Jackie
Sieranevada
Moonlight
Personal Shopper
Paterson
Pleinvrees tussen vier muren

PANIC ROOM

Verenigde Staten, 2002 | David Fincher
Een moeder en een dochter worden bedreigd door de meest veilige ruimte die hun huis hen biedt: de hermetisch van de buitenwereld af te sluiten 'panic room' van hun statige New-Yorkse huis. David Fincher gelooft in zijn nieuwe film niet meer in veiligheid.

Is David Fincher een filosoof of een filmmaker? Het is een vraag waar je, anderhalf jaar na Fight club, het liefste twee keer 'ja' op zou willen antwoorden. Volledig bewust van alle middelen die de filmverleidingskunst hem bood, leverde hij met zijn verfilming van Chuck Palahniuks cultboek een onbarmhartige analyse van de consumptiemaatschappij af. Verlossing, vernietiging en een narratieve Umwertung aller Werte boden de toeschouwer verwarring, herkenning en het verlangen de film zonder oponthoud direct nog een keer te zien. Want ook dan, als het verkeerde been waarop je misschien was gezet, weer netjes in de pas liep, bleef de film memorabel. Het gevoel van verwarring en paranoia bleek van beklemmend in grappig te veranderen.
Angst en paranoia zijn waarschijnlijk betere sleutelwoorden om zijn films te karakteriseren. Het past ook beter bij de bescheidener geformuleerde ambities van Fincher zelf, die ooit vertelde na het zien van Jaws nooit meer in de oceaan te willen zwemmen. Hij is niet geïnteresseerd in films die vermaken, maar in films die angst aanjagen, verklaarde hij meermaals. Fincher "heeft demonen die je je niet eens kunt voorstellen" en angst is een van de hardnekkigste demonen die in de bioscoop moet worden bezworen. Angst voor Hitchcocks monsters onder het bed (Alien 3), of voor je eigen daden (Se7en) of voor de mogelijkheid dat de werkelijkheid niet echt is (The game) en jij niet weet wie je bent (Fight club). Dat levert — in het ene geval meer dan in het andere — spannende thrillers op. En een beetje filosofische (zelf)reflectie.

Naakt
David Finchers nieuwste film gaat ook weer over angst, namelijk de angst voor veiligheid. Dat is niet de angst voor de dood, of voor de gemaskerde aanvaller. Dat is de angst die je huis binnensluipt als je je veilig waant. Als die angst eenmaal heeft toegeslagen sta je naakt en zonder fysieke en morele zekerheden. Die angst voor het leven wordt door de existentialisten dubbelhartig beschreven in de hoop tot een werkelijker en oprechter bestaan te komen.
Panic room (naar een scenario van David — The trigger effect, Stir of echoes — Koepp) heeft een overzichtelijk uitgangspunt, dat de klassieke eenheid van tijd en ruimte huldigt. Bijna in real time en op één locatie, een statig New-Yorks huis, gaan een moeder en haar dochter de strijd aan met drie indringers. Het huis is met camera's beveiligd en bevat een hermetisch van de buitenwereld afgesloten vluchtruimte (de 'panic room' uit de titel). De immuniteit van hun vesting wordt alleen van binnenuit aangetast.
Fincher draaide een aantal scènes van Panic room al een jaar geleden. Toen bleek dat de oorspronkelijk in de hoofdrol gecaste Nicole Kidman bij de opnamen van Moulin Rouge een knieblessure had opgelopen die het onmogelijk maakte de fysiek zware rol (veel rennen en springen) van Meg Altman op zich te nemen, draaide hij afgelopen najaar met opvolgster Jodie Foster de rest. Foster beviel in de tussentijd van haar tweede kind, en behalve problemen met de continuïteit (ze mocht er binnen de paar uur dat de gebeurtenissen in de film duren niet noemenswaardig dikker uitzien) zorgde dit oponthoud nog voor een ander bij-effect. Na 11 september was ook New York niet meer het onneembare bolwerk van weleer, bijna naar analogie van het superbeveiligde huis uit Panic room, een associatie die zich moeilijk bij het kijken naar de film weg laat denken. Eens te meer omdat bekend werd dat Fincher in de tussentijd de Amerikaanse regering in een denktank voedde met gedachten over de gruwelijke natuur van de mens en andere terroristische scenario's. Net als collega-regisseur Spike — Being Bin Laden — Jonze trouwens.

