Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
Ewan McGregor en Cameron Diaz in A life less ordinary En aan het eind hebben ze elkaar

A LIFE LESS ORDINARY

Groot-Brittannië, 1997 | Danny Boyle
Geen hype deze keer. De nieuwste film 'van de makers van Trainspotting' leent zich slecht voor een uitgekiende marketing, die zich nu nog beperkt tot de aanprijzing 'witte komedie' en 'a love story'. A life less ordinary wil dan ook zo min mogelijk aan zijn voorgangers doen denken. Regisseur Danny Boyle, producent Andrew MacDonald en scenarioschrijver John Hodge doen in Soho, Londen uit de doeken hoe filmmakers zich weren tegen verwachtingspatronen.

Hollywood heeft een slechte naam opgebouwd door eigenzinnige Europese en Aziatische regisseurs te lokken met grote budgetten, en de filmmakers vervolgens op te zadelen met slechte scenario's en marktmechanismen. Danny Boyle kon echter de verleiding weerstaan om Alien 4 te regisseren ("Ze betaalden te weinig"). Jean-Pierre Jeunet (Delicatessen) nam het aanbod wel aan en mag zich nu de meest recente vangst van het grijpgrage Hollywood noemen. Alhoewel Boyle dus liever geen voorgeprogrammeerde sequel wil maken, moesten hij en producent Andrew MacDonald toch uitwijken naar Amerika om de financiering voor A life less ordinary rond te krijgen.
De film heeft, afgezien van een aantal vervreemdende visuele effecten, weinig weg van Shallow grave en Trainspotting. Laatstgenoemde films trokken zich niets aan van de Britse traditie met sociaal-realistische komedies van Ken Loach of kostuumfilms van Kenneth Branagh. A life less ordinary grijpt daarentegen terug op één van de meest beproefde genres ooit uitgevonden in Hollywood: de screwball-comedy. Een argwanend type ziet onmiddellijk een verband tussen het Amerikaanse geld en de overstap naar een geijkt genre.

Duivelse engelen
MacDonald veegt dit vermeende verband van tafel: "Geloof het of niet, maar we werden helemaal vrijgelaten door de Amerikaanse maatschappij 20th Century Fox. Alles wat je ziet komt uit onze handen. Wij zijn het dus die schuldig zijn aan het maken van de film." Onverwacht is het wel, dat het trio nou net het genre van de screwball-comedy heeft gekozen. A life less ordinary is volgens de makers beïnvloed door A matter of life and death (Michael Powell en Emeric Pressburger) en It happened one night (Frank Capra), beiden komedies uit de jaren dertig en veertig. De plot is niet zo belangrijk en staat in dienst van de spitse dialogen en de onsentimentele romantiek.
Specialist in liefdesperikelen Meg Ryan was dus geen gegadigde voor een rol in A life less ordinary, want als de drie iets verafschuwen dan zijn het haar romantische komedies. Scenarioschrijver John Hodge: "We hebben wel oprecht geprobeerd om een vrolijke komedie te maken, over een jongen en een meisje die op elkaar vallen. Het blijkt echter dat mensen de film toch nog te grimmig en cynisch vinden. Oké, er worden wat engelen overreden door een auto en vervolgens door het hoofd geschoten, maar wat wil je als wij het genre een beetje door elkaar willen gooien?"
Cameron Diaz (The mask, The last supper) is het meisje en Ewan McGregor (Trainspotting) speelt de jongen. Celine is van rijke komaf, met als grootste kopzorg dat haar credit card wordt geweigerd. Robert schrijft een driestuiver-thriller, maar omdat dat maar niet wil vlotten, werkt hij als portier bij haar vaders bedrijf. Op een dag ziet hij zichzelf vervangen worden door een irritant bliepende robot. Woedend stormt hij het kantoor van zijn baas binnen, gijzelt Celine en gedraagt zich vervolgens als de meest sukkelige kidnapper die Amerika ooit gekend heeft. Die twee eerder genoemde duivelse engelen krijgen de schier onmogelijke opdracht om deze twee mensen verliefd op elkaar te laten worden.

