Kedi (Ceyda Torun over)
Aquarius
The Beguiled
Una mujer fantástica
Jaap van Heusden over In Blue
Uwe Schrader: Ik wil vooral eerlijk zijn

MAU MAU

Duitsland, 1992 | Uwe Schrader
Een striptease-act voor drie verlopen stamgasten, in het licht van hard neon. Regisseur Uwe Schrader schrikt niet terug voor een flinke portie treurigheid. Al eerder toonde hij zich geïnteresseerd in het leven aan de onderkant van de Duitse sociale hiërarchie. Met zijn derde film Mau Mau bevestigt Schrader zijn reputatie als chroniqueur van de zelfkant. Betrokken wil hij zijn, maar strijdbaar allerminst. Hooguit wil Schrader laten zien dat een racist ook aardig kan zijn. Een interview.

Racistisch zijn ze allemaal, de bezoekers van de troosteloze bar Mau Mau in Sankt Pauli, Hamburg. Vrij naar Fassbinder heten alle Arabieren Ali en zijn ze allemaal 'Kameltreiber'. Vrouwen worden geslagen of bedrogen. Mannen zijn werkloos of dronken, en meestal beide. Er gebeurt veel, maar er verandert niets. Wie eenmaal onderaan de ladder bungelt, klautert niet zomaar weer naar boven. Welkom in de films van Uwe Schrader.
Na Kanakerbraut (1983) en Sierra Leone (1987) is Mau Mau Schraders derde film over het dagelijks leven van scharrelaars en verliezers. Vanwaar zijn fascinatie voor dit milieu?
"Die vraag wordt me vaak gesteld. Waarschijnlijk omdat dit soort films vrij zeldzaam zijn, deze mensen niet vaak in de bioscoop zijn te zien. Als iemand films maakt over de betere kringen wordt hem die vraag nooit gesteld. Maar om toch antwoord te geven: ik voel me bij deze mensen betrokken. Ze zijn radicaler, want ze hebben niets te verliezen. Ik vind hen interessanter dan een burgerlijke omgeving, ik hou van hun vitaliteit en menselijkheid. Daar komt bij dat hun leven directer is, beter zichtbaar en zich daardoor beter leent voor de bioscoop. Het is als met de boksfilms vroeger: die directe levensstrijd is visueel aantrekkelijk."
Het volgen van de personen en gebeurtenissen rondom bar Mau Mau leidt inderdaad tot een kleurrijke en onderhoudende collage. 'Volks' is vaak geestig, en heeft een bepaalde pittoreske waarde. Maakt Schrader op deze manier geen goede sier met de ellende van anderen? Hoewel hij zich als filmmaker in een andere positie bevindt dan de mensen die hij tot onderwerp neemt, voelt Schrader zich geen voyeur. Bij wijze van veldwerk verhuisde de regisseur van Berlijn naar Hamburg en woonde twee jaar in de hoerenbuurt. "Als je authenticiteit in je film wilt, moet je langdurig bij de mensen zijn. Men moet je kennen en vertrouwen. Alle betrokkenen weten dat ik ze niet uit wil buiten. Ze hebben niet het gevoel dat ik een regisseur ben, of dat ik ze met een vergrootglas in een terrarium zit te bestuderen. Eerst ga ik ergens naar binnen en drink een biertje. Pas later, als ze me al kennen, vertel ik waar ik voor kom."

