The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Uma Thurman en Gordon Liu Brandende liefde

KILL BILL — VOL. 2

Verenigde Staten, 2004 | Quentin Tarantino
De laatste akte van Uma Thurmans wraak op Bill en consorten is aangebroken. Quentin Tarantino giet het verhaal ditmaal niet in een overdonderende pastiche van B-filmcitaten, maar neemt wat gas terug om tussen de bloedige bedrijven door ook een verhaal te vertellen.

Het is nacht op het kerkhof. Een kille maan zet de grafstenen in een sinister licht. Diep in de rulle aarde is een doodskist begraven. Op zich niets vreemds. Maar aangezien de kist zojuist in Quentin Tarantino's Kill Bill — Vol.2 ter aarde is besteld, moet er iets niet in de haak zijn. Dat klopt. De inhoud van de doodskist leeft. Het is The Bride (Uma Thurman), die levend is begraven door Sidewinder (Michael Madsen), nota bene de man die ze heeft gezworen te doden. Maar dat zit er nu even niet in.
De scène is Tarantino's eerbetoon aan een beklemmend gedeelte uit Lucio Fulci's Paura nella cittá dei morti viventi/City of the living dead (1980), een gruwelijke Italiaanse zombiefilm die zoals alle werkjes uit dit genre heel goede zaken aan de Nederlandse kassa's deed. Terloops bevat het moment ook nog een verwijzing naar de knotsgekke Elke Sommer-film The wicked dreams of Paula Schultz (1968). Toch vormen dit soort hommages niet de crux van de film, zoals in Kill Bill — Vol.1. Dit tweede deel bezit een toon die men gewend is van Tarantino's vorige films: lange dialogen, fraaie karakterrollen, laag tempo, spetterend acteerwerk en enkele onconventionele plotwendingen. De regisseur legitimeert het uitzinnige geweld van het eerste deel door Uma Thurmans personage en dat van haar aartsvijand Bill ditmaal wat uit de diepen, en daar neemt hij behoorlijk de tijd voor. Natuurlijk wordt er een aantal spectaculaire momenten gebracht; zo is de bikkelharde 'catfight' tussen Thurman en Daryl Hannah voorbestemd een klassieker te worden. Maar de twee films verschillen qua toon en inhoud sterk van elkaar, en dat is een slimme zet, want nog zo'n hysterisch bloedbad als Vol.1 was beslist te veel van het goede geweest en bovendien is de verrassing eraf. De beslissing van productiemaatschappij Miramax om het aanvankelijk als één film bedoelde project op te splitsen kan dan ook niet meer als een louter commerciële zet gezien worden. Vol.2 eindigt met twee verschillende aftitelingen (die bijna filmpjes op zich zijn) en wordt gepresenteerd als 'de vijfde film van Quentin Tarantino'.

Evenknie
Voor een film die zat volgepropt met verwijzingen naar en citaten uit obscure B-films, en daarnaast een ongekende bloeddorst etaleerde, was het commerciële en artistieke succes van Vol.1 toch wel wat verrassend. De film toonde echter aan dat Quentin Tarantino zich niet blindstaarde op de kracht van het geciteerde materiaal, maar zich ook de werkwijzen uit de Hongkongse en Japanse filmindustrie van de jaren zestig en zeventig eigen had gemaakt. Qua kleurgebruik, cameravoering, muziek en casting toont hij zich een evenknie van de genremeesters van weleer. Dat is een grote verdienste van de Amerikaan, waarmee hij zich onderscheidt van het opzichtige jatwerk van vakbroeders die de context van een citaat uit het oog verliezen of zelfs niet kunnen plaatsen. Hij heeft zich als een ware liefhebber ondergedompeld in Aziatische en Europese genrefilms en begrijpt wat het culturele kader ervan is — niet voor niets eiste hij dat grote gedeelten van Kill Bill onder supervisie van meesterchoreograaf Yuen Woo-Ping en met een Chinese crew in de Beijing Film Studios werden opgenomen. Iets sierlijker gezegd: op Tarantino is het Perzische spreekwoord 'Een dief is een koning tot men hem betrapt' niet meer van toepassing.
Met beide delen Kill Bill heeft Tarantino zijn niche gevonden, een plek waarin hij de essentie raakt van de B-films waarop hij verliefd werd. Die essentie is een organisch geheel van machismo, sentiment, naïviteit en oprechtheid, waarmee men binnen het genre thema's aankaart die iedereen herkent, zonder te veel subtiliteit of draaikonterij. Het trefwoord in deze is ironie, of beter gezegd: het gebrek eraan. Tarantino heeft het geld, de mogelijkheden en het talent om de soort film te maken die hij graag zelf zou willen zien, een energieke film vol maffe toestanden die voorbij de ironie glipt en gewoonweg genietbaar is. Hij is bijvoorbeeld duidelijk in zijn onvoorwaardelijke liefde voor William Witney, de maker van een onwaarschijnlijk grote hoeveelheid tv-series en vooral befaamde serials uit de jaren dertig zoals Jungle girl, Mysterious Dr. Satan, Drums of Fu Manchu en nog veel meer. Tarantino vindt Witney's pulpwerk niet geweldig 'omdat het zo slecht is dat het leuk wordt' — hij vindt het gewoon geweldig. Punt uit.

