La mort de Louis XIV
Nocturama (Previously Unreleased)
Certain Women (Previously Unreleased)
L'amant double
Dunkirk
Klassenstrijd

Que horas ela volta?

Brazilië, 2015 | Anna Muylaert
"Zij blijft aan die kant van de keukendeur." Mooie Braziliaans film over tweede kansen, tweede moeders en de tweede klasse.

Val (Regina Casé) is al dertien jaar de huishoudster van een welvarend gezin in São Paulo. Zij voedde zoon Fabinho (Michel Joelsas) op en ze knuffelt hem nog steeds wanneer hij troost nodig heeft. Ze hangt de was op, verschoont het huis en wekt de vader des huizes, Dr. Carlos (Lourenço Mutarelli), als hij om elf uur nog altijd niet is opgestaan. Ze serveert het eten in de woonkamer en haalt, wanneer moeder Bárbara (Karine Teles) haar roept, de borden ook weer op. Val werkt hard, maar ze houdt van 'haar' familie en zij houden van haar.
Er is de blik van een buitenstaander voor nodig om het anders te zien. Regisseur Anna Muylaert legt vast hoe tijdens Bárbara's verjaardagsfeestje niemand van de gasten Val ook maar even aankijkt. Pas wanneer Vals dochter Jéssica (Camila Márdila) naar São Paolo komt om toelatingsexamen te doen en tijdelijk bij hen intrekt, beginnen de dingen te verschuiven. De intelligente en zelfverzekerde Jéssica overtreedt, aanvankelijk zonder het te beseffen, de ongeschreven regels. "Ik denk niet dat ik beter ben. Ik denk alleen niet dat ik slechter ben."
Jéssica wil architectuur studeren. "Ik geloof dat architectuur een instrument is voor sociale verandering," licht ze ergens haar studiekeuze toe. Zoals in Gosford Park en talloze andere films de klassenverhoudingen werden weerspiegeld in de indeling van huis, het souterrain voor dienstboden en kamermeisjes, zo speelt ook in Que horas ela volta? de ruimte een grote rol. De eerste versie van het scenario, dat Muylaert tien jaar geleden al schreef, heette niet voor niets De keuken­deur. Jéssica's eerste overtreding is dat ze niet op de matras in Vals dienstbodekamertje gaat slapen, maar als vanzelfsprekend de luxe gastenkamer claimt. De gastenkamer, de keuken, de woonkamer en, vooral, het zwem­­bad: Val ontdekt tot haar schrik dat Jéssica letterlijk en figuurlijk haar plaats niet kent.
Muylaert lijkt niet geïnteresseerd in een politieke aanklacht, maar vooral in de sociale en psychologische mechanismes tussen arm en rijk. In de eerste helft van de film is het niet het elitaire gezin dat haar ruimte beperkt, maar Val zélf. Jéssica, die de anderen zonder angst of onderdanigheid tegemoet treedt, oogst vooral bewondering voor haar intelligentie en ambitie. Zie bijvoorbeeld de mooie scène waarin Jéssica aan de gezinstafel is uitgenodigd en haar moeder zich achter de keukendeur staat op te winden over de brutaliteit van haar dochter. Que horas ela volta? is in die zin ook een film over afgunst. Pas wanneer de jaloezie gevoeld wordt — Dr. Carlos heeft een oogje op Jéssica en moeder Bàrbara begint te voelen dat haar zoon een warmere relatie heeft met haar huishoudster dan met zijn moeder — worden de grenzen scherper gesteld. Bàrbara laat het zwembad leegpompen omdat er 'een rat' in gezwommen heeft. Het is iedereen duidelijk wie ze bedoelt.
Anna Muylaert schreef mee aan The Year My Parents Went on Vacation (Cao Ham­burger, 2006) en regisseerde eerder Durval discos (2002), É proibido fumar (2009) en de thriller Chamada a cobrar (2012). Met deze vierde film won ze prijzen in Berlijn en op het Sundance Film Festival en lijkt ook de internationale erkenning te komen. Welverdiend, want Que horas ela volta? is een mooi geacteerd en intelligent geschreven klassendrama.

Barend de Voogd



Filmkrant.Live verzorgt in september in het kader van cinemore een introductie bij Que horas ela volta?
Cinecenter | Amsterdam
11 september
Barend de Voogd


top
Que horas ela volta?

September 2015 #379



Productie
Caio Gullane
Fabiano Gullane
Débora Ivanov
Gabriel Lacerda
Anna Muylaert
Regie en scenario
Anna Muylaert
Camera
Barbara Alvarez
Montage
Karen Harley
Art direction
Marquinho Pedroso
Muziek
Vitor Araújo
Fábio Trummer
Met
Regina Casé
Helena Albergaria
Michel Joelsas
Luis Miranda
Lourenço Mutarelli
Camila Márdila
Karine Teles

Kleur, 114 minuten

Distributie
September Film
Te zien
vanaf 10 september

Ga voor alle bioscopen
en speeltijden naar
MrMovie.nl