Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
Voicemail-horror

ONE MISSED CALL

Japan, 2003 | Miike Takashi
Met One missed call leverde Japan's stoutste en productiefste filmmaker Miike Takashi een grote publieksfilm af in de traditie van de griezelfilms Ringu of Dark water. "Een pesterijtje", vertelde hij op het afgelopen Filmfestival Venetië, waar ook zijn veel persoonlijker en duisterder Izo in première ging.

Niet veel filmmakers zullen een grote publieksfilm maken om een productiemaatschappij te treiteren. Toch was dat precies wat Miike Takashi, regisseur van zulke uiteenlopende films als Dead or alive, Audition, Ichi the killer en Zebraman, vorig jaar deed. Nadat zijn productiemaatschappij Daiei Films midden jaren negentig door het grotere Kadokawa was overgenomen, nam de druk op Miike toe om ook eens een horrorfilm voor een breed publiek te maken in de traditie van de Ringu-cyclus die vanaf 1997 de Japanse bioscopen veroverde. "Dat schoot Daiei in het verkeerde keelgat, want in hun ogen bleef ik toch altijd een beetje van hun. Dus kwamen we met Chakushin ari [You've got a call, of One missed call, zoals de film in Nederland wordt uitgebracht]. Net ietsje griezeliger dan films als Ringu. Onze vorm van rebellie."
One missed call is een spookverhaal met een groot broodje aap-gehalte. Net als in Ringu zijn geesten in staat om via de modernste communicatiemiddelen met de levenden in contact te treden en ze mee te sleuren naar hun tussenwereld. In dit geval leidt een reeks mysterieuze telefoontjes uit de toekomst tot een al even raadselachtige reeks sterfgevallen: alle slachtoffers ontvingen een vooraankondiging van hun eigen dood. Behalve een hoop onder de huid kruipende suggestie (wie durft na afloop van de film de berichten op zijn mobiele telefoon nog af te luisteren?), grossiert de film ook in karakteristieke uitbarstingen van Miike's volstrekt authentieke fantasie, die verder weinig aan de verbeelding overlaten. Beste voorbeeld: een afgerukte hand die nog rustig door sms-t.
Volgens Miike is de toenemende populariteit van Japanse horrorfilms in het Westen en de daarbij behorende Amerikaanse remakes te verklaren uit het feit dat Japanse genrefilms iets laten zien wat in Amerikaanse films ontbreekt.

Wat is dat dan? "Wraak en haat zijn belangrijke motieven in veel Japanse horrorfilms. Die zijn dan ook niet alleen bedoeld om mensen schrik aan te jagen, maar om kanten van de mens te laten zien, die we meestal liever ontkennen."

Welke kanten zijn dat dan? "De duistere, smerige kanten van de mens. Maar ook dat deel van de mens dat graag vredig en gelukkig wil leven. Ook dat willen we meestal niet zien."

U begrijpt dat woorden als 'vredig' en 'gelukkig' wat ongewoon klinken uit uw mond. Maken we nu kennis met een nieuwe Miike? "Nee hoor. Het verlangen naar harmonie maakt net zozeer deel uit van de mens als zijn mindere eigenschappen. Zo lang we maar niet allemaal net doen alsof we al heel tevreden en gelukkig zijn. Als we ontkennen dat we een duistere kant hebben, als we onze negatieve gevoelens wegstoppen, dan zullen er nog veel lelijker en verschrikkelijker dingen gebeuren."

Is dat waar uw nieuwste film Izo, die in Venetië in première ging over gaat? "Izo was voor mij een moeilijke film om te maken. Daar wilde ik het publiek deelgenoot van maken. En ik wilde op hen overdragen wat voor gecompliceerde figuur die Izo is, welke strijd hij doormaakt."