Sandwich
Zoals gezegd is Vol.2 van een heel andere orde dan het eerste deel. Het grootste verschil zit hem erin dat dit een liefdesverhaal is, zij het van de verwrongen soort. Het is brandende liefde. Uma Thurman werd tijdens haar huwelijk met een nieuwe geliefde neergeschoten door haar oude vlam Bill (David Carradine) en de rest van de aanwezigen werd vakkundig opgeruimd. Thurman overleefde echter de kogel in haar hoofd. Daar betalen ze een zware prijs voor: zij wil wraak, hij weet dat zij die verdient, allebei zullen ze de uitkomst betreuren. De film opent en eindigt met een lange dialoog tussen Thurman en Carradine, waarin Tarantino zijn klasse als schrijver en acteursregisseur bewijst. Hier geen hippe Pulp fiction-grapjes over shag of mayonaise, maar bespiegelingen over hartzeer, roeping en noodlot. Werd de cliffhanger van Vol.1 waaruit blijkt dat Thurmans dochtertje nog leeft en in handen is van Bill met gegniffel ontvangen, in Vol.2 werkt Tarantino dit gegeven een stuk minder soap-achtig uit dan verwacht. Het geeft juist een extra dimensie aan de gespannen verhoudingen tussen de twee (voormalige?) geliefden. Met name Carradine maakt grote indruk met een rol die hij zelf de beste van zijn gehele loopbaan heeft genoemd. Het is inderdaad voortdurend smullen. Zelfs bij het zorgvuldig smeren van een goedbelegde sandwich weet deze Mr. Kung Fu de gevoelige snaar te raken — Thurmans verbaasde gelaatsuitdrukking lijkt daarbij niet geacteerd. Machismo, sentiment en oprechtheid, Tarantino en Carradine smeden van deze drie-eenheid een Bill die heel veel B-helden in de schaduw zet. En voor zware rilrug zorgt wanneer hij op Thurmans vraag "How did you find me?" in een massieve close-up antwoordt: "I'm the man."

