The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Robert Evans in betere tijden Gewezen goudhaantje

THE KID STAYS IN THE PICTURE

Verenigde Staten, 2002 | Nanette Burstein, Brett Morgen
The kid stays in the picture is een wonderlijke mengeling tussen documentaire, fotoboek en sterk verhaal. Het filmmakersduo Nanette Burstein en Brett Morgen baseerde zich op de autobiografie van de legendarische Hollywoodproducent Robert Evans. De flamboyante filmbons sprak zelf het volstrekt niet objectieve, maar wel altijd amusante commentaar in.

Ik dacht altijd dat ik iets van Hollywood wist, maar de naam Robert Evans zei me niet bijster veel. Dat is uiteraard niet Evans probleem maar het mijne: de schuld voor onwetendheid ligt doorgaans bij de onwetende zelf. Toen de in 1930 geboren New-Yorker vorig jaar september zijn opwachting maakte op het Festival voor de Amerikaanse film in Deauville, bleek het Normandische publiek gelukkig wel op de hoogte van 's mans legendarische status: Bob Evans, de voormalige damesbroekenverkoper en als acteur mislukte playboy, die met een combinatie van branie en filmliefde de Paramount Studio van de ondergang redde door films te initiëren als Rosemary's baby en The godfather. De tot bioscoop omgebouwde congreszaal barst uit in een minutenlange ovatie wanneer Evans 'fashionably late' binnenwandelt, voor het bijwonen van zijn filmbiografie The kid stays in the picture. In zijn kielzog loopt een stoet onduidelijke blondines en nog onduidelijkere bobo's en notabelen. Zonnebankbruin en gestoken in een kek kostuum met cowboyaccessoires neemt de goed geconserveerde filmlegende het applaus en de vleiende woorden van zijn Franse gastheren in ontvangst. Nog voor hij de microfoon pakt om de organisatie en het publiek te bedanken voor de hartelijke ontvangst, is duidelijk dat deze man in zijn dagelijkse spraakgebruik woorden bezigt als 'son of a gun' en andere stoere Johnny Cash-taal. En ja hoor, daar vertelt hij met zijn door het leven getekende gravelstem dat hij zo'n 'damn' lucky sunnofabitch' is, omdat hij ondanks een zwaar herseninfarct nog 'alive 'n kick'n' is. En dat allemaal dankzij — nou ja, vooral dankzij Evans zelf eigenlijk. Want dat blijkt ook al snel uit zijn gelegendheidstoespraakje en de daarna vertoonde film: Robert Evans houdt zich vooral bezig met Robert Evans.

Feestroes
Evans filmcarrière begon in 1957, toen hij als mooie jongen bij een zwembad werd weggeplukt door een Hollywoodse talentenjager. Producent Darryl F. Zanuck strikte hem voor een rol in het stierenvechtersdrama The sun always rises. Schrijver Ernest Hemingway en de sterren Tyrone Power en Ava Gardner protesteerden hevig tegen het casten van de onervaren, en bovendien aantoonbaar ongetalenteerde nieuwkomer. Zanuck trok zich daar niets van aan, en sprak de gevleugelde woorden "the kid stays in the picture".
Voor Evans zou de grillige en bazige Zanuck het grote rolmodel worden, toen hij later koos voor een carrière als producent. Er was echter één groot verschil tussen hem en de laatste Hollywood-producent van de oude stempel: toen het starre studiosysteem in de sixties begon in te storten, wist Evans hoe hij daarmee moest omgaan. De revolutionaire Zeitgeist goed aanvoelend haalde hij talenten als Roman Polanski en Francis Ford Coppola binnen, wat leidde tot een reeks artistieke en commerciële successen.
Naast triomfen kende Evans ook de nodige tegenslagen, zoals het mislukte huwelijk met Ali MacGraw, de tot megaster uitgegroeide hoofdrolspeelster in zijn kaskraker Love story. Het was een flinke domper op de door seks en drugs gekenmerkte feestroes van de seventies, maar toch ging Evans door. Als onafhankelijk producent bleef hij sterke films afleveren als Chinatown en Marathon man. Zijn carrière als topproducent was definitief over toen hij het succes van de twee Godfather-films probeerde te evenaren met het peperdure gangsterepos The cotton club. Na het genadeloos floppen van Coppola's prestigeproject raakte Evans tot overmaat van ramp betrokken bij een publicitair breed uitgemeten moordzaak, waarna het keihard bergafwaarts ging met het gewezen goudhaantje.

