The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Het oude vlees smaakt nog prima

Videodrome

Canada, 1983 | David Cronenberg
Videodrome (1983) is een van de speerpunten van het omvangrijke retrospectief dat EYE aan David Cronenberg heeft gewijd.

Videodrome kreeg al snel na uitbreng een cultstatus door Cronenbergs vernieuwende visie op massamedia en de vervlechting van lichaam en technologie; inmiddels heet het een profetische film te zijn, omdat de regisseur al in 1983 leek te voorspellen hoe geobsedeerd mensen zouden raken door internettechnologie. Kijk maar naar de scène waarin hoofdrolspeler James Woods door een ruimte loopt waar haveloze zwervers in door schotten afgeschermde ruimtes hun eigen broodnodige portie kabeltelevisie tot zich nemen — de parallel met internetjunkies in webcafés ligt er inmiddels duimendik bovenop.
Voor wie het verhaal nog niet kent: Videodrome draait om kabeltelevisie-exploitant Max Renn (James Woods) die voortdurend op zoek is naar nóg uitdagender en controversiëler materiaal. Wanneer zijn sidekick Harlan (Peter Dvorsky) een opname van de snuffzender Videodrome laat zien, begint Renns wereldbeeld in snel tempo te kantelen. Vreselijke hallucinaties teisteren zijn brein. Op zoek naar het hoe en waarom van deze fysieke neergang ontdekt hij de programma's van televisiegoeroe Brian O'Blivion (Jack Creley), die vertelt dat de show hem een hersentumor heeft bezorgd. Maar het kan erger. De grote kwade genius achter Videodrome, de aalgladde Barry Convex (Leslie Carlson), begint Renn te programmeren met levende video's, die hij in een lichaamsopening in zijn buik steekt. Voor Renn, die muteert in een moordmachine, lijkt er geen weg meer terug. Of kan hij met hulp van O'Blivions dochter Bianca (Sonja Smirts) zichzelf opnieuw programmeren?

Martelkamer
Na dik dertig jaar is Videodrome nog steeds een verontrustende, prikkelende en bij vlagen bijzonder onaangename kijkervaring. Cronenberg bedacht een paar iconische scènes ('Long live the new flesh!') die maar bar weinig kijkers onberoerd zullen laten. De muterende lichamen van Renn (wiens hand vergroeit met een vleesachtig pistool) en Convex (die in een groteske scène letterlijk binnenstebuiten wordt gekeerd) lijken de gevolgen te zijn van de vernietigende kracht van de Videodrome-uitzendingen, die bedoeld zijn om het zwakke Amerika sterker te maken, omdat 'de rest van de wereld steeds harder wordt'. Maar hoewel Videodrome na een enigmatisch eerste uur steeds meer een lineaire plot krijgt, blijven de kernvragen die Cronenberg opwerpt onbeantwoord. Daarom prikkelen ze de toeschouwer des te meer. Wat is de rol van de sadomasochistische Nicki Brand (Blondie-zangeres Deborah Harry)? Bestaat ze eigenlijk wel? En is Max Renns verlossing in het memorabele slotakkoord een existentieel statement van de regisseur, of is het einde wat het is: het uitermate deprimerende lot dat mensen wacht wanneer ze in opstand komen tegen Big Brother?
In ieder geval ziet deze gerestaureerde versie van Videodrome er in de bioscoop geweldig uit. Het kleurenpalet van Cronenbergs vaste cameraman Mark Irwin gloeit bij tijden van het doek, met name tijdens de scènes in de felrode martelkamer van Videodrome. En Howard Shore's analoge, sobere en erg sombere synthesizersoundtrack kruipt vanaf het begin onder de huid — daar kunnen zijn collega's van nu in hun hypermoderne geluidsstudio's nog een puntje aan zuigen.
En laten we niet vergeten dat de humor, een vaak over het hoofd gezien maar essentieel element in Cronenbergs oeuvre, goed werkt. De openingsscène waarin Woods (overigens ijzersterk op dreef) in een televisiestudio ten overstaan van een verbouwereerde gastvrouw zijn gesprekspartner Harry weet te versieren, is een dijenkletser. En Cronenberg situeert de thuisbasis van Videodrome in Pitssburgh, niet toevallig de stad van waaruit onafhankelijk filmmaker George A. Romero destijds zijn maatschappijkritische zombiefilms op de wereld afvuurde. Videodrome heeft nog niets aan kracht ingeboet en lijkt er zelfs elk decennium meer toekomst voorspellende kwaliteiten bij te krijgen.

