Rester vertical
Raw
Get Out
Quality Time
The Other Side of Hope
'We doen het samen of we doen het niet'

The Other Side (Roberto Minervini over)

Frankrijk/Italië, 2015 | Roberto Minervini
Hoe echt is het echt? Heel echt, volgens Roberto Minervini. Hij filmt honderden uren aan de zelfkant van Texas en Louisiana, stuurt soms een beetje bij (in overleg met zijn hoofdpersonen) en schrijft er achteraf een verhaal bij. 'Ik leen de vorm van fictie.'

Door Kees Driessen

Als we het over Roberto Minervini hebben, hebben we het over zijn methode. Zijn films bewijzen dat het populaire grijsgebied tussen feit en fictie nog altijd kan verrassen. Toen ik in 2013, onvoorbereid, in Cannes Stop the Pounding Heart zag, noteerde ik in mijn aantekenboekje: ‘Of was het toch allemaal documentair?' Twee jaar later, ook in Cannes, hoorde ik van een collega dat hij bij The Other Side (ook bekend als Louisiana) hetzelfde had gedaan.
Stop the Pounding Heart gaat over een strenggelovig opgevoede jonge geitenhoedster in ruraal Texas die een eerste flirt ervaart met een vriendelijke stierenrijder, terwijl haar moeder aandringt op maagdelijkheid voor het huwelijk. The Other Side biedt een rauw beeld van drugsverslaafden en gewapende militieleden (die verwachten dat de Verenigde Naties Amerika zullen binnenvallen) in Louisiana.
We hadden de films bekeken als naturalistische speelfilms met documentaire achtergronden (van stierenrijden tot wet T-shirt contests); intense portretten in de marge van de samenleving, gemaakt met grote sympathie voor de hoofdpersonen. Maar we raakten in de war: het voelde te echt. Tegelijkertijd was het te mooi gefilmd, was de camera te vaak op precies de goede momenten aanwezig en was er te veel coverage: het extra materiaal dat speelfilmregisseurs opnemen om meer montageopties te hebben, waarvoor scènes geheel of gedeeltelijk moeten worden herhaald. En dan bleek Stop the Pounding Heart ook nog prijzen voor Beste Documentaire én nominaties voor Beste Speelfilm te hebben.

Geiten en stieren
Als ik dit in Cannes aan Minervini zelf voorleg, reageert hij verheugd: "Als je het bekijkt als speelfilm en dan ontdekt dat het documentair is, voelt dat als een triomf. Helaas hoor ik vaker het omgekeerde: dat mensen het beschouwen als een documentaire maar gaandeweg gaan twijfelen. En dat voelt minder als een triomf."
Daarom verklapt hij graag het geheim van de chef: "Takes duren lang, meestal zo'n dertig minuten, en ik herhaal ze nooit. Terwijl we filmen ben ik me zeer bewust van coverage. Ik weet hoe ik daarvoor moet bewegen. En ik film veel. Voor The Other Side zo'n honderdvijftig uur. Daardoor is er altijd hoop op een magisch moment. Iets wat later het verhaal kan helpen vertellen." Dat verhaal heeft hij niet van tevoren, maar wel ideeën. "Die bespreek ik regelmatig met de hoofdpersonen. Of we sommige mensen of mogelijke verhaallijnen zullen laten vallen. Of we andere zullen toevoegen. Soms houden mensen er ook gewoon mee op: er ligt niks vast, dus je kunt mensen ook nergens aan houden."
Wat Minervini zo filmt is documentair, maar hij zet wel dingen in gang. Bij Stop the Pounding Heart kende hij het meisje en de jongen al van twee eerdere titels uit zijn Texaanse trilogie — respectievelijk The Passage (2011) en Low Tide (2012) — en ensceneerde hij, met toestemming van de families, hun flirtage, om vervolgens de gebeurtenissen op hun beloop te laten. Op een vergelijkbare manier arrangeerde hij in The Other Side enkele belangrijke ontmoetingen. Hij nudget zijn documentaire, zogezegd.

