I Am Not Your Negro
In the Crosswind
Little Men
Austerlitz
Auf einmal
Adam Sandler als Little Nicky, zoon van de duivel De eeuwige puber

LITTLE NICKY

Verenigde Staten, 2000 | Steven Brill
'Big Dumb Stupid Movies' worden de films met Adam Sandler wel eens genoemd. Het wordt hoog tijd dat het oeuvre van deze komiek, gehaat door de critici, geliefd bij het Amerikaanse publiek, op waarde wordt geschat.

Voor velen zal de filmgeschiedenis geen groter raadsel voortbrengen dan het succes van de Amerikaanse komiek Adam Sandler (New York, 1966), wiens nieuwste film Little Nicky in januari in de Nederlandse bioscopen verschijnt. Nederland loopt nog niet echt warm voor hem, maar in Amerika trekt Sandler hele volksstammen naar de bioscoop. Daar brachten zijn vorige twee films, The waterboy en Big daddy, samen ruim 300 miljoen dollar in het laatje. Maar die enorme bezoekersaantallen, en het daardoor eveneens astronomische salaris van Sandler (25 miljoen voor Little Nicky), staan volgens de meeste vertegenwoordigers van de filmpers in geen enkele verhouding tot 's mans beperkte talenten. Als er ooit een filmster was die een onoverbrugbare kloof tussen pers en publiek suggereert, dan is het Adam Sandler wel. Want terwijl de betalende bioscoopbezoeker maar geen genoeg van hem krijgt, roept Sandler bij critici, zowel in Amerika als daarbuiten, vaak erg zure en zelfs boze reacties op. Deels lijken die reacties ingegeven door scheve verhoudingen in een filmklimaat waarin voor integere kleine films geen doeken beschikbaar zijn, terwijl de komedies van Sandler, ook in Nederland, grootschalig worden uitgebracht.
Neem bijvoorbeeld The muse, de amusante Hollywoodsatire van schrijver/regisseur/acteur Albert Brooks, waarin Sharon Stone als het titelpersonage half Hollywood inspireert — van Rob Reiner tot Martin Scorsese. Hoe wrang, dat het succes van een film die Hollywoods chronisch gebrek aan goede ideeën hekelt, beperkt bleef tot een paar enthousiaste Amerikaanse recensenten. Maar als het om de gunst van het brede publiek gaat zijn de 'highbrow'-komedies van Brooks niet opgewassen tegen een Adam Sandler-film, die door Brooks getypeerd wordt als 'The Big Dumb Stupid Movie'. In een interview met de Toronto Star verweet Brooks Sandler de Amerikaanse jeugd te verpesten: "Ik heb een zoon van tien maanden en ik vraag me af wat hij zou doen als hij een paar jaar ouder was en [Big daddy] zag waarin Adam Sandler een jongetje leert hoe hij tegen een muur moet plassen. Zou hij dat gedrag na-apen? Vast wel. Ik vraag me af of Sandler zulke films zou maken als hij zelf kinderen had."

Pizza
Is er reden tot bezorgdheid wanneer een beperkt getalenteerde komiek enorm veel succes heeft met infantiele films? De combinatie is in elk geval genoeg om sommige critici te verontrusten. Vooral omdat het hen een raadsel is wat het grote publiek toch in die kwibus ziet. Waarschijnlijk is het precies datgene waaraan Albert Brooks (en velen met hem) zich ergert, en waarom ik Adam Sandler zo leuk vind: zijn verheerlijking van onvolwassen gedrag. Sandler speelt graag de eeuwige puber, voor wie niks ertoe doet in het leven behalve pizza, American Football en cartoons, en die van stupiditeit een deugd maakt. Hoewel hij elke keer de weg naar volwassenheid bewandelt, is hij bij zijn volgende film steevast weer terug bij af. Dat kan geïnterpreteerd worden als het uitmelken van een formule, maar ik zie het liever als een rode draad binnen het oeuvre van iemand die als acteur, schrijver en producent een reeks thematisch verwante films maakt.
In Billy Madison, zijn eerste hoofdrol, speelt Sandler een domme miljonairszoon die, teneinde zijn vader te kunnen opvolgen, alsnog de lagere en middelbare school moet afmaken. In The wedding singer, zijn leukste en beste film tot nu toe, laat zijn verloofde hem op de dag van het huwelijk in de steek omdat hij geen serieuze carrièreplannen wil maken. Maar het meest typische voorbeeld van Sandlers lofzang op de onvolwassenheid is Big daddy, waarin hij een luie dertiger speelt die de zorg voor een vijfjarig knulletje op zich neemt, zodat hij aan zijn vriendin kan bewijzen wel degelijk over verantwoordelijkheidsgevoel te beschikken. Dat is aanvankelijk natuurlijk niet zo, want Sandler leert het joch hoe je skaters laat struikelen in het park, en, inderdaad, hoe je tegen een muur moet plassen. En ja, dat is erg om te lachen.
Sandlers hardnekkige weigering zich volwassen te gedragen werkt bij mij aanstekelijk. Misschien wel omdat ik in dit stadium van mijn leven — waarin de studie nog net niet is afgerond en waarin ik geacht word een verstandige beroepskeuze te maken — zelf ook die onaangename druk voel om volwassen te worden, en me daar tegen wil verzetten.

