Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
Voorspel in het sushi-restaurant. Vlnr: Kyle MacLachlan, Nastassja Kinski, Ming-Na Wen, Wesley Snipes De hele wereld is hetero

ONE NIGHT STAND

Verenigde Staten, 1997 | Mike Figgis
Mike Figgis maakte met Leaving Las Vegas een overrompelend portret van een onmogelijke verhouding. Ontroerend was vooral het respect waarmee hij het alcoholisme benaderde. Twee jaar later gebruikt hij wederom een maatschappelijk probleem om de relatie van zijn hoofdpersonen aan op te hangen. Maar dit keer doet hij dat over het lijk van een aids-slachtoffer en dat roept slechts negatieve emoties op.

'Life is an orange', is de boodschap van One night stand. Wat dat betekent weet Charlie, een homoseksuele choreograaf — wat anders — ook niet, maar zijn beste vriend-van-vroeger begint het aan diens — natuurlijk — rochelende sterfbed te begrijpen: dat je van het leven moet genieten zolang het kan en dat je zelf moet uitzoeken hoe je dit het beste kunt bereiken.
Er zit veel scheef aan One night stand. Misschien getuigt het van de ultieme emancipatie van het aids-vraagstuk dat het door een originele cineast als Mike Figgis wordt gebruikt als louter aanleiding voor het vertellen van een love story. Maar het laat een rare smaak achter. Enerzijds suggereert hij in de geschetste mannenvriendschap allerlei erotische spanning, anderzijds komt hij uit op het tegenoverliggende punt, namelijk overspel binnen het (heteroseksuele) huwelijk.
Charlie (Robert Downey Jr.) was lang geleden beste maatjes met Max (Wesley Snipes). Niks meer dan dat, hoewel Charlie altijd heeft gehoopt (vermoed?) dat Max gewoon nog in de kast zat. Toen Max naar Los Angeles vertrokt om commercials te gaan maken, was Charlie jaloers en kregen ze ruzie. Tot zover de interessante voorgeschiedenis van het filmverhaal.

Geen homo
Figgis concentreert zich op Max, geslaagde vijfendertigjarige maker van commercials. Een betreurenswaardige keuze, zoals meteen uit de ongemakkelijke openingsscène blijkt. Max loopt recht in de camera te vertellen dat hij in New York zijn ouwe makker bezoekt die hem niet eens wou vertellen dat hij seropositief is. Maar zelf is hij niet gay, hoor. De nadrukkelijke theatraliteit belet de kijker in de filmwerkelijkheid te komen, en voor zover dat in de loop van de gekunstelde vertelling wel lukt, verstoort een regelmatige terugkerende voice-over van Max opnieuw elke illusie.
Het scenario biedt Wesley Snipes weinig kans zijn personage geloofwaardig te maken. Hij wordt gepresenteerd als een keurig getrouwde man die werkt in een wereld van mooie domme modellen. Het ligt er duimendik bovenop: hij kent de strijkkwartetten van Beethoven en heeft uitsluitend eerbare bedoelingen als hij de fascinerende Karen (Nastassja Kinski) na een incident naar haar hotelkamer begeleidt — waar hij wordt verleid.
Vervolgens worden de clichés over het huwelijksleven op elkaar gestapeld, zodat Max zijn ware mannelijkheid kan bewijzen aan zichzelf, zijn happige echtgenote en de kijker. Hierbij deinst Figgis niet terug voor grove middelen als overvloeiers, stroboscoopbelichting, zwaar aangezette vrouwenzang, freeze frames, tijdsprongen, symbolische handelingen en de introductie van humor als bewuste stijlbreuk. Tenslotte knutselt hij het verhaaltje rond: Max' slippertje-van-één-nacht is de schoonzus van Charlie. Een jaar later ligt deze in het Memorial Hospital dood te gaan. Onder de ogen van zijn homo-vriend gaat Max weer plat op de bek met de vrouw van diens broer.