Emotionele knopje
Eerlijk gezegd druipt de plot van de oubolligheid en hebben de makers een zware klus om dit te doen vergeten. Regisseur Danny Boyle: "Als je kiest voor het romantische genre, dan moet je de hoofdpersonen centraal stellen. Het klinkt afgezaagd, maar uiteindelijk komt het er op neer dat de kijker zich afvraagt of ze in elkaars ogen kijken en als dat gebeurt, of de vonken er vanaf springen. We hebben een beetje de draak gestoken met het genre, probeerden wat beproefde ingrediënten te verdraaien en wat op te lappen, maar aan het eind herstelt het genre zich toch weer. We hebben een harde les geleerd over de kracht van het genre: eerst wilden we alles weids filmen, maar de film vroeg gewoonweg om veel close-ups. Zo zie je dat het goed is om wat anders te doen, dan leer je nog eens iets."
MacDonald: "We hebben misschien niet alle remmen losgegooid, maar er zitten toch te veel vreemde wendingen in de film om hem conventioneel te noemen. Hij had er nog veel gepolijster uit kunnen zien. De studio's in Amerika zijn natuurlijk niet zoveel gewend en vinden het de raarste film ooit gemaakt." Hodge: "We hebben geprobeerd om de film in het straatje van de studio's te proppen, we hadden een conventionele film kunnen maken, maar dat lukte ons gewoonweg niet. Hun opvatting van romantiek is zo simpel, en komt niet verder dan het juiste emotionele knopje indrukken op het juiste tijdstip. Maar door de dominantie van het genre volgen we wel het bekende pad: twee mensen zijn geboren voor elkaar, maar kunnen elkaar niet krijgen. Je legt wat obstakels op het liefdespad en aan het eind hebben ze elkaar. Een andere afloop zou behoorlijk teleurstellend zijn voor het publiek."

Toegankelijk en fris
Het lijkt erop dat de drie mannen liever uit zichzelf bewust zijn van het publiek in plaats van dat in opdracht van een Amerikaanse produktiemaatschappij te doen. MacDonald: "We denken zeker aan het grote publiek, dus meer in algemene termen. Ons eigen publiek is de groep mensen die Shallow grave en Trainspotting hebben gezien en hopen dat deze film weer zo'n jonge uitstraling heeft. Die mensen zullen teleurgesteld de zaal verlaten, want de film is niet voor hen gemaakt." Hodge: "We wilden niet weer een thriller maken zoals Shallow grave en probeerden het liefst zo ver mogelijk van Trainspotting af te staan. Trainspotting was het laatste woord over dat onderwerp wat je van ons zal horen. Dus komen we nu met romantiek en een sterke vrouwelijke hoofdrol op de proppen."
MacDonald: "We mikken daarmee op de rest van het publiek: dat grote segment van vijftien- tot twintigjarigen. Zij zijn sowieso de mensen die het vaakst naar de bioscoop gaan en voor hen is A life less ordinary dan ook bedoeld. Maar begrijp ons goed, we houden zelf ook van populaire films, we voelen simpelweg geen behoefte om onszelf over te geven aan een persoonlijke visie op het menszijn." Boyle: "We proberen onze films toegankelijk te maken en zo fris en verschillend mogelijk binnen een bepaald kader te werken. Dat kader bestaat eruit om niemand uit te sluiten, door de film niet onnodig moeilijk te maken. Onze intentie is om open te staan voor iedereen, maar ze tegelijkertijd iets onverwachts voor te schotelen, zodat het niet voor de hand liggend wordt." MacDonald: "We willen niet eindigen met een cynische film die niemand wil zien. Ik vind dat net zo erg als een doorsnee-publieksfilm. Wij proberen daar net tussen in te zitten." Hodge: "Maar als we een verontrustende, grimmige film hadden willen maken, hadden we dat zeker gedaan. We waren er gewoon niet voor in de stemming."
Toch lijken de makers betrapt te kunnen worden op sociale betrokkenheid. Het klasseverschil tussen Celine en Robert wordt breed uitgemeten en ook die robot, die de hardwerkende man vervangt zou als kritiek op het onmenselijke, op winst gerichte beleid van sommige bedrijven kunnen worden gezien. Of komen deze conflictsituaties enkel handig van pas om de liefde te dwarsbomen? Boyle: "Dat laatste. Eén van de beste dingen die je overkomt door naar Amerika te gaan is dat je jezelf kan bevrijden van de klassenstrijd die woedt in Groot-Brittannië. Alles wat je doet is daarmee doordrenkt. Eindelijk konden we die strijd gebruiken als een simpele verteltechniek, niet meer en niet minder."