Mike Lebbing



top
Videodrome

Juni 2014 #366

 

Productie
Pierre David
Claude Héroux
Victor Solnicki
Regie
David Cronenberg
Montage
Ronald Sanders
Camera
Mark Irwin
Art direction
Carol Spier
Muziek
Howard Shore
Met
James Woods
Deborah Harry
Sonja Smits
Leslie Carlson

Kleur, 87 minuten

Distributie
EYE
Te zien
vanaf 26 juni

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


V

V FOR VENDETTA
V.I.S.S.E.N.
VA SAVOIR
VA, VIS ET DEVIENS
VAARWEL PAVEL
Les vacances du petit Nicolas
VACAS
Vacation
DE VADER VAN DE SOLDAAT
VALE ABRAÃO
VALENTÍN
VALENTINE
VALENTINE'S DAY
Valentino
Valerian and the City of a Thousand Planets
VALERIE AND HER WEEK OF WONDERS
Valhalla Rising
VALIANT
VALKYRIE
THE VALLEY OF THE BEES
VALS LICHT
VALSE WALS
LES VALSEUSES
De vampier zusjes
Vampierzusjes 2: Vleermuizen in je buik
Vampire Academy
VAMPIRE IN BROOKLYN
VAMPIRES SUCK
Vamps
VAMPYR
THE VAN
VAN GOD LOS
VAN GOGH
VAN HELSING
VAN MANNEN EN MERRIES
De Van Waveren Tapes
VAN WILDER: PARTY LIAISON
VANILLA SKY
THE VANISHING
VANTAGE POINT
Varg Veum: Het uur van de wolf
VARSITY BLUES
VATEL
Vazante
Vele hemels boven de zevende
LE VÉLO DE GHISLAIN LAMBERT
VELVET GOLDMINE
VENDREDI SOIR
LA VENGEANCE D'UNE BLONDE
VENGEANCE IS MINE
VENGO
VENOM
Du vent dans mes mollets
LA VENTANA
Ventoux (Nicole van Kilsdonk over)
VENUS
VENUS BOYZ
Venus in Fur
VENUS IN FURS
VERA DRAKE
VERBORGEN GEBREKEN
De verbouwing
VERDER DAN DE MAAN
THE VERDICT
VERDWAALD IN HET GEHEUGENPALEIS
Verdwijnen
VERGEEF ME
De vergeten krijgers
HET VERHAAL VAN XIAO YAN
VERHÄNGNIS
Verliefd op Ibiza
Verloop van jaren — Dichter bij Remco Campert (The Passing Years)
DE VERLOREN KOLONIE
DE VERLOREN SCHAT VAN DE TEMPELRIDDERS II
DE VERLOSSING
VERONICA GUERIN
Veronica Mars
VERS LE SUD
THE VERSACE MURDER
VERSAILLES
DAS VERSPRECHEN
DE VERSTEKELING
VERTICAL LIMIT
VERTIGO
VERY BAD THINGS
A VERY BRADY SEQUEL
VET HARD
LA VEUVE DE SAINT-PIERRE
Una via a Palermo
LOS VIAJES DEL VIENTO
Viceroy's House
VICKY CRISTINA BARCELONA
VICTOR... PENDANT QU'IL EST TROP TARD
Victoria
Victoria and Abdul
LA VIDA ES SILBAR
LA VIDA QUE TE ESPERA
VIDEOCRAZY
Videodrome
VIDEOMAPPINGS: AÏDA, PALESTINE
Une vie
LA VIE AU RANCH (Sophie Letourneur over)
La vie d'Adèle
La vie d'une autre
La vie de Jean-Marie
La vie de Jésus
LA VIE EN ROSE
Une vie meilleure
LA VIE MODERNE
LA VIE PROMISE
LA VIE RÊVÉE DES ANGES
LA VIE SUR TERRE
LA VIEILLE QUI MARCHAIT DANS LA MER
DE VIER ELEMENTEN
VIER MINUTEN
The View from Our House
VIEW FROM THE TOP
VIJF AVONDEN
De vijf en de piratenschat
VIJF KIDS EN IK
HET VIJFDE SEIZOEN
VILLA AMALIA
VILLA DES ROSES
THE VILLAGE
VILLAGE OF DREAMS
Vincent
VINCERE
VINYAN
VIOLA DI MARE
VIOLENT COP (SOMO OTOKO KYOBO NI TSUKI)
VIOLENT TRADITION
Violet
Violeta Went to Heaven
Violette
Virgin Mountain
THE VIRGIN SUICIDES
VIRGINA
VIRUS
VISAGE (Tsai Ming-liang over)
Visages villages
VISION
The Visit
The Visit, an Alien Encounter
LES VISITEURS
LES VISITEURS 2: LES COULOIRS DES TEMPS
THE VISITOR
LA VITA È BELLA
VITAL
Viva la libertà!
VIVA LALDJÉRIE
VIVA ZAPATERO!
VIVE ELLE
VIVE L'AMOUR (AIQING WANSUI)
VIZONTELE
VLEES
VLIEGEN NAAR DE MAAN 3D
DE VLIEGENDE HOLLANDER
DE VLIEGENIERSTER VAN KAZBEK
DE VLINDER TILT DE KAT OP
Een vlucht regenwulpen
VODKA LEMON
VOICES OF BAM
LA VOIE LACTÉE
Voir du pays
VOLAVÉRUNT
VOLCANO (Mick Jackson)
Volcano (Rúnar Rúnarsson)
LE VOLEUR D'ENFANTS
VOLEURS DE CHEVAUX
VOLGENS DE VOGELS
VOLLE MAAN
VOLVER
Het vonnis
Voor elkaar gemaakt
Voor ik doodga
VOORLAND
The Vow
Vox populi
VOY A EXPLOTAR
Voyage à travers le cinéma français
VOYAGE AU DÉBUT DU MONDE
LE VOYAGE DU BALLON ROUGE
The Voyeur
VREEMD BLOED
DE VRIENDSCHAP
DE VUURTOREN
¡Vivan las antipodas!