Gastheer
In zijn films bevindt Schrader zich dichtbij de werkelijkheid. Sprekend over zijn werkwijze lijkt er eerder een documentarist dan een regisseur van fictie aan het woord. Waar ligt de grens? "Het is wel degelijk fictie. Er is een vast scenario, de hoofdrollen worden gespeeld door acteurs en de Mau Mau hebben we als bar zelf ingericht. Alles is geënsceneerd, ik registreer niet." Wel is het zo dat Schrader als regisseur zo min mogelijk aanwezig wil zijn. "Ik regisseer alsof ik een feestje geef: ik probeer een goede gastheer te zijn, zodat iedereen zich lekker voelt en iets durft te riskeren. De kunst van mijn films is dat men niet ziet dat de kunst er is." Praktisch betekent dat dat de crew zich bescheiden opstelt en zich bewust beperkt wat middelen betreft. De techniek onderwerpt zich aan de situatie. Er wordt niet om stilte geroepen, alles gaat gewoon door. "Ik hecht bijzonder aan de uitwisseling tussen voorgrond en achtergrond. Terwijl acteurs op de voorgrond spelen, gaat de handeling op de achtergrond door. Zo bereik je die atmosfeer van authenticiteit die ik graag wil. Niet met figuranten die uit een catalogus worden geplukt, op een plek worden gezet en niets mogen zeggen. Ik werk liever met 'originele' figuranten, die doen wat ze normaal ook zouden doen. Andere regisseurs komen op een lokatie, gooien eerst al het leven eruit en proberen dan met behulp van kunst weer wat leven terug te halen. Ik werk het liefst andersom: ik kom binnen en probeer het leven dat er is te behouden."
Tegen zijn zin moest Schrader echter gebruik maken van een nagebouwde lokatie. Een van de verhaallijnen in Mau Mau is het verdwijnen van de oude, morsige maar warme kroegen. Ze moeten plaats maken voor yuppie-appartementen, speelhallen en fastfood-restaurants. Terwijl Schrader in Hamburg woonde verdween het ene decor na het andere.

Sympathie
In het verleden werden semi-realistische films als Mau Mau wel gebruikt om verandering van de sociale omstandigheden te bewerkstelligen. Bij Schrader blijkt dit motief afwezig. "Ik wil met mijn film niets bewijzen en het is zeker geen maatschappij-kritiek. In de jaren 70 waren er in Duitsland zogenoemde 'Arbeiterfilme', die hadden een boodschap en een oplossing. Ze werden gemaakt voor de mensen die in de film voorkwamen, zodat die na afloop wisten hoe ze zich moesten gedragen: strijdbaar. Daar moet ik niets van hebben. Ik heb geen andere bedoeling dan het meegeven van een levensgevoel aan de bezoeker. Ik zou het leuk vinden als men een zekere sympathie ontwikkelt voor de personages en hun omstandigheden, maar ik zit er niet mee als dat niet bij iedereen zo overkomt. Ik wil vooral eerlijk zijn. Geen valse emoties of verhullende strijkmuziek, maar oprechte hardheid. Films vertekenen zo vaak. Als je je personages netjes en aangepast maakt is het makkelijk om de sympathie van de kijker te winnen, maar het is idioot want het heeft niets met de werkelijkheid te maken. Mau Mau toont hoe het leven is: iedereen is slecht en iedereen is goed. Ik streef toch naar een zekere objectiviteit."
Op mijn suggestie dat het zogenaamd realistisch tonen van sociaal zwakkeren kan worden opgevat als een goedkope en achterhaalde manier van engagement reageert Schrader met een stilte. Dan: "Critici willen altijd interpreteren. Vaak vinden ze films te droog, te academisch. Tegelijk redeneren ze zelf wel heel analytisch. Neem Taxi driver: daar zal men nooit van beweren dat het een arbeidersfilm is, voor of over sociaal zwakkeren. Zo waardenvrij zou Mau Mau ook moeten worden benaderd. Ik heb geen doelstelling. Als ik iets wilde veranderen ging ik wel iets anders doen dan films maken."
Schrader vindt het jammer dat zijn film zo makkelijk het etiket 'strijdbaar' krijgt opgeplakt. Hij benadrukt dat niet alleen het wat, maar ook het hoe van de film belangrijk is.