Laboratorium
Desondanks gaat Panic room niet expliciet over 11 september. De film heeft zelfs een nonchalant maar bestudeerd tijdloos production design. Foster draagt een ouderwets dikgerand hip brilletje, haar puberdochter is een sjacherijnige neo-punkette, de drie schurken een volgens klassiek stramien getekend trio (de goedmoedige met zijn geweten worstelende Forest Whitaker, de agressieve dwingeland Jared Leto en de onberekenbare en nietsontziende Dwight Yoakam). In het lege huis, het is de eerste nacht van de net gescheiden moeder en dochter in hun nieuwe kasteel, is niets wat de aandacht van het daar en dan met verwijzingen naar het hier en nu kan afleiden. Panic room is een psychologisch laboratorium. Het had uit die denktank kunnen voortkomen.
Dat komt Fincher als filmmaker goed uit. Nu kan hij laten zien dat hij, de regisseur, de enige kasteelheer van zijn film is. Hij is de enige die overal kan komen, met behulp van cameraman Darius Khondji (Se7en) die volgens Fincher te veel bezig was met het maken van 'kunst' en halverwege de draaiperiode de lens overdroeg aan Conrad Hall jr. Net als in Fight club helpt de computer mee met het creëren van eindeloos lijkende shots waarbij de camera door muren, plafonds, in en uit sleutelgaten, door koffiezetapparaten, langs buizen en leidingen en zelfs midden in een gaswolk de ruimte verkent. Dezelfde dissociatie komt van het sounddesign: het geluid van de spoelbak van de wc kan in het hele huis hoorbaar zijn, terwijl rennende voeten door de immens aandoende ruimte worden gedempt. Het wekt bewondering, maar vaker is het een visueel en auditief trucje, krachtpatserij die er niet echt in slaagt een gevoel van claustrofobie of pleinvrees tussen vier muren op te roepen.
Hetzelfde geldt voor de rol die de beveiligingscamera toebedeeld heeft gekregen. De 'panic room' is voorzien van monitoren, vensters op de verschillende kamers in het huis. Met de beperkingen van ruimte en tijd en de relatief eenvoudige plot van het kat-en-muisspel tussen drie indringers en twee mensen die in hun eigen huis gevangen kunnen blijken te zitten, zou je verwachten dat de bewakingscamera's een grotere rol zouden mogen spelen. Maar net als zijn personages lijkt Fincher zich niet helemaal van hun mogelijkheden bewust te willen zijn.
Het is natuurlijk heel knap hoe hij elk shot minstens twee keer gedraaid heeft, één keer vanuit het gewone perspectief, en één keer vanuit dat van de monitoren, maar academisch vernuft kan de emotie van angst en opgejaagdheid niet volkomen vervangen.

