La mort de Louis XIV
Nocturama (Previously Unreleased)
Certain Women (Previously Unreleased)
L'amant double
Dunkirk
John Maybury: Een film als een schilderij van Bacon

LOVE IS THE DEVIL

Engeland, 1998 | John Maybury
Het Engelse kunstestablishment vond dat hij met z'n poten van Francis Bacon af moest blijven. Ze vreesden dat hij 'de grootste schilder van de tweede helft van de twintigste eeuw' naar beneden zou halen en teveel zijn seksuele voorkeuren zou benadrukken. Kunstenaar en filmmaker John Maybury zette toch door. Hij maakte met Love is the devil een onconventionele biopic over de omstreden kunstenaar, die openlijk voor zijn homoseksualiteit uitkwam, in een tijd dat dat in Engeland nog strafbaar was. Maybury: "Ik had Bacons reputatie alleen kunnen schaden door hem af te beelden als een keurige getrouwde man, met twee kinderen."

Net als landgenoten Derek Jarman en Peter Greenaway heeft John Maybury als beeldend kunstenaar de overstap naar film gemaakt. Na zijn opleiding aan een Londense kunstacademie begon hij in de jaren zeventig met het maken van films. De punkscene bevond zich op zijn hoogtepunt en Maybury legde het vast op film. "Ik ben eigenlijk een overjarige punk", zo vertelt hij twintig jaar na dato, tijdens ons interview in Cannes.
In de jaren tachtig maakte Maybury een groot aantal experimentele films en groeide hij uit tot de belangrijkste avantgarde filmmaker van Engeland. Toen Thatcher en consorten de geldkraan voor dat soort projecten dichtdraaiden, moest hij noodgedwongen de overstap maken naar de wereld van de snelle videoclips. Maar ook hier maakte hij snel furore. Sterren als Boy George, Neneh Cherry en Sinead O'Connor zagen zijn artistieke inbreng wel zitten. Met de videoclip bij O'Connors hitsingle Nothing Compares 2U won hij in 1989 een MTV Award.
De eerste stappen binnen de meer conventionele filmwereld zette Maybury midden jaren tachtig aan de zijde van de in 1994 overleden Derek Jarman. Hij werkte als set- en kostuumontwerper voor Jarmans film The last of England (1987) en deed een deel van de montage bij War requiem (1988). "Jarman was een van mijn beste vrienden en hij was het ook die me mijn eerste Super8-camera cadeau gaf", aldus Maybury. Alhoewel hij de afgelopen jaren wel al een aantal langere films maakte, waaronder het bekroonde Man to man, samen met actrice Tilda Swinton, ziet hij zelf Love is the devil toch als zijn eerste, echte speelfilm.

Welgevormde inbreker
"Waarom kom je niet met me mee naar bed, dan kun je alles krijgen wat je maar wil." Dat is de eerste zin die Sir Derek Jacobi, in zijn opmerkelijke rol als Francis Bacon, uitspreekt tegen de knappe, welgevormde inbreker die hij op een avond op heterdaad betrapt. Het is het begin van de intense liefdesrelatie tussen Bacon en George Dyer, die in 1964 begint en met de zelfmoord van Dyer in een Parijs hotel in 1971 eindigt. Deze korte episode vormt de kern van Love is the devil. Om een beeld te krijgen van de persoonlijkheid van Bacon — die hij nooit persoonlijk ontmoette, al frequenteerden ze in de jaren zeventig wel dezelfde party's — voerde Maybury een groot aantal gesprekken met vrienden en kennissen van Bacon. "Wat me opviel in al die gesprekken was dat hij iedere keer als een andere persoon naar voren kwam. En vooral: dat iedereen ervan overtuigd was dat zij de ware Bacon hadden gekend. Natuurlijk hebben we dat allemaal wel een beetje, dat we anders overkomen op verschillende mensen, maar bij Bacon was dat veel bewuster. Hij praatte met Engelse critici bijvoorbeeld op een hele gewone en eenvoudige manier over zijn werk, maar met Franse critici stelde hij zich veel meer op als een intellectueel. Ik heb in mijn film willen laten zien dat hij een complex mens was, grappig, wreed, charmant en intelligent tegelijk. Maar ik wil beklemtonen dat het om een fictief drama gaat, waarin ik mijn interpretatie van de persoon Bacon geef. In een film laat je soms bepaalde dingen weg en voeg je andere toe, zodat het dramatisch beter overkomt. Wanneer je wilt uitvinden wie Francis Bacon echt was dan zijn er tientallen prachtige documentaires gemaakt, drie hele goede biografieën op de markt en in sommige van de monografieën staan goede essays over zijn werk."

