The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Criminele aristocraten De geur van de straat

NINE QUEENS (NUEVE REINAS)

Argentinië, 2000 | Fabián Bielinsky
De toeschouwer is nog maar de minste die in de Argentijnse film Nine queens voor de gek wordt gehouden. In het jargon van de heist-film en met een plot die in de verte aan David Mamets The house of games doet denken, ontmaskert debuterend regisseur Fabián Bielinksy de erecode van de oplichters: "Het is een rare criminele sector, wel geld, geen vuile handen."

Twee oplichters ontmoeten elkaar op een dag in Buenos Aires. En ze zouden beter moeten weten dan te gaan samenwerken, want vanaf het begin af aan willen ze elkaar al te slim af zijn: de jonge onervaren Juan (Gastón Pauls) en de geslepen Marcos (Ricardo Darín). Ze kunnen miljoenen verdienen met de verkoop van een zeldzame postzegel, ware het niet dat op het moment suprème de banken hun tegoeden bevriezen. Of is die aan de recente Argentijnse geschiedenis ontleende gebeurtenis ook geënsceneerd? In zijn speelfilmdebuut mixt de Argentijnse regisseur Fabián Bielinksy (1959) de beste traditie van de oplichtersfilm met de sociaal-economische werkelijkheid van zijn land. Het leverde hem een rij aan prijzen van de Argentijnse critici op. Eerder dit jaar was hij in Brussel voor de Europese première van zijn film. De Filmkrant sprak met hem.

Nine queens heeft een echte puzzelstructuur. Hoe heeft u het scenario geschreven? In feite was het schrijven van het scenario voor Nine queens heel eenvoudig. Het uitgangspunt lag bij de karakters. Ik had aanvankelijk geen idee over het precieze verloop van de plot. Die kwam voort uit de omstandigheden. Er was geen schema, ik schreef gewoon de ene scène na de andere en vulde later de gaatjes op. Zelf heb ik ook niet het gevoel dat de film een soort doolhof is. Ik beperkte me tot één verhaallijn die zich gedurende één dag moest afspelen. En de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het principe van de heist-movie ook niet zo heel erg goed onder de knie heb. Wat mij voortdreef was mijn fascinatie voor de hoofdpersonen, mensen die hun hele leven vullen met het uitvoeren van gedachte-experimenten: als dit, dan dat. In wezen was dat precies wat ik ook deed.

Wat fascineerde u zo aan uw hoofdpersonen? Marcos en Juan zijn allebei oplichters, maar daar houden de overeenkomsten wel zo'n beetje op. Ze hebben verschillende achtergronden en doen wat ze doen om verschillende redenen. Gedurende een dag in hun leven houden ze zich met hetzelfde bezig, maar dan nog hebben ze daar verschillende motieven voor. Marcos is het meest 'hardboiled' van de twee. Hij is de ervaren 'streetman' zonder morele remmingen. Zijn enige motivatie ligt in de actie. Hij is de anti-neuroot. Juan is zijn tegenpool. Hij wil wel het geld, maar geen vuile handen. Volgens Marcos maakt hem dat tot een lafaard. Aan het einde van de dag is iedereen hetzelfde. Het métier van de oplichters is een rare criminele sector. Het meest kenmerkende is de afwezigheid van geweld. Ze gebruiken hun hersens in plaats van geweren. Dat plaatst de morele respons van het publiek op een glijdende schaal. De balans slaat op een gegeven moment door in het voordeel van die boeven en je gaat je als eerlijk mens met die dieven identificeren. Dat is de grootste aantrekkingskracht van dit genre: de fascinatie voor het oneerlijke.

In uw film beschouwen de oplichters zich niet als echte criminelen. De heler verkoopt alles wat er te verkopen valt, maar geen wapens, want, zo zegt hij, hij is geen misdadiger. Er bestaat een criminele hiërarchie. Marcus zegt het zelf: iedereen kan een pistool dragen, maar niet iedereen kan zijn hersens gebruiken. Oplichters zijn de criminele aristocraten. Dat werpt ook het morele aspect omver. Om een goede oplichter te zijn, moet je zelfverzekerd zijn, mensenkennis hebben, met één oogopslag iemands vertrouwen winnen. Probeer een wildvreemde maar eens zover te krijgen dat hij je zijn tas geeft. Die oplichters hebben dus karaktereigenschappen die we doorgaans als positief ervaren.