Zwart gat
Fincher zou een ideale regisseur zijn om Mark Z. Danielewski's 'The house of leaves' te verfilmen. De beschrijvingen in dit boek van de organische ruimte, die kan uitvloeien in het oneindige zwart en krimpen waar je bij staat, de geheime en bedrieglijke eigenschappen van oppervlakken, waarbij buiten binnen wordt en de leegte binnenin jezelf de wereld om je heen als een zwart gat kan absorberen, het zijn motieven die ook op Panic room van toepassing zijn. Het huis is een organisme met aders en kamers, met op de begane grond het spijsverteringskanaal, de keuken, en in de 'panic room' het brein. De 'panic room' is ook een beklemmende baarmoeder, waarin je kunt overleven dankzij voedsel en zuurstof, maar om te leven zul je eruit moeten. Tegelijkertijd maakt Fincher ruimte en afstand onbetrouwbaar. Het feit dat Jodie Foster op de enkele vierkante meters van haar overloop moet rennen voor haar leven met een intensiteit die in de meeste auto-achtervolgingen niet wordt gehaald, kan de toeschouwer best naar adem doen happen. Fincher keert door zijn cameragebruik de gevoelsmatige rollen van 'binnen' en 'buiten' om, zet ze tegen elkaar op. Met de sfeer en de vakmatigheid van Panic room is het dik in orde.
Maar het is net dat beetje extra, dat aan de film slechts door die buitenfilmische aspecten wordt toegekend. Als de thriller Panic room is afgelopen, begint pas buiten de bioscoop die andere film, die niet uitsluit dat Fincher een filmfilosoof is. Want natuurlijk krijgt Panic room door 11 september een andere betekenis. Natuurlijk is het interessant om je af te vragen wie en wat in deze film de grootste vijanden zijn: de indringers, die eigenlijk nogal onbenullig aan doen, of vermeende onaantastbaarheid die de vrouwen zich denken. In beide gevallen leidt het tot irrationeel gedrag, waarin bovendien een spel met mannelijke en vrouwelijke logica wordt gespeeld. De dochter leert de moeder vloeken om de indringers te intimideren, de mannen denken dat ze de vrouwen kunnen paaien met de belofte van bescherming. Maar die illusionaire hoop is Foster, die haar man in de armen van een andere vrouw aantrof al ontnomen. Vanaf dat moment wordt het een oorlog van allen tegen allen, waarin niemand meer op de wreedheid of redelijkheid van de ander kan rekenen.
Daar raakt Fincher in zijn element. Wie de projecten die Finchers productiemaatschappij Indelible Pictures onder zijn hoede heeft en de films waaraan hij mogelijk als regisseur gekoppeld wordt overziet, mag optellend bij zijn oeuvre concluderen dat er zich in zijn filmkeuze een bepaalde voorliefde voor psychologische en paranoiathrillers aftekent, waarin niets is wat het lijkt. Seared zou de New-Yorkse haute cuisine moeten ontmaskeren (denk aan de scène in Fight club waarin Edward Norton Helena Bonham Carter afraadt vissoep te eten omdat hij precies weet wat erin gaat), de Arthur C. Clarke-verfilming naar een production design van stripkunstenaar Moebius Rendezvous with Rama neemt net als in 2001: a space odyssey de verhouding tussen techniek en organisme onder de loep. De titel Squids verwijst naar een door de marine ontwikkelde techniek om onderzeeboten en mijnen op te sporen, maar die ook in staat is om de elektromagnetische activiteiten in de menselijke hersenen te detecteren. En stripverfilming Hard boiled zou moeten gaan over een verzekeringsagent met onverwachte dubbele existenties.

Stikken
In Panic room is juist té veel té lang precies wat het lijkt. Dat komt enerzijds door de beperkingen die de film zich wat betreft ruimte, tijd, genre en plot oplegt. Beperkingen die belemmerend in plaats van bevrijdend werken. Schoot de film maar eens genadeloos uit de bocht, raakte je als toeschouwer maar niet alleen maar bang, maar ook ontregeld. Leek de film kortom, maar niet zo op Home alone voor volwassenen (iets wat Koepp en Fincher getuige de vele verwijzingen naar acteur Joe Pesci zich beseffen, maar niet thematiseren).
Na een tamelijk traditionele afwikkeling waarin de 'slachtoffers' en de 'schurken' dankzij wat leentjebuur spelen bij elkaars geweten en slechtheid hun strijd uitspelen, gunt Fincher de toeschouwer opeens een blik op het totaal onthutste gezicht van Foster. Het is begrijpelijk dat de klassieke dramaturgie daarna een scène voorschrijft waarin het leven doorgaat. Maar het is dat gezicht, de neusgaten iets opengesperd, de ogen star en iets ziend wat de toeschouwer zich slechts bij benadering voor kan stellen, dat dan pas diep en vreemd de angst verbeeldt. Als Edvard Munchs geluidloze 'Schreeuw', machteloos, krachteloos. Het is het witte doek dat bij de eerste vertoning van Fight club op het Filmfestival Venetië (waar de film zonder eindtitels werd vertoond) voor eeuwig dat subliminale beeld van een gigantische pornopik bleef reflecteren. Where is my mind?
Daarmee gaat Panic room net zoals Fight club over de schijnzekerheden die de egocentrische, op comfort en genot gerichte consumptiemaatschappij ons biedt. Fincher scheurt dat veilige plaatje doormidden en toont de volkomen verwarring die erachter huist. Vluchten kan niet meer, maar wie niet weg is is gezien. Het helpt niet om je adem in te houden, want het grote stikken is begonnen. Dit is verstoppertje zonder verlos. In het voorlaatste beeld van Fight club — de ineenstortende wolkenkrabbers — kon je nog hoop zien. Nu die beelden voorlopig niet meer los te zien zijn van de Twin Towers, rest Fincher niets anders dan Fosters verbijsterde gelaat. Zij heeft zichzelf in de ogen gekeken. Het is goed als genrefilms daarover durven gaan. Het had deze keer een betere film mogen zijn.