Wat voor iemand is Izo? "Een zwaardvechter, een krijger, een samoerai die ter dood veroordeeld wordt, maar op het moment van sterven verteerd wordt door een ontembaar verlangen naar wraak. Terwijl hij door tijd en ruimte reist, neemt die wraak steeds grotesker vormen aan en transformeert Izo in een demon."

Op een gegeven moment zien we Izo op een immens oneindigheidsteken rondrennen en het dan met zijn zwaard doorhakken. Maakt hij daarmee een einde aan zijn wraakcyclus? "Nee, dat zou onmogelijk zijn. Als Izo het oneindigheidsteken probeert door te hakken, betekent dat alleen maar dat hij daarna in een nog veel groter oneindigheidsteken terechtkomt. Et cetera."

In One missed call lijkt er wel een soort verzoening plaats te vinden tussen een wraakgeest en zijn slachtoffers. Kan er ooit een einde aan komen? "Nee, dat zou echt onmogelijk zijn. In Izo heb ik heel veel bestaande beelden van journaals gebruikt. Die dateren allemaal uit de laatste wereldoorlog. Dat is nog helemaal niet zo lang geleden. Veel van de mensen die hem hebben meegemaakt, leven nog. En toch doen de meeste mensen alsof er niets gebeurt is. Dat is hetzelfde. Je kunt de dingen niet veranderen of doorbreken. Je kunt alleen ophouden ze te ontkennen en beginnen onder ogen te zien.
Een van de eerste beelden die ik bedacht voor Izo, was dat van een droomgroen bloemenveld met prachtige paarse, roze en rode bloemen. Wat zou het publiek voelen bij het zien van die bloemen? Niet dat het een beeld uit een Miike-film is. En wat zou het publiek voelen als dat beeld gecontrasteerd werd met de steeds smeriger wordende wrekersqueeste van Izo?"

Dana Linssen



top
ONE MISSED CALL

Oktober 2004 #259

Productie
Fumio Inoue
Naoki Sato
Regie
Miike Takashi
Scenario
Miwako Daira
Camera
Hideo Yamamoto
Montage
Yasushi Shimamura
Muziek
Koji Endo
Art direction
Hisao Inagaki
Met
Kou Shibasaki
Shinichi Tsutsumi
Kazue Fukiishi
Renji Ishibashi