Vloeibare dollar
Het pretentieloze trio lonkte naar Hollywood met maar één reden: er viel geld los te peuteren. Hun vorige, Britse financier Channel 4 kon geen twaalf miljoen dollar ophoesten, maar kreeg wel vanwege trouwe dienst de tv-rechten aangeboden. MacDonald: "Twaalf miljoen dollar mag veel lijken voor een Europese film, maar voor Amerikaanse begrippen stelt het niet veel voor. Het is minder dan Julia Roberts betaald krijgt. Amerikaans geld heeft wel een vreemde eigenschap: het vloeit door je handen heen als water en duizendjes lijken in rook op te gaan." Zal die vloeibare dollar ooit het hechte samenwerkingsverband tussen de drie en hun vaste production designer, editor en cameraman kunnen verbreken? Boyle: "Die laatste drie zijn interessant, omdat zij met verschillende mensen hebben samengewerkt en dus makkelijk konden overlopen. Ondertussen kennen we elkaar echter zo goed dat we via sluipwegen kunnen communiceren, iets wat je niet zo snel opgeeft."
MacDonald: "Voor het geld hoeven we niet uit elkaar, want zo goed zullen we niet betaald worden. Het belangrijkste is toch dat je jezelf in de beste positie kan manoevreren om een goede film te maken. En de mensen die denken dat je dat met veel loon voor elkaar kunt krijgen, houden het vaak niet lang vol. Onze volgende projecten zijn dan ook weer low-budget: we hebben de rechten gekocht van 'The beach', een boek van Alex Garland, dat zich afspeelt in Thailand waar Europese en Amerikaanse jongeren op zoek zijn naar een paradijselijk strand. En we zijn bezig met Alien love triangle, een science fiction-film in drie delen. Het wordt weer een romance, maar nu tussen een mens en een buitenaards wezen." Hodge: "Klinkt nogal conventioneel, als je het mij vraagt."

Het is ook nooit goed. Produceren ze Twin town, een film die verdacht veel weg heeft van Trainspotting, dan worden ze erop aangsproken dat ze wel erg gemakkelijk voortborduren op hun succesfilm. Maken ze een screwball-comedy, dan mis je de rauwheid en ironie van zijn voorgangers. Zelf zou ik graag zien dat ze de driestuiver-thriller, die Robert in A life less ordinary schrijft, gaan verfilmen. Want het segment van vijftien- tot twintigjarigen plús de voltallige fanclub van Trainspotting zal geheid vallen voor het trashy verhaal over de onwettige dochter van Marilyn Monroe en John F. Kennedy, die onder de Amerikaanse ambassade in Londen een schuilkelder van de Nazi's vindt. Danny Boyle komt onmiddellijk op de proppen met de meest geknipte hoofdrolspeelster: Sharon Stone! Het perfecte lijmmiddel voor publieksbewuste filmmakers.

Mariska Graveland



top
A LIFE LESS ORDINARY

Oktober 1997 #182

Produktie
Andrew MacDonald
Regie
Danny Boyle
Scenario
John Hodge
Camera
Brian Tufano
Geluid
Douglas Cameron
Montage
Masahiro Hirakubo
Muziek
David Arnold
Met
Ewan McGregor
Cameron Diaz
Holly Hunter
Delroy Lindo