Handschrift
Mau Mau heeft een tamelijk ongebruikelijke vertelstructuur. Er is geen consistente verhaallijn, er zijn teveel hoofdpersonen, de opbouw is onevenwichtig. De dialogen zijn er meer voor de sfeer dan voor de inhoud. Schrader kiest bewust voor zo'n 'onverantwoorde dramaturgie'. Zelfs nadat hij de film talloze malen heeft gezien kan de maker de inhoud van Mau Mau niet chronologisch navertellen. Strikt narratieve films interesseren hem niet. "Het verhaal is vaak zo sterk en dominant dat het allemaal uitwisselbaar wordt, het eigene verdwijnt. Het gaat dan alleen nog maar om de overtuigingskracht van de acteurs. Dat is toch vreselijk, zo'n film waar een vrouw aan het begin te horen krijgt dat ze kanker heeft. Anderhalf uur lang wacht je vervolgens op de enige vraag die aan het eind beantwoord moet worden: ze leeft of ze sterft. Ik geloof in kleine, persoonlijke films. Ik denk dat Mau Mau een handschrift heeft: als je de titels weglaat zie je toch dat hij van mij is."
Schrader houdt van films die een gevoel van echtheid overdragen en waarbij men iets van het land van herkomst ervaart. Als voorbeeld noemt hij de onafhankelijke Amerikaanse cinema in de jaren 70: Nashville van Robert Altman, Badlands van Terence Malick, Alambrista! van Robert Young, de films van John Cassavetes en Martin Scorsese.
Schrader is in zoverre onafhankelijk dat hij zelf zijn films produceert. "Dat is uit nood geboren. Ik heb wel aanbiedingen gekregen van mensen die mijn films wilden produceren, maar ik heb nog niemand ontmoet met dezelfde interesses. Bovendien werkt het rustiger: ik kan me nu permitteren om na een draaidag weinig resultaat te hebben. Dat is veel moeilijker als je iemand hebt die elke avond belichte filmrollen op kantoor wil hebben en anders nerveus wordt." Producenten willen alles incalculeren en dat is bij de werkwijze van Schrader erg lastig, zo blijkt uit het volgende voorval. Als buitenlander was voor Mau Mau aanvankelijk een man uit Soedan gecast die toevallig wat langs was komen brengen. De dag voor de opnamen brak er brand uit in het pension waar de man woonde en werd hij door mannen met honkbalknuppels zo toegetakeld dat hij voor zes weken in het ziekenhuis verdween. De films van Uwe Schrader mogen realistisch zijn, in hardheid kan de werkelijkheid niet worden overtroffen.

Mark Duursma



top
MAU MAU

December 1992 #129

Produktie
Uwe Schrader, in co-produktie met Bayerischer Rundfunk en Sender Freies Berlin
Regie
Uwe Schrader
Scenario
Uwe Schrader
Daniel Dubbe
Camera
Peter Gauhe
Geluid
Günther Knon
Montage
Klaus Müller-Laue
Met
Marlen Diekhoff
Peter Franke
Catrin Striebeck
Myriam Mézières e.a.

