The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Seldom Seen (Harry Belafonte): gedistingeerd dreigend Wit heeft de macht, zwart heeft de jazz

KANSAS CITY

Verenigde Staten, 1995 | Robert Altman
Vanuit Cannes bereikten ons dit voorjaar opgetogen, maar ook verontrustende berichten: de nieuwe Robert Altman zou geheel als een jazz-stuk zijn geënsceneerd en je-moet-er-maar-van-houden. Hoe moeten we ons dat voorstellen? Een introductie van het thema, onbegrijpelijke narratieve structuur bij de variaties op het thema, vergezochte parallelmontage bij de brug naar het tweede thema, verwarrende camera-rolls en zap-pans bij de onvermijdelijke improvisaties? Vreest niet. Kansas City heeft een glasheldere structuur en een zinnige ondertoon.

In Kansas City zijn veel jazz-musici groot geworden; Lester Young en Ben Webster speelden er, Charlie Parker is er geboren. Regisseur Robert Altman houdt van muziek; hij maakte Nashville, Popeye, een Aria-fragment. Hoewel de muzikanten uitgebreid in beeld komen, vertolkt door tegenwoordige grootheden als tenor-saxofonisten Joshua Redman en James Carter, was het niet Altmans bedoeling een nagespeelde documentaire over jazz te maken. Hij heeft de uitvoeringstechniek van de jazz-muziek geleend om ironisch commentaar te leveren op vastgeroeste ideeën.
Kansas City speelt zich af in 1934, de tijd van de Grote Depressie en de herverkiezingscampagne van Franklin D. Roosevelt, Democraat. Terwijl de stad op zijn kop staat omdat iedere boerenarbeider en landloper wordt geronseld om te gaan stemmen, ontvoert het volksmeisje Blondie O'Hara (een wederom knauwende Jennifer Jason Leigh) de chique mevrouw Stilton (Miranda Richardson), echtgenote van de adviseur van president Roosevelt. Blondie eist dat de machtige Henry Stilton (Michael Murphy) zijn invloed in Kansas City gebruikt om haar man vrij te krijgen. Deze is namelijk in handen gevallen van de zwarte clubeigenaar Seldom Seen (Harry Belafonte, gedistingeerd dreigend), na een mislukte roofoverval op een van Seldoms klanten.

Thema en variaties
Het thema is uitgezet: mensen die verschillen in stand, politieke interesse en huidskleur komen met elkaar in aanraking. Volgens verschillende lijnen laat Altman variaties van dit thema aan de orde komen. Aanvankelijk weeft hij het heden en het verleden dooreen; terwijl Blondie mevrouw Stilton dwingt mee te gaan, geeft een cross-cutting in flashback aan hoe Blondie's man Johnny in moeilijkheden is gekomen. Hij had zich zwart geschminkt voor de overval, een truc waarmee hij al snel door de mand viel.
Als verleden en heden weer op één lijn zitten, begint de uitwerking van de standpunten. Johnny's poging om de zwarte gemeenschap de misdaad in de schoenen te schuiven, vormt voor Seldom in zijn Hey Hey Club de aanleiding tot het houden van een lange beschouwing tegen de kleine crimineel en over de verschillen tussen wit en zwart. Intussen sleept Blondie mevrouw Stilton de halve stad door, naar plaatsen die in de 'high society' volkomen onbekend zijn. De twee vrouwen leven allebei in hun eigen wereld — de ordinaire vrouw is vervuld van haar Johnny, de verhevene vrouw is verslaafd aan de opiumtinctuur Laudanum.
Ze komen bijvoorbeeld terecht in een bioscoopvoorstelling van Hold your man, met Clark Gable en Jean Harlow. Blondie hoopt dat ze op Harlow lijkt, maar als haar gevangene niets van film blijkt te weten, laat ze zich ontvallen: "Wat doe je dan de hele dag?". Zo'n vraag zegt veel over het klasseverschil tussen beide vrouwen. Even tevoren heeft Seldom Johnny toegebeten: "Hou je van de 'picture show'? In films verzinnen de 'white people' al die 'shit' over 'niggers' en geloven er zelf ook nog in!"