Kleur, 100 minuten

Distributie
PolyGram Filmed Entertainment
Te zien
vanaf 30 oktober

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


L

L'chaim!
L.A. CONFIDENTIAL
La La Land
LAAGLAND
DE LAATSTE DAGEN VAN EMMA BLANK
DE LAATSTE OVERWINNING
LABAN HET ALLERLIEFSTE SPOOKJE
LADDER 49
LADIES IN LAVENDER
LADIES IN LOVE
LADIES ROOM
LADRI DI BICICLETTE (FIETSENDIEVEN)
IL LADRO DI BAMBINI
The Lady
LADY CHATTERLEY ET LE HOMME DE BOIS
LADY EN DE VAGEBOND
The Lady in the Van
LADY IN THE WATER
Lady Macbeth (William Oldroyd over)
LADY SNOWBLOOD
LADYBIRD, LADYBIRD
THE LADYKILLERS
LAGAAN
LAGRIMAS NEGRAS
LAILA'S BIRTHDAY
LAISSEZ-PASSER
LE LAIT DE LA TENDRESSE HUMAINE
THE LAKE HOUSE
LAKE PLACID
LAKE TAHOE
LAKEBOAT
LAMENTO EMORI
LAMERICA
LAND AND FREEDOM
Land of Mine — Under Sandet
LAND OF PLENTY
LAND OF THE DEAD
The Land of the Enlightened
THE LAND OF THE WANDERING SOULS
Land van aankomst
Landscape Suicide
LANDSCHAPPEN WAAR NIEMAND VAN WEET
LANG & GELUKKIG
Lang leve de Koningin
De lange weg naar het Noorden (Tout en haut du monde)
LANGER LICHT
THE LANGOLIERS
DE LANGSTE REIS
LANSKY
LANTANA
LAP ROUGE
LARA CROFT TOMB RAIDER: THE CRADLE OF LIFE
LARA CROFT: TOMB RAIDER
Larry Crowne
LARS AND THE REAL GIRL
LAST ACTION HERO
THE LAST AIRBENDER 3D
THE LAST BROADCAST
THE LAST CASTLE
LAST CHANCE HARVEY
LAST CONVERSATION
LAST DANCE
LAST DAYS
THE LAST DAYS
THE LAST DAYS OF SHISHMAREF
The Last Elvis (El último Elvis)
THE LAST EXORCISM
The Last Exorcism part II
Last Hijack (Femke Wolting en Tommy Pallotta over)
LAST HOLIDAY
THE LAST HOUSE ON THE LEFT
THE LAST KING OF SCOTLAND
THE LAST LEGION
LAST MAN STANDING
LAST NIGHT
LAST RESORT
THE LAST SAMURAI
THE LAST SEDUCTION
THE LAST SEDUCTION II
The Last Sentence
THE LAST STATION
LAST STOP 174
THE LAST SUPPER
THE LAST TRAIN
LAST TRAIN HOME
Last Vegas
The Last Witch Hunter
The Last Wolf
LATCHO DROM
LATE FRAGMENT
LATE MARRIAGE
Late Mizoguchi
A Late Quartet
Late Spring
LAURA'S STER
Laurence Anyways
LAW ABIDING CITIZEN
Lawless
LAWNMOWER MAN 2: BEYOND CYBERSPACE
Lay the Favorite
LAYER CAKE
Layla Fourie
Layla M.
LEAF ON A PILLOW
THE LEAGUE OF EXTRAORDINARY GENTLEMEN
A LEAGUE OF THEIR OWN
LEAP YEAR
Leatherface
LEATHERHEADS
LEAVING LAS VEGAS
LEAVING MANDELA PARK
LEBANON
DAS LEBEN DER ANDEREN
DAS LEBEN IST EINE BAUSTELLE
Lee Towers: The Voice of Rotterdam
LEEF!
DE LEEUWENKONING II: SIMBA'S TROTS
LEF
LEFT LUGGAGE
LEGALLY BLONDE
LEGALLY BLONDE (2): RED WHITE AND BLONDE
Legend
THE LEGEND OF 1900
THE LEGEND OF BAGGER VANCE
THE LEGEND OF GINGKO/GINGKO BED 2
The Legend of Hercules