Raddraaier
Dat Sandler wegkomt met zijn vaak boertige gedrag in zijn films, heeft veel met zijn innemende persoonlijkheid te maken. Tijdens mijn stages als leraar in het middelbaar onderwijs werd ik me er al van bewust dat ik puberale of brutale grappen beter kon verdragen wanneer ze gemaakt werden door iemand die ik aardig vond. Iemand waarvan ik in elk geval geen kwaadwilligheid vermoedde. Dan kon ik er vaak zelfs om lachen. Adam Sandler roept bij mij (en een goed deel van het brede publiek) blijkbaar voldoende sympathie op om met platvloerse grollen te kunnen scoren. Dat doet hij niet alleen door zichzelf altijd in de rol van underdog te casten, maar vooral door ondanks zijn lompe grappen compassie voor zijn personages aan de dag te leggen. Een Sandler-film is vaak platvloers, maar nooit gemeen. De simpele ziel uit The waterboy werd aan de lopende band vernederd en gepest, maar het hart van de film lag bij hem, en dat maakte veel goed.
Sandler is vooral sympathiek in rollen waarin hij nogal ongedwongen een goedhartige, soms ietwat schuchtere jongeman neerzet (The wedding singer, Big daddy). Ik wil graag geloven dat Sandler dan zichzelf is. Tijdens een televisie-interview bij het BBC-programma 'Clive Anderson all talk' maakte hij namelijk ook een tamelijk verlegen indruk. Hij wiebelde met zijn benen, staarde af en toe naar de grond en beantwoordde nerveus lachend en met gedempte stem braaf alle vragen van de Britse Ivo Niehe. In tegenstelling tot veel andere Amerikaanse komieken leek hij zijn act te hebben thuisgelaten. In Sandler zijn de grootste raddraaier en het aardigste jongetje van de klas verenigd.
Voor een grote filmster bezit Sandler overigens een zeldzame loyaliteit jegens vrienden en collega's. Mensen met wie hij op de universiteit heeft gezeten — jazeker, en hij is nog afgestudeerd ook! — of met wie hij vroeger samenwerkte aan het satirische tv-programma 'Saturday night live' komen veelvuldig op de aftiteling voor. Sandlers films lijken steeds meer op een gezellig onderonsje. In Little Nicky komen acteurs uit zijn vorige films zelfs als hetzelfde typetje langsgelopen. Het zijn vaak ook niet de minsten, die Sandler voor een bijrol weet te strikken. Steve Buscemi, naast wie Sandler nog voor zijn grote doorbraak in Airheads speelde, kwam tot twee keer toe opdraven, Kathy Bates zette in The waterboy een heerlijk karikatuur van een 'southern mama' neer, en in Little Nicky zijn het onder andere Patricia Arquette als 'love interest', Quentin Tarantino als blinde straatpredikant en Harvey Keitel, die in zijn rol van Satan een meer ontspannen indruk maakt dan ooit. Gezellig zal het op de set van de aimabele Sandler ongetwijfeld zijn.