Nine queens is heel naturalistisch gedraaid en lijkt meer op een film van Ken Loach dan op een glossy gangsterfilm. Hoe kwam u tot die stilistische keuze? Ik streefde een stijl na die een raam tussen het verhaal en het publiek zou openzetten en niet te overheersend zou worden. Daarom hebben we de straatscènes bijna documentair gedraaid, snel en zonder extra licht. Ook voor de interieurs heb ik zo min mogelijk filmlicht en effecten of speciale camera-instellingen gebruikt. Het artificiële zit al in het script en in de theatrale ontknoping, dat is ook een manier om het publiek te bedriegen.

Die realistische aanpak deelt u met veel van uw generatiegenoten in de nieuwe Argentijnse cinema. Er is inderdaad sprake van een nieuwe filmische generatie in Argentinië. Toch heb ik niet het gevoel dat die ook inhoudelijk door iets gebonden wordt. Ik ervaar geen verbinding tussen de manier waarop Pablo Trapero en Lucrecia Martel en ik filmen, noch inhoudelijk, noch stilistisch. We filmen allemaal op straat, dat is waar. Dat komt omdat de films van onze voorgangers te overdadig en te talig waren. Als je zo graag een boodschap wilt uitdragen moet je niet vergeten om in de eerste plaats contact met je publiek te maken. Dat kan door ze het gevoel te geven dat ze zitten te kijken naar iets wat ze kennen. Ik heb geprobeerd om in mijn film de kleur en de reuk van de straat op te roepen. Pas in tweede instantie kom je er dan achter dat dat de geur is van iets wat fundamenteel verknipt is.

Dana Linssen



top
NINE QUEENS (NUEVE REINAS)

November 2002 #238

Productie
Cecilia Bossi
Pablo Bossi
Regie
Fabián Bielinsky
Scenario
Fabián Bielinksy
Pablo Bossi
Camera
Marcello Salvioli
Montage
Sergio Zottola
Art direction
Mónica Toschi
Muziek
César Lerner
Met
Gastón Pauls
Ricardo Darín
Leticia Bredice
Tomás Fonzi

