I Am Not Your Negro
In the Crosswind
Little Men
Austerlitz
Auf einmal
Hans Teeuwen, Katja Schuurman, Theo van Gogh en Theodor Holman op de set van Interview Net als in de film

INTERVIEW

Nederland, 2003 | Theo van Gogh
Katja en Pierre spelen Katja en Pierre in de nieuwste film van Theo van Gogh. Katja heeft geen achternaam nodig, Pierre Bokma na zijn vertolking van verlopen journalist in Interview waarschijnlijk ook niet meer. "Oorlogsverslagger ondervraagt ster. Een slagveld op de vierkante meter", aldus de regisseur.

Een godsgeschenk noemt Theo van Gogh de openingsscène van Interview. Het is avond. Een journalist moppert wat in zijn mobieltje. Daar waar het allemaal gebeurt, in Den Haag, wankelt een regering. En híj is verbannen naar een Amsterdamse gracht, om nota bene een soapster te interviewen. Die te laat is! Tot zover het scenario.
Soapster komt aanrijden in jeep, schampt een paaltje, wil al uitstappen, vergeet aan de handrem te trekken en hopst nog enkele meters verder. Entree Katja Schuurman. Katja de brokkenmaakster, Katja met haar vriendjes en vriendinnetjes, Katja met haar borsten. Als de regisseur niet verklapt had dat deze magnifieke opening te danken was aan God, het toeval of de werkelijkheid van superster Schuurman, dan had de toeschouwer opgelucht kunnen zuchten: 'Ach die Katja toch.' Leuke scenariovondst om haar geheel volgens de verwachtingen al direct als wegpiraat te introduceren.
Interview speelt onder meer met dat soort vooroordelen over soapsterren en parlementaire verslaggevers. Je hoeft de stoute Theo van Gogh maar een beetje gevolgd te hebben in het debat rondom Pim Fortuyn om te weten waar zijn sympathie ligt.

Kamikazecinema
Interview is in een flits van een seconde bedacht door Hans Teeuwen. Je moet een film maken, stelde hij aan Theo van Gogh voor, waarin Katja Schuurman door een interview wordt verleid. Vervolgens werd het script in tien dagen op de huid van de beoogde hoofdrolspelers geschreven door Theodor Holman. Er werd een maand gerepeteerd en vijf nachten met een digitale videocamera gefilmd in het huis van de actrice zelf. Een knap staaltje kamikazecinema.
"Ik had vier wensen", vat Theo van Gogh het ontstaansproces samen. "Allereerst moesten de rollen tussen interviewer en geïnterviewde ietwat omgedraaid worden. Ik wilde Pierre Bokma in de rol van journalist en drie wendingen in het scenario. En Katja moest winnen.
"Terwijl Holman schreef ging producent Gijs van de Westelaken naar de Humanistische Omroep. Ze hadden 90.000 euro beschikbaar, wat we wel eerst moesten voorschieten. Uiteindelijk hebben de acteurs iets van 4500 euro gekregen en hebben Gijs, Theodor en ik voor niks gewerkt. Het zal mij niet overkomen dat ik een film niet maak, omdat er geen honorarium is. Dv is mijn medium. Kort, snel en krachtig. Met dv koop ik mijn vrijheid."