Ananas
Maar op het witte doek heeft Sandler aan zijn sympathieke inborst blijkbaar niet genoeg. Want niet zelden neemt hij zijn toevlucht tot rare stemmetjes en scheve gezichten. Een komische krachttoer is dat nooit, maar een emmer ondersteboven op je hoofd zetten en vervolgens suizebollend door de kamer waggelen is dat evenmin. Toch kan ik daar om lachen wanneer mijn tweejarig neefje dat doet. Zo vind ik de rare stemmetjes en scheve gezichten van Sandler ook leuk, omdat ze aandoenlijk zijn. Veel soeps is het niet, maar hij bedoelt het goed en heeft er zelf zichtbaar plezier in.
Wie Sandler alleen kan verdragen in zijn 'natuurlijke' rollen, doet er goed aan Little Nicky links te laten liggen. Sandler speelt het titelpersonage — de jongste, niet al te snuggere zoon van Satan (Keitel) — met een scheve mond, piepend hese stem en kromme rug. Nicky wordt door zijn vader naar de bovenwereld gestuurd om zijn twee oudere en veel kwaadaardigere broers terug naar de hel te brengen. Die zijn kwaad opgestapt toen pa bekendmaakte dat hij de troon nog lang niet wil afstaan. Nu willen ze hun vader uitschakelen door hel op aarde te stichten. Zolang er geen nieuwe zieltjes binnenkomen is Satan sterfelijk, zodat we Harvey Keitel langzaam zien wegrotten tot er weinig meer over is. Het lot van Satan, de hel en van de mensheid is in handen van Nicky, die zijn dagen in de hel sleet door op heavy metal-dreunen door de kamer te stampen. Als het onervaren duivelsgebroed wordt Sandler door omstandigheden dus wederom gedwongen volwassen te worden. Tijdens zijn missie ontdekt Nicky dat zijn moeder een engel was (in plaats van een geit, zoals zijn broers hem altijd voorhielden). Een duiveltje met een goed hart: subtiel is anders, maar Sandler weet zijn dualisme wel over te brengen.
Little Nicky is bovendien geen film van iemand die het grote publiek koste wat kost wil behagen. Het is Sandlers brutaalste komedie tot op heden. Wat dat betreft heeft hij misschien wel de grens bereikt van wat het grote publiek leuk vindt. Hoeveel mensen zouden er kunnen lachen om de helse poortwachter die van Satan voor straf een paar tieten op zijn hoofd krijgt getoverd? Of om Adolf Hitler die in de hel elke dag een ananas in zijn reet krijgt geduwd? Met zijn vele anarchistische grappen is Little Nicky geen film voor het hele gezin, zoals Big daddy dat wel was, en daarmee is het Sandlers eerste commerciële tegenvaller.

Stoomcursus
Misschien is dat helemaal geen slechte ontwikkeling voor Sandler. Want bij Jim Carrey zagen we iets soortgelijks. Cable guy, een donkere mediasatire, was diens eerste commerciële flop, maar ook het bewijs dat Carrey niet afhankelijk was van de gunst van het miljoenenpubliek en ook bereid was zijn talent in te zetten bij films buiten het genre van de 'Big Dumb Stupid Movie'. Toegegeven, Carrey heeft heel wat meer in zijn mars dan Sandler. Maar feit is dat Sandler inmiddels ook al de interesse heeft gewekt van serieuze filmmakers. En net als bij de bijrollen in zijn komedies, zijn dat niet de minste namen. Martin Scorsese — die eerder gekkebekkentrekker Jerry Lewis tot een geweldig nare rol in The king of comedy wist te bewegen — zou Adam Sandler graag zien als Rat Pack-lid Joey Bishop in zijn geplande biopic over Dean Martin.
Verrassender is misschien wel dat Paul Thomas Anderson na Magnolia het liefst een '89 minuten durende komedie met Adam Sandler' wil maken. Nee, dat is geen grapje. Anderson sprak in interviews herhaaldelijk zijn bewondering uit over Sandler. De filmmaker heeft het afgelopen jaar een stoomcursus 'comic writing' genomen door te schrijven voor 'Saturday night live', de kweekvijver voor Amerikaanse komieken, en het scenario is inmiddels klaar. De heren zouden in het begin van 2001 al gaan draaien. Emily Watson (Breaking the waves) is naar verluidt ook al aan boord. Het klinkt als een onwaarschijnlijke samenwerking, maar wat Paul Thomas Anderson en Adam Sandler in elk geval gemeen hebben, is compassie voor hun personages.
Zou Sandler na de massa alsnog ook de critici voor zich weten te winnen? De tijd zal het leren. Maar hoewel ik vol verwachting naar de film uitkijk, heeft Adam Sandler uiteindelijk geen Scorsese of Anderson nodig om mij voor zijn puberale gedrag te winnen.

