The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Annette Apon: De revolutie voorbij

DE MAN MET DE HOND

Nederland, 1998 | Annette Apon
In 1968 was ze betrokken bij de oprichting van het filmtijdschrift Skrien dat de wereldrevolutie aankondigde, te beginnen bij de Nederlandse filmwereld. Vijf jaar later maakte ze haar filmdebuut. Vijfentwintig jaar en vele films later blikt ze naar aanleiding van haar nieuwe film De man met de hond terug op haar filmcarrière. Annette Apon: "Ik verzet me niet langer tegen films met een plot en vrij duidelijke personages."

In 1968 was de wereldrevolutie in aantocht en dat nieuws drong ook door tot de Filmacademie in Amsterdam. Een aantal studenten besloot dat het tijd was om de Nederlandse bourgeois-filmwereld omver te werpen. Onder aanvoering van CPN'er Ruud Bishoff richtten zij het filmtijdschrift Skrien op, waarmee de revolutionaire boodschap de wereld werd ingeslingerd. Karl Marx leverde het denkkader. In lange artikelen werd filmmakers de juiste richting gewezen: "Omdat het de taak van iedere revolutionair is de revolutie te bevorderen, is het ook de taak van alle revolutionaire filmmakers de consequenties hiervan in hun werk door te voeren." Waaruit die consequenties bestonden? "Als men over geëngageerde films en geëngageerde filmers spreekt dan betekent dat geëngageerd zijn met een bepaalde klasse. In het huidige stadium van de geschiedenis betekent dat geëngageerd zijn met de arbeidersklasse als motor van vooruitgang en verandering."
Annette Apon, die samen met Gerrard Verhage als de auteur van deze zinnen werd opgevoerd, moet lachen als ik ze voorlees. "Ik denk dat Gerrard ze geschreven heeft, want hij was de grote ideoloog." De wereldrevolutie kwam niet, maar wel brak er onenigheid uit in de redactie van Skrien tussen Apon en Bishoff, die opstapte. De reden van het conflict? "Voor een deel was het een persoonlijk conflict — met Ruud was het moeilijk samenwerken — maar er zat ook een ideologische kant aan. Ruud was een echte CPN'er en de andere redactieleden waren meer linkse flierefluiters."
Uit Skrien kwam in 1974 het filmcollectief Amsterdams Stadsjournaal voort, dat de revolutionaire filmboodschap naar de alledaagse praktijk vertaalde. Apon maakte in dit gezelschap elf (korte) documentaires en fictiefilms, die titels droegen als Overloop is sloop en Van brood alleen kan een mens niet leven. "We wilden hele linkse films maken die een brug moesten slaan tussen ons en buurtbewoners en arbeiders. Het waren films die we realiseerden in samenwerking met linkse groepen of verenigingen." Al snel merkte ze dat ze niet in de wieg was gelegd voor 'arbeiderisme'. "Ik maakte deze films uit ideologische overtuiging maar in de praktijk vond ik het heel moeilijk. Het stond allemaal ver van me af. De filmpjes die ik maakte waren inderdaad theoretische constructies, zonder mensen van vlees en bloed."

Ruimte
Dat de wereldrevolutie uitbleef, bezorgde Apon geen desillusie. "Diep in mijn hart was ik ook toen al een estheet. Ik was niet werkelijk geïnteresseerd in sociale problemen en politiek. Het ging mij vooral om een andere manier van filmen." Waaruit die manier bestond? "Al bij het Stadsjournaal volgde ik twee sporen. Ik maakte linkse politieke filmpjes maar ik was ook altijd bezig met het schrijven van scenario's die niets met de actuele politieke situatie te maken hadden, maar die dicht bij mijn persoonlijke leven stonden." In 1982 lukte het Apon voor het eerst om zo'n persoonlijk scenario verfilmd te krijgen. Het resultaat was Golven, dat losjes gebaseerd is op Virginia Woolfs 'The waves'. De film, die verslag doet van een reünie van uit elkaar gegroeide vrienden, werd door de filmkritiek uitstekend ontvangen en vergeleken met het werk van Marguerite Duras en Chantal Akerman. Met Golven had Apon haar filmidioom gevonden.
"Ik hou van films die de kijker veel ruimte bieden voor interpretaties en associaties. Zeker in die tijd vond ik dat niet de anekdotiek de thematiek van de film moet bevatten, maar de vormgeving van de shots en scènes. Ik hou ook niet van strak omschreven personages, want dat werkt beperkend. Ik vind het interessanter als er tussen de rol en de acteur een spanning bestaat. Acteurs hebben in mijn films dan ook een meer dan gebruikelijke invloed op hun rol." Dat de personages in haar films vaak meer dragers van ideeën zijn dan herkenbare mensen, is een bewuste keuze van Apon. "Ik vind dat de kijker zich er altijd van bewust moet zijn dat hij naar een film kijkt en niet naar de realiteit. Personages zijn constructies en dat wil ik niet verbergen."