Burt
Bood de Japanse zwaardvechtkunst in Vol.1 Tarantino de mogelijkheid uit te pakken met uitzinnig bloedvergieten en visuele hoogstandjes, in dit deel is het de beurt aan de traditionele Chinese martial arts. Daarbij is een geweldige rol weggelegd voor Shaw brothers-veteraan Gordon Liu als de met spierwitte wenkbrauwen en baard uitgeruste monnik Pei Mei, een in de jaren zeventig zeer populaire slechterik in Hongkongse kung fu-films. Liu, die faam verwierf met knok-klassiekers als Executioners from Shaolin, The 36th chamber of Shaolin en Dirty Ho, neemt de gevechtstraining van The Bride voor zijn rekening. Zijn technieken zijn nog steeds verbluffend en een lust voor het oog, Tarantino maakt het feest met excessief gebruik van de zoomlens en komische oneliners over Chinees-Amerikaanse xenofobie compleet.
De spaghettiwestern-invloed komt in dit deel vooral tot uiting in het gebruik van Mexicaans aandoende locaties en een hele trits Ennio Morricone-nummers, waaronder The good, the bad and the ugly en beukende krakers uit de Sergio Corbucci-films Il mercenario en Un dollaro a testa.
Achter de keuze voor de laatste zit een curieus verhaal. Un dollaro a testa draaide in de jaren zestig met veel succes in de Amerikaanse bioscopen onder de titel Navajo Joe. Hierin speelt Burt Reynolds een Indiaan die na de moord op zijn Navajo-familie uiteraard bloedige wraak op de daders neemt. Moeder Tarantino, zelf van Indiaanse komaf, was een groot fan van de tv-serie 'Gunsmoke' en bijzonder gecharmeerd van de stoere Reynolds die daarin ook al een Indiaan speelde. Ze was zwanger en twijfelde of ze de haar jongetje Burt of Quentin zou noemen. Haar keus is bekend en naar verluidt is zoonlief daar niet rouwig om.
Het is nu nog speculeren hoe de twee delen samenvallen op een double bill, het formaat dat recht doet aan de wortels van de films en natuurlijk veel woordgrapjes zal opleveren. Deel een kent de bloeddorst en flamboyante toestanden waar vooral genrefreaks hard op gaan, deel twee is meer toegesneden op een publiek dat de vorige Tarantino-films hoog had zitten. Vier uur Kill Bill zal een intense bioscoopervaring worden, zoveel is zeker.
Tarantino gaat intussen op de ingeslagen weg verder en zal met Inglorious bastards een nieuwe versie maken van de gelijknamige Italiaanse oorlogsfilm. Het resultaat moet een soort The good, the bad and the ugly worden, die zich afspeelt tussen de linies van de geallieerden en de nazi's in het Frankrijk van 1944. Dat riekt ook wat naar Kelly's heroes, en daar lijkt me niks mis mee. Het valt niet uit te sluiten dat Burt Reynolds hierin zijn opwachting maakt, maar pint u me daar niet op vast.

Mike Lebbing



top
KILL BILL — VOL. 2

Mei 2004 #255

Productie
Lawrence Bender
Regie en scenario
Quentin Tarantino
Camera
Robert Richardson
Montage
Sally Menke
Muziek
The RZA
Robert Rodriguez
Art direction
David Wasco
Cao Jui Ping
Met
Uma Thurman
David Carradine
Daryl Hannah
Michael Parks
Michael Madsen
Gordon Liu
Bo Svensson
Samuel L. Jackson