Dana Linssen



top
PANIC ROOM

April 2002 #232

Productie
David Koepp
Gavin Polone
Judy Hofflund
Cean Chaffin
Regie
David Fincher
Scenario
David Koepp
Camera
Conrad W. Hall Jr.
Darius Khondji
Montage
James Haygood
Angus Hall
Art direction
Arthur Max
Muziek
Howard Shore
Met
Jodie Foster
Forest Whitaker
Dwight Yoakam
Jared Leto
Kristen Stewart

Kleur, 108 minuten

Distributie
Columbia TriStar
Te zien
vanaf 11 april

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


P

P'tit Quinquin (Bruno Dumont over)
P.S.
P.S. I LOVE YOU
HET PAARD VAN SINTERKLAAS
THE PACIFIER
LE PACTE DES LOUPS
Paddington
Page One: Inside the New York Times
THE PAGEMASTER
PAID
Pain & Gain
EL PÁJARO DE LA FELICIDAD
Pak van mijn hart
PALINDROMES
THE PALLBEARER
PALMETTO
PALOOKAVILLE
PAMELA ANDERSON & TOMMY LEE ONGECENSUREERD
Pan
PAN'S LABYRINTH
PANE E TULIPANI
PANIC ROOM
PANIEK IN HET DORP
PANJ É ASR (AT FIVE IN THE AFTERNOON)
PANMAN, RHYTHM OF THE PALMS
PANTHER
IL PAPÀ DI GIOVANNA
Papa ou maman
PAPA'S SONG
PAPA, VADERTJE VORST IS DOOD
PAPARAZZI
THE PAPER
PAPER SOLDIER (Previously Unreleased)
Paper Towns
The Paperboy
Par example, Electre
Paradies: Glaube
Paradies: Hoffnung
Paradies: Liebe
PARADISE GIRLS
PARADISE NOW
PARADISE ROAD
The Paradise Suite
Paradise Trips
Paradiso
Paranoia
PARANOID PARK
PARANORMAL ACTIVITY
PARANORMAL ACTIVITY 2
Paranormal Activity 3
Paranormal Activity 4
Paranormal Activity: Ghost Dimension
Paranormal Activity: The Marked Ones
Paranorman
LES PARAPLUIES DE CHERBOURG
Parched
THE PARENT TRAP
LE PARFUM D'YVONNE
PARIS
PARIS JE T'AIME
PARIS S'EVEILLE
PARIS WAS A WOMAN
Paris, Texas
Parked
Parker
Parkland
LA PAROLA AMORE ESISTE
PARQUE VIA
PARRADOX
PART TIME GOD
PARTIR
Parts of a Family
Party Girl
Pas son genre
PAS SUR LA BOUCHE!
PAS TRÈS CATHOLIQUE
Pasolini
Pasolini Blu-ray Collection
PASOLINI, UN DELITTO ITALIANO
DE PASSANTEN
Le passé
PASSENGER 57
PASSENGERS
Passengers
DE PASSIEVRUCHT
Passion
PASSION
PASSION FISH
THE PASSION OF THE CHRIST
Patatje oorlog
PATCH ADAMS
Paterson
The Patience Stone
THE PATRIOT
PATRIOT GAMES
LES PATRIOTES
PATRIOTISM
Patriots Day
EL PATRULLERO
PAUL
Paul Blart Mall Cop 2
PAUL DANS SA VIE
PAUL DRIESSEN INSIDE OUT
PAULIE
PAULINE & PAULETTE
PAUZE
PAVILION OF WOMEN
Pawn Sacrifice
PAY IT FORWARD
PAYBACK
PAYCHECK
La pazza gioia (Paolo Virzi over)
THE PEACEMAKER
PEARL HARBOR
PEAU D'HOMME, COEUR DE BÊTE
PECKER
PEEPING TOM
THE PELICAN BRIEF
DE PELIKAAN MAN
Pelle en de dierenrovers
PELLE EN DE WATERDIEVEN
PENELOPE
The Penguins of Madagascar
PENNY'S SHADOW
PEONY PAVILION
PEOPLE I KNOW
THE PEOPLE VS. LARRY FLYNT
THE PEOPLE'S PRINCESS
PÉPÉ LE MOKO
PEPPERMINTA
Percy Jackson: Sea Of Monsters