Smaak
Na Golven maakte Apon een jaar later het minder succesvolle Giovanni, waarin een modefotografe een etmaal op haar hotelkamer in Rome wordt gevolgd. Na deze film volgde een periode vol teleurstellingen. "Bij Golven en Giovanni ging de financiering vrij gemakkelijk, omdat er toen een welwillend publiek was voor open films. Dat veranderde in de jaren tachtig, zodat ik mijn projecten niet meer gefinancierd kreeg. Dat zie je niet terug in mijn filmografie omdat die niet de projecten vermeldt die het niet hebben gehaald. Ik kan je verzekeren dat dat er heel veel zijn geweest. Het is geen pretje als je twee jaar aan een project werkt dat uiteindelijk niet doorgaat."
Wat haar parten speelde, was de veranderende smaak van het arthousepubliek. "Ik ben opgegroeid met de Nouvelle Vague en filmmakers als Antonioni. Dat was mijn filmopvoeding, die heeft geleid tot Golven en Giovanni. Ik begrijp nu dat toen ik die films maakte de moderne filmbeweging over zijn hoogtepunt heen was, maar toen wilde ik dat niet zien. Via een golfbeweging zijn we sinds het eind van de jaren tachtig weer helemaal terug bij 'well made stories' als hoogste doel, terwijl in de jaren zestig en zeventig het verhaal juist steeds ondergeschikter werd. Het draaide om het creëren van thematische beelden en scènes, die tot reflectie aanzetten." Het kostte Apon 'ongelofelijk veel tijd' om te accepteren dat er een andere wind waaide. "Ik begreep niet waarom er voor films als Golven geen plaats meer was. Nee, ik belandde niet in een crisis — ik ben niet zo'n crisismens — maar ik voelde me in die periode wel eenzaam."

Hersenspinsels
Met haar nieuwste film De man met de hond probeert Apon haar weg te vinden in het veranderde filmklimaat. De film vertelt een, jawel, afgerond verhaal over de sociaal onhandige jongen Kees (Ramsey Nasr), die een slimme manier vindt om zich in het reguliere bedrijfsleven overeind te houden. Is Apon overstag? "Ik verzet me niet langer tegen films met een plot en vrij duidelijke personages. Ik probeer mijn thematiek nu via het verhaal in beeld te brengen." Dat ze niet zelf het scenario van De man met de hond schreef is geen toeval, zegt ze, want het schrijven van afgeronde verhalen ligt haar nog steeds niet. Overigens beviel het werken met een niet zelfgeschreven scenario haar wel. "Het klinkt nogal paradoxaal maar ik voelde me er vrijer door. Als je altijd je eigen films schrijft, raak je op een gegeven moment een beetje gevangen in je eigen hersenspinsels. Soms is het goed om je denkraam te confronteren met een verzinsel van iemand anders."
Dat er voor het eerst in een film van Apon een man de hoofdrol speelt, is een van de gevolgen van het niet zelf schrijven van het scenario. "Ik zal niet gauw een man de hoofdrol geven." In De man met de hond kan ze met het gegeven leven, omdat "het personage niet zo'n mannen-man is." Als tegenwicht tegen de mannelijke hoofdrol heeft ze de vrouwenrollen krachtiger gemaakt dan ze aanvankelijk waren. "Dat vond ik een belangrijke verandering in het scenario." Dat de hoofdpersoon in De man met de hond veel weg heeft van Van Warmerdams wereldvreemde personage in Abel, onderschrijft Apon. Ze ziet echter ook een belangrijk verschil. "In De man met de hond lijkt Kees zich sociaal aan te passen, maar in de kern blijft hij volstrekt onaangepast. Dat is anders dan in Abel, want daar doet de hoofdpersoon geen enkele poging om zich aan te passen. Dat Kees balanceert tussen aanpassing en oorspronkelijkheid vind ik spannend." Ze zegt veel van zichzelf te herkennen in haar hoofdpersoon. "In het oorspronkelijke scenario zaten scènes waarin mensen hem letterlijk over het hoofd zien. Dat overkomt mij ook regelmatig. Als ik een afspraak heb met mensen in een restaurant, moet ik als ze binnenkomen vaak zwaaien om hun aandacht te trekken, want ze zien me gewoon over het hoofd. Nee, ik weet niet hoe dat komt."