Katja en Pierre
"Ik vond het leuk om in de casting met een gewaagde keuze te komen. Katja heb ik het gevoel willen geven dat ze wraak kon nemen op de pers. Ik zei: 'Je gaat nu de rol van je leven spelen, waarin je alles kunt zeggen wat je wilt.' Van Pierre heb ik altijd gezegd dat hij waardeloos was voor de camera en dat hij nu de kans kreeg te bewijzen dat hij wel in een film kan spelen.
"Katja is onze enige echte ster. Ze is glamoureus en iedereen identificeert zich makkelijk met haar. En ze fotografeert mooi, ze ziet er goed uit door de camera. Ze is een van de weinigen in Nederland die het mystieke begrip star quality bezit. Ze heeft een leegte om zich heen waarin iedereen het zijne kan zien. In Interview speelt ze het cliché van Katja, de snuivende ietwat wanhopige soapster die geconfronteerd wordt met een interviewer die met veel dédain denkt dat hij haar wel even kan afleggen. Over die clash gaat het dan ook. Die van de laaielichters van de kwaliteitspers en de entertainmentindustrie.
"Pierre is onze grootste toneelacteur. In Interview ontmoet de koningin van de soap de koning van het hoge toneel. Het weerloze meisjes van de massacultuur wordt geconfronteerd met de minachting van de elite.
"Ik ben niet tegen de elite. In tegendeel. De neergang van Nederland komt doordat de elite niet genoeg aan bod komt. Ze is alleen niet verheven boven de middenklasse of het proletariaat. Ik heb in Interview geen statement over hogere en lagere cultuur willen maken. Mijn Fortuyn-film [over de moord op de aspirant-poluticus Pim Fortuyn], die gaat pas een statement maken!
"En Interview gaat natuurlijk net zoals al mijn films over het gevecht tussen mannen en vrouwen. Als je m'n films bekijkt, zie je dat ik niet precies weet hoe intermenselijke relaties en zoiets als het geluk in elkaar zitten. Ik probeer de wereld terug te brengen tot een heel klein universum van man en vrouw. Dat is al ingewikkeld genoeg.
"Ik geloof niet in de Nederlandse B-film. Achtervolgingen en explosies moeten ze in Amerika maar filmen. Ik zou willen pleiten voor een filmcultuur die zich meer bezighoudt met het uitdiepen van relaties tussen mensen. We moeten hier van onze zwakte onze kracht maken. Ik ben alleen maar geïnteresseerd in de oorlog tussen mensen."

Interviewen
"Een goed interview is in wezen een gevecht. Niet een gevecht met bloed aan het mes, maar de geïnterviewde moet iets prijsgeven. Met stroop en honing bereik je het meeste. Het gif van de onschuld is veel effectiever dan beuken. Pas als de sfeer ontspannen is kun je bepaalde ontregelende vragen stellen. In 'Een prettig gesprek' [Van Goghs interviewprogramma op de Amsterdamse kabel, DL] vroeg ik mijn gasten wel eens hoe vaak ze zelfmoord hadden overwogen.
"Het ontlokken van bekentenissen vind ik belangrijker dan de waarheid. Pierre heb ik op die manier geregisseerd. Zijn doel is om Katja op haar gemak te stellen. Hij is een sluipmoordenaar.
"Het is vaak niet mogelijk om acteurs te interviewen, omdat ze geen persoonlijkheid hebben. Hun wezen is om steeds iemand anders te zijn. Pierre Peters is een journalist zoals er in Nederland velen zijn. Voormalig oorlogscorrespondent, maar nu weggepromoveerd naar de entertainmentredactie. Hij is niet echt op iemand gebaseerd. Maar ik denk dat Theodor Holman hem naar Raymond van den Boogaard heeft gemodelleerd. "Er is veelvuldig sprake van overleg met 'Mathijs' die aan de leiband van ene 'Felix' zou lopen, maar dat zijn niet per se Mathijs van Nieuwkerk en zijn mentor Felix Rottenberg.
"Het zou leuk zijn geweest als Pierre voor het Parooltje had gewerkt, maar het zou flauw zijn om maar een krant te pakken. Hij staat voor de hele zogenaamde kwaliteitspers. Er is alle reden om die te pakken. Als je nagaat hoeveel nieuws zij gewoonweg niet brengen, uit erbarmelijke politieke correctheid."

Regisseren
"Ik werk graag met mensen die bereid zijn om te improviseren. Ik ben filmisch maar in een paar dingen geïnteresseerd: in de acteurs en in het verhaal. Ik hou ervan om op een televisieachtige manier te werken, met veel close-ups.
"Ik heb de acteurs veel emoties tegen laten spelen. Dat is een oude truc maar hij werkt altijd. Je laat iemand die verdrietig is woede spelen of andersom.
"Voor de rest is het een kwestie van instinct. Ik moet kunnen geloven dat iets echt is. Om dat te bereiken heb ik zowel bij Pierre als bij Katja de pathetiek van hun spelen af moeten halen. Pierre speelt kleiner dan we van hem gewend zijn en ook Katja heeft zich teruggehouden in haar grote gebaar. Bij Pierre heb ik het kunnen eraf gehaald en bij Katja het verlangen.
"Als regisseur moet je vooral een kader scheppen waarin de acteurs zich op hun gemak voelen en mensen tot ontplooiing kunnen komen.
"Jezelf spelen is het allermoeilijkste wat er is. Katja speelt natuurlijk niet helemaal zichzelf, ze speelt het cliché van zichzelf. Ze speelt de fantasie die Holman op haar heeft losgelaten. De blonde pruik geeft haar het idee dat ze een rol speelt en niet helemaal zichzelf. Dat geeft een actrice zekerheid. Ik wilde niet dat het psychotherapie voor de camera zou worden."