Kleur, 92 minuten

Distributie
Argus Film
Te zien
vanaf 3 december

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


M

M. BUTTERFLY
M/OTHER
MA FEMME EST UNE ACTRICE
Ma loute
Ma Ma
MA VIE EN ROSE
MA VRAIE VIE À ROUEN
DE MAANPRINSES EN HET GEHEIM VAN HET WILDE PAARD
MABOROSI
MAC
MACBETH
MACHAN
Machete Kills
Machine Gun Preacher
THE MACHINIST
Macondo
MAD CITY
MAD DOG AND GLORY
MAD LOVE
Mad Max: Fury Road
MADAGASCAR
Madagascar 3: Europe's Most Wanted
MADAGASCAR: ESCAPE 2 AFRICA
Madame Bovary
MADAME L'EAU
MADAME SATÃ
MADE IN AMERICA
MADE IN DAGENHAM
MADE IN HONG KONG
MADE OF HONOUR
MADELIEFJES
Madeliefjes (gerestaureerde versie)
MADELINE
THE MADNESS OF KING GEORGE
LA MADRE MUERTA
Mãe só há uma/Don't Call Me Son
MAFIA!
Magallanes
Le magasin des suicides
THE MAGDALENE SISTERS
Maggie's Plan
THE MAGIC FLUTE
Magic in the Moonlight
Magic Mike
Magic Mike XXL
Magic Trip
HET MAGISCHE ZWAARD
MAGNIFICANT OBSESSION
The Magnificent Seven (2016)
MAGNOLIA
Magnus
MAGONIA
MAID IN MANHATTAN
Maïdan
LA MAISON
MAJESTEIT
The Major
MAKAROV
MAKDEE — THE WEB OF THE WITCH
MAKE IT HAPPEN
MAKE WAY FOR TOMORROW
Make Your Move
THE MAKING OF A NEW EMPIRE
THE MAKING OF THE LORD OF THE RINGS
Makkers staakt uw wild geraas & Alles is liefde
EL MAL AJENO
Mal de Pierres
LA MALA EDUCACIÓN
MALA NOCHE
Malavita
MALCOLM X
Maleficent 3D
MALÈNA
MALLRATS
MALPERTUIS
MAMA
Mama
Mama
MAMA MOE EN DE KRAAI
MAMBO ITALIANO
Mammal (Rebecca Daly over)
MAMMOTH
MAMMUTH
THE MAN
MAN ABOUT TOWN
A MAN APART
Een man die Ove heet
A MAN ESCAPED
THE MAN FROM ELYSIAN FIELDS
The Man from London (Previously Unreleased)
The Man from U.N.C.L.E.
THE MAN IN THE IRON MASK
DE MAN MET DE HOND
Man of Steel
MAN OF THE YEAR
MAN OF VIOLENCE
Man on a Ledge
MAN ON FIRE
MAN ON THE MOON
MAN ON WIRE
MAN PUSH CART
A MAN TO REMEMBER
MAN TROUBLE
Man Up
THE MAN WHO CRIED
THE MAN WHO FELL TO EARTH
THE MAN WHO KNEW TOO LITTLE
THE MAN WHO WASN'T THERE
THE MAN WHO WASN'T THERE — SPECIAL DOUBLE DISC EDITION
Man with a Movie Camera and Other Works by Dziga Vertov
Man with High Heels (IFFR Jang Jin)
THE MAN WITH RAIN IN HIS SHOES
The Man with the Iron Fists
MAN WITHOUT A FACE
THE MAN WITHOUT A PAST
MAN — KIND
MANA: BEYOND BELIEF
MANAGEMENT
Manchester By the Sea
The Manchurian Candidate
THE MANCHURIAN CANDIDATE (2004)
Mandela: Long Walk to Freedom
MANDERLAY
Mange tes morts
Manglehorn
MANHATTAN MURDER MYSTERY
MANHUNTER
MANNEKEN PIS
Mannenharten
Mannenharten 2
Het mannetje van de maan
MANS GENOEG
MANSFIELD PARK
MANUALE D'AMORE
MANUFACTURED LANDSCAPES
MANUFACTURING DISSENT: UNCOVERING MICHAEL MOORE
Manuscripts Don't Burn
MAO'S LAST DANCER
MAP OF THE HUMAN HEART
A MAP OF THE WORLD
Maps to the Stars
MAR ADENTRO
Marauders
MARCELLO, MARCELLO
MARCH COMES IN LIKE A LION
MARCH OF THE PENGUINS
March Of The Penguins 2