PERCY, BUFFALO BILL & IK
PERDITA DURANGO
LE PÈRE DE MES ENFANTS
PERFECT CIRCLE (SAVRSENI KRUG)
A Perfect Day
A PERFECT GETAWAY
Perfect Horse
THE PERFECT MAN
A PERFECT MURDER
Perfect Sense
THE PERFECT STORM
PERFECT STRANGER
A PERFECT WORLD
Perfetti sconoscuti
PERFORMANCE
PERFUME: STORY OF A MURDERER
The Perks of Being a Wallflower
Permanent Vacation
LA PERRERA
EL PERRO NEGRO
PERSÉCUTION
PERSEPOLIS
Personal Shopper
PERSONAL VELOCITY
PERSUASION
PERSY JACKSON: THE LIGHTNING THIEF
THE PERVERT'S GUIDE TO CINEMA
The Pervert's Guide to Ideology
Pete's Dragon
PETER PAN
PETER PAN: RETURN TO NEVER LAND
THE PETER SELLERS STORY...AS HE FILMED IT
PETER'S FRIENDS
PETERSBURG, PLACES AND PAINTINGS
LE PETIT LIEUTENANT
LE PETIT POUCHET
LE PETIT PRINCE A DIT
PETITES COUPURES
LES PETITS FRÈRES
LES PETITS MOUCHOIRS
LES PETITS RUISSEAUX
Petting Zoo
PETTSON & FINDUS
PETTSON & FINDUS 2 — BRIEF AAN DE KONING
PETTSON & FINDUS: PETTSONS BELOFTE
PETTSON & FINDUS: VERGETELDINGETJES
PEUR(S) DU NOIR
Phantom Boy
THE PHANTOM OF THE OPERA
THE PHANTOM OF THE OPERA
PHASE IV
PHENOMENON
Phil Spector
PHILADELPHIA
PHILEINE ZEGT SORRY
Philomena
The Philosophers
Phineas and Ferb (NL)
Phoenix
PHONE BOOTH
PI
THE PIANIST
LA PIANISTE
THE PIANO
Pianomania
PICKUP ON SOUTH STREET
PICNIC
PICTURE PERFECT
PIECES OF APRIL
PIEDRAS
PIEDS NUS SUR LES LIMACES
La piel que habito
Piepkuikens
PIET PIRAAT & HET ZWAARD VAN ZILVERTAND
PIET PIRAAT EN DE BETOVERDE TROON
PIET PIRAAT EN HET VLIEGENDE SCHIP
Pieta
Pieter Post de film
PIETJE BELL
PIETJE BELL 2: DE JACHT OP DE TSARENKROON
A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence
PIGLET'S BIG MOVIE (KNORRETJES GROTE FILM)
DE PIJNBANK
PIJNLIJKE ONVERSCHILLIGHEID
THE PILLOW BOOK
Pim & Pom: Het grote avontuur
PINK PALACE, PARADISE BEACH
THE PINK PANTHER
PINK PANTHER 2
PINK PICTURES FROM JAPAN
Pink Saris
PINOCCHIO
PINOKKIO 964
PIPE DREAM
PIPO EN DE P-P-PARELRIDDER
PIPPI LONGSTOCKING
PIRANHA 3D
Piranha 3DD
PIRANHA BLUES: FILM I
THE PIRATES OF THE CARIBBEAN
PIRATES OF THE CARIBBEAN 2
PIRATES OF THE CARIBBEAN 3
PIRATES OF THE CARIBBEAN: ON STRANGER TIDES 3D
Pirates!
LA PISCINE
Una pistola en cada mano
PITCH BLACK
Pitch Perfect
Pitch Perfect 2
PITER
IL PIÚ BEL GIORNO DELLA MIA VITA
LA PIVELLINA
Pixadores
PIXAR SHORT FILM COLLECTION
Pixels
PIZZAMAFFIA
The Place Beyond the Pines
PLACE VENDÔME
LA PLAGE DES ENFANTS PERDUS
LES PLAGES D'AGNÈS
Plan C
Planes
Planes: Fire & Rescue
PLANET 51
Planet of Snail
PLANET OF THE APES
PLANTA 4A
PLATFORM
Play
PLAY IT TO THE BONE
THE PLAYER
Playing For Keeps
PLAYING GOD
PLEASANT DAYS
PLEASANTVILLE
THE PLEDGE
PLOP & KWISPEL
PLOP EN DE KABOUTERBABY
PLOP EN DE PINGUÏN
