I Am Not Your Negro
In the Crosswind
Little Men
Austerlitz
Auf einmal
'Iedereen die we spraken wilde piraat zijn'

Last Hijack (Femke Wolting en Tommy Pallotta over)

Nederland, 2014 | Femke Wolting, Tommy Pallotta
Last Hijack vertelt het verhaal van de Somalische zeepiraten via een film en een website, met animaties en datavisualisaties en vooral via de gedachten en getuigenissen van piraat Mohamed Nura. Regisseurs Femke Wolting en Tommy Pallotta na de première in Berlijn: "Er is een hele generatie mannen verdwenen."

Door Dana Linssen

Hoe film je een scheepskaping? En dan niet zoals in Captain Phillips, maar echt? Of zo echt mogelijk, omdat je een documentaire wilt maken over piraterij in Somalië? En dan niet vanuit het perspectief van de Westerse slachtoffers, zoals in datzelfde Captain Phillips, of andere recente films als A Hijacking, Stolen Seas en Fishing Without Nets, maar vanuit dat van de piraten zelf? Vanaf het moment dat Femke Wolting en Tommy Pallotta het plan opvatten een film te maken over zeerovers in de Indische Oceaan — zo'n onderwerp waarover je in de krant leest, en wat ver weg is en avontuurlijk, en een miljoenenindustrie in zichzelf — wisten ze dat het niet eenvoudig ging worden. Behalve dat het schier onmogelijk is om het hoofdonderwerp van je film te filmen, was het ook nog maar de vraag of ze een piraat zo gek zouden krijgen om voor de camera zijn verhaal te doen. Als ze al het land in zouden komen.
Dat dat allemaal gelukt is, bewijst Last Hijack, een film die in première ging op het Filmfestival Berlijn en een interactieve documentaire die gepresenteerd werd op SXSW. De film is een 'nonfiction narative', een hybride film die zowel gebruik maakt van documentaire beelden en interviews als van emotionele animaties, gebaseerd op tekeningen van Hisko Hulsing. Geen ongewoon project dus voor regisseurs/producenten Femke Wolting (medeoprichter van het Amsterdamse Submarine en producent van onder andere Ouwehoeren en een aantal projecten van Peter Greenaway) en Tommy Pallotta (die de animatiefilms Waking Life en A Scanner Darkly van Richard Linklater produceerde en voor Submarine het transmediaproject Collapsus maakte over de gevolgen van de energiecrisis), voor wie nieuwe filmische vormen al lang niet meer iets nieuws zijn. Net zo min als het vinden van creatieve oplossingen voor ongewone problemen.
Hoofdpersoon Mohamed Nura vonden ze na gesprekken met tientallen piraten, die allemaal hun redenen hadden om niet gefilmd, want herkend te willen worden. Velen omdat ze nog op een betere toekomst buiten Somalië hoopten. Dan kan je maar beter niet als zeerover te boek staan. Mohamed had niets meer te verliezen. Hij wist zeker dat hij nooit weg zou gaan uit Somalië, hij stond op het punt om te trouwen en een einde aan zijn leven als piraat te maken, en zijn ouders wilden ook graag meewerken, omdat ze de film zagen als een manier om hem op het rechte pad te houden.
Nu moesten ze nog met hem op pad. En in zijn hoofd kruipen. En de hamvraag beantwoorden: hoe film je een kaping? We vroegen het de filmmakers na de première van Last Hijack in Berlijn.

Femke Wolting en Tommy Palotta (beeld ©Submarine 2014)

Kun je een scheepskaping filmen? Tommy Pallotta: "We wisten vanaf het begin dat dat onmogelijk zou zijn. Je kunt er namelijk niet op het moment suprême bij zijn. Dus leent dit onderwerp zich niet voor een traditionele, observerende documentaire. Toen realiseerden we ons dat het ideaal zou zijn om een mix van documentaire en animatie te gebruiken, omdat we zo situaties in beeld konden brengen waar we niet bij konden zijn."
Femke Wolting: "Gaandeweg kwamen we erachter dat het helemaal niet zo interessant was om een feitelijke reconstructie van zo'n kaping te maken. Maar wat gaat er om in de hoofden van die kapers? De animaties zijn een manier om die subjectieve werkelijkheid te verbeelden. Een ander probleem was dat we niet zelf naar Somalië konden om te filmen, omdat dat onverzekerbaar bleek. Dan wilde geen geldschieter zich meer achter het project scharen."