The Legend of Longwood
The Legend of Tarzan
LEGEND OF THE GUARDIANS 3D
LEGEND OF ZORRO
De legende van Walhalla: Thor
LEGENDS OF THE FALL
De LEGO Batman Film
De LEGO Film
De LEGO Ninjago Film
LEK
LEMMING
LEMON TREE
Lemonade
LEMONY SNICKET'S A SERIES OF UNFORTUNATE EVENTS
Lena
LEO TOLSTOY'S ANNA KARENINA
LA LEÓN
LEON
LEONARD COHEN: I'M YOUR MAN
LEONERA
THE LEOPARD SON
LEPEL
LESBIAN VAMPIRE KILLERS
The Lesson
LET EACH ONE GO WHERE HE MAY
LET ME HAVE IT ALL
LET ME IN
LET THE RIGHT ONE IN
Let's Be Cops
LET'S MAKE MONEY
LETHAL WEAPON 4
LETTER TO AMERICA
LETTERS FROM A KILLER
LETTERS FROM IWO JIMA
LETTERS TO JULIET
LA LETTRE
DE LEUGEN
Leve boerenliefde
LEVE HET BRUINE MONSTER
LEVEN MET JE OGEN
HET LEVEN UIT EEN DAG
Het leven volgens Nino
Leven? Of theater?
HET LEVENDE BOS
Levende rivier
Leviathan (Andrei Zvjagintsev)
Leviathan (Lucien Castaing-Taylor, Verena Paravel)
LEVITY
UNE LIAISON PORNOGRAPHIQUE
LIAM
LIAR
LIAR LIAR
LIBERA
La libertad
LIBERTÉ
THE LIBERTINE
LIBERTY HEIGHTS
LICENSE TO WED
LICHTER (DISTANT LIGHTS)
LIEBE IN GEDANKEN (LOVE IN THOUGHTS)
Het lied van de zee
LIEDEREN UIT HET LAND VAN MIJN MOEDER
LIEFDE EN GELUK
Liefde is aardappelen
LIES
Life (Anton Corbijn)
Life (Daniel Espinosa)
LIFE (Ted Demme)
LIFE ACCORDING TO AGFA
THE LIFE AND DEATH OF PETER SELLERS
THE LIFE AQUATIC WITH STEVE ZISSOU
LIFE AS A HOUSE
LIFE AS WE KNOW IT
THE LIFE BEFORE HER EYES
LIFE DURING WARTIME
LIFE IS A MIRACLE
Life is Beautiful
A LIFE LESS ORDINARY
Life of Crime
THE LIFE OF DAVID GALE
Life of Pi
Life, Animated
Lifeforce
Lifelong
LIFESAVERS
LIFETIMES
The Light Between Oceans
LIGHT SLEEPER
The Light Thief
Light Years
THE LIGHTHOUSE
LIGHTS IN THE DUSK
Lights Out
LIJMEN HET BEEN
Like Father, Like Son
LIKE GRAINS OF SAND
LIKE IT IS
LIKE MIKE
Like Someone in Love
LILA DIT ÇA
Lilet Never Happened
LILJA 4-EVER
LILO & STITCH
Lilting (Hong Khaou over)
Lily Lane (Previously Unreleased)
LIMBO
THE LIMEY
LIMITLESS
THE LIMITS OF CONTROL
LIMO
Lincoln
THE LINCOLN LAWYER
LINHA DE PASSE
LINKS
Lion
THE LION KING
Lion King 3D
LIONS FOR LAMBS
LIPSTICK ON YOUR COLLAR
LISA
Lisandro Alonso Box
LISBON STORY
Listen to Me Marlon
Little Black Spiders
LITTLE BUDDHA
LITTLE CHILDREN
LITTLE MAN
Little Men
LITTLE MISS SUNSHINE
LITTLE NICKY
LITTLE ODESSA
A LITTLE PRINCESS
THE LITTLE RASCALS
LITTLE SENEGAL
Little Sparrows
A LITTLE TRIP TO HEAVEN
THE LITTLE VAMPIRE
LITTLE VOICE
LITTLE WOMEN
Live By Night
LIVE FLESH
LIVE FOREVER
LIVE!
LIVERPOOL
LIVING IN OBLIVION
LIVING OUT LOUD
LIVING WITH AN IDIOT
Liza, the Fox-Fairy
THE LIZZIE MCGUIRE MOVIE