Kleur, 112 minuten

Distributie
Bright Angel
Te zien
vanaf 7 oktober

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


O

O AMOR NATURAL
O apóstolo
O BROTHER, WHERE ART THOU?
O FANTASMA
O PRIMEIRO DIA
O SANGUE
O'HORTEN
THE O.J. SIMPSON STORY
O.K. GARAGE
The OA
OASIS
Oasis: Supersonic
OBER
THE OBJECT OF MY AFFECTION
Oblivion
Ocaso
OCCIDENT
OCEAN WORLD 3D
OCEAN'S 13
OCEAN'S ELEVEN
OCEAN'S TWELVE
OCEANS
OCTOBER SKY
Oculus
THE ODD COUPLE II
ODESSA... ODESSA!
L' ODEUR DE LA PAPAYE VERTE
L' odyssée
OEROEG
OESTERS VAN NAM KEE
OF FREAKS AND MEN
Of Horses and Men
Of ik gek ben
OFF SCREEN
Office Christmas Party
OFFICE KILLER
OFFICE SPACE
Offline
OFFSIDE
Les ogres
Oh Boy
OH HAPPY DAY
OI! WARNING
Okja (Bong Joon-ho over)
Old Cats
OLD DOGS
THE OLD MAN WHO READ LOVE STORIES
OLD SCHOOL
OLDBOY (Park Chan-wook)
Oldboy (Park Chan-wook)
Oldboy (Spike Lee)
DE OLIFANT EN DE SLAK
OLIVER TWIST
OLIVETTI 82
OLIVIER ETC.
OLIVIER OLIVIER
El olivo
EL OLVIDO
Olympus Has Fallen
Om de wereld in 50 concerten
OMAGH
Omar
Omar m'a tuer
L' OMBRE DU DOUTE
THE OMEN 666
HET OMGEKEERDE PERSPECTIEF (INVERTED PERSPECTIVE)
DE OMWEG
ON A CLEAR DAY
ON CONNAÎT LA CHANSON
ON DEADLY GROUND
ON THE BEAT
ON THE LINE
ON THE MOVE — MIGRATIE IN EUROPA
On the Other Side
On the Road
ONCE
ONCE IN A LIFETIME
Once Upon a Forest
ONCE UPON A TIME IN AMERICA
Once Upon A Time in Anatolia
ONCE UPON A TIME IN CHINA
ONCE UPON A TIME IN MEXICO
ONCE UPON A TIME...WHEN WE WERE COLOURED
ONCE WERE WARRIORS
Onder de oppervlakte
Onder het hart
Onder ons
HET ONDERGRONDS ORKEST (THE UNDERGROUND ORCHESTRA)
ONDINE
THE ONE
One Day
One Day When the Rain Falls (Rumah dan musin hujan)
One Direction: This Is Us
ONE FINE DAY
One Floor Below (Previously Unreleased)
One for the Money
ONE HOUR PHOTO
The One I Love
One Life
ONE MISSED CALL
ONE NIGHT STAND
ONE PERFECT DAY
ONE WAY TICKET TO OBLIVION
ONG-BAK: MUAY THAI WARRIOR
Only God Forgives
The Only Living Boy in New York
Only Lovers Left Alive
The Only Son
ONLY THE STRONG
ONLY YOU
ONTDAAN
De ontmaagding van Eva van End
De ontsnapping
ONZE EEUW
Onze jongens
DE OOGST VAN DE STILTE
OOGVERBLINDEND
Oorlogsgeheimen
OORLOGSRUST
OORLOGSWINTER
OP AFBETALING
OP EIGEN HOUTJE
OPAL DREAM
OPEN HEARTS
OPEN RANGE
Open Up to Me
OPEN WATER
OPERA JAWA
Operatie Noordpool
OPERATION DUMBO DROP
THE OPPOSITE OF SEX
ORA O MAI PIÙ
ORANGE COUNTY
ORBIS PICTUS
DE ORDENING
ORDINARY DECENT CRIMINAL
ORDINARY MAN
EL ORFANATO
ORGAZMO
Orla de kikkerslikker 3D
ORLANDO
ORPHAN
Orpheline (Arnaud des Pallières en Christelle Berthevas over)
OS MUTANTES
OSAMA
OSCAR AND LUCINDA
OSCAR ET LA DAME ROSE
Oscuro animal
Oslo, 31 August
OSMOSIS JONES
OSS 117: RIO NE REPOND PLUS
OSSOS
THE OSTERMAN WEEKEND
OSWALD
OTHELLO
THE OTHER FINAL
THE OTHER GUYS
THE OTHER MAN
The Other Side (Roberto Minervini over)
The Other Side of Hope
The Other Side of Sleep
THE OTHER SISTER
The Other Woman
THE OTHERS
Otto is een neushoorn
OUDE TONGEN
Ouija
Ouija: Origin Of Evil
Our Beloved Month of August
OUR DAILY BREAD
Our Grand Despair
Our Idiot Brother
Our Kind of Traitor
Our Little Sister (Hirokazu Kore-eda over)
Our Nixon
Out 1
OUT COLD
Out of Love
Out of Nature
OUT OF SIGHT
Out of the Furnace
OUT OF TIME
THE OUT-OF-TOWNERS
OUTBREAK
OUTSIDE PROVIDENCE
Ouwehoeren
Over Canto
OVER HER DEAD BODY
OVER HET MET GEWEREN IN DE LUCHT VUREN
OVER MIJN LIPPEN
OVER THE HEDGE
Overdrive
De overgave
Overlord
An Oversimplification of Her Beauty
OYUN
Oz the Great and Powerful
OZU ANNIVERSARY COLLECTION