Egomaan
Het aardige aan The kid stays in the picture is dat de film ruim baan geeft aan Evans' onverbeterlijke neiging tot zelfverheerlijking, en het opblazen van zijn toch al tamelijk sterke verhalen. Nanette Burstein en Brett Morgen, die eerder indruk maakten met hun voor een Oscar genomineerde boksersdocumentaire On the ropes, besloten wijselijk dat niemand dit sterk subjectief gekleurde levensverhaal beter kon vertellen dan de voormalige studio-mogol zelf. Enige tijd voor hij een beroerte kreeg, die hem lange tijd het spreken onmogelijk maakte, sprak Evans de tekst van zijn autobiografie in, op een tot cultobject uitgegroeid audioboek. Burstein en Morgen illustreren die vertelling met een verzameling archieffilmpjes, interviews en fotomateriaal. De vormgeving wijkt echter af van het gebruikelijke statische sterrenportret. Opmerkelijk zijn vooral de uitgeknipte en ingekleurde portretfoto's, die bewogen worden tegen zorgvuldig uitgelichte achtergrondjes, waardoor de film af en toe het karakter krijgt van een levend fotoboek.
Hoe speels de film ook oogt, het draait uiteindelijk toch allemaal om de sappige anekdotes van superindividualist Robert Evans, die zich ontpopt als een openhartige verteller die geen enkel aspect van zijn veelbewogen leven onbesproken laat. Aan objectiviteit heeft deze egomaan een broertje dood. Hij vertelt de dingen zoals hij ze ervaren heeft. Voor kijkers die daar een probleem mee hebben heeft Evans geen geduld: "Hell, no! It's their problem, I ain't gonna change. Fuck 'em, fuck 'em all." Wat een man.

Fritz de Jong



top
THE KID STAYS IN THE PICTURE

Maart 2003 #242

Productie
Nanette Burstein
Brett Morgen
Graydon Carter
Regie
Nanette Burstein
Brett Morgen
Scenario
Brett Morgen, naar de autobiografie van Robert Evans
Camera
John Bailey
Montage
Jun Diaz
Art direction
Mark Harper
Muziek
Jeff Danna
Met
(archiefbeelden van) Robert Evans
Roman Polanski
Dustin Hoffman
Francis Ford Coppola