Dana Linssen



top
INTERVIEW

Juni 2003 #245

Productie
Gijs van de Westelaken
Regie
Theo van Gogh
Scenario
Theodor Holman, naar een idee van Hans Teeuwen
Camera
Thomas Kist
Joost van Herwijnen
Montage
Léon Verkade
Art direction
Katja Schuurman
Met
Katja Schuurman
Pierre Bokma

Kleur, 90 minuten

Distributie
Shooting Star
Te zien
vanaf 28 mei

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


I

I am a Woman Now
I Am Belfast
I AM FROM TITOV VELES
I AM Hardwell — Living The Dream
I AM LEGEND
I Am Not Your Negro
I AM THE VIOLIN
I Am Wrath
I CONFESS
I COULD NEVER BE YOUR WOMAN
I Don't Know How She Does It....... In Time
I DON'T WANT TO SLEEP ALONE (Tsai Ming-liang over)
I Give It A Year
I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER
I LIKE IT LIKE THAT
I LOVE A MAN IN UNIFORM
I Love Dollars (Workshop Filmkritiek)
I LOVE HUCKABEES
I LOVE TROUBLE
I LOVE YOU MAN
I LOVE YOU PHILLIP MORRIS
I LOVE YOUR WORK
I NOW PRONOUNCE YOU CHUCK AND LARRY
I SERVED THE KING OF ENGLAND
I SHOT ANDY WARHOL
I Spit On Your Grave Too
I SPY
I STILL KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER
I Wish
I'M A CYBORG BUT THAT'S OK
I'M IN TROUBLE!
I'm Not a F**king Princess
I'M NOT THERE
I'M NUMBER FOUR
I'm the Same, I'm An Other
I, Anna
I, CLAUDIUS
I, Daniel Blake
I, Frankenstein
I, ROBOT
I.D.
I.Q.
ICE AGE
ICE AGE 3: DAWN OF THE DINOSAURS
Ice Age 5: Collision Course
Ice Age: Continental Drift
ICE AGE: THE MELTDOWN
Ice and The Sky
Ice Dragon
THE ICE HARVEST
ICE PRINCESS
The Ice Storm
The Iceman
Ich Seh, Ich Seh
ICHI THE KILLER
Ida
Identicals
IDENTITY
Identity Thief
The Ides of March
THE IDIOT
IDIOT BOX
THE IDIOTS
The Idol
IEDEREEN BEROEMD!
IEP!
If I Stay
IF I WANT TO WHISTLE, I WHISTLE
If the Sun Explodes
IF THESE WALLS COULD TALK
If...
IGBY GOES DOWN
IGOR
Ik ben Alice
IK GA NAAR TAHITI
IK OMHELS JE MET DUIZEND ARMEN
IK OOK VAN JOU
Ik wil gelukkig zijn
IK WIL NOOIT BEROEMD WORDEN
IKÍNGUT
IKKE NIET
IKLIMLER
IL CICLONE
ÎLES FLOTTANTES
Ill Manors
ILLÉGAL
THE ILLUSIONIST
THE ILLUSIONIST en Jacques Tati
Ilo Ilo
ILS (THEM)
ILUSIONES ÓPTICAS
Im Keller
Im Labyrinth des Schweigens
L' image manquante (IDFA 2013: Onvoltooid verleden)
THE IMAGINARIUM OF DOCTOR PARNASSUS
IMAGINARY CRIMES
IMAGINE ME & YOU
IMAGINE THAT
IMAGINING ARGENTINA
The Imitation Game
The Immigrant
THE IMMORTAL
IMMORTAL BELOVED
Immortals 3D
Impardonnables
IMPORT/EXPORT
The Impossible
The Imposter
IN & OUT
IN A BETTER WORLD
In a World...
IN ALLE STILTE
IN AMERICA
In Another Country
In Bloom
IN BRUGES
In Darkness
IN DE GREEP VAN DE TANGO
IN DEN TAG HINEIN
IN DREAMS
IN GOOD COMPANY
In grazia di Dio
IN HER SHOES
IN HET HUIS VAN MIJN VADER
In jouw naam
IN LOVE AND WAR
IN MEMORIA DI ME
IN MOTION
In Oranje
In Order of Disappearance