Leeg huwelijk
Figgis komt opvallend vaak terug op homoseksuele ervaringen, maar geeft ze geen gevoelswaarde. Zo schoffeert Max een volbloed-hetero collega door te zeggen dat hij zich er niet voor schaamt ooit een man te hebben gekust. De bedoeling van deze scène is echter niet zozeer om aan te geven dat hetero's soms ook wat rondwinkelen, maar is eerder een scenariotruc om te knagen aan de fundamenten van Max' huwelijk. Dezelfde dubbelhartigheid zit in de scène in het sushi-restaurant: de vrouw van Max en de broer van Charlie kakelen gevoelloos over de zogenaamde 'gay lifestyle', maar bewijzen ondertussen een oppervlakkige invulling te geven aan hun eigen huwelijk. Figgis opent met deze dialoog vooral de mogelijkheid voor ordinaire partnerruil.
De filmmaker is bloedserieus als hij propageert dat je als getrouwde man voor je eigen geluk goed om je heen moet blijven spieden. Wanneer Max voor het eerst Karen in het gezicht kijkt, valt het reële geluid weg ten gunste van een overdreven romantisch pianothema dat hele scènes overbrugt. De score is door gitarist/trompettist Figgis weer zelf gecomponeerd. Bij zijn soundtrack-cd noemt hij muziek de krachtigste expressievorm die hij kent. Voor hem heeft muziek "an equality, even a superiority in some instances, to the image". Dat mag waar zijn, maar zulke muziek maakt van Max alleen maar een kunstminnende neger met een Aziatisch vrouwtje die doorstoot naar een geblondeerde Duitse supervrouw.
Het credo pluk-de-dag wordt opgeroepen door het beeld van Charlie. Dat is hypocriet, want deze vormt juist het bewijs dat homo's met hun leven moeten betalen voor hun zogenaamde promiscuïteit. En dat terwijl hetero's vrijuit gaan. Figgis had meer lef getoond met een liefdesverhaal dat niet profiteert van een homodrama.

Kees Hogenbirk



top
ONE NIGHT STAND

Januari 1998 #185

Produktie
Mike Figgis
Annie Stewart
Ben Myron
Regie
Mike Figgis
Scenario
Mike Figgis
Joe Eszterhas
Camera
Declan Quinn
Geluid
Nigel Heath
Montage
John Smith
Muziek
Mike Figgis
Soundtrack: Verve 539 025-2 (PolyGram, 1997)
Met
Wesley Snipes
Nastassja Kinski
Robert Downey Jr.
Kyle MacLachlan
Ming-Na Wen