Dovemansoren
Altman vergelijkt de beide verhaalparallellen, van de twee vrouwen op straat en de mannen in de club, met de solo's in een jazz-nummer. Zoals de musici in de Hey Hey Club hun riffs voortbrengen en elkaar afwisselen in intermezzi, zo spreken de hoofdpersonen. Soms onderbreekt Altman zelfs een sequentie op de ene lokatie door er de andere verhaallijn tussen te monteren, waarna hij de eerste gewoon weer vervolgt. Het navrante verschil tussen de personages en de jam-sessions is, dat de mensen tegen dovemansoren preken, terwijl de muzikanten na aanvankelijk tegen elkaar op te hebben gespeeld, unisono verder gaan.
Hier raken we aan de bittere teneur van Kansas City. Altman, terug in Amerika, geeft zijn visie. Hij slaat een brug naar de derde verhaallijn door Henry Stilton te volgen die zijn connecties gebruikt om zijn vrouw terug te krijgen. Niet alleen komen we zo te weten dat de Democraten op grote schaal stembusfraude toepasten voor de overwinning van Roosevelt, ze werkten ook samen met de mafia. In die machtsstrijd telt de man van de straat (en zijn vrouw) niet mee. Het zou een verwijzing kunnen zijn naar de Clintons.
In een sociaal portret van Amerika mixt Altman de hypocrisie van de gevestigde orde (in de politiek, in de amusementswereld) met de behoefte aan ontsnapping van de gewone mensen — via de ideaalbeelden uit de filmwereld of via de muziek. De kuiperijen lijken aan het zwarte volksdeel geheel voorbij te gaan. Daar bloeit de jazz op, zoals te horen op de soundtrack (Jazz-label Verve). Dat is Altmans goede herinnering aan zijn geboorteplaats Kansas City.

Kees Hogenbirk



top
KANSAS CITY

Juli/augustus 1996 #169

Produktie en regie
Robert Altman
Scenario
Robert Altman
Frank Barhydt
Camera
Oliver Stapleton
Geluid
John Pritchett
Montage
Geraldine Peroni
Muziek supervisie
Hal Willner
Met
Jennifer Jason Leigh
Miranda Richardson
Harry Belafonte
Michael Murphy
Dermot Mulroney