Seksuele fun
"Ik maak a priori vormkeuzes die ik leen van fictie. Zoals mijn nabijheid bij de personages, de aandacht voor coverage en, in postproductie, het ritme van de montage en de verhaallijnen die ik soms volg. Samen met Denise Ping Lee, mijn vrouw, zoeken we achteraf een verhaal in het materiaal. Dat monteren we met, als ik het zo mag noemen, de poëzie van een speelfilm. En dat is wat sommige kijkers in verwarring brengt. Het voelt niet als een documentaire — maar wat mij betreft filmen we nog steeds de waarheid. Alleen leven kijkers dankzij de speelfilmtaal sterker mee. Documentaires — ik generaliseer nu — zijn vaak te afstandelijk en zakelijk. Ik bekijk mijn personages niet van een afstand; we doen alles samen. We doen het samen of we doen het niet."
Dat heeft volgens Minervini een contra-intuïtief effect. "Juist omdat ik de hele tijd bij hen blijf, één van hen ben, val ik op een gegeven moment niet meer op. Zo kan ik ongestoord filmen." De naar Texas verkaste Italiaan is gewend zich aan te passen. Toch zijn er momenten dat zijn verbazing over deze marginale gemeenschappen de overhand krijgt en het tegen toerisme en exotisme aanleunt. Maar niet vaak. Meestal houdt hij het intiem, met veel oog voor hun onderlinge verbondenheid.
Met in Stop the Pounding Heart als hoogtepunt de geweldige monologen (dogmatisch, maar liefdevol) waarin de moeder bij haar dochter pleit tegen seksuele fun en voor christelijke commitment, met in The Other Side soms gruwelijke momenten, zoals van een zwangere stripper die nog een shot neemt. Voor Minervini, die ooit oorlogsfotograaf wilde worden en nu 'als compromis' militante films maakt, zijn zulke beelden belangrijk: "Een zwangere vrouw die drugs neemt — daar kijk ik niet van op. In sommige omgevingen is dat normaal. Maar als het shockeert is dat goed. Want we moeten weten hoe hun leven echt is."


top
The Other Side (Roberto Minervini over)

Oktober 2016 #391



Productie
Paolo Benzi
Muriel Meynard
Dario Zonta
Regie
Roberto Minervini
Scenario
Roberto Minervini
Denise Ping Lee
Camera
Diego Romero
Geluid
Bernat Fortiana
Montage
Marie-Hélène Dozo
Met
Mark Kelley
Lisa Allen
James Lee Miller