Spionagefilm
In tegenstelling tot sommige van haar generatiegenoten kijkt Apon niet teleurgesteld terug op de jaren zestig. "Skrien en het Amsterdamse Stadsjournaal zijn van cruciaal belang geweest voor mijn ontwikkeling als filmmaker. Ik heb het altijd heel waardevol gevonden om met mensen samen projecten te ontwikkelen. Ik ben nogal een eenling en het werken in groepsverband vormt daartegen een goed tegenwicht. Als Skrien en het Stadsjournaal er niet waren geweest, weet ik niet of ik filmmaker was geworden. In elk geval zou ik dan nooit op het punt zijn aangekomen waarop ik Golven kon maken."
De tweede helft van de jaren tachtig waren haar eenzaamste jaren, zegt ze. "Ik kon de films niet maken die ik wilde maken en voelde me echt een eenling." De samenwerking de laatste jaren met producent Stienette Bosklopper van Circe Films heeft haar uit de malaise getild. "Ik heb weer het gevoel dat ik weet hoe ik het moet aanpakken. We discussiëren permanent over hoe mijn films eruit moeten zien. Dat soort discussies heb ik nodig." Lachend zegt ze dat haar grote droom het maken van een spionagefilm is. "Ik hou van spionageromans. Wat mij interesseert in een spion is zijn dubbelleven. Hij begeeft zich in een bepaald milieu, maar verbergt zijn identiteit. Die dubbelheid vind ik interessant. Je hebt gelijk: eigenlijk hebben alle personages in mijn films dat in zich. Altijd is er een spanning tussen hun sociale gedrag en hun werkelijke gevoelens." Mogen we hier spreken van autobiografisch geïnspireerde personages? "Ik weet niet hoe dat bij mij zit. Ik wil het ook niet weten, want dan kan ik niet meer onbevangen mijn gedachten achterna hollen."

Jos van der Burg



top
DE MAN MET DE HOND

Januari 1999 #196

Productie
Stienette Bosklopper
Regie
Annette Apon
Scenario
Bennie Roeters
Camera
Rogier Stoffers
Geluid
Roberto van Eijden
Montage
Stefan Kamp
Marc Nolens
Muziek
Fons Merkies
Art direction
Vincent de Pater
Met
Ramsey Nasr
Monic Hendrickx
Viviane de Muynck
Truus te Selle
Titus Muizelaar