Hoe hebben jullie dat opgelost? Wolting: "We ontdekten dat er een hotel in Mogadishu is waar je als buitenlander een kamer kunt huren, inclusief bewaking, en dat is een soort privélegertje van vijftien mensen en twee SUV's met kogelvrij glas. Dat is bijvoorbeeld hoe CNN te werk gaat. Maar stel je voor dat je een documentaire gaat maken over een gevoelig onderwerp als piraterij, en een hoofdpersoon voor langere tijd wilt volgen en interviewen en je komt daar met je privélegertje aanzetten, dat is niet bepaald een intieme situatie om iemands vertrouwen te wekken, ook al heeft iedereen daar een of andere vorm van bewaking en zijn mensen er misschien aan gewend. Maar we dachten dat dat voor onze werkwijze niet zou gaan werken.
"Op dat moment hadden we al contact met de Engels-Somalische journalist Jamal Osman, die voor Channel 4 in Somalië werkte. Hoewel hij eigenlijk een schrijvende journalist en researcher is, had hij met hen een systeem ontwikkeld waarbij hij telefonisch verslag deed van wat er aan de hand was en wat hij zag en waarbij zij hem dan opdracht gaven om bepaalde dingen te filmen. Somalië heeft een geweldig telefoonnetwerk, dus dat was de enige manier van communicatie. Op dezelfde manier heeft hij toen voor ons, met cameraman Ahmed Farah, die aan de St. Joost-kunstacademie in Breda heeft gestudeerd, als liaison ter plekke de interviews en de scènes gedraaid. Wij hingen de hele dag aan de telefoon en regisseerden als het ware op afstand."
Pallotta: "Dat was ook een extra veiligheidsmaatregel, zodat we wisten waar hij was en wat hij deed."

Hoe is het om een film te maken over (en met) mensen die je niet live kunt ontmoeten? Pallotta: "Hoe goed je het ook plant, met shotlists en uitgeschreven scènes, er gebeuren altijd dingen die je niet hebt kunnen voorzien en waar je niet direct op kunt reageren. Dat was best lastig, maar ook een uitdaging."
Wolting: "Het was behoorlijk schizofreen. Maar voor ons gevoel kwamen we door die animaties ook dichter bij hem dan we misschien anders hadden kunnen komen."
Pallotta: "Uiteindelijk gaat het om de band die je opbouwt, en dat is misschien anders door de telefoon, en via videomateriaal, maar er ontstaat wel een soort relatie. De ene dag ben je blij met wat hij zegt, de volgende dag heb je een hekel aan hem. Misschien is het een postmodern ding, maar die virtuele manier van werken was uiteindelijk niet zo anders voor mij."
Wolting: "Het echte gevecht lag op een ander vlak. Mohamed is geen sympathieke held. Hij zegt en doet vervelende dingen. Hoe maak je daar in de montage een verhaal van waar de toeschouwer anderhalf uur mee wil meeleven, en sympathie en begrip voor kan opbrengen, zonder zich er totaal mee te hoeven identificeren?"

In hoeverre is Mohamed een product van zijn omgeving, van de omstandigheden? Wolting: "Voor ons is het moeilijk om ons voor te stellen wat het betekent om op te groeien in een door oorlog verscheurd land, waar geen scholen, geen ziekenhuizen, geen politie en geen verkeersregels zijn. Maar tegenover Mohamed staat ook journalist en radioactivist Abdifatah Omar die even oud is als Mohamed en dezelfde achtergrond heeft en besloot om iets heel anders te doen."

