Rester vertical
Raw
Get Out
Quality Time
The Other Side of Hope
Van woorden los

KICKS

Nederland, 2007 | Albert Ter Heerdt
kicks en dennis p. willen meer duidelijkheid dan verwarring scheppen. Dat moet precies andersom. Meer ruimte aan beelden, minder aan woorden. Toch hebben ze allebei hun schoonheden.

kicks is niet kleinzielig in z'n ambities. Net als in crash en magnolia laat de film levenslijnen van herkenbare en alledaagse personages langs elkaar schuren. Soms laat dat wonden achter, maar meestal niet. Zoals regisseur Paul Haggis over crash in deze krant zei 'soms moeten mensen op elkaar inrijden om nog contact te hebben'. Dat inrijden is in kicks minder dramatisch dan in crash, hoewel er wel een jongen overlijdt. Het drama is alledaagser: de meeste personages zitten in zichzelf of hun omgeving opgesloten en dreigen daardoor iets dierbaars en eigens uit het oog te verliezen. Een mooi menselijk verhaal dus.
Albert Ter Heerdt schreef en regisseerde eerder shouf shouf habibi! en hevelde de cast van die films grotendeels over naar kicks. Dat betekent: veel van oorsprong Marokkaanse acteurs. Heel goeie keuze. Eindelijk. Na alle multiculturele komedie — waaronder steeds opnieuw en opnieuw 'Shouf shouf, de serie' — eindelijk meer serieuze verhalen uit die groep Amsterdammers die niet alleen maar biljart en rondhangt.
Naast die mooie hoge ambitie valt nog een paar dingen op aan de film. Eerst Mimoun Oaïssa, die eerder al de hoofdrol had in shouf shouf habibi!. Als een van de weinigen in de film acteert hij erg overtuigend. Hij maakt het drama voelbaar zodat het je echt iets kan schelen wat er met hem gebeurt. Daartegenover valt opnieuw op, net als in offers van Dana Nechushtan, dat Maryam Hassouni juist bepaald niet overtuigend acteert. Waar die Emmy vandaan kwam, is me echt een raadsel en dat ligt niet aan mij.
Ook valt op dat Ter Heerdt meer dan vroeger speelt met een poëtische verhaallijn, met name die rond actrice Eva Duivesteijn. Net als Oaïssa, maar dan veel vrouwelijker, laat ze voelen waar en hoe ze gevangen zit zonder ons dat steeds opnieuw te vertellen. De poëzie is dat haar personage een beetje door de film zweeft, prima, niet alle eindjes hoeven even goed aan elkaar geknoopt.
Maar op sommige punten gaat het mis met kicks. De film wil te veel uitleggen en legt daarom te veel woorden in de mond van teveel personages. Menselijke zwakheden kunnen alleen bestaan in het gebied tussen vermoeden en weten. Waarom gaan dingen mis? Waarom maken we fouten terwijl we de gevolgen kennen? Waarom kijken we niet beter om ons heen naar de mensen die belangrijk voor ons zijn? Waarom doen we juist die mensen pijn? Niemand die het werkelijk kan zeggen. Ook Albert Ter Heerdt niet. Laat dat dan ongezegd. Laat voelen waar we tekortschieten maar ga het niet vertellen. Zodra gedachten worden uitgespeld, verdwijnen de vermoedens en daarmee alle ruimte voor de kijker om te ademen. Problemen met acteren en uitleggen maken dat kicks de gratie mist van zijn grote broers.

Lapdancing
dennis p. is na van god los en off screen de derde film van Pieter Kuijpers over Nederland nu. Het is het waargebeurde en eerder al in boekvorm verschenen verhaal van een medewerker van het Amsterdamse diamantbedrijf Gassan Diamonds die na vier maanden dienst op 4 augustus 2001 met vijftig kilo diamanten de deur uit wandelde. Om zijn vriendinnetje Tiffany mee te plezieren. Hij nam haar mee naar Mexico en, zoals dromen gaan, daar liepen de dingen anders dan hij had gehoopt. Verwacht geen thriller want dat stelt teleur.
Net als kicks legt de film teveel uit, hier in de vorm van de stem van Dennis als voice-over. Dat maakt vooral de allerlaatste seconden van de film erg vervelend. Ook hier geldt: meer aan de beelden overlaten, de kijker is niet dom. Ik vraag me af: bedacht Kuijpers de voice-over zelf of werd die onder zachte dwang ingefluisterd door dramaturgen of fondscommissies? Dan moeten dramaturgen en fondscommissies daar onmiddellijk mee ophouden.
Ondanks die voice-over en het onnodig karikaturale gehalte van sommige personages (vooral Haye van der Heyden en in mindere mate Edwin de Vries) lukt het de film wel om een midden te vinden tussen de Dennis' absurde dromen — waarvan sommigen dus nog uitkomen ook — en de tragiek van iemand die niet ziet dat hij een zinloze weg bewandelt. Dat is een lastig evenwicht om in beelden te vangen dus, zoals de Amerikanen zeggen: ùkudo's. Ik ontkom alleen niet aan de indruk dat de film scherper was geworden als Kuijpers nog even achterover was gaan zitten en twee weken later nog eens was gaan schaven. Nadja Hüpscher als 'lapdancer' Tiffany S. is sterk, met drama en wereldwijs wantrouwen in haar spel. Hier is weer meteen duidelijk dat film aan kracht wint als beelden voor zich mogen spreken. Maar evengoed is het talent van de regisseur duidelijk. Hij moet eens een project doen zonder inspraak van anderen.