Aftakeling
Wat Maybury in ieder geval niet voor ogen stond was een geromantiseerd levensverhaal van een beroemde schilder in de trant van Surviving Picasso van het duo Merchant/Ivory. Er zijn in Love is the devil wel overeenkomsten te bespeuren met Caravaggio van leermeester Jarman. Zoals bijvoorbeeld het veelvuldig gebruik van de voice-over, ingelast om de kunstenaar over zichzelf en vooral over zijn werk te laten vertellen. Meer dan in welke andere film over het leven van een groot schilder, liet Maybury zich bij de stilering en mise-en-scène leiden door de geschilderde voorbeelden van zijn hoofdpersoon. We zien bijvoorbeeld de twee minnaars naakt in een soort worstelhouding, een bekend thema van Bacon, dat hijzelf weer ontleende aan foto's van Eadweard Muybridge. Ook Bacons gebruik van holle met dunne frames afgebakende kaders, met daarbinnen een figuur, keert in de film vaker terug. Net als de befaamde gloeilamp met het zwaaiende touwtje, hangend in de kale ruimte boven een zittend personage. Maybury: "Eigenlijk kun je zeggen dat Francis Bacon de art director van de film is geweest. Hij vertelde me hoe de dingen eruit moesten zien. De manier waarop de scènes zijn ingericht is een soort kopie van de schilderijen, waarbij ik vooral het claustrofobische karakter van zijn werk wilde overbrengen, met al die kooien en afgebakende ruimtes, waar de lucht uit de ruimtes lijkt te zijn weggezogen. De camera is bijna altijd statisch waardoor mijn beelden vaak net schilderijen zijn. Op Bacons schilderijen is de achtergrond ook altijd heel leeg, koud en minimaal, maar zijn het de figuren die vol met actie, beweging en spanning zitten. Datzelfde gevoel heb ik proberen over te brengen in de film."
Enkele van de beste scènes spelen zich af in de Colony Room, Bacons stamcafé in Soho, dat er volgens Maybury tegenwoordig nog precies hetzelfde uitziet als in de roemruchte jaren zestig en zeventig. Bacon was er in die jaren vrijwel dagelijks en het alcoholgebruik — Bacon zelf dronk bij voorkeur champagne — nam niet zelden extreme vormen aan. Maybury gebruikte bij de scènes in de pub vervormde beelden om de kijker hetzelfde beschonken gevoel te geven als de aanwezige vrienden van Bacon en de overige drinkebroers.
De manier waarop het bonte gezelschap van journalisten, fotografen en collega-kunstenaars in de Colony Room commentaar geeft op het wereldgebeuren en elkaars privé-leven, vergelijkt Maybury met een Grieks koor uit een klassieke tragedie, met Bacon daartussen als de mythische held. De aanpak is geïnspireerd op Bacons voorliefde voor de werken van Aeschylus en de daarin verwerkte thematiek van de onafwendbaarheid van ons levenslot. Het is ook de houding waarmee de Bacon uit Maybury's film de geleidelijke aftakeling van zijn minnaar schijnbaar achteloos en ongeïnteresseerd over zich heen laat komen, totdat deze zich met een overdosis aan pillen en drank het leven beneemt.
Dat het in Love is the devil uiteindelijk hoofdzakelijk draait om de extreme relatie tussen Bacon en Dyer heeft voor Maybury een persoonlijke achtergrond. "Zonder al te zelfingenomen te willen overkomen, is het zo dat er in dit verhaal net zoveel van mezelf zit als van Francis Bacon. Het is mij namelijk een paar jaar geleden ook zelf overkomen dat mijn toenmalige vriend, waarmee ik een vergelijkbare relatie had, aan een overdosis is overleden. En alhoewel dat een totaal verschillende situatie was, stond ik daardoor toch dichter bij het drama van Bacon en kon ik het verhaal ook op een meer geloofwaardige manier vertellen. Je kunt wel proberen om jezelf te verplaatsen in het leven van een ander, maar in feite gaat dat natuurlijk niet."