Voelen jullie je advocaten voor het Somalische perspectief? Wolting: "We hadden vooral het idee dat het Somalische deel van het verhaal nog niet goed belicht was. Het ging altijd over het Westen versus Somalië, maar we wisten te weinig van de redenen achter de piraterij. Het feit dat het Westen daar de zeeën heeft leeggevist, waardoor die mannen geen inkomen meer hebben. De hele traditionele economie is ingestort. Aanvankelijk werden de piraten dan ook als helden onthaald, veel mensen zagen het losgeld wat ze voor de schepen vroegen als een soort herstelbetalingen. De economie trok aan, de welvaart steeg. Maar na verloop van tijd kreeg de gewone bevolking er ook de balen van dat ze altijd met misdadigers werden geassocieerd. En bovendien verdween er een hele generatie mannen: ze kwamen om in de golven, werden neergeschoten, gevangengezet."
Pallotta: "In de vier jaar dat we aan de film gewerkt hebben is dat beeld enorm veranderd, dus daar moesten we ons aan aanpassen. Bovendien verander je zelf ook wanneer je meer van een onderwerp weet. Er was niet echt een politieke agenda. Maar het dwong me wel om vragen te stellen over waar ik zelf toe in staat zou zijn."

Heb je een antwoord gevonden op die vragen? Pallotta: [aarzelend] "Ik denk dat je als je honger hebt tot een hoop in staat bent. Maar ik moet wel zeggen dat de situatie echt een stuk gecompliceerder is dan dat. Een te simpel antwoord op een te ingewikkelde vraag."

Hoe zijn jullie ideeën ten opzichte van de piraten veranderd? Wolting: "Voordat we begonnen waren we denk ik meer empathisch. Piraterij heeft iets romantisch aan zich hangen."
Pallotta: "Maar hoe archetypisch en dramatisch het onderwerp ook is, uiteindelijk raakten we meer geïnteresseerd in de effecten van piraterij dan in de piraterij zelf. Wat is het gevolg voor een gemeenschap? De armoede, de alleenstaande moeders, de mannen die geïsoleerd van de maatschappij leven."

Op een gegeven moment zegt Mohamed: 'We zijn allemaal beesten', is dat de boodschap van de film? Wolting: "Op het moment dat hij dat zei wisten we direct dat we de film zo wilden eindigen. Mohamed is niet een erg contemplatieve man, dus als hij zoiets zegt, dan betekent dat wel wat.
Pallotta: "Simpel gezegd gaat Last Hijack over een man op een kruispunt: moet hij kiezen voor de zee of zijn familie, en een respectabel leven aan wal? Dat is misschien niet de keuze waar iedereen voor komt te staan in zijn leven, maar hij is wel invoelbaar."
Wolting: "Bovendien kwamen we er al snel achter dat Mohamed wel zei dat hij ermee wilde ophouden, maar dat het ook een verslavend bestaan is, hij was als een junk die weer toeleefde naar de volgende rush. Letterlijk: want Mohamed en de piraten kauwen de hele dag qat, dus ze zijn voortdurend high. Na de luxe en het aanzien van het piratenbestaan was het niet eenvoudig voor hem om weer terug te gaan naar de steengroeve, hoe groot de sociale druk van bijvoorbeeld zijn ouders en zijn vrouw ook was."
Pallotta: "Er zit ook iets hypocriets in om te verlangen dat hij ermee zou stoppen, maar tegelijkertijd wel te rekenen op het geld dat hij binnenbracht."
Wolting: "En de piraten hebben nog steeds enorm aanzien: iedereen die we spraken wilde piraat zijn."

De bedragen zijn enorm. Pallotta: "Maar de kapers zelf krijgen niet zoveel. Er blijft van alles aan de strijkstok hangen. Die jongens die in die bootjes de zee op gaan verdienen er in verhouding maar heel weinig mee. Er zit een gigantisch systeem achter. En Mohamed vertelt ook hoe crimineel geld 'goedkoop geld' is, je geeft het ook zo weer uit, en iedereen verwacht dat je het aan luxe dingen uitgeeft en niet aan dingen van waarde."
Wolting: "En de ironie is dat door de piraterij de inflatie enorm was. Dus het was ook geld dat heel weinig waard was."

Wat kunnen we verwachten van het interactieve deel? Wolting: "Dat focust via datavisualisaties meer op de feiten en via verschillende verhaallijnen geeft het verschillende perspectieven. Tegenover het verhaal van de piraten hebben we bijvoorbeeld het verhaal van een Engelse kapitein gezet die een kaping heeft meegemaakt."