Kleur, 114 minuten

Distributie
Independent Films
Te zien
vanaf 7 november

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


N

N — The Madness of Reason
N'OUBLIE PAS QUE TU VAS MOURIR
NA PUTU
NAAR DE KLOTE!
NACHMITTAG
NACHO LIBRE
NACHTRIT
NACHTVLINDER
NADIE CONOCE A NADIE
NADINE
NAISSANCE DES PIEUVRES
NAKED
THE NAKED CITY
NAKED GUN 33 1/3
NAKED IN NEW YORK
THE NAKED PREY
THE NAMESAKE
LA NANA
Nannerl, la soeur de Mozart
THE NANNY DIARIES
NANNY MCPHEE
NANNY MCPHEE AND THE BIG BANG
NAPOLEON
Napoléon
NAQOYQATSI
NARC
NATHALIE
National Gallery (Frederick Wiseman over)
NATIONAL SECURITY
NATIONAL TREASURE
NATIONAL TREASURE: BOOK OF SECRETS
THE NATIVITY STORY
NATURAL BORN KILLERS
Nature
DE NATUURLIJKE RUIMTE
The Navigator
THE NAVIGATORS
NE LE DIS À PERSONNE (TELL NO ONE)
Ne me quitte pas
NEAK SRE
Nebraska
NED KELLY
NEDS
Need for Speed
NEEDFUL THINGS
THE NEGOTIATOR
LA NEGRA ANGUSTIAS
Les neiges du Kilimandjaro
Neighbouring Sounds
NEKO-MIMI
NELL
NELLY ET MR. ARNAUD
Nelsons No. 5
NEMMENO IL DESTINO
Nena
NÉNETTE ET BONI
Neon Bull
The Neon Demon
NEROLIO (Aurelio Grimaldi over)
Neruda
Nerve
THE NET
The Net (Geumul)
THE NETHER-HORROR COLLECTION
NETTOYAGE À SEC
Never a Dull Moment
NEVER BEEN KISSED
NEVER LET ME GO
NEVER TALK TO STRANGERS
THE NEW DAUGHTER
THE NEW GUY
NEW IN TOWN
NEW JERSEY DRIVE
New Kids Nitro
NEW KIDS: TURBO!
NEW MOON: THE TWILIGHT SAGA
NEW POLICE STORY
NEW ROSE HOTEL
THE NEW SWISS FAMILY ROBINSON
THE NEW WORLD
New Year's Eve
NEW YORK MINUTE
NEW YORK, I LOVE YOU
NEW YORK, IMAGES FROM THE EDGE
The Newsroom
THE NEWTON BOYS
NEXT
THE NEXT BEST THING
Next Goal Wins
NEXT STOP WONDERLAND
THE NEXT THREE DAYS
Next to Her
The Nice Guys
Nick
NICK OF TIME
NID DE GUÊPES/THE NEST
NIET ZONDER JOU
DE NIETSNUT
DE NIEUWE AVONTUREN VAN HET MOLLETJE
Nieuwe helden
DE NIEUWE MOEDER
Nieuwe tieten
De nieuwe wildernis
NIGHT AND THE CITY
NIGHT AT THE MUSEUM
NIGHT AT THE MUSEUM: BATTLE OF THE SMITHSONIAN
Night at the Museum: Secret Of The Tomb
A NIGHT AT THE ROXBURY
The Night Before
NIGHT FALLS ON MANHATTAN
NIGHT MAIL
Night Moves
Night of 1000 Hours
THE NIGHT OF THE HUNTER
NIGHT TRAIN (Previously Unreleased)
Night Train to Lisbon
NIGHT WATCH (NOCHNOI DOZOR)
THE NIGHT WE NEVER MET
A NIGHTMARE ON ELM STREET
NIGHTS IN RODANTHE
NIGHTWATCH
NIGHTWATCHING
Nijntje de film
Niko 2: Familiezaken
NIKO EN DE VLIEGENDE BRIGADE
NIL BY MOUTH
NIMA TEMBA SHERPA
Nina
LA NIÑA SANTA
NINA TAKES A LOVER
NINE
NINE MONTHS
NINE QUEENS (NUEVE REINAS)
NINJA ASSASSIN
Ninja Turtles
Ninja Turtles: Out of the Shadows
NINOTCHKA
THE NINTH GATE
NIRGENDWO IN AFRIKA
NIXON
NO
NO COUNTRY FOR OLD MEN
No Escape
NO ET MOI
NO GOOD DEED
NO MAN'S LAND
NO MORE HEROES-DVD BOX
NO ONE KNOWS ABOUT PERSIAN CATS
No Place for a Rebel
NO RESERVATIONS
NO STRINGS ATTACHED
NO TRAINS NO PLANES
NO WAY HOME
Noah
De Nobelprijswinnaar
NOBODY KNOWS
NOBODY'S FOOL
Noces (Stephan Streker over)
LA NOCHE DE LOS GIRASOLES
Una noche sin luna (Previously Unreleased)
Nocturama (Bertrand Bonello over) (Previously Unreleased)
Nocturnal Animals
NÓI ALBINÓI
Noi credevamo
Noma — My Perfect Storm
NOMAD
NÖMADAK TX
Nono, het zigzagkind
De noodkreet in de fles
NOORD-KOREA, EEN DAG UIT HET LEVEN
NOOSE
NORBIT
NORD
Nordvest (Slow Criticism)
NORDWAND
NORMAAL — IK KOM ALTIED WEER TERUG
NORMAL LIFE
NORMAN JEAN AND MARILYN
NORTH
NORTH BY NORTHWEST
NORTH COUNTRY
NORTHFORK
Northwest
NORWEGIAN WOOD
NOSFERATU
LA NOSTRA VITA
NOSTRADAMUS
I nostri ragazzi (Het Diner)
NOT ANOTHER TEEN MOVIE
NOT ONE LESS (YI GE DOU BU NENG SHAO)
NOTEBOEK
THE NOTEBOOK
De Notenkraak
NOTES ON A SCANDAL
NOTHING PERSONAL
NOTHING TO LOSE
Notre jour viendra
Notre paradis
LA NOTTE
NOTTING HILL
NOU, DAT WAS HET DAN?
Le nouveau
Une nouvelle amie
Nova Zembla
The November Man
La novia del desierto
NOW AND THEN
Now You See Me
Now You See Me 2
Now, Forager: A Film About Love & Fungi (Slow Criticism)
NOWHERE
NOWHERE BOY
NSU: German History X
NUAGES. LETTRES À MON FILS
NUE PROPRIÉTÉ
LES NUITS FAUVES
THE NUMBER 23
NUOVOMONDO
NURSE BETTY
THE NUTTY PROFESSOR
THE NUTTY PROFESSOR II: THE KLUMPS
Nymphomaniac
NYNKE