Sarcastisch
Hij was eerlijk gezegd niet Maybury's eerste keuze, maar Sir Derek Jacobi speelt als Francis Bacon misschien wel de rol van zijn leven. Jacobi geniet vooral bekendheid door zijn legendarische optreden als de stotterende Romeinse keizer Claudius in de tv-serie I Claudius. Hij speelde in grote toneelproducties, zoals Hamlet, Anthony and Cleopatra, Cyrano de Bergerac en Much ado about nothing bij de Royal Shakespeare Company. Tot de speelfilms waarin hij optrad behoren The day of the Jackal, Henry V en Hamlet.
Maybury had zelf aanvankelijk Malcolm McDowell in gedachten. "Ik zag het al helemaal voor me. Het moest een combinatie worden van het personage dat hij in de film If... (1968) speelt en zijn rol als Alex in A clockwork orange. Als je die twee samenvoegt dan krijg je uiteindelijk de Francis Bacon zoals ik die voor ogen had." Maybury zocht McDowell nog op in zijn huis in Italië en alles leek rond, totdat hij zich de avond voordat de contracten getekend zouden worden alsnog terugtrok. "Hij heeft me nooit gebeld om uit te leggen waarom, maar ik denk dat hij het toch niet aandurfde", aldus Maybury.
Het grote verschil is waarschijnlijk dat McDowell het personage volledig naar zich toe getrokken zou hebben, terwijl Jacobi zich zichtbaar en nauwgezet heeft ingeleefd in het karakter van de grillige Bacon. Wat in de film duidelijk naar voren komt, is dat Bacon een man van uitersten was. Hij hield uitzinnig van de meer basale geneugten van het leven, zoals sterke drank, goed eten en seks, maar was tegelijk een welbespraakte intellectueel die op scherpe, veelal sarcastische wijze collega's en tijdgenoten bekritiseerde en afzeek. Jacobi speelt hem met een subtiele ingetogenheid. Hij laat Bacons angsten en frustaties nooit volledig zichtbaar worden, maar ze zweven toch voelbaar door het beeld. Bacon had zijn eigen gekte door zijn werk als kunstenaar aardig onder controle gekregen, al had hij een macabere voorliefde voor sado-masochistische seks, waarbij hijzelf steevast de masochist was, die zich met brandende peuken en leren riemen door zijn vriendjes liet toetakelen. Volgens Maybury gaf Jacobi een zekere warmte en charme aan het personage, die hijzelf niet in het script had verwerkt, maar die wel typerend waren geweest voor de echte Bacon.
Naast het meespelen van Jarmans vaste actrice Tilda Swinton — zij speelt de eigenzinnige en vlotgebekte barkeepster van de Colony Room — wist Maybury ook Ryuichi Sakamoto te strikken voor het componeren van de muziekscore. "De kil aandoende, mechanische tonen van Sakamoto contrasteren mooi met het gevoelige spel van Jacobi. Op die manier wisselen de mooie momenten in de film en de scènes waarin een soort agressieve sfeer hangt elkaar goed af. Ik heb Sakamoto eigenlijk alleen gezegd dat ik geen romantische sfeer wilde hebben en vandaar dat hij er een zekere kilheid in heeft gestopt. Het is overigens interessant om te weten dat ik nergens heb kunnen achterhalen welke muziekvoorkeuren Bacon zelf had. Het was het enige punt waar niemand iets over kon zeggen."
In zijn verzorgde esthetische benadering lijkt Maybury misschien nog wel meer op Greenaway dan op Jarman. Maar zelf vindt hij de eerste vaak te analytisch — "ik heb bij hem soms het gevoel dat ik een lezing bijwoon" — en Jarmans films hebben volgens hem altijd een zekere politieke insteek, die hijzelf niet zoekt. Maybury: "Wat ik met mijn eigen film vooral geprobeerd heb, is om er een poëtisch element in te verwerken. Dat zie je bij Jarman ook wel, maar er zit altijd ook zoveel woede bij hem en in die zin ben ik veel passiever dan hij. Het grappige is dat Derek Jarman en Peter Greenaway grote vijanden waren, terwijl ze beide ongeveer hetzelfde nastreefden. Dereks benadering zou je anarchistisch kunnen noemen en die van Greenaway meer systematisch. Misschien zit ik er zelf wel ergens tussenin."