LA MAREA
MAREBITO
Margin Call
MARGOT AT THE WEDDING
Marguerite
MARIA BETHANIA — MUSIC AND PERFUME
MARIA FULL OF GRACE
EL MARIACHI
Mariage à Mendoza
MARIAN
MARIE ANTOINETTE
MARIE ANTOINETTE IS NIET DOOD
MARIE BAIE DES ANGES
Marie Heurtin (Jean-Pierre Améris en Ariana Rivoire over)
MARIE-JO ET SES DEUX AMOURS
LA MARIÉE ÉTAIT EN NOIR
MARIKEN
MARILYN HOTCHKISS' BALLROOM DANCING AND CHARM SCHOOL
Marina
MARION
MARION BRIDGE
MARISCOS BEACH
MARIUS ET JEANNETTE
THE MARK OF CAIN
THE MARKET
Marketa Lazarová
Marley
MARLEY AND ME
MARMADUKE
MARRIED LIFE
MARS ATTACKS!
Martha Marcy May Marlene
The Martian
MARTYRS
MARY
MARY AND MAX
MARY REILLY
MARY SHELLEY'S FRANKENSTEIN
Maryland
Masaan
MASCHERA DI CERA
Masha en de beer: naar de bioscoop
THE MASK
THE MASK OF ZORRO
AL MASSIR
The Master
MASTER AND COMMANDER
THE MASTER AND HIS PUPIL
Master of the Universe
Masterminds
De masters
MASTERS OF HORROR
MATAHARIS
THE MATCH
MATCH POINT
MATCHSTICK MEN
Matei Child Miner (Matei copil miner)
MATILDA
UN MATIN BONNE HEURE
THE MATRIX
THE MATRIX RELOADED
THE MATRIX REVOLUTIONS
Matterhorn
Matterhorn (Slow Criticism)
De Matthäus Missie van Reinbert de Leeuw
MAU MAU
Maudie
Maudite poutine (Previously Unreleased)
Maudite soit la guerre
MAUVAISES FRÉQUENTATIONS
MAVERICK
MAX
MAX ET JEREMIE
MAX PAYNE
MAXIMUM RISK
MAY
THE MAY LADY
Maya de Bij
MAYBE BABY
MAYBE SWEDEN
The Maze Runner
Maze Runner: The Scorch Trials
Me and Earl and the Dying Girl (Previously Unreleased)
ME AND ORSON WELLES
ME AND YOU AND EVERYONE WE KNOW
Me Before You
ME YOU THEM
ME, MYSELF & IRENE
MEAN CREEK
MEAN GIRLS
THE MEAN MACHINE
MEANDER
THE MECHANIC
The Mechanic: Resurrection
Medianeras
MEDICINE MAN
Mediterranea
MEDITERRANEO
Medium Cool
Meek's Cutoff
THE MEERKATS
Mees Kees langs de lijn
Mees Kees op de planken
Mees Kees op kamp
DE MEEST VERRE TOCHT VAN WINNIE DE POEH
Meester Kikker
Meesterspion
MEET JOE BLACK
Meet Me in Venice
MEET THE FOCKERS
MEET THE PARENTS
MEET THE PARENTS: LITTLE FOCKERS
MEET THE ROBINSONS
MEET THE SPARTANS
MEET WALLY SPARKS
MEGA MINDY 2
Mega Mindy en de snoepbaron
Mega Mindy vs. Rox
MEGAMIND
MEGANE
LA MEGLIO GIOVENTÙ
Mein Blind Date mit dem Leben
MEIN FÜHRER — DIE WIRKLICH WAHRSTE WAHRHEIT ÜBER ADOLF HITLER
MEISJE
Het meisje en de dood
Meisje met negen pruiken
Mekong Hotel
MEKTOUB
Melancholia
MELINDA AND MELINDA
Melody
MEMENTO
MEMOIRS OF A GEISHA
MEMOIRS OF A INVISIBLE MAN
MEMORIES OF MURDER
MEMORY OF THE UNKNOWN
Men & Chicken
MEN IN BLACK
MEN IN BLACK 2
Men in Black 3
MEN OF HONOR
MEN ON THE BRIDGE
The Men Who Knew Infinity
THE MEN WHO STARE AT GOATS
MEN WITH GUNS
MENACE II SOCIETY
MENE TEKEL
Meneer Pluizenbol
O Menino e o Mundo
LA MENTALE
Le meraviglie
THE MERCHANT OF VENICE
MÈRES ET FILLES
MERMAID IN A MANHOLE
MERRY CHRISTMAS/JOYEUX NOËL
MES IN HET WATER