Kleur, 115 minuten

Distributie
Meteor Film
Te zien
vanaf 15 augustus

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


K

K3 Bengeltjes
K3 Dierenhotel
K3 EN DE KATTENPRINS
K3 Love Cruise
KABOOM
KABOUTER PLOP
THE KABULI KID
KADOSH
KAFKA
KAIDAN
KAIRO/PULSE
KALIFORNIA
KAMELEON 2
KAMEN
KAN DOOR HUID HEEN
KANDAHAR
KANGAROO JACK
Kankerlijers
KANSAS CITY
KAOS
Kapitein Onderbroek: Het eerste grote avontuur
KAPITEIN ROB EN HET GEHEIM VAN PROFESSOR LUPARDI
Kappen
Kapringen
KARAKTER
KARAKUM
THE KARATE KID
KARNAVAL
Karsu
KASSABLANKA
Kat en muis
KATALIN VARGA
KATE AND LEOPOLD
Kauwboy
KAZAAM
KEANE
KEBAB CONNECTION
Kedi (Ceyda Torun over)
Keep on Keepin' on
Keeper (Guillaume Senez over)
The Keeper of Lost Causes
KEEPING MUM
KEEPING THE FAITH
Keeping Up with the Joneses
KEES DE JONGEN
Keet & Koen en de speurtocht naar Bassie & Adriaan
Keith Richards: Under the Influence
KEIZER KUZCO
KEN JACOBS
KEN PARK
Kenau
KENNIS VAN HELEN
KERITY, HET GEHEIM VAN ELEONORE
DE KERSENPLUK
KERST BIJ DE LIEVEHEERSBEESTJES
DE KEUKEN VAN KOK
De keuze van mijn vader (Yan Ting Yuen over)
Key House Mirror
KHADAK
KICK-ASS
Kick-Ass 2
KICKS
Kid
THE KID STAYS IN THE PICTURE
Kidnap
Kidnapping Mr. Heineken
The Kidnapping of Michel Houellebecq
Kidnep
KIDS
KIDS RETURN
KIDZ IN DA HOOD
KIJK IK VLIEG
KIKA
Kiki, el amor se hace
KIKUJIRO
KILL BILL — VOL. 1
KILL BILL — VOL. 2
Kill List
Kill Switch
Kill Your Darlings
THE KILLER
KILLER
Killer Elite
THE KILLER INSIDE ME
Killer Joe
KILLER OF SHEEP
KILLER: A JOURNAL OF MURDER
KILLERS
THE KILLING
KILLING ME SOFTLY
The Killing of a Sacred Deer
Killing Them Softly
KILLING ZOE
KINATAY en LOLA
Die Kinder vom Napf
KINDEREN VAN GIETIJZEREN GODEN
De kinderen van Juf Kiet
KINDERSPIELE
Kinetta
King and Country
KING ARTHUR
King Arthur: Legend of the Sword
THE KING IS ALIVE
KING KONG
KING OF CALIFORNIA
King of Devil's Island
THE KING OF KONG
KING OF NEW YORK
King of the Belgians
KING OF THE HILL
The King's Gardens
THE KING'S SPEECH
THE KINGDOM (Lars von Trier)
THE KINGDOM (Peter Berg)
THE KINGDOM II (Lars von Trier, Morten Arnfred)
KINGPIN
Kingsman: The Golden Circle
Kingsman: The Secret Service
KINSEY
KIRIKOU EN DE HEKS
KISS KISS BANG BANG
Kiss Me
Kiss Me Deadly
KISS OF DEATH
KISS OF LIFE
KISS OF THE DRAGON
KISS THE GIRLS
KISSED
KITCHEN STORIES
THE KITE RUNNER
KLADBOEKSCÈNES
KLASS
KLEIN VOOR ALTIJD
DE KLEINE BLONDE DOOD
DE KLEINE IJSBEER
KLEINE IJSBEER 2
Kleine ijstijd
DE KLEINE MAANBEER
KLEINE NEMO
De kleine prins
HET KLEINE SPOOKJE LABAN
KLEINE TEUN
De kleine vampier
KLEINE VERA
DE KLEINE ZEEMEERMIN
KLEINES TROPICANA
KNALLHART
KNETTER
Knielen op een bed violen
Knife in the Clear Water (Wang Xuebo over)
KNIGHT AND DAY
Knight of Cups
A KNIGHT'S TALE
Knock Knock
KNOCKED UP
KNOCKIN' ON HEAVEN'S DOOR
Knoester & Berkelientje
KNOFLÍKÁRI
KNOWING
Koemba: de zebra die z'n strepen kwijt is
Kollektivet
KOLYA
KOM NIET AAN MIJN KINDEREN
Komedie om geld
Komm mir nicht nach (Dreileben)
KOMT EEN VROUW BIJ DE DOKTER
Kon-Tiki
Kong: Skull Island 3D
DER KONIG VON KREUZBERG
KONING DER MASKERS (BIAN LIAN)
DE KONING EN DE VOGEL
DE KONING EN IK
De Koning van de Mont Ventoux
Kooky
KOPPS
DE KORENSLAG
HET KORPS MARINIERS
KOSH BA KOSH
Koza (Previously Unreleased)
KRAAK!
KRABAT — MEESTER VAN DE ZWARTE MOLEN
KRAJINKA
KRÁMPACK
Krampus
KRÁVA
De krekel
Kreuzweg
DER KRIEGER UND DIE KAISERIN
Krigen
KRIMA/KERIME
Kriterion sinds '45
DE KROKODILLENBENDE
KRUIMELTJE
Kubo en het magische zwaard
Kuma
Kumaré
KUNDUN
KUNG FU HUSTLE
KUNG FU PANDA
KUNG FU PANDA 2
Kung Fu Panda 3 (NL)
Kunst... begin drrr niet an
Kurai kurai — Verhalen met de wind
KUROSAWA COLLECTIE 2
KURT & COURTNEY
Kurt Cobain: Montage of Heck
DE KUS
KUTZOOI
KWAIDAN
Kyteman: Now What?