Roel Haanen



top
LITTLE NICKY

Januari 2001 #218

Productie
Jack Giarraputo
Robert Simonds
Regie
Steven Brill
Scenario
Adam Sandler
Tim Herlihy
Steven Brill
Camera
Theo van de Sande
Montage
Jeff Gourson
Art direction
Perry Andelin Blake
Muziek
Teddy Castellucci
Met
Adam Sandler
Harvey Keitel
Patricia Arquette
Rhys Ifans
Quentin Tarantino
Reese Witherspoone
Henry Winkler

Kleur, 90 minuten

Distributie
RCV Film Distribution
Te zien
vanaf 25 januari

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


L

L'chaim!
L.A. CONFIDENTIAL
La La Land
LAAGLAND
DE LAATSTE DAGEN VAN EMMA BLANK
DE LAATSTE OVERWINNING
LABAN HET ALLERLIEFSTE SPOOKJE
LADDER 49
LADIES IN LAVENDER
LADIES IN LOVE
LADIES ROOM
LADRI DI BICICLETTE (FIETSENDIEVEN)
IL LADRO DI BAMBINI
The Lady
LADY CHATTERLEY ET LE HOMME DE BOIS
LADY EN DE VAGEBOND
The Lady in the Van
LADY IN THE WATER
Lady Macbeth (William Oldroyd over)
LADY SNOWBLOOD
LADYBIRD, LADYBIRD
THE LADYKILLERS
LAGAAN
LAGRIMAS NEGRAS
LAILA'S BIRTHDAY
LAISSEZ-PASSER
LE LAIT DE LA TENDRESSE HUMAINE
THE LAKE HOUSE
LAKE PLACID
LAKE TAHOE
LAKEBOAT
LAMENTO EMORI
LAMERICA
LAND AND FREEDOM
Land of Mine — Under Sandet
LAND OF PLENTY
LAND OF THE DEAD
The Land of the Enlightened
THE LAND OF THE WANDERING SOULS
Land van aankomst
Landscape Suicide
LANDSCHAPPEN WAAR NIEMAND VAN WEET
LANG & GELUKKIG
Lang leve de Koningin
De lange weg naar het Noorden (Tout en haut du monde)
LANGER LICHT
THE LANGOLIERS
DE LANGSTE REIS
LANSKY
LANTANA
LAP ROUGE
LARA CROFT TOMB RAIDER: THE CRADLE OF LIFE
LARA CROFT: TOMB RAIDER
Larry Crowne
LARS AND THE REAL GIRL
LAST ACTION HERO
THE LAST AIRBENDER 3D
THE LAST BROADCAST
THE LAST CASTLE
LAST CHANCE HARVEY
LAST CONVERSATION
LAST DANCE
LAST DAYS
THE LAST DAYS
THE LAST DAYS OF SHISHMAREF
The Last Elvis (El último Elvis)
THE LAST EXORCISM
The Last Exorcism part II
Last Hijack (Femke Wolting en Tommy Pallotta over)
LAST HOLIDAY
THE LAST HOUSE ON THE LEFT
THE LAST KING OF SCOTLAND
THE LAST LEGION
LAST MAN STANDING
LAST NIGHT
LAST RESORT
THE LAST SAMURAI
THE LAST SEDUCTION
THE LAST SEDUCTION II
The Last Sentence
THE LAST STATION
LAST STOP 174
THE LAST SUPPER
THE LAST TRAIN
LAST TRAIN HOME
Last Vegas
The Last Witch Hunter
The Last Wolf
LATCHO DROM
LATE FRAGMENT
LATE MARRIAGE
Late Mizoguchi
A Late Quartet
Late Spring
LAURA'S STER
Laurence Anyways
LAW ABIDING CITIZEN
Lawless
LAWNMOWER MAN 2: BEYOND CYBERSPACE
Lay the Favorite
LAYER CAKE
Layla Fourie
Layla M.
LEAF ON A PILLOW
THE LEAGUE OF EXTRAORDINARY GENTLEMEN
A LEAGUE OF THEIR OWN
LEAP YEAR
LEATHERHEADS