MESSAGE IN A BOTTLE
THE MESSENGER
THE MESSENGER: THE STORY OF JOAN OF ARC
THE MESSENGERS
Met grote blijdschap
METAL: A HEADBANGER'S JOURNEY
METALLICA: SOME KIND OF MONSTER
Metallica: Through the Never
Metéora
METISSE
METRO
Metro Manila
METROLAND
THE MEXICAN
Mia madre
MIAMI RHAPSODY
MIAMI VICE
MICHAEL
Michael
MICHAEL CLAYTON
MICHAEL COLLINS
MICHAEL JACKSON'S THIS IS IT
Michael Kohlhaas
Michel Petrucciani
MICHEL VAILLANT
Michiel de Ruyter
MICKEY BLUE EYES
MICMACS À TIRE-LARIGOT
MICROCOSMOS
Midden in de winternacht
Midnight in Paris
MIDNIGHT IN THE GARDEN OF GOOD AND EVIL
Midnight Special
MIDNIGHT STING
Midnight's Children
Miele
Mientras duermes
MIFUNE'S LAST SONG
THE MIGHTY
MIGHTY APHRODITE
A MIGHTY HEART
MIGHTY JOE
MIGHTY JOE YOUNG
MIJN FRANSE TANTE GAZEUZE
Mijn Mamma is in Amerika en ze heeft Buffalo Bill ontmoet
Mijn naam is Courgette/Ma vie de Courgette (Claude Barras over)
MIJN NAAM IS EUGÈNE
MIJN OPA DE BANKROVER
MIJN VADER IS EEN DETECTIVE
Mike and Dave Need Wedding Dates
MILAREPA
Miles Ahead
MILK
MILKY WAY
The Mill & the Cross
MILLE MOIS
MILLENNIUM 2: THE GIRL WHO PLAYED WITH FIRE
MILLENNIUM 3: GERECHTIGHEID
MILLENNIUM MAMBO
MILLENNIUM: MANNEN DIE VROUWEN HATEN
MILLION DOLLAR BABY
THE MILLION DOLLAR HOTEL
A Million Ways to Die in the West
MILLIONS
Milo
MIMIC
MINA TANNENBAUM
MINDBENDER
MINDHUNTERS
MINE VAGANTI
Minions
MINOES
MINORITY REPORT
Minuscule
MIO FRATELLO È FIGLIO UNICO
Il mio viaggio in Italia
MIRACLE ON 34TH STREET
La mirada invisible
MIRAKEL
MIRAL
THE MIRROR HAS TWO FACES
MIRRORS
LES MISÉRABLES (1995)
LES MISÉRABLES (1998)
Les misérables (2012)
Misericordia
THE MISFITS
MISHIMA: A LIFE IN FOUR CHAPTERS
MISS BLANCHE
MISS CONGENIALITY
MISS CONGENIALITY 2
MISS INTERPRETED (MARLENE DUMAS)
MISS JULIE (1999)
Miss Julie (2014)
Miss Peregrine's Home for Peculiar Children
MISS PETTIGREW LIVES FOR A DAY
MISS POTTER
MISS T'S TEASERAMA
Miss You Already
De missie
MISSING ALLEN
MISSING LINK
The Missing Picture (L'image manquante)
MISSION TO MARS
MISSION: IMPOSSIBLE
MISSION: IMPOSSIBLE 2
MISSION: IMPOSSIBLE 3
Mission: Impossible — Ghost Protocol
Mission: Impossible — Rogue Nation
THE MIST
Mistaken for Strangers
MISTER LONELY
MISTÉRIOS DE LISBOA
Mistress America (Previously Unreleased)
Mocros
MOD FUCK EXPLOSION
THE MOD SQUAD
Modern Times
MODIGLIANI
The Modular Body (Floris Kaayk over)
Moebius
DE MOEDER
MOEDER DAO, DE SCHILDPADGELIJKENDE
MOGE U GELUKKIG WORDEN
Le moine
MOLIÈRE
MOLOCH
A MOMENT OF INNOCENCE (NUN VA GOLDUN)
MOMMA'S MAN
Mommy
MOMMY, I'M SCARED
MON COLONEL
MON FILS À MOI
MON HOMME
Mon pire cauchemar
Mon roi
MONA LISA SMILE
THE MONASTERY — MR. VIG & THE NUN
MONDAY
Mondomanila
MONDOVINO
Money Monster
MONEY TALKS
MONEY TRAIN
Moneyball
MONGOL — THE UNTOLD STORY OF GENGHIS KHAN
MONGOLIAN PING PONG
Monk
