I Am Not Your Negro
In the Crosswind
Little Men
Austerlitz
Auf einmal
Lotgevallen van een Chinese diender

ON THE BEAT

China, 1995 | Ning Ying
Regisseur Ning Ying is de koningin van de Chinese komedies. Het liefst combineert ze humor met niet-professionele acteurs, een verbond waar slechts weinig filmmakers zich aan durven wagen. Het lukte haar eerder in de bejaarden-klucht For fun en nu ook weer in On the beat, een komisch portret van een Beijings politiebureau en tevens een messcherpe maatschappelijke analyse.

Ning Ying is geen Chinese filmmaakster. Daarvoor is ze teveel wereldburger. Haar opleiding aan de prestigieuze Romeinse filmacademie (Centro Sperimentale di Cinematografia) en regie-assistentschap bij Bertolucci (The last emperor) hebben haar een weidse blik op de wereld gegeven. Dat maakt haar films nóg treffender. Net als haar zwager Zhang Yuan (Beijing bastards) spant ze zich in om met haar films de duizelingwekkende veranderingen in het hedendaagse Beijing weer te geven.
Ning Ying heeft een beetje pech. Na het internationale succes van The story of Qiu Ju en Farewell to my concubine heeft een legertje mindere regisseurs zich op typische export-films gestort, waardoor de Nederlandse liefhebber 'uitgechineest' is op het moment dat On the beat uitkomt. Het is aan diezelfde liefhebber om Ning Ying in het Chinese hoekje te plaatsen, maar dan wel in een mondiale context.

Car-spotting
De dagelijkse gang van zaken in een 'precinct' in Beijing maakt al snel duidelijk dat oud en nieuw — traditie en vooruitgang — met elkaar strijden in de hoofdstad van de Volksrepubliek China. Aan de ene kant heb je de buurtcomité's van bemoeizuchtige omaatjes die in een kaartenbak bijhouden welke voorbehoedsmiddelen door welke vrouwen worden gebruikt. Aan de andere kant zitten de agenten gefixeerd naar slechte Amerikaanse politie-series te kijken en te 'car-spotten'. "Zo, dat is een BMW, man!". "Nee joh, Amerikanen rijden niet in buitenlandse auto's. Dat zal wel een Ford zijn." De stortvloed aan hongerige, halve of hele criminele plattelandsbewoners zorgt voor een toenemende werkdruk voor het politiekorps. Ook de anonimiteit van de vele torenflats maakt het werk een stuk moeilijker.
Dat weerhoudt deze dienders overigens niet om als geroutineerde Key Stone-cops met hun ploertendoder achter een hondsdolle zwerfhond aan te rennen. Zijn vangst signaleert het begin van een anti-honden actie die veel bureaucratie en huisbezoeken tot gevolg heeft. "Politiewerk bestaat vooral uit trivialiteiten", waarschuwt de ervaren Yang Guoli zijn jongere collega nog. Heel fijntjes wordt aan het begin van de film vermeld dat de gebeurtenissen zich afspelen in het Jaar van de Hond.
Ning Yings camera dwaalt soms achteloos af naar Yang Guoli, maar hij is niet echt het hoofdpersonage. De meldkamer van het politiebureau biedt genoeg mogelijkheden om de meest uiteenlopende arrestanten te laten opdraven. De agenten blijken individueel niet echt veel macht te hebben. Ze zijn met handen en voeten gebonden aan de strenge regels van het hoofdkantoor. Ze zijn jaloers op de geweren van hun Amerikaanse collega's, die ze op tv met argusogen bestuderen.

Naturel
Ning Ying moet fantastisch met haar acteurs omgaan. Ze had half-grappend opgemerkt na For fun nooit meer met amateurs te werken, zo vermoeiend was het geweest. Maar met On the beat bewijst ze wederom dat het met niet-professionele acteurs even uitstekend gaat. Nog meer dan in het westen wordt het vak van acteur in China door veel status omgeven. Wanneer Gong Li een in lompen gehulde boerin speelt, klaagt het publiek steen en been. Dit geeft professionele acteurs een bepaalde zelfbewustheid, die soms veel te houterig uitpakt. Wellicht dacht Ning Ying met amateurs een meer naturel resultaat te kunnen bereiken en dat is haar uitstekend gelukt. Vooral de scène waarin Yang Guoli met zijn gezinnetje speelt is bijzonder warm en teder.
De film biedt een verfrissende kijk-ervaring. Het is niet uitsluitend gericht op het vermaak van bioscoopbezoekers, maar bevat ook geen loodzware boodschappen. Humor en verslaggeving zijn perfect met elkaar in balans. Ning Ying vindt het verleden niet beter of slechter dan het heden. Ze signaleert de Maoïstische bemoeizucht van het buurtcomité, de vervallen praal van een Mandarijns paleis, de gokkende criminelen, de groeiende ondernemingsdrift, de fascinatie voor westerse auto's. Voor de een is Amerika de poel des verderfs, voor de ander het Beloofde Land. Zoals gezegd, On the beat wordt uitgebracht op een cruciaal moment. Is de markt werkelijk verzadigd met Chinese films? Of vergeten we het land van herkomst en laten we ons intrigeren door dezelfde universele thema's die in iedere cultuur voorkomen?