François Stienen



top
LOVE IS THE DEVIL

Februari 1999 #197

Productie
Chiara Menage
Regie en scenario
John Maybury
Camera
John Mathieson
Art direction
Alan MacDonald
Montage
Daniel Goddard
Muziek
Ryuichi Sakamoto
Met
Derek Jacobi
Daniel Graig
Tilda Swinton
Anne Lambton

Kleur, 90 minuten

Distributie
Cinemien
Te zien
vanaf 18 maart en tijdens het Filmfestival Rotterdam

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


L

L'chaim!
L.A. CONFIDENTIAL
La La Land
LAAGLAND
DE LAATSTE DAGEN VAN EMMA BLANK
DE LAATSTE OVERWINNING
LABAN HET ALLERLIEFSTE SPOOKJE
LADDER 49
LADIES IN LAVENDER
LADIES IN LOVE
LADIES ROOM
LADRI DI BICICLETTE (FIETSENDIEVEN)
IL LADRO DI BAMBINI
The Lady
LADY CHATTERLEY ET LE HOMME DE BOIS
LADY EN DE VAGEBOND
The Lady in the Van
LADY IN THE WATER
Lady Macbeth (William Oldroyd over)
LADY SNOWBLOOD
LADYBIRD, LADYBIRD
THE LADYKILLERS
LAGAAN
LAGRIMAS NEGRAS
LAILA'S BIRTHDAY
LAISSEZ-PASSER
LE LAIT DE LA TENDRESSE HUMAINE
THE LAKE HOUSE
LAKE PLACID
LAKE TAHOE
LAKEBOAT
LAMENTO EMORI
LAMERICA
LAND AND FREEDOM
Land of Mine — Under Sandet
LAND OF PLENTY
LAND OF THE DEAD
The Land of the Enlightened
THE LAND OF THE WANDERING SOULS
Land van aankomst
Landscape Suicide
LANDSCHAPPEN WAAR NIEMAND VAN WEET
LANG & GELUKKIG
Lang leve de Koningin
De lange weg naar het Noorden (Tout en haut du monde)
LANGER LICHT
THE LANGOLIERS
DE LANGSTE REIS
LANSKY
LANTANA
LAP ROUGE
LARA CROFT TOMB RAIDER: THE CRADLE OF LIFE
LARA CROFT: TOMB RAIDER
Larry Crowne
LARS AND THE REAL GIRL
LAST ACTION HERO
THE LAST AIRBENDER 3D
THE LAST BROADCAST
THE LAST CASTLE
LAST CHANCE HARVEY
LAST CONVERSATION
LAST DANCE
LAST DAYS
THE LAST DAYS
THE LAST DAYS OF SHISHMAREF
The Last Elvis (El último Elvis)
THE LAST EXORCISM
The Last Exorcism part II
Last Hijack (Femke Wolting en Tommy Pallotta over)
LAST HOLIDAY
THE LAST HOUSE ON THE LEFT
THE LAST KING OF SCOTLAND
THE LAST LEGION
LAST MAN STANDING
LAST NIGHT
LAST RESORT
THE LAST SAMURAI
THE LAST SEDUCTION
THE LAST SEDUCTION II
The Last Sentence
THE LAST STATION
LAST STOP 174
THE LAST SUPPER
THE LAST TRAIN
LAST TRAIN HOME
Last Vegas
The Last Witch Hunter
The Last Wolf
LATCHO DROM
LATE FRAGMENT
LATE MARRIAGE
Late Mizoguchi
A Late Quartet
Late Spring
LAURA'S STER
Laurence Anyways
LAW ABIDING CITIZEN
Lawless
LAWNMOWER MAN 2: BEYOND CYBERSPACE
Lay the Favorite
LAYER CAKE
Layla Fourie
Layla M.
LEAF ON A PILLOW
THE LEAGUE OF EXTRAORDINARY GENTLEMEN
A LEAGUE OF THEIR OWN
LEAP YEAR
LEATHERHEADS
LEAVING LAS VEGAS
LEAVING MANDELA PARK
LEBANON
DAS LEBEN DER ANDEREN