LEAVING LAS VEGAS
LEAVING MANDELA PARK
LEBANON
DAS LEBEN DER ANDEREN
DAS LEBEN IST EINE BAUSTELLE
Lee Towers: The Voice of Rotterdam
LEEF!
DE LEEUWENKONING II: SIMBA'S TROTS
LEF
LEFT LUGGAGE
LEGALLY BLONDE
LEGALLY BLONDE (2): RED WHITE AND BLONDE
Legend
THE LEGEND OF 1900
THE LEGEND OF BAGGER VANCE
THE LEGEND OF GINGKO/GINGKO BED 2
The Legend of Hercules
The Legend of Longwood
The Legend of Tarzan
LEGEND OF THE GUARDIANS 3D
LEGEND OF ZORRO
De legende van Walhalla: Thor
LEGENDS OF THE FALL
De LEGO Batman Film
De LEGO Film
LEK
LEMMING
LEMON TREE
Lemonade
LEMONY SNICKET'S A SERIES OF UNFORTUNATE EVENTS
Lena
LEO TOLSTOY'S ANNA KARENINA
LA LEÓN
LEON
LEONARD COHEN: I'M YOUR MAN
LEONERA
THE LEOPARD SON
LEPEL
LESBIAN VAMPIRE KILLERS
The Lesson
LET EACH ONE GO WHERE HE MAY
LET ME HAVE IT ALL
LET ME IN
LET THE RIGHT ONE IN
Let's Be Cops
LET'S MAKE MONEY
LETHAL WEAPON 4
LETTER TO AMERICA
LETTERS FROM A KILLER
LETTERS FROM IWO JIMA
LETTERS TO JULIET
LA LETTRE
DE LEUGEN
Leve boerenliefde
LEVE HET BRUINE MONSTER
LEVEN MET JE OGEN
HET LEVEN UIT EEN DAG
Het leven volgens Nino
Leven? Of theater?
HET LEVENDE BOS
Levende rivier
Leviathan
Leviathan
LEVITY
UNE LIAISON PORNOGRAPHIQUE
LIAM
LIAR
LIAR LIAR
LIBERA
La libertad
LIBERTÉ
THE LIBERTINE
LIBERTY HEIGHTS
LICENSE TO WED
LICHTER (DISTANT LIGHTS)
LIEBE IN GEDANKEN (LOVE IN THOUGHTS)
Het lied van de zee
LIEDEREN UIT HET LAND VAN MIJN MOEDER
LIEFDE EN GELUK
LIES
LIFE
Life
Life
LIFE ACCORDING TO AGFA
THE LIFE AND DEATH OF PETER SELLERS
THE LIFE AQUATIC WITH STEVE ZISSOU
LIFE AS A HOUSE
LIFE AS WE KNOW IT
THE LIFE BEFORE HER EYES
LIFE DURING WARTIME
LIFE IS A MIRACLE
Life is Beautiful
A LIFE LESS ORDINARY
Life of Crime
THE LIFE OF DAVID GALE
Life of Pi
Life, Animated
Lifeforce
Lifelong
LIFESAVERS
LIFETIMES
The Light Between Oceans
LIGHT SLEEPER
The Light Thief
Light Years
THE LIGHTHOUSE
LIGHTS IN THE DUSK
Lights Out
LIJMEN HET BEEN
Like Father, Like Son
LIKE GRAINS OF SAND
LIKE IT IS
LIKE MIKE
Like Someone in Love
LILA DIT ÇA
Lilet Never Happened
LILJA 4-EVER
LILO & STITCH
Lilting (Hong Khaou over)
LIMBO
THE LIMEY
LIMITLESS
THE LIMITS OF CONTROL
LIMO
Lincoln
THE LINCOLN LAWYER
LINHA DE PASSE
LINKS
Lion
THE LION KING
Lion King 3D
LIONS FOR LAMBS
LIPSTICK ON YOUR COLLAR
LISA
Lisandro Alonso Box
LISBON STORY
Listen to Me Marlon
Little Black Spiders
LITTLE BUDDHA
LITTLE CHILDREN
LITTLE MAN
Little Men
LITTLE MISS SUNSHINE
LITTLE NICKY
LITTLE ODESSA
A LITTLE PRINCESS
THE LITTLE RASCALS
LITTLE SENEGAL
Little Sparrows
A LITTLE TRIP TO HEAVEN
THE LITTLE VAMPIRE
LITTLE VOICE