Thessa Mooij



top
ON THE BEAT

Oktober 1996 #171

Produktie
Francesco Cosentino
Han Sanping
Regie, scenario en montage
Ning Ying
Camera
Zhi Lea
Wu Hongwei
Muziek
Cong Su
Geluid
Chao Jun
Met
Li Zhanho
Li Li
Wang Liangui
Zao Ziming

Kleur, 102 minuten

Distributie
NFM/IAF
Te zien
vanaf 17 oktober

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


O

O AMOR NATURAL
O apóstolo
O BROTHER, WHERE ART THOU?
O FANTASMA
O PRIMEIRO DIA
O SANGUE
O'HORTEN
THE O.J. SIMPSON STORY
O.K. GARAGE
The OA
OASIS
Oasis: Supersonic
OBER
THE OBJECT OF MY AFFECTION
Oblivion
Ocaso
OCCIDENT
OCEAN WORLD 3D
OCEAN'S 13
OCEAN'S ELEVEN
OCEAN'S TWELVE
OCEANS
OCTOBER SKY
Oculus
THE ODD COUPLE II
ODESSA... ODESSA!
L' ODEUR DE LA PAPAYE VERTE
L' odyssée
OEROEG
OESTERS VAN NAM KEE
OF FREAKS AND MEN
Of Horses and Men
Of ik gek ben
OFF SCREEN
Office Christmas Party
OFFICE KILLER
OFFICE SPACE
Offline
OFFSIDE
Les ogres
Oh Boy
OH HAPPY DAY
OI! WARNING
Old Cats
OLD DOGS
THE OLD MAN WHO READ LOVE STORIES
OLD SCHOOL
Oldboy
OLDBOY (2003)
Oldboy (2013)
DE OLIFANT EN DE SLAK
OLIVER TWIST
OLIVETTI 82
OLIVIER ETC.
OLIVIER OLIVIER
El olivo
EL OLVIDO
Olympus Has Fallen
Om de wereld in 50 concerten
OMAGH
Omar
Omar m'a tuer
L' OMBRE DU DOUTE
THE OMEN 666
HET OMGEKEERDE PERSPECTIEF (INVERTED PERSPECTIVE)
DE OMWEG
ON A CLEAR DAY
ON CONNAÎT LA CHANSON
ON DEADLY GROUND
ON THE BEAT
ON THE LINE
ON THE MOVE — MIGRATIE IN EUROPA
On the Other Side
On the Road
ONCE
ONCE IN A LIFETIME
Once Upon a Forest
ONCE UPON A TIME IN AMERICA
Once Upon A Time in Anatolia
ONCE UPON A TIME IN CHINA
ONCE UPON A TIME IN MEXICO
ONCE UPON A TIME...WHEN WE WERE COLOURED
ONCE WERE WARRIORS
Onder de oppervlakte
Onder het hart
Onder ons
HET ONDERGRONDS ORKEST (THE UNDERGROUND ORCHESTRA)
ONDINE
THE ONE
One Day
One Day When the Rain Falls (Rumah dan musin hujan)
One Direction: This Is Us
ONE FINE DAY
One Floor Below (Previously Unreleased)
One for the Money
ONE HOUR PHOTO
The One I Love
One Life
ONE MISSED CALL
ONE NIGHT STAND
ONE PERFECT DAY
ONE WAY TICKET TO OBLIVION
ONG-BAK: MUAY THAI WARRIOR
Only God Forgives
Only Lovers Left Alive
The Only Son
ONLY THE STRONG
ONLY YOU
ONTDAAN
De ontmaagding van Eva van End
De ontsnapping
ONZE EEUW
Onze jongens
DE OOGST VAN DE STILTE
OOGVERBLINDEND
Oorlogsgeheimen
OORLOGSRUST
OORLOGSWINTER
OP AFBETALING
OP EIGEN HOUTJE
OPAL DREAM
OPEN HEARTS
OPEN RANGE
Open Up to Me
OPEN WATER
OPERA JAWA
Operatie Noordpool
OPERATION DUMBO DROP
THE OPPOSITE OF SEX
ORA O MAI PIÙ
ORANGE COUNTY
ORBIS PICTUS
DE ORDENING
ORDINARY DECENT CRIMINAL
ORDINARY MAN
EL ORFANATO
ORGAZMO
Orla de kikkerslikker 3D
ORLANDO
ORPHAN
Orpheline (Arnaud des Pallières en Christelle Berthevas over)
OS MUTANTES
OSAMA
OSCAR AND LUCINDA
OSCAR ET LA DAME ROSE
Oscuro animal
Oslo, 31 August
OSMOSIS JONES
OSS 117: RIO NE REPOND PLUS
OSSOS
THE OSTERMAN WEEKEND
OSWALD
OTHELLO
THE OTHER FINAL
THE OTHER GUYS
THE OTHER MAN
The Other Side (Roberto Minervini over)
The Other Side of Hope
The Other Side of Sleep
THE OTHER SISTER
The Other Woman
THE OTHERS
Otto is een neushoorn
OUDE TONGEN
Ouija
Ouija: Origin Of Evil
Our Beloved Month of August
OUR DAILY BREAD
Our Grand Despair
Our Idiot Brother
Our Kind of Traitor
Our Little Sister (Hirokazu Kore-eda over)
Our Nixon
Out 1
OUT COLD
Out of Love
Out of Nature
OUT OF SIGHT
Out of the Furnace
OUT OF TIME
THE OUT-OF-TOWNERS
OUTBREAK
OUTSIDE PROVIDENCE
Ouwehoeren
Over Canto
OVER HER DEAD BODY
OVER HET MET GEWEREN IN DE LUCHT VUREN
OVER MIJN LIPPEN
OVER THE HEDGE
De overgave
Overlord
An Oversimplification of Her Beauty
OYUN
Oz the Great and Powerful
OZU ANNIVERSARY COLLECTION