Kleur, 102 minuten

Distributie
PolyGram Filmed Entertainment
Te zien
vanaf 15 januari

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


O

O AMOR NATURAL
O apóstolo
O BROTHER, WHERE ART THOU?
O FANTASMA
O PRIMEIRO DIA
O SANGUE
O'HORTEN
THE O.J. SIMPSON STORY
O.K. GARAGE
The OA
OASIS
Oasis: Supersonic
OBER
THE OBJECT OF MY AFFECTION
Oblivion
Ocaso
OCCIDENT
OCEAN WORLD 3D
OCEAN'S 13
OCEAN'S ELEVEN
OCEAN'S TWELVE
OCEANS
OCTOBER SKY
Oculus
THE ODD COUPLE II
ODESSA... ODESSA!
L' ODEUR DE LA PAPAYE VERTE
L' odyssée
OEROEG
OESTERS VAN NAM KEE
OF FREAKS AND MEN
Of Horses and Men
Of ik gek ben
OFF SCREEN
Office Christmas Party
OFFICE KILLER
OFFICE SPACE
Offline
OFFSIDE
Les ogres
Oh Baby
Oh Boy
OH HAPPY DAY
OI! WARNING
Okja (Bong Joon-ho over)
Old Cats
OLD DOGS
THE OLD MAN WHO READ LOVE STORIES
OLD SCHOOL
OLDBOY (Park Chan-wook)
Oldboy (Park Chan-wook)
Oldboy (Spike Lee)
DE OLIFANT EN DE SLAK
OLIVER TWIST
OLIVETTI 82
OLIVIER ETC.
OLIVIER OLIVIER
El olivo
EL OLVIDO
Olympus Has Fallen
Om de wereld in 50 concerten
OMAGH
Omar
Omar m'a tuer
L' OMBRE DU DOUTE
THE OMEN 666
HET OMGEKEERDE PERSPECTIEF (INVERTED PERSPECTIVE)
DE OMWEG
ON A CLEAR DAY
ON CONNAÎT LA CHANSON
ON DEADLY GROUND
ON THE BEAT
ON THE LINE
ON THE MOVE — MIGRATIE IN EUROPA
On the Other Side
On the Road
ONCE
ONCE IN A LIFETIME
Once Upon a Forest
ONCE UPON A TIME IN AMERICA
Once Upon A Time in Anatolia
ONCE UPON A TIME IN CHINA
ONCE UPON A TIME IN MEXICO
ONCE UPON A TIME...WHEN WE WERE COLOURED
ONCE WERE WARRIORS
Onder de oppervlakte
Onder het hart
Onder ons
HET ONDERGRONDS ORKEST (THE UNDERGROUND ORCHESTRA)
ONDINE
THE ONE
One Day
One Day When the Rain Falls (Rumah dan musin hujan)
One Direction: This Is Us
ONE FINE DAY
One Floor Below (Previously Unreleased)
One for the Money
ONE HOUR PHOTO
The One I Love
One Life
ONE MISSED CALL
ONE NIGHT STAND
ONE PERFECT DAY
ONE WAY TICKET TO OBLIVION
ONG-BAK: MUAY THAI WARRIOR
Only God Forgives
The Only Living Boy in New York
Only Lovers Left Alive
The Only Son
ONLY THE STRONG
ONLY YOU
ONTDAAN
De ontmaagding van Eva van End
De ontsnapping
ONZE EEUW
Onze jongens
DE OOGST VAN DE STILTE
OOGVERBLINDEND
Oorlogsgeheimen
OORLOGSRUST
OORLOGSWINTER
OP AFBETALING
OP EIGEN HOUTJE
OPAL DREAM
OPEN HEARTS
OPEN RANGE
Open Up to Me
OPEN WATER
OPERA JAWA
Operatie Noordpool
OPERATION DUMBO DROP
THE OPPOSITE OF SEX
ORA O MAI PIÙ
ORANGE COUNTY
ORBIS PICTUS
DE ORDENING
ORDINARY DECENT CRIMINAL
ORDINARY MAN
EL ORFANATO
ORGAZMO
Orla de kikkerslikker 3D
ORLANDO
ORPHAN
Orpheline (Arnaud des Pallières en Christelle Berthevas over)
OS MUTANTES
OSAMA
OSCAR AND LUCINDA
OSCAR ET LA DAME ROSE
Oscuro animal
Oslo, 31 August
OSMOSIS JONES
OSS 117: RIO NE REPOND PLUS
OSSOS
THE OSTERMAN WEEKEND
OSWALD
OTHELLO
THE OTHER FINAL
THE OTHER GUYS
THE OTHER MAN
The Other Side (Roberto Minervini over)
The Other Side of Hope
The Other Side of Sleep
THE OTHER SISTER
The Other Woman
THE OTHERS
Otto is een neushoorn
Oude liefde
OUDE TONGEN
Ouija
Ouija: Origin Of Evil
Our Beloved Month of August
OUR DAILY BREAD
Our Grand Despair
Our Idiot Brother
Our Kind of Traitor
Our Little Sister (Hirokazu Kore-eda over)
Our Nixon
Out 1
OUT COLD
Out of Love
Out of Nature
OUT OF SIGHT
Out of the Furnace
OUT OF TIME
THE OUT-OF-TOWNERS
OUTBREAK
OUTSIDE PROVIDENCE
Ouwehoeren
Over Canto
OVER HER DEAD BODY
OVER HET MET GEWEREN IN DE LUCHT VUREN
OVER MIJN LIPPEN
OVER THE HEDGE
Overdrive
De overgave
Overlord
An Oversimplification of Her Beauty
OYUN
Oz the Great and Powerful
OZU ANNIVERSARY COLLECTION