Hoe ziet de situatie er nu uit? Wolting: "Het positieve effect is dat het door de piraterij zo lang onveilig was voor vissers voor de Somalische kust dat de visstand daar weer heeft kunnen aangroeien. Er zijn wel rehabilitatiekantoortjes voor piraten, maar die hebben verder ook geen werk. Maar voor zover het de piraterij betreft denk ik dat we het einde van een tijdperk hebben meegemaakt. Daar dan. Want je ziet dat het zich nu richting Indonesië aan het verplaatsen is."



top
Last Hijack (Femke Wolting en Tommy Pallotta over)

April 2014 #364



Productie
Bruno Felix
Femke Wolting
Regie en scenario
Femke Wolting
Tommy Pallotta
Camera
Ahmed Farah
Montage
Edgar Burcksen
Muziek
Kreidler
Met animaties naar
Hisko Hulsing

Kleur, 83 minuten

Distributie
Cinema Delicatessen
Te zien
op het Movies That Matter Festival en het Holland Animation Film Festival en vanaf 24 april

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


L

L'chaim!
L.A. CONFIDENTIAL
La La Land
LAAGLAND
DE LAATSTE DAGEN VAN EMMA BLANK
DE LAATSTE OVERWINNING
LABAN HET ALLERLIEFSTE SPOOKJE
LADDER 49
LADIES IN LAVENDER
LADIES IN LOVE
LADIES ROOM
LADRI DI BICICLETTE (FIETSENDIEVEN)
IL LADRO DI BAMBINI
The Lady
LADY CHATTERLEY ET LE HOMME DE BOIS
LADY EN DE VAGEBOND
The Lady in the Van
LADY IN THE WATER
Lady Macbeth (William Oldroyd over)
LADY SNOWBLOOD
LADYBIRD, LADYBIRD
THE LADYKILLERS
LAGAAN
LAGRIMAS NEGRAS
LAILA'S BIRTHDAY
LAISSEZ-PASSER
LE LAIT DE LA TENDRESSE HUMAINE
THE LAKE HOUSE
LAKE PLACID
LAKE TAHOE
LAKEBOAT
LAMENTO EMORI
LAMERICA
LAND AND FREEDOM
Land of Mine — Under Sandet
LAND OF PLENTY
LAND OF THE DEAD
The Land of the Enlightened
THE LAND OF THE WANDERING SOULS
Land van aankomst
Landscape Suicide
LANDSCHAPPEN WAAR NIEMAND VAN WEET
LANG & GELUKKIG
Lang leve de Koningin
De lange weg naar het Noorden (Tout en haut du monde)
LANGER LICHT
THE LANGOLIERS
DE LANGSTE REIS
LANSKY
LANTANA
LAP ROUGE
LARA CROFT TOMB RAIDER: THE CRADLE OF LIFE
LARA CROFT: TOMB RAIDER
Larry Crowne
LARS AND THE REAL GIRL
LAST ACTION HERO
THE LAST AIRBENDER 3D
THE LAST BROADCAST
THE LAST CASTLE
LAST CHANCE HARVEY
LAST CONVERSATION
LAST DANCE
LAST DAYS
THE LAST DAYS
THE LAST DAYS OF SHISHMAREF
The Last Elvis (El último Elvis)
THE LAST EXORCISM
The Last Exorcism part II
Last Hijack (Femke Wolting en Tommy Pallotta over)
LAST HOLIDAY
THE LAST HOUSE ON THE LEFT
THE LAST KING OF SCOTLAND
THE LAST LEGION
LAST MAN STANDING
LAST NIGHT
LAST RESORT
THE LAST SAMURAI
THE LAST SEDUCTION
THE LAST SEDUCTION II
The Last Sentence
THE LAST STATION
LAST STOP 174
THE LAST SUPPER
THE LAST TRAIN
LAST TRAIN HOME
Last Vegas
The Last Witch Hunter
The Last Wolf
LATCHO DROM
LATE FRAGMENT
LATE MARRIAGE