Kleur, 92 minuten

Distributie
EYE (Previously Unreleased)
Te zien
vanaf 29 september

Ga voor alle bioscopen
en speeltijden naar
MrMovie.nl

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


O

O AMOR NATURAL
O apóstolo
O BROTHER, WHERE ART THOU?
O FANTASMA
O PRIMEIRO DIA
O SANGUE
O'HORTEN
THE O.J. SIMPSON STORY
O.K. GARAGE
The OA
OASIS
Oasis: Supersonic
OBER
THE OBJECT OF MY AFFECTION
Oblivion
Ocaso
OCCIDENT
OCEAN WORLD 3D
OCEAN'S 13
OCEAN'S ELEVEN
OCEAN'S TWELVE
OCEANS
OCTOBER SKY
Oculus
THE ODD COUPLE II
ODESSA... ODESSA!
L' ODEUR DE LA PAPAYE VERTE
L' odyssée
OEROEG
OESTERS VAN NAM KEE
OF FREAKS AND MEN
Of Horses and Men
Of ik gek ben
OFF SCREEN
Office Christmas Party
OFFICE KILLER
OFFICE SPACE
Offline
OFFSIDE
Les ogres
Oh Boy
OH HAPPY DAY
OI! WARNING
Old Cats
OLD DOGS
THE OLD MAN WHO READ LOVE STORIES
OLD SCHOOL
Oldboy
OLDBOY (2003)
Oldboy (2013)
DE OLIFANT EN DE SLAK
OLIVER TWIST
OLIVETTI 82
OLIVIER ETC.
OLIVIER OLIVIER
El olivo
EL OLVIDO
Olympus Has Fallen
Om de wereld in 50 concerten
OMAGH
Omar
Omar m'a tuer
L' OMBRE DU DOUTE
THE OMEN 666
HET OMGEKEERDE PERSPECTIEF (INVERTED PERSPECTIVE)
DE OMWEG
ON A CLEAR DAY
ON CONNAÎT LA CHANSON
ON DEADLY GROUND
ON THE BEAT
ON THE LINE
ON THE MOVE — MIGRATIE IN EUROPA
On the Other Side
On the Road
ONCE
ONCE IN A LIFETIME
Once Upon a Forest
ONCE UPON A TIME IN AMERICA
Once Upon A Time in Anatolia
ONCE UPON A TIME IN CHINA
ONCE UPON A TIME IN MEXICO
ONCE UPON A TIME...WHEN WE WERE COLOURED
ONCE WERE WARRIORS
Onder de oppervlakte
Onder het hart
Onder ons
HET ONDERGRONDS ORKEST (THE UNDERGROUND ORCHESTRA)
ONDINE
THE ONE
One Day
One Day When the Rain Falls (Rumah dan musin hujan)
One Direction: This Is Us
ONE FINE DAY
One Floor Below (Previously Unreleased)
One for the Money
ONE HOUR PHOTO
The One I Love
One Life
ONE MISSED CALL
ONE NIGHT STAND
ONE PERFECT DAY
ONE WAY TICKET TO OBLIVION
ONG-BAK: MUAY THAI WARRIOR
Only God Forgives
Only Lovers Left Alive
The Only Son
ONLY THE STRONG
ONLY YOU
ONTDAAN
De ontmaagding van Eva van End
De ontsnapping
ONZE EEUW
Onze jongens
DE OOGST VAN DE STILTE
OOGVERBLINDEND
Oorlogsgeheimen
OORLOGSRUST
OORLOGSWINTER
OP AFBETALING
OP EIGEN HOUTJE
OPAL DREAM
OPEN HEARTS
OPEN RANGE
Open Up to Me
OPEN WATER
OPERA JAWA
Operatie Noordpool
OPERATION DUMBO DROP
THE OPPOSITE OF SEX
ORA O MAI PIÙ
ORANGE COUNTY
ORBIS PICTUS
DE ORDENING
ORDINARY DECENT CRIMINAL
ORDINARY MAN
EL ORFANATO
ORGAZMO
Orla de kikkerslikker 3D
ORLANDO
ORPHAN
Orpheline (Arnaud des Pallières en Christelle Berthevas over)
OS MUTANTES
OSAMA
OSCAR AND LUCINDA
OSCAR ET LA DAME ROSE
Oscuro animal
Oslo, 31 August
OSMOSIS JONES
OSS 117: RIO NE REPOND PLUS
OSSOS
THE OSTERMAN WEEKEND
OSWALD
OTHELLO
THE OTHER FINAL
THE OTHER GUYS
THE OTHER MAN
The Other Side (Roberto Minervini over)
The Other Side of Hope
The Other Side of Sleep
THE OTHER SISTER
The Other Woman
THE OTHERS
Otto is een neushoorn
OUDE TONGEN
Ouija
Ouija: Origin Of Evil
Our Beloved Month of August
OUR DAILY BREAD
Our Grand Despair
Our Idiot Brother
Our Kind of Traitor
Our Little Sister (Hirokazu Kore-eda over)
Our Nixon
Out 1
OUT COLD
Out of Love
Out of Nature
OUT OF SIGHT
Out of the Furnace
OUT OF TIME
THE OUT-OF-TOWNERS
OUTBREAK
OUTSIDE PROVIDENCE
Ouwehoeren
Over Canto
OVER HER DEAD BODY
OVER HET MET GEWEREN IN DE LUCHT VUREN
OVER MIJN LIPPEN
OVER THE HEDGE
De overgave
Overlord
An Oversimplification of Her Beauty
OYUN
Oz the Great and Powerful
OZU ANNIVERSARY COLLECTION