Ronald Rovers



top
KICKS

Maart 2007 #286

Regie
Albert Ter Heerdt

112 minuten

Distributie
Independent
Te zien
vanaf 1 maart

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


K

K3 Bengeltjes
K3 Dierenhotel
K3 EN DE KATTENPRINS
KABOOM
KABOUTER PLOP
THE KABULI KID
KADOSH
KAFKA
KAIDAN
KAIRO/PULSE
KALIFORNIA
KAMELEON 2
KAMEN
KAN DOOR HUID HEEN
KANDAHAR
KANGAROO JACK
Kankerlijers
KANSAS CITY
KAOS
KAPITEIN ROB EN HET GEHEIM VAN PROFESSOR LUPARDI
Kappen
Kapringen
KARAKTER
KARAKUM
THE KARATE KID
KARNAVAL
Karsu
KASSABLANKA
Kat en muis
KATALIN VARGA
KATE AND LEOPOLD
Kauwboy
KAZAAM
KEANE
KEBAB CONNECTION
Keep on Keepin' on
Keeper (Guillaume Senez over)
The Keeper of Lost Causes
KEEPING MUM
KEEPING THE FAITH
Keeping Up with the Joneses
KEES DE JONGEN
Keet & Koen en de speurtocht naar Bassie & Adriaan
Keith Richards: Under the Influence
KEIZER KUZCO
KEN JACOBS
KEN PARK
Kenau
KENNIS VAN HELEN
KERITY, HET GEHEIM VAN ELEONORE
DE KERSENPLUK
KERST BIJ DE LIEVEHEERSBEESTJES
DE KEUKEN VAN KOK
Key House Mirror
KHADAK
KICK-ASS
Kick-Ass 2
KICKS
Kid
THE KID STAYS IN THE PICTURE
Kidnapping Mr. Heineken
The Kidnapping of Michel Houellebecq
Kidnep
KIDS
KIDS RETURN
KIDZ IN DA HOOD
KIJK IK VLIEG
KIKA
Kiki, el amor se hace
KIKUJIRO
KILL BILL — VOL. 1
KILL BILL — VOL. 2
Kill List
Kill Your Darlings
THE KILLER
KILLER
Killer Elite
THE KILLER INSIDE ME
Killer Joe
KILLER OF SHEEP
KILLER: A JOURNAL OF MURDER
KILLERS
THE KILLING
KILLING ME SOFTLY
Killing Them Softly
KILLING ZOE
KINATAY en LOLA
Die Kinder vom Napf
KINDEREN VAN GIETIJZEREN GODEN
De kinderen van Juf Kiet
KINDERSPIELE
Kinetta
King and Country
KING ARTHUR
THE KING IS ALIVE
KING KONG
KING OF CALIFORNIA
King of Devil's Island
THE KING OF KONG
KING OF NEW YORK
KING OF THE HILL
The King's Gardens
THE KING'S SPEECH
THE KINGDOM
THE KINGDOM
THE KINGDOM II
KINGPIN
Kingsman: The Secret Service
KINSEY
KIRIKOU EN DE HEKS
KISS KISS BANG BANG
Kiss Me
Kiss Me Deadly
KISS OF DEATH
KISS OF LIFE
KISS OF THE DRAGON
KISS THE GIRLS
KISSED
KITCHEN STORIES
THE KITE RUNNER
KLADBOEKSCÈNES
KLASS
KLEIN VOOR ALTIJD
DE KLEINE BLONDE DOOD
DE KLEINE IJSBEER
KLEINE IJSBEER 2
DE KLEINE MAANBEER
KLEINE NEMO
De kleine prins
HET KLEINE SPOOKJE LABAN
KLEINE TEUN
KLEINE VERA
DE KLEINE ZEEMEERMIN
KLEINES TROPICANA
KNALLHART
KNETTER
Knielen op een bed violen
KNIGHT AND DAY
Knight of Cups
A KNIGHT'S TALE
Knock Knock
KNOCKED UP
KNOCKIN' ON HEAVEN'S DOOR
Knoester & Berkelientje
KNOFLÍKÁRI
KNOWING
Koemba: de zebra die z'n strepen kwijt is
Kollektivet
KOLYA
KOM NIET AAN MIJN KINDEREN
Komedie om geld
Komm mir nicht nach (Dreileben)
KOMT EEN VROUW BIJ DE DOKTER
Kon-Tiki
Kong: Skull Island 3D
DER KONIG VON KREUZBERG
KONING DER MASKERS (BIAN LIAN)
DE KONING EN DE VOGEL
DE KONING EN IK
De Koning van de Mont Ventoux
Kooky
KOPPS
DE KORENSLAG
HET KORPS MARINIERS
KOSH BA KOSH
KRAAK!
KRABAT — MEESTER VAN DE ZWARTE MOLEN
KRAJINKA
KRÁMPACK
Krampus
KRÁVA
De krekel
Kreuzweg
DER KRIEGER UND DIE KAISERIN
Krigen
KRIMA/KERIME
Kriterion sinds '45
DE KROKODILLENBENDE
KRUIMELTJE
Kubo en het magische zwaard
Kuma
Kumaré
KUNDUN
KUNG FU HUSTLE
KUNG FU PANDA
KUNG FU PANDA 2
Kung Fu Panda 3 (NL)
Kunst... begin drrr niet an
Kurai kurai — Verhalen met de wind
KUROSAWA COLLECTIE 2
KURT & COURTNEY
Kurt Cobain: Montage of Heck
DE KUS
KUTZOOI
KWAIDAN
Kyteman: Now What?