Wonder Woman
Broers
La región salvaje
En amont du fleuve
Daughters of the Dust
Hunkering in Oostblok-grijs

United States of Love

Polen/Zweden, 2016 | Tomasz Wasilewski
Met zijn eerste historische drama treedt de Poolse regisseur Tomasz Wasilewski in de voetsporen van zijn legendarische landgenoot Krzysztof Kieślowski. Al is Wasilewski's regievisie nog niet kleurrijk genoeg om diens voorbeeld te kunnen evenaren.

Verandering hangt in de lijkbleke lucht van United States of Love, maar net als in zijn vorige films zorgt dat alleen maar voor meer problemen in het eerste historische drama van Tomasz Wasilewski. Hij schetst daarin een kleine Poolse stad net buiten Warschau kort na de val van de Muur, de tijd waarin westerse producten niet meer onbereikbaar zijn. Voor de inwoners zijn pornovideo's en Fanta in de koelkast, aangeschaft met Duitse marken die zijn omgerekend naar dollars, iets radicaal nieuws. Een vrouw is verheugd over haar spijkerbroek van echt denim. "Te bleek", volgens een van haar vrienden, maar wat hij vindt lijkt onbelangrijk. Het tijdperk na de Muur zou er een moeten worden van zelfontplooiing en individuele expressie. Feit is echter dat er voor de vier vrouwen waar de film om draait te weinig is veranderd om hun diepste verlangens echt te kunnen uiten.
De nog jonge Agata hunkert naar de seksuele bevrediging die ze in haar huwelijk niet meer kan vinden. In de kerk staart ze vol verlangen naar de aantrekkelijke priester die gepassioneerd over echte liefde predikt. Zal zij die ooit vinden? Wasilewski volgt ook drie van haar dorpsgenotes die met dezelfde vraag rondlopen. Er is Iza, directrice van een basisschool die op de werkvloer overal bovenop zit, maar in haar geheime affaire last heeft van de onzekerheden van haar partner. Op harteloze wijze ontslaat zij haar docent Engels, een eigenaardige dame met een huis vol vogeltjes die een stiekem oogje heeft op Iza's zusje Marzena. Marzena, een voormalige beauty-queen met posters van Whitney Houston op haar slaapkamermuur, verlangt op haar beurt naar het kosmopolitische leven van de grote stad. Ze komt er vanzelf achter dat zo'n leven gepaard gaat met wrede exploitatie.
Zoals in zijn vorige film Floating Skyscrapers, over een Poolse masculiene jongen die in het geheim een homoseksuele affaire begint, toont Wasilewski ons personages wier begeertes niet stroken met de sociale normen. Alle vier de vrouwen zitten in een sociale gevangenis en betalen een hoge emotionele prijs om daaruit los te breken. Wasilewski's betrokken scenario doet daardoor denken aan het humanistische, hartelijke en fenomenale werk van zijn grote Poolse voorbeeld Krzysztof Kieślowski. Al mist dit scenario nog de nuance en het diepe menselijke inzicht wat van Kieślowski's films en series onvergetelijke karakterstudies maakte. Ook op visueel gebied mist Wasilewski finesse. Waar Kieślowski zijn werelden — als hij dat wenste — durfde in te kleuren, blijft Wasilewski zich vastklampen aan Oostblok-grijs. Daardoor lijken zijn films zelf te zeer vast te zitten in de harteloze schema's die hij schetst. Jammer, want in Wasilewski schuilt een getalenteerde filmmaker die ook hunkert naar het maken van iets groters dan wat hij zichzelf nu toestaat.

Hugo Emmerzael


top
United States of Love

Maart 2017 #396



Gerelateerd

Tomasz Wasilewski over United States of Love: "Ik wil het de kij­ker niet mak­ke­lijk maken"


Productie
Agnieszka Drewno
Piotr Kobus
Regie en scenario
Tomasz Wasilewski
Camera
Oleg Mutu
Montage
Beata Walentowska
Met
Julia Kijowska
Magdalena Cielecka
Dorota Kolak

Kleur, 104 minuten

Distributie
Contact Film
Te zien
vanaf 2 maart

Ga voor alle bioscopen
en speeltijden naar
MrMovie.nl