DAS LEBEN IST EINE BAUSTELLE
Lee Towers: The Voice of Rotterdam
LEEF!
DE LEEUWENKONING II: SIMBA'S TROTS
LEF
LEFT LUGGAGE
LEGALLY BLONDE
LEGALLY BLONDE (2): RED WHITE AND BLONDE
Legend
THE LEGEND OF 1900
THE LEGEND OF BAGGER VANCE
THE LEGEND OF GINGKO/GINGKO BED 2
The Legend of Hercules
The Legend of Longwood
The Legend of Tarzan
LEGEND OF THE GUARDIANS 3D
LEGEND OF ZORRO
De legende van Walhalla: Thor
LEGENDS OF THE FALL
De LEGO Batman Film
De LEGO Film
LEK
LEMMING
LEMON TREE
Lemonade
LEMONY SNICKET'S A SERIES OF UNFORTUNATE EVENTS
Lena
LEO TOLSTOY'S ANNA KARENINA
LA LEÓN
LEON
LEONARD COHEN: I'M YOUR MAN
LEONERA
THE LEOPARD SON
LEPEL
LESBIAN VAMPIRE KILLERS
The Lesson
LET EACH ONE GO WHERE HE MAY
LET ME HAVE IT ALL
LET ME IN
LET THE RIGHT ONE IN
Let's Be Cops
LET'S MAKE MONEY
LETHAL WEAPON 4
LETTER TO AMERICA
LETTERS FROM A KILLER
LETTERS FROM IWO JIMA
LETTERS TO JULIET
LA LETTRE
DE LEUGEN
Leve boerenliefde
LEVE HET BRUINE MONSTER
LEVEN MET JE OGEN
HET LEVEN UIT EEN DAG
Het leven volgens Nino
Leven? Of theater?
HET LEVENDE BOS
Levende rivier
Leviathan
Leviathan
LEVITY
UNE LIAISON PORNOGRAPHIQUE
LIAM
LIAR
LIAR LIAR
LIBERA
La libertad
LIBERTÉ
THE LIBERTINE
LIBERTY HEIGHTS
LICENSE TO WED
LICHTER (DISTANT LIGHTS)
LIEBE IN GEDANKEN (LOVE IN THOUGHTS)
Het lied van de zee
LIEDEREN UIT HET LAND VAN MIJN MOEDER
LIEFDE EN GELUK
LIES
LIFE
Life
Life
LIFE ACCORDING TO AGFA
THE LIFE AND DEATH OF PETER SELLERS
THE LIFE AQUATIC WITH STEVE ZISSOU
LIFE AS A HOUSE
LIFE AS WE KNOW IT
THE LIFE BEFORE HER EYES
LIFE DURING WARTIME
LIFE IS A MIRACLE
Life is Beautiful
A LIFE LESS ORDINARY
Life of Crime
THE LIFE OF DAVID GALE
Life of Pi
Life, Animated
Lifeforce
Lifelong
LIFESAVERS
LIFETIMES
The Light Between Oceans
LIGHT SLEEPER
The Light Thief
Light Years
THE LIGHTHOUSE
LIGHTS IN THE DUSK
Lights Out
LIJMEN HET BEEN
Like Father, Like Son
LIKE GRAINS OF SAND
LIKE IT IS
LIKE MIKE
Like Someone in Love
LILA DIT ÇA
Lilet Never Happened
LILJA 4-EVER
LILO & STITCH
Lilting (Hong Khaou over)
LIMBO
THE LIMEY
LIMITLESS
THE LIMITS OF CONTROL
LIMO
Lincoln
THE LINCOLN LAWYER
LINHA DE PASSE
LINKS
Lion
THE LION KING
Lion King 3D
LIONS FOR LAMBS
LIPSTICK ON YOUR COLLAR
LISA
Lisandro Alonso Box
LISBON STORY
Listen to Me Marlon
Little Black Spiders
LITTLE BUDDHA
LITTLE CHILDREN
LITTLE MAN
Little Men
LITTLE MISS SUNSHINE
LITTLE NICKY
LITTLE ODESSA
A LITTLE PRINCESS
THE LITTLE RASCALS
LITTLE SENEGAL
Little Sparrows
A LITTLE TRIP TO HEAVEN
THE LITTLE VAMPIRE
LITTLE VOICE
LITTLE WOMEN
Live By Night
LIVE FLESH