Late Mizoguchi
A Late Quartet
Late Spring
LAURA'S STER
Laurence Anyways
LAW ABIDING CITIZEN
Lawless
LAWNMOWER MAN 2: BEYOND CYBERSPACE
Lay the Favorite
LAYER CAKE
Layla Fourie
Layla M.
LEAF ON A PILLOW
THE LEAGUE OF EXTRAORDINARY GENTLEMEN
A LEAGUE OF THEIR OWN
LEAP YEAR
LEATHERHEADS
LEAVING LAS VEGAS
LEAVING MANDELA PARK
LEBANON
DAS LEBEN DER ANDEREN
DAS LEBEN IST EINE BAUSTELLE
Lee Towers: The Voice of Rotterdam
LEEF!
DE LEEUWENKONING II: SIMBA'S TROTS
LEF
LEFT LUGGAGE
LEGALLY BLONDE
LEGALLY BLONDE (2): RED WHITE AND BLONDE
Legend
THE LEGEND OF 1900
THE LEGEND OF BAGGER VANCE
THE LEGEND OF GINGKO/GINGKO BED 2
The Legend of Hercules
The Legend of Longwood
The Legend of Tarzan
LEGEND OF THE GUARDIANS 3D
LEGEND OF ZORRO
De legende van Walhalla: Thor
LEGENDS OF THE FALL
De LEGO Batman Film
De LEGO Film
LEK
LEMMING
LEMON TREE
Lemonade
LEMONY SNICKET'S A SERIES OF UNFORTUNATE EVENTS
Lena
LEO TOLSTOY'S ANNA KARENINA
LA LEÓN
LEON
LEONARD COHEN: I'M YOUR MAN
LEONERA
THE LEOPARD SON
LEPEL
LESBIAN VAMPIRE KILLERS
The Lesson
LET EACH ONE GO WHERE HE MAY
LET ME HAVE IT ALL
LET ME IN
LET THE RIGHT ONE IN
Let's Be Cops
LET'S MAKE MONEY
LETHAL WEAPON 4
LETTER TO AMERICA
LETTERS FROM A KILLER
LETTERS FROM IWO JIMA
LETTERS TO JULIET
LA LETTRE
DE LEUGEN
Leve boerenliefde
LEVE HET BRUINE MONSTER
LEVEN MET JE OGEN
HET LEVEN UIT EEN DAG
Het leven volgens Nino
Leven? Of theater?
HET LEVENDE BOS
Levende rivier
Leviathan
Leviathan
LEVITY
UNE LIAISON PORNOGRAPHIQUE
LIAM
LIAR
LIAR LIAR
LIBERA
La libertad
LIBERTÉ
THE LIBERTINE
LIBERTY HEIGHTS
LICENSE TO WED
LICHTER (DISTANT LIGHTS)
LIEBE IN GEDANKEN (LOVE IN THOUGHTS)
Het lied van de zee
LIEDEREN UIT HET LAND VAN MIJN MOEDER
LIEFDE EN GELUK
LIES
LIFE
Life
Life
LIFE ACCORDING TO AGFA
THE LIFE AND DEATH OF PETER SELLERS
THE LIFE AQUATIC WITH STEVE ZISSOU
LIFE AS A HOUSE
LIFE AS WE KNOW IT
THE LIFE BEFORE HER EYES
LIFE DURING WARTIME
LIFE IS A MIRACLE
Life is Beautiful
A LIFE LESS ORDINARY
Life of Crime
THE LIFE OF DAVID GALE
Life of Pi
Life, Animated
Lifeforce
Lifelong
LIFESAVERS
LIFETIMES
The Light Between Oceans
LIGHT SLEEPER
The Light Thief
Light Years
THE LIGHTHOUSE
LIGHTS IN THE DUSK
Lights Out
LIJMEN HET BEEN
Like Father, Like Son
LIKE GRAINS OF SAND
LIKE IT IS
LIKE MIKE
Like Someone in Love
LILA DIT ÇA
Lilet Never Happened
LILJA 4-EVER
LILO & STITCH
Lilting (Hong Khaou over)
LIMBO
THE LIMEY
LIMITLESS
THE LIMITS OF CONTROL
LIMO
Lincoln
THE LINCOLN LAWYER
LINHA DE PASSE
LINKS
Lion
THE LION KING
Lion King 3D
LIONS FOR LAMBS
LIPSTICK ON YOUR COLLAR
LISA
Lisandro Alonso Box
LISBON STORY
Listen to Me Marlon
Little Black Spiders
LITTLE BUDDHA
LITTLE CHILDREN
LITTLE MAN
Little Men
LITTLE MISS SUNSHINE
LITTLE NICKY