MONKEYS IN PARADISE
Monsieur Chocolat
Monsieur Lazhar
MONSOON WEDDING
MONSTER
A Monster Calls
MONSTER HOUSE
Monster Hunt
MONSTER IN LAW
The Monster of Nix
Monster Trucks
Het monster van Parijs
MONSTER'S BALL
MONSTERS
Monsters University
MONSTERS VS. ALIENS
MONSTERS, INC.
Monte Carlo
MONTE CARLO
A MONTH BY THE LAKE
MOOLAADÉ
MOON (Duncan Jones over)
MOON-RAK TRANSISTOR
MOONLESS NIGHT
MOONLIGHT
Moonlight
MOONLIGHT & VALENTINO
MOONLIGHT MILE
Moonrise Kingdom
Moonwalkers
MOORDWIJVEN
More Than Honey
MORIR EN SAN HILARIO
MORLANG
MORNING GLORY
MORRISON KRIJGT EEN ZUSJE
LES MORSURES DE L'AUBE (LOVE BITES)
La mort de Louis XIV
The Mortal Instruments: City of Bones
MORTAL KOMBAT
MORTAL KOMBAT: ANNIHILATION
Mortdecai
MORVERN CALLAR
AL MOSAFER
THE MOST DISTANT COURSE (Previously Unreleased)
A Most Violent Year
A Most Wanted Man
MOTHER
THE MOTHER
MOTHER AND CHILD
MOTHER AND SON (MAT' I SYN)
MOTHER NIGHT
MOTHER OF MINE
MOTHER'S BOY
MOTHER'S DAY
Mother's Day
THE MOTHMAN PROPHECIES
THE MOTORCYCLE DIARIES
MOULIN ROUGE
Mountain
Mountains May Depart (Shan he gur ren)
THE MOURNING FOREST
MOUSE HUNT
Movie 43
THE MOZART BIRD
Mr Morgan's Last Love
MR. & MRS. SMITH
MR. BEAN'S HOLIDAY
MR. BROOKS
MR. DEEDS
MR. HOLLAND'S OPUS
Mr. Holmes
MR. JONES
MR. MAGOO
MR. MAGORIUM'S WONDER EMPORIUM
MR. NICE
MR. NOBODY
Mr. Popper's Penguins
MR. RIGHT
MR. SATURDAY NIGHT
Mr. Turner (Mike Leigh over)
MR. WOODCOCK
MRS. BROWN
MRS. DALLOWAY
MRS. DOUBTFIRE
MRS. HENDERSON PRESENTS
MRS. PARKER AND THE VICIOUS CIRCLE
MUCH ADO ABOUT NOTHING (1993)
Much Ado About Nothing (2012)
Much Loved
Mud
LOS MUERTOS
Una mujer fantástica
MULAN
MULHOLLAND DRIVE
MULHOLLAND FALLS
MULTIPLICITY
THE MUMMY
The Mummy
THE MUMMY RETURNS
MUNDANE HISTORY
MUNDO GRÚA
UN MUNDO MENOS PEOR
MUNICH
MUNO NO HITO (DE NIETSNUT)
THE MUPPET CHRISTMAS CAROL
The Muppets
Muppets Most Wanted
MUR
MURDER AT 1600
MURDER BY NUMBER
MURDER IN THE FIRST
MURDERBALL
MURIEL OU LE TEMPS D'UN RETOUR
MURIEL'S WEDDING
MUSA
Museum Hours
MUSIC AND LYRICS
MUSIC OF THE HEART
MUSICA CUBANA
MUST LOVE DOGS
Mustang
MUTE WITNESS
DE MUZE
MY ARCHITECT: A SON'S JOURNEY
MY BABY'S DADDY
MY BEST FRIEND'S GIRL
MY BEST FRIEND'S WEDDING
MY BIG FAT GREEK WEDDING
My Big Fat Greek Wedding 2
MY BLOODY VALENTINE 3D
MY BLUEBERRY NIGHTS
MY BOSS'S DAUGHTER
MY BROTHER'S WEDDING
My Cousin Rachel
My Joy
MY LIFE
MY LIFE AS A DOG
MY LIFE WITHOUT ME
MY LITTLE EYE
MY NAME IS JOE
MY NAME IS KHAN
My Old Lady
MY ONE AND ONLY
MY QUEEN KARO
MY SISTER'S KEEPER
My Skinny Sister
MY SON, MY SON, WHAT HAVE YE DONE
MY SUMMER OF LOVE
MY SUPER EX GIRLFRIEND
MY WAY HOME
My Week with Marilyn
MY WINNIPEG
MYKOSCH
LE MYSTÈRE DE LA CHAMBRE JAUNE
Mysterious Masterpiece
MYSTERIOUS SKIN
MYSTERY SCIENCE THEATER 3000: THE MOVIE
MYSTIC RIVER
THE MYTH OF THE AMERICAN SLEEPOVER