Kleur, 134 minuten

Distributie
RCV
Te zien
vanaf 22 april

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


K

K3 Bengeltjes
K3 Dierenhotel
K3 EN DE KATTENPRINS
K3 Love Cruise
KABOOM
KABOUTER PLOP
THE KABULI KID
KADOSH
KAFKA
KAIDAN
KAIRO/PULSE
KALIFORNIA
KAMELEON 2
KAMEN
KAN DOOR HUID HEEN
KANDAHAR
KANGAROO JACK
Kankerlijers
KANSAS CITY
KAOS
Kapitein Onderbroek: Het eerste grote avontuur
KAPITEIN ROB EN HET GEHEIM VAN PROFESSOR LUPARDI
Kappen
Kapringen
KARAKTER
KARAKUM
THE KARATE KID
KARNAVAL
Karsu
KASSABLANKA
Kat en muis
KATALIN VARGA
KATE AND LEOPOLD
Kauwboy
KAZAAM
KEANE
KEBAB CONNECTION
Kedi (Ceyda Torun over)
Keep on Keepin' on
Keeper (Guillaume Senez over)
The Keeper of Lost Causes
KEEPING MUM
KEEPING THE FAITH
Keeping Up with the Joneses
KEES DE JONGEN
Keet & Koen en de speurtocht naar Bassie & Adriaan
Keith Richards: Under the Influence
KEIZER KUZCO
KEN JACOBS
KEN PARK
Kenau
KENNIS VAN HELEN
KERITY, HET GEHEIM VAN ELEONORE
DE KERSENPLUK
KERST BIJ DE LIEVEHEERSBEESTJES
DE KEUKEN VAN KOK
De keuze van mijn vader (Yan Ting Yuen over)
Key House Mirror
KHADAK
KICK-ASS
Kick-Ass 2
KICKS
Kid
THE KID STAYS IN THE PICTURE
Kidnap
Kidnapping Mr. Heineken
The Kidnapping of Michel Houellebecq
Kidnep
KIDS
KIDS RETURN
KIDZ IN DA HOOD
KIJK IK VLIEG
KIKA
Kiki, el amor se hace
KIKUJIRO
KILL BILL — VOL. 1
KILL BILL — VOL. 2
Kill List
Kill Switch
Kill Your Darlings
THE KILLER
KILLER
Killer Elite
THE KILLER INSIDE ME
Killer Joe
KILLER OF SHEEP
KILLER: A JOURNAL OF MURDER
KILLERS
THE KILLING
KILLING ME SOFTLY
The Killing of a Sacred Deer
Killing Them Softly
KILLING ZOE
KINATAY en LOLA
Die Kinder vom Napf
KINDEREN VAN GIETIJZEREN GODEN
De kinderen van Juf Kiet
KINDERSPIELE
Kinetta
King and Country
KING ARTHUR
King Arthur: Legend of the Sword
THE KING IS ALIVE
KING KONG
KING OF CALIFORNIA
King of Devil's Island
THE KING OF KONG
KING OF NEW YORK
King of the Belgians
KING OF THE HILL
The King's Gardens
THE KING'S SPEECH
THE KINGDOM (Lars von Trier)
THE KINGDOM (Peter Berg)
THE KINGDOM II (Lars von Trier, Morten Arnfred)
KINGPIN
Kingsman: The Golden Circle
Kingsman: The Secret Service
KINSEY
KIRIKOU EN DE HEKS
KISS KISS BANG BANG
Kiss Me
Kiss Me Deadly
KISS OF DEATH
KISS OF LIFE
KISS OF THE DRAGON
KISS THE GIRLS
KISSED
KITCHEN STORIES
THE KITE RUNNER
KLADBOEKSCÈNES
KLASS
KLEIN VOOR ALTIJD
DE KLEINE BLONDE DOOD
DE KLEINE IJSBEER
KLEINE IJSBEER 2
Kleine ijstijd
DE KLEINE MAANBEER
KLEINE NEMO
De kleine prins
HET KLEINE SPOOKJE LABAN
KLEINE TEUN
De kleine vampier
KLEINE VERA
DE KLEINE ZEEMEERMIN
KLEINES TROPICANA
KNALLHART
KNETTER
Knielen op een bed violen
Knife in the Clear Water (Wang Xuebo over)
KNIGHT AND DAY
Knight of Cups
A KNIGHT'S TALE
Knock Knock
KNOCKED UP
KNOCKIN' ON HEAVEN'S DOOR
Knoester & Berkelientje
KNOFLÍKÁRI
KNOWING
Koemba: de zebra die z'n strepen kwijt is
Kollektivet
KOLYA
KOM NIET AAN MIJN KINDEREN
Komedie om geld
Komm mir nicht nach (Dreileben)
KOMT EEN VROUW BIJ DE DOKTER
Kon-Tiki
Kong: Skull Island 3D
DER KONIG VON KREUZBERG
KONING DER MASKERS (BIAN LIAN)
DE KONING EN DE VOGEL
DE KONING EN IK
De Koning van de Mont Ventoux
Kooky
KOPPS
DE KORENSLAG
HET KORPS MARINIERS
KOSH BA KOSH
Koza (Previously Unreleased)
KRAAK!
KRABAT — MEESTER VAN DE ZWARTE MOLEN
KRAJINKA
KRÁMPACK
Krampus
KRÁVA
De krekel
Kreuzweg
DER KRIEGER UND DIE KAISERIN
Krigen
KRIMA/KERIME
Kriterion sinds '45
DE KROKODILLENBENDE
KRUIMELTJE
Kubo en het magische zwaard
Kuma
Kumaré
KUNDUN
KUNG FU HUSTLE
KUNG FU PANDA
KUNG FU PANDA 2
Kung Fu Panda 3 (NL)
Kunst... begin drrr niet an
Kurai kurai — Verhalen met de wind
KUROSAWA COLLECTIE 2
KURT & COURTNEY
Kurt Cobain: Montage of Heck
DE KUS
KUTZOOI
KWAIDAN
Kyteman: Now What?