Kleur, 85 minuten

Distributie
Cinemien
Te zien
vanaf 14 januari

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


M

M. BUTTERFLY
M/OTHER
MA FEMME EST UNE ACTRICE
Ma loute
Ma Ma
MA VIE EN ROSE
MA VRAIE VIE À ROUEN
DE MAANPRINSES EN HET GEHEIM VAN HET WILDE PAARD
MABOROSI
MAC
MACBETH
MACHAN
Machete Kills
Machine Gun Preacher
THE MACHINIST
Macondo
MAD CITY
MAD DOG AND GLORY
MAD LOVE
Mad Max: Fury Road
MADAGASCAR
Madagascar 3: Europe's Most Wanted
MADAGASCAR: ESCAPE 2 AFRICA
Madame Bovary
MADAME L'EAU
MADAME SATÃ
MADE IN AMERICA
MADE IN DAGENHAM
MADE IN HONG KONG
MADE OF HONOUR
Madeliefjes (gerestaureerde versie)
MADELINE
THE MADNESS OF KING GEORGE
LA MADRE MUERTA
Mãe só há uma/Don't Call Me Son
MAFIA!
Magallanes
Le magasin des suicides
THE MAGDALENE SISTERS
Maggie's Plan
THE MAGIC FLUTE
Magic in the Moonlight
Magic Mike
Magic Mike XXL
Magic Trip
HET MAGISCHE ZWAARD
MAGNIFICANT OBSESSION
The Magnificent Seven
MAGNOLIA
Magnus
MAGONIA
MAID IN MANHATTAN
Maïdan
LA MAISON
MAJESTEIT
The Major
MAKAROV
MAKDEE — THE WEB OF THE WITCH
MAKE IT HAPPEN
MAKE WAY FOR TOMORROW
Make Your Move
THE MAKING OF A NEW EMPIRE
THE MAKING OF THE LORD OF THE RINGS
Makkers staakt uw wild geraas & Alles is liefde
EL MAL AJENO
Mal de Pierres
LA MALA EDUCACIÓN
MALA NOCHE
Malavita
MALCOLM X
Maleficent 3D
MALÈNA
MALLRATS
MALPERTUIS
Mama (Andrés Muschietti)
Mama (Nikolai & Elena Renard)
MAMA (Zhang Yuan)
MAMA MOE EN DE KRAAI
MAMBO ITALIANO
Mammal (Rebecca Daly over)
MAMMOTH
MAMMUTH
THE MAN
MAN ABOUT TOWN
A MAN APART
Een man die Ove heet
A MAN ESCAPED
THE MAN FROM ELYSIAN FIELDS
The Man from London (Previously Unreleased)
The Man from U.N.C.L.E.
THE MAN IN THE IRON MASK
DE MAN MET DE HOND
Man of Steel
MAN OF THE YEAR
MAN OF VIOLENCE
Man on a Ledge
MAN ON FIRE
MAN ON THE MOON
MAN ON WIRE
MAN PUSH CART
A MAN TO REMEMBER
MAN TROUBLE
Man Up
THE MAN WHO CRIED
THE MAN WHO FELL TO EARTH
THE MAN WHO KNEW TOO LITTLE
THE MAN WHO WASN'T THERE
THE MAN WHO WASN'T THERE — SPECIAL DOUBLE DISC EDITION
Man with a Movie Camera and Other Works by Dziga Vertov
Man with High Heels (IFFR Jang Jin)
THE MAN WITH RAIN IN HIS SHOES
The Man with the Iron Fists
The Man With the Iron Heart
MAN WITHOUT A FACE
THE MAN WITHOUT A PAST
MAN — KIND
MANA: BEYOND BELIEF
MANAGEMENT
Manchester By the Sea
The Manchurian Candidate (John Frankenheimer)
THE MANCHURIAN CANDIDATE (Jonathan Demme)
Mandela: Long Walk to Freedom
MANDERLAY
Mange tes morts
Manglehorn
MANHATTAN MURDER MYSTERY
MANHUNTER
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
MANNEKEN PIS
Mannenharten
Mannenharten 2
Het mannetje van de maan
MANS GENOEG
MANSFIELD PARK
MANUALE D'AMORE
MANUFACTURED LANDSCAPES
MANUFACTURING DISSENT: UNCOVERING MICHAEL MOORE
Manuscripts Don't Burn
MAO'S LAST DANCER
MAP OF THE HUMAN HEART
A MAP OF THE WORLD
Maps to the Stars
MAR ADENTRO
Marauders
MARCELLO, MARCELLO
MARCH COMES IN LIKE A LION
MARCH OF THE PENGUINS
