTICAL LIMIT
VERTIGO
VERY BAD THINGS
A VERY BRADY SEQUEL
VET HARD
LA VEUVE DE SAINT-PIERRE
Una via a Palermo
LOS VIAJES DEL VIENTO
Viceroy's House
VICKY CRISTINA BARCELONA
VICTOR... PENDANT QU'IL EST TROP TARD
Victoria
Victoria and Abdul
LA VIDA ES SILBAR
LA VIDA QUE TE ESPERA
VIDEOCRAZY
Videodrome
VIDEOMAPPINGS: AÏDA, PALESTINE
Une vie
LA VIE AU RANCH (Sophie Letourneur over)
La vie d'Adèle
La vie d'une autre
La vie de Jean-Marie
La vie de Jésus
LA VIE EN ROSE
Une vie meilleure
LA VIE MODERNE
LA VIE PROMISE
LA VIE RÊVÉE DES ANGES
LA VIE SUR TERRE
LA VIEILLE QUI MARCHAIT DANS LA MER
DE VIER ELEMENTEN
VIER MINUTEN
The View from Our House
VIEW FROM THE TOP
VIJF AVONDEN
De vijf en de piratenschat
VIJF KIDS EN IK
HET VIJFDE SEIZOEN
VILLA AMALIA
VILLA DES ROSES
THE VILLAGE
VILLAGE OF DREAMS
Vincent
VINCERE
VINYAN
VIOLA DI MARE
VIOLENT COP (SOMO OTOKO KYOBO NI TSUKI)
VIOLENT TRADITION
Violet
Violeta Went to Heaven
Violette
Virgin Mountain
THE VIRGIN SUICIDES
VIRGINA
VIRUS
VISAGE (Tsai Ming-liang over)
Visages villages
VISION
The Visit
The Visit, an Alien Encounter
LES VISITEURS
LES VISITEURS 2: LES COULOIRS DES TEMPS
THE VISITOR
LA VITA È BELLA
VITAL
Viva la libertà!
VIVA LALDJÉRIE
VIVA ZAPATERO!
VIVE ELLE
VIVE L'AMOUR (AIQING WANSUI)
VIZONTELE
VLEES
VLIEGEN NAAR DE MAAN 3D
DE VLIEGENDE HOLLANDER
DE VLIEGENIERSTER VAN KAZBEK
DE VLINDER TILT DE KAT OP
Een vlucht regenwulpen
VODKA LEMON
VOICES OF BAM
LA VOIE LACTÉE
Voir du pays
VOLAVÉRUNT
VOLCANO (Mick Jackson)
Volcano (Rúnar Rúnarsson)
LE VOLEUR D'ENFANTS
VOLEURS DE CHEVAUX
VOLGENS DE VOGELS
VOLLE MAAN
VOLVER
Het vonnis
Voor elkaar gemaakt
Voor ik doodga
VOORLAND
The Vow
Vox populi
VOY A EXPLOTAR
Voyage à travers le cinéma français
VOYAGE AU DÉBUT DU MONDE
LE VOYAGE DU BALLON ROUGE
The Voyeur
VREEMD BLOED
DE VRIENDSCHAP
DE VUURTOREN
¡Vivan las antipodas!