LITTLE ODESSA
A LITTLE PRINCESS
THE LITTLE RASCALS
LITTLE SENEGAL
Little Sparrows
A LITTLE TRIP TO HEAVEN
THE LITTLE VAMPIRE
LITTLE VOICE
LITTLE WOMEN
Live By Night
LIVE FLESH
LIVE FOREVER
LIVE!
LIVERPOOL
LIVING IN OBLIVION
LIVING OUT LOUD
LIVING WITH AN IDIOT
Liza, the Fox-Fairy
THE LIZZIE MCGUIRE MOVIE
Lo and Behold: Reveries of the Connected World
LOADED
The Lobster
THE LOCALS
LOCH NESS
LOCK, STOCK AND TWO SMOKING BARRELS
Locke
Lockout
LOENATIK DE MOEVIE
Loenatik, te gek
LOFT
Logan
La loi du marché (Vincent Lindon over)
Loin des hommes
LOL: Laughing Out Loud
LOLA RENNT
Lola Versus
LOLITA
LOMAX, THE SONGHUNTER
LONDON RIVER
LONDON TO BRIGHTON
LONE STAR
The Loneliest Planet
LONELY HEARTS
A Long and Happy Life
THE LONG DAY CLOSES
UN LONG DIMANCHE DE FIANÇAILLES
THE LONG KISS GOODNIGHT
A Long Story
LONG TIME DEAD
THE LONG WEEKEND
The Longest Ride
The Look of Love
The Look of Silence (Joshua Oppenheimer over)
LOOK WHO'S TALKING NOW!
LOOKING FOR ERIC
LOOKING FOR RICHARD
THE LOOKOUT
THE LOOKOUT
LOONEY TUNES: BACK IN ACTION
Looper
LORD OF ILLUSIONS
THE LORD OF THE RINGS: THE FELLOWSHIP OF THE RING
THE LORD OF THE RINGS: THE RETURN OF THE KING
THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS
LORD OF WAR
Lore
LORENZO'S OIL
LOST AND DELIRIOUS
THE LOST CITY
The Lost City of Z
LOST HIGHWAY
LOST IN SPACE
LOST IN TRANSLATION
LOST IN YONKERS
LOST PARADISE
THE LOST PARADISE
LOST PERSONS AREA
Lost River
LOST SOULS
The Lost Weekend
THE LOST WORLD: JURASSIC PARK
LOT
A LOT LIKE LOVE
Lotgenoten
Lotte en de maansteen
LOTTE VAN UITVINDERSDORP
Lotus
LOU BIOU
LOU REED'S BERLIN
Louder Than Bombs (Joachim Trier over)
Louis Theroux: My Scientology Movie
Louis van Gasteren-box
LOUISE (TAKE 2)
Louise Wimmer
LOURDES
Love
Love & Friendship
Love & Fungi
LOVE & OTHER DRUGS
LOVE & SEX
Love (2016)
Love 3D
LOVE ACTUALLY
LOVE AFFAIR
LOVE AND DEATH ON LONG ISLAND
Love and Honor
LOVE AND HUMAN REMAINS
LOVE AND OTHER CATASTROPHES
LOVE CONQUERS ALL
LOVE ETC.
Love Eternal
THE LOVE GURU
LOVE IN THE TIME OF CHOLERA
Love Is All You Need
Love is Strange
LOVE IS THE DEVIL
THE LOVE LETTER
LOVE LIVE LONG
LOVE LIZA
LOVE ME
LOVE OBJECT
The Love Punch
LOVE RANCH
LOVE SERENADE
LOVE! VALOUR! COMPASSION!
Love, Rosie
Lovelace
LOVELY & AMAZING
THE LOVELY BONES
LOVELY BY SURPRISE
LOVELY RITA
LOVER OF LOSER
A LOVESONG FOR BOBBY LONG
Loving
THE LOW LIFE
Lucia de B.
LUCÍA Y EL SEXO
LUCKY BREAK
LUCKY EN ZORBA
LUCKY NUMBER SLEVIN
LUCKY NUMBERS
The Lucky One
LUCKY YOU
THE LUCONA AFFAIR
LUDWIG
LUDWIG 1881
LUGARES COMUNES
Lukas & Abel: Vleugelbroertjes
LULU
LUMUMBA
LUNA PAPA
LUNAR ECLIPSE
The Lunchbox
LUNDI MATIN
LOS LUNES AL SOL
LUST, CAUTION
LUTHER
THE LUZHIN DEFENCE
LYNCH (ONE)