March Of The Penguins 2
LA MAREA
MAREBITO
Margin Call
MARGOT AT THE WEDDING
Marguerite
MARIA BETHANIA — MUSIC AND PERFUME
MARIA FULL OF GRACE
EL MARIACHI
Mariage à Mendoza
MARIAN
MARIE ANTOINETTE
MARIE ANTOINETTE IS NIET DOOD
MARIE BAIE DES ANGES
Marie Heurtin (Jean-Pierre Améris en Ariana Rivoire over)
MARIE-JO ET SES DEUX AMOURS
LA MARIÉE ÉTAIT EN NOIR
MARIKEN
MARILYN HOTCHKISS' BALLROOM DANCING AND CHARM SCHOOL
Marina
MARION
MARION BRIDGE
MARISCOS BEACH
MARIUS ET JEANNETTE
THE MARK OF CAIN
THE MARKET
Marketa Lazarová
Marley
MARLEY AND ME
MARMADUKE
MARRIED LIFE
MARS ATTACKS!
Martha Marcy May Marlene
The Martian
MARTYRS
MARY
MARY AND MAX
MARY REILLY
MARY SHELLEY'S FRANKENSTEIN
Maryland
Masaan
MASCHERA DI CERA
Masha en de beer: naar de bioscoop
THE MASK
THE MASK OF ZORRO
AL MASSIR
The Master
MASTER AND COMMANDER
THE MASTER AND HIS PUPIL
Master of the Universe
Masterminds
De masters
MASTERS OF HORROR
MATAHARIS
THE MATCH
MATCH POINT
MATCHSTICK MEN
Matei Child Miner (Matei copil miner)
MATILDA
UN MATIN BONNE HEURE
THE MATRIX
THE MATRIX RELOADED
THE MATRIX REVOLUTIONS
Matterhorn
De Matthäus Missie van Reinbert de Leeuw
MAU MAU
Maudie
Maudite poutine (Previously Unreleased)
Maudite soit la guerre
MAUVAISES FRÉQUENTATIONS
MAVERICK
MAX
MAX ET JEREMIE
MAX PAYNE
MAXIMUM RISK
MAY
THE MAY LADY
Maya de Bij
MAYBE BABY
MAYBE SWEDEN
The Maze Runner
Maze Runner: The Scorch Trials
Me and Earl and the Dying Girl (Previously Unreleased)
ME AND ORSON WELLES
ME AND YOU AND EVERYONE WE KNOW
Me Before You
ME YOU THEM
ME, MYSELF & IRENE
MEAN CREEK
MEAN GIRLS
THE MEAN MACHINE
MEANDER
THE MECHANIC
The Mechanic: Resurrection
Medianeras
MEDICINE MAN
Mediterranea
MEDITERRANEO
Medium Cool
Meek's Cutoff
THE MEERKATS
Mees Kees langs de lijn
Mees Kees op de planken
Mees Kees op kamp
DE MEEST VERRE TOCHT VAN WINNIE DE POEH
Meester Kikker
Meesterspion
MEET JOE BLACK
Meet Me in Venice
MEET THE FOCKERS
MEET THE PARENTS
MEET THE PARENTS: LITTLE FOCKERS
MEET THE ROBINSONS
MEET THE SPARTANS
MEET WALLY SPARKS
MEGA MINDY 2
Mega Mindy en de snoepbaron
Mega Mindy vs. Rox
MEGAMIND
MEGANE
LA MEGLIO GIOVENTÙ
Mein Blind Date mit dem Leben
MEIN FÜHRER — DIE WIRKLICH WAHRSTE WAHRHEIT ÜBER ADOLF HITLER
MEISJE
Het meisje en de dood
Meisje met negen pruiken
Mekong Hotel
MEKTOUB
Melancholia
MELINDA AND MELINDA
Melody
MEMENTO
MEMOIRS OF A GEISHA
MEMOIRS OF A INVISIBLE MAN
MEMORIES OF MURDER
MEMORY OF THE UNKNOWN
Men & Chicken
MEN IN BLACK
MEN IN BLACK 2
Men in Black 3
MEN OF HONOR
MEN ON THE BRIDGE
The Men Who Knew Infinity
THE MEN WHO STARE AT GOATS
MEN WITH GUNS
MENACE II SOCIETY
MENE TEKEL
Meneer Pluizenbol
O Menino e o Mundo
LA MENTALE
Le meraviglie
THE MERCHANT OF VENICE
MÈRES ET FILLES
MERMAID IN A MANHOLE
MERRY CHRISTMAS/JOYEUX NOËL
MES IN HET WATER
MESSAGE IN A BOTTLE
THE MESSENGER
THE MESSENGER: THE STORY OF JOAN OF ARC
THE MESSENGERS
Met grote blijdschap
METAL: A HEADBANGER'S JOURNEY