LIVE FOREVER
LIVE!
LIVERPOOL
LIVING IN OBLIVION
LIVING OUT LOUD
LIVING WITH AN IDIOT
Liza, the Fox-Fairy
THE LIZZIE MCGUIRE MOVIE
Lo and Behold: Reveries of the Connected World
LOADED
The Lobster
THE LOCALS
LOCH NESS
LOCK, STOCK AND TWO SMOKING BARRELS
Locke
Lockout
LOENATIK DE MOEVIE
Loenatik, te gek
LOFT
Logan
La loi du marché (Vincent Lindon over)
Loin des hommes
LOL: Laughing Out Loud
LOLA RENNT
Lola Versus
LOLITA
LOMAX, THE SONGHUNTER
LONDON RIVER
LONDON TO BRIGHTON
LONE STAR
The Loneliest Planet
LONELY HEARTS
A Long and Happy Life
THE LONG DAY CLOSES
UN LONG DIMANCHE DE FIANÇAILLES
THE LONG KISS GOODNIGHT
A Long Story
LONG TIME DEAD
THE LONG WEEKEND
The Longest Ride
The Look of Love
The Look of Silence (Joshua Oppenheimer over)
LOOK WHO'S TALKING NOW!
LOOKING FOR ERIC
LOOKING FOR RICHARD
THE LOOKOUT
THE LOOKOUT
LOONEY TUNES: BACK IN ACTION
Looper
LORD OF ILLUSIONS
THE LORD OF THE RINGS: THE FELLOWSHIP OF THE RING
THE LORD OF THE RINGS: THE RETURN OF THE KING
THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS
LORD OF WAR
Lore
LORENZO'S OIL
LOST AND DELIRIOUS
THE LOST CITY
The Lost City of Z
LOST HIGHWAY
LOST IN SPACE
LOST IN TRANSLATION
LOST IN YONKERS
LOST PARADISE
THE LOST PARADISE
LOST PERSONS AREA
Lost River
LOST SOULS
The Lost Weekend
THE LOST WORLD: JURASSIC PARK
LOT
A LOT LIKE LOVE
Lotgenoten
Lotte en de maansteen
LOTTE VAN UITVINDERSDORP
Lotus
LOU BIOU
LOU REED'S BERLIN
Louder Than Bombs (Joachim Trier over)
Louis Theroux: My Scientology Movie
Louis van Gasteren-box
LOUISE (TAKE 2)
Louise en hiver
Louise Wimmer
LOURDES
Love
Love & Friendship
Love & Fungi
LOVE & OTHER DRUGS
LOVE & SEX
Love (2016)
Love 3D
LOVE ACTUALLY
LOVE AFFAIR
LOVE AND DEATH ON LONG ISLAND
Love and Honor
LOVE AND HUMAN REMAINS
LOVE AND OTHER CATASTROPHES
LOVE CONQUERS ALL
LOVE ETC.
Love Eternal
THE LOVE GURU
LOVE IN THE TIME OF CHOLERA
Love Is All You Need
Love is Strange
LOVE IS THE DEVIL
THE LOVE LETTER
LOVE LIVE LONG
LOVE LIZA
LOVE ME
LOVE OBJECT
The Love Punch
LOVE RANCH
LOVE SERENADE
LOVE! VALOUR! COMPASSION!
Love, Rosie
Lovelace
LOVELY & AMAZING
THE LOVELY BONES
LOVELY BY SURPRISE
LOVELY RITA
LOVER OF LOSER
A LOVESONG FOR BOBBY LONG
Loving
THE LOW LIFE
Lucia de B.
LUCÍA Y EL SEXO
LUCKY BREAK
LUCKY EN ZORBA
LUCKY NUMBER SLEVIN
LUCKY NUMBERS
The Lucky One
LUCKY YOU
THE LUCONA AFFAIR
LUDWIG
LUDWIG 1881
LUGARES COMUNES
Lukas & Abel: Vleugelbroertjes
LULU
LUMUMBA
LUNA PAPA
LUNAR ECLIPSE
The Lunchbox
LUNDI MATIN
LOS LUNES AL SOL
LUST, CAUTION
LUTHER
THE LUZHIN DEFENCE
LYNCH (ONE)