Kleur en zwart-wit, 93 minuten

Distributie
Paradiso Film
Te zien
vanaf 20 maart

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


K

K3 Bengeltjes
K3 Dierenhotel
K3 EN DE KATTENPRINS
K3 Love Cruise
KABOOM
KABOUTER PLOP
THE KABULI KID
KADOSH
KAFKA
KAIDAN
KAIRO/PULSE
KALIFORNIA
KAMELEON 2
KAMEN
KAN DOOR HUID HEEN
KANDAHAR
KANGAROO JACK
Kankerlijers
KANSAS CITY
KAOS
Kapitein Onderbroek: Het eerste grote avontuur
KAPITEIN ROB EN HET GEHEIM VAN PROFESSOR LUPARDI
Kappen
Kapringen
KARAKTER
KARAKUM
THE KARATE KID
KARNAVAL
Karsu
KASSABLANKA
Kat en muis
KATALIN VARGA
KATE AND LEOPOLD
Kauwboy
KAZAAM
KEANE
KEBAB CONNECTION
Kedi (Ceyda Torun over)
Keep on Keepin' on
Keeper (Guillaume Senez over)
The Keeper of Lost Causes
KEEPING MUM
KEEPING THE FAITH
Keeping Up with the Joneses
KEES DE JONGEN
Keet & Koen en de speurtocht naar Bassie & Adriaan
Keith Richards: Under the Influence
KEIZER KUZCO
KEN JACOBS
KEN PARK
Kenau
KENNIS VAN HELEN
KERITY, HET GEHEIM VAN ELEONORE
DE KERSENPLUK
KERST BIJ DE LIEVEHEERSBEESTJES
DE KEUKEN VAN KOK
De keuze van mijn vader (Yan Ting Yuen over)
Key House Mirror
KHADAK
KICK-ASS
Kick-Ass 2
KICKS
Kid
THE KID STAYS IN THE PICTURE
Kidnap
Kidnapping Mr. Heineken
The Kidnapping of Michel Houellebecq
Kidnep
KIDS
KIDS RETURN
KIDZ IN DA HOOD
KIJK IK VLIEG
KIKA
Kiki, el amor se hace
KIKUJIRO
KILL BILL — VOL. 1
KILL BILL — VOL. 2
Kill List
Kill Switch
Kill Your Darlings
THE KILLER
KILLER
Killer Elite
THE KILLER INSIDE ME
Killer Joe
KILLER OF SHEEP
KILLER: A JOURNAL OF MURDER
KILLERS
THE KILLING
KILLING ME SOFTLY
The Killing of a Sacred Deer
Killing Them Softly
KILLING ZOE
KINATAY en LOLA
Die Kinder vom Napf
KINDEREN VAN GIETIJZEREN GODEN
De kinderen van Juf Kiet
KINDERSPIELE
Kinetta
King and Country
KING ARTHUR
King Arthur: Legend of the Sword
THE KING IS ALIVE
KING KONG
KING OF CALIFORNIA
King of Devil's Island
THE KING OF KONG
KING OF NEW YORK
King of the Belgians
KING OF THE HILL
The King's Gardens
THE KING'S SPEECH
THE KINGDOM (Lars von Trier)
THE KINGDOM (Peter Berg)
THE KINGDOM II (Lars von Trier, Morten Arnfred)
KINGPIN
Kingsman: The Golden Circle
Kingsman: The Secret Service
KINSEY
KIRIKOU EN DE HEKS
KISS KISS BANG BANG
Kiss Me
Kiss Me Deadly
KISS OF DEATH
KISS OF LIFE
KISS OF THE DRAGON
KISS THE GIRLS
KISSED
KITCHEN STORIES
THE KITE RUNNER
KLADBOEKSCÈNES
KLASS
KLEIN VOOR ALTIJD
DE KLEINE BLONDE DOOD
DE KLEINE IJSBEER
KLEINE IJSBEER 2
Kleine ijstijd
DE KLEINE MAANBEER
KLEINE NEMO
De kleine prins
HET KLEINE SPOOKJE LABAN
KLEINE TEUN
De kleine vampier
KLEINE VERA
DE KLEINE ZEEMEERMIN
KLEINES TROPICANA
KNALLHART
KNETTER
Knielen op een bed violen
Knife in the Clear Water (Wang Xuebo over)
KNIGHT AND DAY
Knight of Cups
A KNIGHT'S TALE
Knock Knock
KNOCKED UP
KNOCKIN' ON HEAVEN'S DOOR
Knoester & Berkelientje
KNOFLÍKÁRI
KNOWING
Koemba: de zebra die z'n strepen kwijt is
Kollektivet
KOLYA
KOM NIET AAN MIJN KINDEREN
Komedie om geld
Komm mir nicht nach (Dreileben)
KOMT EEN VROUW BIJ DE DOKTER
Kon-Tiki
Kong: Skull Island 3D
DER KONIG VON KREUZBERG
KONING DER MASKERS (BIAN LIAN)
DE KONING EN DE VOGEL
DE KONING EN IK
De Koning van de Mont Ventoux
Kooky
KOPPS
DE KORENSLAG
HET KORPS MARINIERS
KOSH BA KOSH
Koza (Previously Unreleased)
KRAAK!
KRABAT — MEESTER VAN DE ZWARTE MOLEN
KRAJINKA
KRÁMPACK
Krampus
KRÁVA
De krekel
Kreuzweg
DER KRIEGER UND DIE KAISERIN
Krigen
KRIMA/KERIME
Kriterion sinds '45
DE KROKODILLENBENDE
KRUIMELTJE
Kubo en het magische zwaard
Kuma
Kumaré
KUNDUN
KUNG FU HUSTLE
KUNG FU PANDA
KUNG FU PANDA 2
Kung Fu Panda 3 (NL)
Kunst... begin drrr niet an
Kurai kurai — Verhalen met de wind
KUROSAWA COLLECTIE 2
KURT & COURTNEY
Kurt Cobain: Montage of Heck
DE KUS
KUTZOOI
KWAIDAN
Kyteman: Now What?