METALLICA: SOME KIND OF MONSTER
Metallica: Through the Never
Metéora
METISSE
METRO
Metro Manila
METROLAND
THE MEXICAN
The Meyerowitz Stories (New and Selected)
Mia madre
MIAMI RHAPSODY
MIAMI VICE
Michael (Markus Schleinzer)
MICHAEL (Nora Ephron)
MICHAEL CLAYTON
MICHAEL COLLINS
MICHAEL JACKSON'S THIS IS IT
Michael Kohlhaas
Michel Petrucciani
MICHEL VAILLANT
Michiel de Ruyter
MICKEY BLUE EYES
MICMACS À TIRE-LARIGOT
MICROCOSMOS
Midden in de winternacht
Midnight in Paris
MIDNIGHT IN THE GARDEN OF GOOD AND EVIL
Midnight Special
MIDNIGHT STING
Midnight's Children
Miele
Mientras duermes
MIFUNE'S LAST SONG
THE MIGHTY
MIGHTY APHRODITE
A MIGHTY HEART
MIGHTY JOE
MIGHTY JOE YOUNG
MIJN FRANSE TANTE GAZEUZE
Mijn Mamma is in Amerika en ze heeft Buffalo Bill ontmoet
Mijn naam is Courgette/Ma vie de Courgette (Claude Barras over)
MIJN NAAM IS EUGÈNE
MIJN OPA DE BANKROVER
MIJN VADER IS EEN DETECTIVE
Mike and Dave Need Wedding Dates
MILAREPA
Miles Ahead
MILK
MILKY WAY
The Mill & the Cross
MILLE MOIS
MILLENNIUM 2: THE GIRL WHO PLAYED WITH FIRE
MILLENNIUM 3: GERECHTIGHEID
MILLENNIUM MAMBO
MILLENNIUM: MANNEN DIE VROUWEN HATEN
MILLION DOLLAR BABY
THE MILLION DOLLAR HOTEL
A Million Ways to Die in the West
MILLIONS
Milo
MIMIC
Mimosas (Oliver Laxe over)
MINA TANNENBAUM
MINDBENDER
MINDHUNTERS
MINE VAGANTI
Minions
MINOES
MINORITY REPORT
Minuscule
MIO FRATELLO È FIGLIO UNICO
Il mio viaggio in Italia
MIRACLE ON 34TH STREET
La mirada invisible
MIRAKEL
MIRAL
THE MIRROR HAS TWO FACES
MIRRORS
LES MISÉRABLES (Bille August)
LES MISÉRABLES (Claude Lelouch)
Les misérables (Tom Hooper)
Misericordia
Misfit
THE MISFITS
MISHIMA: A LIFE IN FOUR CHAPTERS
MISS BLANCHE
MISS CONGENIALITY
MISS CONGENIALITY 2
MISS INTERPRETED (MARLENE DUMAS)
Miss Julie (Liv Ullmann)
MISS JULIE (Mike Figgis)
Miss Peregrine's Home for Peculiar Children
MISS PETTIGREW LIVES FOR A DAY
MISS POTTER
MISS T'S TEASERAMA
Miss You Already
De missie
MISSING ALLEN
MISSING LINK
The Missing Picture (L'image manquante)
MISSION TO MARS
MISSION: IMPOSSIBLE
MISSION: IMPOSSIBLE 2
MISSION: IMPOSSIBLE 3
Mission: Impossible — Ghost Protocol
Mission: Impossible — Rogue Nation
THE MIST
Mistaken for Strangers
MISTER LONELY
MISTÉRIOS DE LISBOA
Mistress America (Previously Unreleased)
Mocros
MOD FUCK EXPLOSION
THE MOD SQUAD
Modern Times
MODIGLIANI
The Modular Body (Floris Kaayk over)
Moebius
DE MOEDER
MOEDER DAO, DE SCHILDPADGELIJKENDE
MOGE U GELUKKIG WORDEN
Le moine
MOLIÈRE
MOLOCH
A MOMENT OF INNOCENCE (NUN VA GOLDUN)
MOMMA'S MAN
Mommy
MOMMY, I'M SCARED
MON COLONEL
MON FILS À MOI
MON HOMME
Mon pire cauchemar
Mon roi
MONA LISA SMILE
THE MONASTERY — MR. VIG & THE NUN
MONDAY
Mondomanila
MONDOVINO
Money Monster
MONEY TALKS
MONEY TRAIN
Moneyball
MONGOL — THE UNTOLD STORY OF GENGHIS KHAN
MONGOLIAN PING PONG
Monk
MONKEYS IN PARADISE
Monsieur Chocolat
Monsieur Lazhar
MONSOON WEDDING
MONSTER
A Monster Calls
MONSTER HOUSE
Monster Hunt
MONSTER IN LAW