LITTLE WOMEN
Live By Night
LIVE FLESH
LIVE FOREVER
LIVE!
LIVERPOOL
LIVING IN OBLIVION
LIVING OUT LOUD
LIVING WITH AN IDIOT
Liza, the Fox-Fairy
THE LIZZIE MCGUIRE MOVIE
Lo and Behold: Reveries of the Connected World
LOADED
The Lobster
THE LOCALS
LOCH NESS
LOCK, STOCK AND TWO SMOKING BARRELS
Locke
Lockout
LOENATIK DE MOEVIE
Loenatik, te gek
LOFT
Logan
La loi du marché (Vincent Lindon over)
Loin des hommes
LOL: Laughing Out Loud
LOLA RENNT
Lola Versus
LOLITA
LOMAX, THE SONGHUNTER
LONDON RIVER
LONDON TO BRIGHTON
LONE STAR
The Loneliest Planet
LONELY HEARTS
A Long and Happy Life
THE LONG DAY CLOSES
UN LONG DIMANCHE DE FIANÇAILLES
THE LONG KISS GOODNIGHT
A Long Story
LONG TIME DEAD
THE LONG WEEKEND
The Longest Ride
The Look of Love
The Look of Silence (Joshua Oppenheimer over)
LOOK WHO'S TALKING NOW!
LOOKING FOR ERIC
LOOKING FOR RICHARD
THE LOOKOUT
THE LOOKOUT
LOONEY TUNES: BACK IN ACTION
Looper
LORD OF ILLUSIONS
THE LORD OF THE RINGS: THE FELLOWSHIP OF THE RING
THE LORD OF THE RINGS: THE RETURN OF THE KING
THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS
LORD OF WAR
Lore
LORENZO'S OIL
LOST AND DELIRIOUS
THE LOST CITY
The Lost City of Z
LOST HIGHWAY
LOST IN SPACE
LOST IN TRANSLATION
LOST IN YONKERS
LOST PARADISE
THE LOST PARADISE
LOST PERSONS AREA
Lost River
LOST SOULS
The Lost Weekend
THE LOST WORLD: JURASSIC PARK
LOT
A LOT LIKE LOVE
Lotgenoten
Lotte en de maansteen
LOTTE VAN UITVINDERSDORP
Lotus
LOU BIOU
LOU REED'S BERLIN
Louder Than Bombs (Joachim Trier over)
Louis Theroux: My Scientology Movie
Louis van Gasteren-box
LOUISE (TAKE 2)
Louise Wimmer
LOURDES
Love
Love & Friendship
Love & Fungi
LOVE & OTHER DRUGS
LOVE & SEX
Love (2016)
Love 3D
LOVE ACTUALLY
LOVE AFFAIR
LOVE AND DEATH ON LONG ISLAND
Love and Honor
LOVE AND HUMAN REMAINS
LOVE AND OTHER CATASTROPHES
LOVE CONQUERS ALL
LOVE ETC.
Love Eternal
THE LOVE GURU
LOVE IN THE TIME OF CHOLERA
Love Is All You Need
Love is Strange
LOVE IS THE DEVIL
THE LOVE LETTER
LOVE LIVE LONG
LOVE LIZA
LOVE ME
LOVE OBJECT
The Love Punch
LOVE RANCH
LOVE SERENADE
LOVE! VALOUR! COMPASSION!
Love, Rosie
Lovelace
LOVELY & AMAZING
THE LOVELY BONES
LOVELY BY SURPRISE
LOVELY RITA
LOVER OF LOSER
A LOVESONG FOR BOBBY LONG
Loving
THE LOW LIFE
Lucia de B.
LUCÍA Y EL SEXO
LUCKY BREAK
LUCKY EN ZORBA
LUCKY NUMBER SLEVIN
LUCKY NUMBERS
The Lucky One
LUCKY YOU
THE LUCONA AFFAIR
LUDWIG
LUDWIG 1881
LUGARES COMUNES
Lukas & Abel: Vleugelbroertjes
LULU
LUMUMBA
LUNA PAPA
LUNAR ECLIPSE
The Lunchbox
LUNDI MATIN
LOS LUNES AL SOL
LUST, CAUTION
LUTHER
THE LUZHIN DEFENCE
LYNCH (ONE)