In Pursuit of Silence
IN SEARCH OF BEETHOVEN
IN THE BEDROOM
IN THE BLEAK MIDWINTER
IN THE COMPANY OF MEN
In the Crosswind
IN THE CUT
IN THE ELECTRIC MIST
In the Fog
In the Heart of the Sea
In the Land of Blood and Honey
IN THE LINE OF FIRE
IN THE LOOP
IN THE MOOD FOR LOVE
In the Name of
IN THE NAME OF THE FATHER
IN THE SOUP
IN THE VALLEY OF ELAH
IN THIS WORLD
In Time
IN WEITER FERNE, SO NAH!
IN YOUR HANDS
THE IN-LAWS
INAZUMA
The Inbetweeners
De inbreker
Incarnate
INCENDIARY
INCENDIES
INCEPTION
Inch'Allah
L' inconnu du lac
THE INCREDIBLE HULK
THE INCREDIBLES
INDECENT PROPOSAL
INDEPENDENCE DAY
Independence Day: Resurgence
INDEPENDENT ANIMATION FROM THE NETHERLANDS
DE INDIAAN
INDIANA JONES AND THE KINGDOM OF THE CRYSTAL SKULL
INDIGÈNES
INFAMOUS
Infancia clandestina
INFERNAL AFFAIRS
INFERNAL AFFAIRS 2
Inferno
Les infidèles
Infiltrant
The Infiltrator
Infinitely Polar Bear
THE INFORMANT!
THE INFORMERS
INGLORIOUS BASTARDS
INGLOURIOUS BASTERDS
Inherent Vice
INKHEART
INLAND EMPIRE
DIE INNERE SICHERHEIT
INNOCENCE
INNOCENCE
THE INNOCENT
Les Innocentes
THE INNOCENTS
INQUIÉTUDE
INSIDE DEEP THROAT
INSIDE JOB
Inside Llewyn Davis
INSIDE MAN
Inside No. 9
Inside Out
Inside the Chinese Closet
THE INSIDER
INSIDIOUS
Insidious: Chapter 2
Insidious: Chapter 3
INSOMNIA
INSPECTOR GADGET
INSTINCT
INTERMISSION
The Intern
THE INTERNATIONAL
The Internship
THE INTERPRETER
INTERSECTION
INTERSTELLA 5555
Interstellar
INTERVIEW
The Interview
Interview (2007)
INTERVIEW WITH THE VAMPIRE
INTIMACY
INTIMATE RELATIONS
INTO GREAT SILENCE
Into the Forest
Into the Inferno
INTO THE WEST
INTO THE WILD
Into the Woods
INTOLERABLE CRUELTY
Intouchables
L' INTRUS
The Invader
THE INVASION
Invasion of the Body Snatchers
LES INVASIONS BARBARES
Inventaris van het moederland
INVENTING THE ABBOTTS
INVESTIGATION
INVICTUS
INVISIBLE WAVES
The Invisible Woman
INVOLUNTARY
Io e te
IO NON HO PAURA
IO SONO L'AMORE
IP MAN
IRAQ FOR SALE
IRINA PALM
IRIS
IRMA VEP
THE IRON GIANT (DE IJZEREN REUS)
THE IRON HEEL OF OLIGARCHY (ZJELEZNAJA PIATA OLIGARKHII)
IRON ISLAND
The Iron Lady
IRON MAN
IRON MAN 2
Iron Man 3
IRON MONKEY
Iron Sky
Irrational Man (Woody Allen over)
IRRÉVERSIBLE
Is the Man Who is Tall Happy?
ISABELLE
Isabelle
LA ISLA DE LOS NIÑOS PERDIDOS
La isla mínima
THE ISLAND
THE ISLAND OF DR. MOREAU
The Islands and the Whales
The Islands and the Whales
THE ISLE
ISTANBUL TALES
ISTORIA 52
IT COULD HAPPEN TO YOU
It Follows
IT TAKES TWO
IT WAS AN ACCIDENT
IT'S A BOY/GIRL THING
IT'S A FREE WORLD...
IT'S A WONDERFUL LIFE
IT'S ALL ABOUT LOVE
IT'S ALL GONE PETE TONG
IT'S COMPLICATED
IT'S HARD TO BE NICE
IT'S MAGIC TIME
ITALIAN FOR BEGINNERS
THE ITALIAN JOB
ITALIANETZ
ITALO-WESTERN BOX
Italy: Love It or Leave It
IVANHOOD
IVANSXTC
L' IVRESSE DU POUVOIR
Ixcanul