Lo and Behold: Reveries of the Connected World
LOADED
The Lobster
THE LOCALS
LOCH NESS
LOCK, STOCK AND TWO SMOKING BARRELS
Locke
Lockout
LOENATIK DE MOEVIE
Loenatik, te gek
LOFT
Logan
Logan Lucky
La loi du marché (Vincent Lindon over)
Loin des hommes
LOL: Laughing Out Loud
LOLA RENNT
Lola Versus
LOLITA
LOMAX, THE SONGHUNTER
LONDON RIVER
LONDON TO BRIGHTON
LONE STAR
The Loneliest Planet
LONELY HEARTS
A Long and Happy Life
THE LONG DAY CLOSES
UN LONG DIMANCHE DE FIANÇAILLES
THE LONG KISS GOODNIGHT
A Long Story
LONG TIME DEAD
THE LONG WEEKEND
The Longest Ride
The Look of Love
The Look of Silence (Joshua Oppenheimer over)
LOOK WHO'S TALKING NOW!
LOOKING FOR ERIC
LOOKING FOR RICHARD
THE LOOKOUT (John Badham)
THE LOOKOUT (Scott Frank)
LOONEY TUNES: BACK IN ACTION
Looper
LORD OF ILLUSIONS
THE LORD OF THE RINGS: THE FELLOWSHIP OF THE RING
THE LORD OF THE RINGS: THE RETURN OF THE KING
THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS
LORD OF WAR
Lore
LORENZO'S OIL
LOST AND DELIRIOUS
THE LOST CITY
The Lost City of Z
LOST HIGHWAY
LOST IN SPACE
LOST IN TRANSLATION
LOST IN YONKERS
LOST PARADISE
THE LOST PARADISE
LOST PERSONS AREA
Lost River
LOST SOULS
The Lost Weekend
THE LOST WORLD: JURASSIC PARK
LOT
A LOT LIKE LOVE
Lotgenoten
Lotte en de maansteen
LOTTE VAN UITVINDERSDORP
Lotus
LOU BIOU
LOU REED'S BERLIN
Louder Than Bombs (Joachim Trier over)
Louis Theroux: My Scientology Movie
Louis van Gasteren-box
LOUISE (TAKE 2)
Louise en hiver
Louise Wimmer
LOURDES
Love & Friendship
Love & Fungi
LOVE & OTHER DRUGS
LOVE & SEX
Love (Judd Apatow, Paul Rust, Lesley Arfin)
Love (William Eubank)
Love 3D (Gaspar Noé)
LOVE ACTUALLY
LOVE AFFAIR
LOVE AND DEATH ON LONG ISLAND
Love and Honor
LOVE AND HUMAN REMAINS
LOVE AND OTHER CATASTROPHES
LOVE CONQUERS ALL
LOVE ETC.
Love Eternal
THE LOVE GURU
LOVE IN THE TIME OF CHOLERA
Love Is All You Need
Love is Strange
LOVE IS THE DEVIL
Love is Thicker Than Water
THE LOVE LETTER
LOVE LIVE LONG
LOVE LIZA
LOVE ME
LOVE OBJECT
The Love Punch
LOVE RANCH
LOVE SERENADE
LOVE! VALOUR! COMPASSION!
Love, Rosie
Lovelace
Loveless
LOVELY & AMAZING
THE LOVELY BONES
LOVELY BY SURPRISE
LOVELY RITA
LOVER OF LOSER
A LOVESONG FOR BOBBY LONG
Loving
Loving Vincent
THE LOW LIFE
Lucia de B.
LUCÍA Y EL SEXO
LUCKY BREAK
LUCKY EN ZORBA
LUCKY NUMBER SLEVIN
LUCKY NUMBERS
The Lucky One
LUCKY YOU
THE LUCONA AFFAIR
LUDWIG
LUDWIG 1881
LUGARES COMUNES
Lukas & Abel: Vleugelbroertjes
LULU
LUMUMBA
LUNA PAPA
LUNAR ECLIPSE
The Lunchbox
LUNDI MATIN
LOS LUNES AL SOL
LUST, CAUTION
LUTHER
THE LUZHIN DEFENCE
LYNCH (ONE)