The Monster of Nix
Monster Trucks
Het monster van Parijs
MONSTER'S BALL
MONSTERS
Monsters University
MONSTERS VS. ALIENS
MONSTERS, INC.
MONTE CARLO (Norbert ter Hall)
Monte Carlo (Thomas Bezucha)
A MONTH BY THE LAKE
MOOLAADÉ
MOON (Duncan Jones over)
MOON-RAK TRANSISTOR
MOONLESS NIGHT
MOONLIGHT & VALENTINO
Moonlight (Barry Jenkins)
MOONLIGHT (Paula van der Oest)
MOONLIGHT MILE
Moonrise Kingdom
Moonwalkers
MOORDWIJVEN
More Than Honey
MORIR EN SAN HILARIO
MORLANG
MORNING GLORY
MORRISON KRIJGT EEN ZUSJE
LES MORSURES DE L'AUBE (LOVE BITES)
La mort de Louis XIV
The Mortal Instruments: City of Bones
MORTAL KOMBAT
MORTAL KOMBAT: ANNIHILATION
Mortdecai
MORVERN CALLAR
AL MOSAFER
THE MOST DISTANT COURSE (Previously Unreleased)
A Most Violent Year
A Most Wanted Man
MOTHER
THE MOTHER
MOTHER AND CHILD
MOTHER AND SON (MAT' I SYN)
MOTHER NIGHT
MOTHER OF MINE
mother!
MOTHER'S BOY
MOTHER'S DAY (Darren Lynn Bousman)
Mother's Day (Garry Marshall)
THE MOTHMAN PROPHECIES
THE MOTORCYCLE DIARIES
MOULIN ROUGE
Mountain
The Mountain Between Us
Mountains May Depart (Shan he gur ren)
THE MOURNING FOREST
MOUSE HUNT
Movie 43
THE MOZART BIRD
Mr Morgan's Last Love
MR. & MRS. SMITH
MR. BEAN'S HOLIDAY
MR. BROOKS
MR. DEEDS
MR. HOLLAND'S OPUS
Mr. Holmes
MR. JONES
MR. MAGOO
MR. MAGORIUM'S WONDER EMPORIUM
MR. NICE
MR. NOBODY
Mr. Popper's Penguins
MR. RIGHT
MR. SATURDAY NIGHT
Mr. Turner (Mike Leigh over)
MR. WOODCOCK
MRS. BROWN
MRS. DALLOWAY
MRS. DOUBTFIRE
MRS. HENDERSON PRESENTS
MRS. PARKER AND THE VICIOUS CIRCLE
Much Ado About Nothing (Joss Whedon)
MUCH ADO ABOUT NOTHING (Kenneth Branagh))
Much Loved
Mud
Mudbound
LOS MUERTOS
Una mujer fantástica
MULAN
MULHOLLAND DRIVE
MULHOLLAND FALLS
MULTIPLICITY
The Mummy (Alex Kurtzman)
THE MUMMY (Stephen Sommers)
THE MUMMY RETURNS
MUNDANE HISTORY
MUNDO GRÚA
UN MUNDO MENOS PEOR
MUNICH
MUNO NO HITO (DE NIETSNUT)
THE MUPPET CHRISTMAS CAROL
The Muppets
Muppets Most Wanted
MUR
MURDER AT 1600
MURDER BY NUMBER
MURDER IN THE FIRST
MURDERBALL
MURIEL OU LE TEMPS D'UN RETOUR
MURIEL'S WEDDING
MUSA
Museum Hours
MUSIC AND LYRICS
MUSIC OF THE HEART
MUSICA CUBANA
MUST LOVE DOGS
Mustang
MUTE WITNESS
DE MUZE
MY ARCHITECT: A SON'S JOURNEY
MY BABY'S DADDY
MY BEST FRIEND'S GIRL
MY BEST FRIEND'S WEDDING
MY BIG FAT GREEK WEDDING
My Big Fat Greek Wedding 2
MY BLOODY VALENTINE 3D
MY BLUEBERRY NIGHTS
MY BOSS'S DAUGHTER
MY BROTHER'S WEDDING
My Cousin Rachel
My Joy
MY LIFE
MY LIFE AS A DOG
MY LIFE WITHOUT ME
MY LITTLE EYE
My Little Pony: De film
MY NAME IS JOE
MY NAME IS KHAN
My Old Lady
MY ONE AND ONLY
MY QUEEN KARO
MY SISTER'S KEEPER
My Skinny Sister
MY SON, MY SON, WHAT HAVE YE DONE
MY SUMMER OF LOVE
MY SUPER EX GIRLFRIEND
MY WAY HOME
My Week with Marilyn
MY WINNIPEG
MYKOSCH
LE MYSTÈRE DE LA CHAMBRE JAUNE
Het mysterie van de melkrobots
Mysterious Masterpiece
MYSTERIOUS SKIN
MYSTERY SCIENCE THEATER 3000: THE MOVIE
MYSTIC RIVER
THE MYTH OF THE AMERICAN SLEEPOVER