PLOP EN HET VIOOLAVONTUUR
PLOP IN DE STAD
PLOP IN DE WOLKEN
Plop wordt kabouterkoning
PLOTS WITH A VIEW
PLUK DE KLEINE BEVER
PLUK VAN DE PETTEFLET
PLUNKETT & MACLEANE
PLUS QU'HIER, MOINS QUE DEMAIN
POCAHONTAS, THE LEGEND
PODIUM
POEH'S LOLLIFANTEN FILM
De poel
Poesía sin fin
POETIC JUSTICE
Poetins Olympische droom
POETRY
Point Break
POKÉMON 2: OP EIGEN KRACHT
POKÉMON 3
POKÉMON 4EVER
POKÉMON: THE FIRST MOVIE
POLA X
THE POLAR EXPRESS
Polisse
POLITIST, ADJECTIV
POLLEKE
POLLOCK
Poltergeist
Pompeii
POMPOKO
PONETTE
Le pont du nord
PONYO ON THE CLIFF BY THE SEA
POODLE SPRINGS
De Poolse bruid
POOR BOY'S GAME
POPE JOAN
Popoz
Populaire
Porcile
Porfirio
THE PORTRAIT OF A LADY
POSEIDON
POSSE
POSSESSION
The Possession
POSSIBLE FILMS VOLUME 2
POSSIBLE LOVES
POST MORTEM
Post tenebras lux
Postcards from the Zoo
IL POSTINO
THE POSTMAN
POSTMAN
The Postman's White Nights
POTICHE
Poulet aux prunes
LES POUPÉES RUSSES
Poupoupidou
POWER RANGERS: THE MOVIE
PRACTICAL MAGIC
A PRAIRIE HOME COMPANION
PRANZO DI FERRAGOSTO
PRECIOUS
The Precocious & Brief Life of Sabina Rivas
PREDATORS
PREFERISCO IL RUMORE DEL MARE
Préjudice
De premier
Les premiers les derniers
PREMONITION
Le prénom
De president
PRESQUE RIEN
THE PRESTIGE
PRÊT-À-PORTER
PRETTIGE KERST, MR. MOOSE
Pride
PRIDE AND GLORY
PRIDE AND PREJUDICE
Pride and Prejudice and Zombies
PRIEST
Priest 3D
La prima cosa bella
LA PRIMA LINEA
PRIMAL FEAR
PRIMARY COLORS
PRIME
PRIMER
The Prince
THE PRINCE & ME
Prince Avalanche
THE PRINCE OF EGYPT
PRINCE OF PERSIA: SANDS OF TIME
PRINCESS
THE PRINCESS & THE FROG
THE PRINCESS DIARIES
THE PRINCESS DIARIES: THE ROYAL ENGAGEMENT
Prins
PRINSES LILLIFEE
Prinses Lillifee en de kleine eenhoorn
PRISONER OF THE MOUNTAINS
Prisoners
PRIVATE
THE PRIVATE LIVES OF PIPPA LEE
PRIVATE PARTS
LE PRIX DU PARDON
Problemski Hotel
PROCEDURE 769, THE WITNESSES TO AN EXECUTION
Profession Heartbreaker
PROFESSIONE: REPORTER
PROFETIA
PROFONDO ROSSO
The Program
Project T
Project X
LA PROMESSE
Prometheus
THE PROMISE
PROMISED LAND
Promised Land
The Promised Land
Promised Lands
PROMISES
PROOF
PROOF OF LIFE
Prooi
PROP & BERTHA
THE PROPHECY
UN PROPHÈTE
THE PROPOSAL
THE PROPOSITION
THE PROPOSITION
The Prosecutor, The Defender, The Father and His Son
PROVIDENCE
PSYCHO (HITCHCOCK)
PSYCHO (VAN SANT)
PUBLIC ENEMIES
PUBLIC ENEMY NO. 1 — PART 1 & 2
PUBLIC ENEMY NO. 2
THE PUBLIC EYE
Publieke werken
Pudding T
PUDOR
PUISQUE NOUS SOMMES NÉS
PULP FICTION
Pulsar
PUNCH-DRUNK LOVE
THE PUNISHER
PUNISHMENT PARK
THE PUPPETMASTER (HSIMENG RENSHENG)
PUPS
The Purge
The Purge: Anarchy
The Purge: Election Year
THE PURSUIT OF HAPPYNESS
PUSH
PUSHER
PUSHING TIN
Puss in Boots
LA PUTA Y LA BALLENA
PUZZLE